Open top stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_S

Open top stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 12:22

Mensen hier al van gehoord of in het echt gezien?

Afbeelding

Het zou heel goed zijn tegen stalondeugden omdat ze elkaar kunnen zien & het een open ruimte effect geeft.
Alleen zit je wel met het probleem dat je moet rekening houden met wie je naast elkaar zet.

Mindfields

Re: Open top stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:24

Deze stal van de foto ken ik toevallig, en als je daar binnenloopt heerst er RUST, volgens mij werkt het dus heeeel goed voor de paarden.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:28

Het ziet er wel heel goed uit. Ik ken het zelf niet maar lijkt me inderdaad goed

Lynn_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 12:28

Ja ik ken alleen deze foto, weet niet welke stal het is.
Maar er is onderzoek naar diverse manieren van stallen en de invloeden erop op het welzijn van de dieren.
En als ik me niet vergis stond deze methode het hoogst aangeprezen.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:32

ken wel een stal die zulke boxen heeft en voor het sociale contact is het goed maar het blijft een klein hokje.

Lynn_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 12:35

Ja het moet natuurlijk in combinatie met buiten staan enkele uren per dag enz.
Maar qua stal alleen is dit een hele verbetering dan een klein hokje met tralies voor.
Hier hebben ze ook sociaal contact met elkaar, en toch staan ze in hun eigen plek.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:37

Als ik me niet vergis is die foto van Moravita. Ze zijn zeker niet de enige die zulke stallen hebben. Heb het wel vaker gezien. Stands hadden natuurlijk vaak ook open kanten trouwens. Niet dat stands verder een goed idee zijn :P

Er zijn veel topics over nieuwe/andere mogelijkheden van paardenstallen op bokt ts :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:42

Zulke stallen hebben wij ook.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:45

Ik heb ook zoiets maar dan eigen bouw en ben er super blij mee. Ben nu op zoek naar stallen die er zo uit zien maar bij veel stallen bouwers zie je helaas nog veel tralies.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:48

Ik heb het idd ook bij Moravita gezien. Vind het erg mooi, alleen ze kunnen eigenlijk bij de buurman/vrouw de voerbak leeg eten? Hoe doen ze dat dan? :o

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:49

Dat hadden ze ruim 13 jaar geleden al gewoon bij de mensen waar ik toen reed :-) Paarden heel de dag samen op de wei, en 's avonds in een 'open' box. Tuurlijk heb je wel eens dat ze wat lopen te eikelen met de buurman, maar echt grote verwondingen heb ik er nooit mee meegemaakt.

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:49

Wij hebben ook lage stallen bij ons op stal. Alleen die van mij komt daar uit. Hij springt er gewoon over of zo. Dus toen maar verplaatst naar een hoge stal met tralies. Ook dan hebben ze gewoon contact met elkaar

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:51

kaatje89 schreef:
Ik heb het idd ook bij Moravita gezien. Vind het erg mooi, alleen ze kunnen eigenlijk bij de buurman/vrouw de voerbak leeg eten? Hoe doen ze dat dan? :o

Dat is wat ik mij ook afvroeg. Zou die bakken toch tegen de voorkant plaatsen zodat de buren niet kunnen mee eten.
Verder lijkt het mij zaak om de juiste paarden naast elkaar te zetten. Maar het lijkt mij voor de paarden erg fijn.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:54

Die foto stond een tijd geleden ook in een tijdschrift over paarden (weet zo gauw even niet welke) bij paard-vriendelijke stallen ofzo :)
Onze paarden stonden vroeger ook zo, konden ze lekker met elkaar kriebelen over de muur heen, nooit problemen mee gehad. Ze waren nooit onrustig en er was niet meer 'gekibbel' dan bij 'gewone' stallen. Was alleen 1 paard wat niet sociaal was (kon ook niet met anderen in de wei), die had er wel tralies tussen gekregen..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:00

Tsja, op de schaal van gevangenis scoort het iets hoger dan boxen met dichte wanden, maar alsnog zou ik zeggen: lekker naar buiten met die paarden!

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:04

Wat ik me hier altijd bij af vraag, is het niet link voor een paard dat nog wel is omhoog wil komen?
Ik ben altijd zo bang dat ie er dan met een been over heen slaat ofzo.
Wij hebben stallen met trailers maar de deur kan ik voor de helft open klappen. Zo hebben ze toch veel contact en kunnen lekker met hun hoofd buiten de stal.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:08

Wij hebben ook zulk soort boxen. De stallen zijn naast elkaar (3 in totaal) van 4 bij 7 meter. Bij hebben alleen wel de 3 meter aan de muur met tralies zodat ze er ook voor kunnen kiezen dat de andere paarden ze niet aan kan raken e.d.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:10

Bij ons op stal hebben ze dit om de 2. Dus 2 open stallen en dan weer een wandje er tussen.

Paarden vinden het heel fijn, maar het is inderdaad wel opletten met welke je naast elkaar zet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:05

enkele jaren geleden deze foto al eens gezien (naar mijn idee zelfde stalling). Zelf zou ik een dergelijke stal niets vinden omdat paarden elkaar dan toch kunnen verwonden en uit de stalling kunnen komen.

anke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:17

Voor maan en staart "etende" paarden minder geschikt, maar het concept spreekt mij wel aan

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:25

Als men dan toch de ruimte heeft om zo een stal neer te zetten. Koos ik liever voor Afbeelding
Afbeelding

Staan bij ons 21 merries in en straks ook nog 15 veulens.. Kunnen in de winter in loopstal,paddock en stuk land met kuilhuisje en zomers in de paddock en in het gras

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:26

mooie manier maar paarden moeten dit wel gewend zijn anders heb je zo bonje en gewonden

@Kimberley_ : mooie stal, maar ook dan moeten het wel paarden zijn die al sociaal zijn, anders heb je zo gewonden

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:30

Miepie77 schreef:
mooie manier maar paarden moeten dit wel gewend zijn anders heb je zo bonje en gewonden

@Kimberley_ : mooie stal, maar ook dan moeten het wel paarden zijn die al sociaal zijn, anders heb je zo gewonden

Bij ons worden nieuwe paarden in principe eerst voorgesteld aan de alfamerrie.. als dat goed zit komt de rest vanzelf

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:45

Kimberley_ schreef:
Als men dan toch de ruimte heeft om zo een stal neer te zetten. Koos ik liever voor:

Waarom zou een open stal meer ruimte kosten dan een dichte stal?

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:50

EsmeeBlom schreef:
Kimberley_ schreef:
Als men dan toch de ruimte heeft om zo een stal neer te zetten. Koos ik liever voor:

Waarom zou een open stal meer ruimte kosten dan een dichte stal?

Ik ken de stal bij moravita en weet dat het gebouw van zichzelf groot is en er ongeveer evenveel paarden als bij ons in kunnen.. het verschil is dus dat ze bij ons zelf weten of ze naar buiten willen of juist niet. Wat ik dus met die zin bedoelde is.. als ik de ruimte zou hebben zou ikplaats van een grote schuur met verschillende stallen 1 grote stal maken met een paddock. Maar dat is mijn mening