Welke optie's heb ik? Zomersituatie paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Welke optie's heb ik? Zomersituatie paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 10:01

Hallo bokkers,
Omdat ik hier al enige tijd mee rond loop plaats ik toch een topic hierover.
(ook op bokt heb ik geen passend antwoord gevonden)
Het volgende is het geval. Mijn paard is 2 jaar geleden voor de 1ste keer hoefbevangen geraakt. Hier is hij goed van
hersteld. Hierna is hij nooit meer een weide opgeweest. Alleen in een paddock met een kleine strook gras en hij krijgt dan hooi. hier staat hij met een vriendje. (helaas vorig jaar door een draad heengegaan. weer bevangen geraakt. Dus op het gras is geen optie behalve dat strookje)
Maar nu is dus het volgende aan de hand met het paar waarmee hij samen stond gaat het niet goed. Volgende week word er een scan gemaakt en de mogelijkheid zit erin dat hij ingeslapen moet worden.

Dan komt haf dus helemaal alleen te staan wat ik geen optie voor hem vind. De andere paarden staan een paar wielanden verder. Kan hij wel zien maar hij word er zo onrustig van en zal er alles aan doen om bij de andere te komen als hij alleen staat. (spring over de hekken heen)
Ook een geit of schaap erbij is geen optie omdat hij deze niet leuk genoeg vind en de boer vind dit ook geen goed plan.

Wat zou ik nu kunnen doen? Een shetje aanschraffen voor hem?
Waar doe ik verstandig aan?

Groetjes

LovingTweety

Re: Welke optie's heb ik? Zomersituatie paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:03

Kan je geen paddock in de andere weides maken? Dat hebben we voor mijn merrie gedaan die zelfs geen strookje gras mag. Die heeft haar eigen paddock, in het weiland waar de rest staat. Gaat helemaal goed.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:11

mijn bevangen pony (shet) heeft idd een shetvriendje en staan overdag in een zandlandje naast de rest..

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 10:21

Dit is niet mogelijk. aangezien de boer dit niet ziet zitten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:45

denk dat een shetje de makkelijkste oplossing is wanneer je geen pensionpaardje of pony kunt vinden.
Je kunt altijd op zoek naar een leen/shetje waarbij jij bijvoorbeeld de "stalling" betaald, maar de mensen zelf verantwoordlijk blijven voor dierenartskosten. Zijn wel mensen die een heleboel pony's hebben en er wel 1 kunnen "missen" En anders is een jonge shetlander voor weinig wel te krijgen. moet je natuurlijk wel de overige kosten op kunnen brengen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 10:58

De andere paarden op stal gaan echt allemaal het weiland op (begrijp wel dat ze voor mijn paard hun paard niet van het land af houden)
Shetje is indd een optie. Heb alleen niet echt een beeld van de kosten hiervan?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:20

Misschien zelfs een shetje die ook gevoelig is voor hoefbevangheid. Dan maakt het al helemaal niet uit dat deze ook niet op het gras kan.

Voor een shetje heb je dezelfde kosten als voor een normaal paard. (denk DA, hoefsmid, etc) Al is dat qua stallingsgeld op elke stal wel anders. Een shet heeft verder geen bix nodig. Maar natuurlijk wel aandacht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:32

Je kan mss iemand vinden die ook een paardje heeft die niet (meer) op het gras mag.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:58

Ik zou inderdaad een shetje aanschaffen.
Heb je je paard trouwens wel eens laten testen op insuline resistentie? Mijn Haf is het ook. Ze wordt niet onmiddelijk bevangen gelukkig, maar wel moddervet. Ze krijgt magnesiumcitraat en drainage compositum door haar handje luzerne (2 handjes per dag in totaal) en krijgt verder 6 a 7kg hooi per dag. Op dit dieet doet ze het heel erg goed.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:10

Waarom komt je paard nooit op de wei? Als hij bevangen-gevoeligheid heeft betekend dat niet dat hij niet op de wei kan?!
Nee je moet hem niet in een dikke wei met lente gras gooien dat veel mest heeft gehad. Maar veel pensionstallen hebben (kale)paardenweides dat zou prima moeten kunnen hoor, enkele uurtjes per dag, daarnaast moet je het dier 'wennen' dus eerst uurtje en zo opbouwen naar tijd die je wil. Als het dier op een kale wei toch bevangen word is er denk ik iets mis met het voer dat je geeft (veel te veel eiwit in brok ofzo)
Wij hebben ook een dier dat bevangen kan worden, loopt gewoon op de wei hoor. Lente is altijd 'lastig' maar als eenmaal de eerste snee eraf is is het hele eiwit rijke gras er ook af dus dan moet het kunnen :)

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:19

idd als je goed op de fructaan let kan hij heus nog wel op het gras , maar dat vraagt ts niet.
Is het niet mogelijk om aan je stalgenoten te vragen , of ze bij tourbeurt hun paard steeds 1 dag bij jou paard willen zetten ?
Als er dan bv 7 paarden staan is het maar 1 keer per week , dat is toch niet te veel gevraagd ?
ik zou er in elk geval wel aan mee doen als je het mij zou vragen .

suc6

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:21

Een graaskorf heb je die al?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:32

mijn pony is met graaskorf en al bevangen geworden en die komt ook vast niet meer op het gras.
DA wilde het nog wel een keer proberen met pro-biotica en homeopatische ondersteuning maar ze is happy zoals het nu is en dat is voor mij het belangrijkste, als zij niet happy was was het een ander verhaal..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:03

Je paard in een hit-actiefstal zetten is wellicht een optie?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:08

colette_007 schreef:
Waarom komt je paard nooit op de wei? Als hij bevangen-gevoeligheid heeft betekend dat niet dat hij niet op de wei kan?!
Nee je moet hem niet in een dikke wei met lente gras gooien dat veel mest heeft gehad. Maar veel pensionstallen hebben (kale)paardenweides dat zou prima moeten kunnen hoor, enkele uurtjes per dag, daarnaast moet je het dier 'wennen' dus eerst uurtje en zo opbouwen naar tijd die je wil. Als het dier op een kale wei toch bevangen word is er denk ik iets mis met het voer dat je geeft (veel te veel eiwit in brok ofzo)
Wij hebben ook een dier dat bevangen kan worden, loopt gewoon op de wei hoor. Lente is altijd 'lastig' maar als eenmaal de eerste snee eraf is is het hele eiwit rijke gras er ook af dus dan moet het kunnen :)

Dit dacht men vroeger inderdaad.
Nu weet men dat fructaan de boosdoener is en dat juist kort (net gemaaid/opgegeten) en onbemest gras gevaarlijker is dat goed bemest en wat langer gras.
Juist een kale wei is heel gevaarlijk.

Bij mijn paard heeft opbouwen ook geen zin.
Zij kan maar een bepaalde hoeveelheid binnen krijgen voordat het fout gaat en dat wordt niet beter als ik haar daar aan zou proberen te wennen.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:12

ok brainless , maar een dag als vandaag is toch voor elk paard veilig ?
ik kijk tenminste altijd naar het weer , en vandaag staat het licht op groen

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:13

Dani_ schreef:
Je paard in een hit-actiefstal zetten is wellicht een optie?

Dat is een heel goed idee , alleen moet je er dan net 1 in de buurt hebben , ik ken er niet veel helaas

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:15

sjonnie48 schreef:

Vandaag is een "goede" dag, maar de mijne mag dan ook echt niet meer dan 1 1/2 à 2 uur de wei op (en dan het liefst aan het eind van de dag.
Mijn weide moet ook nog bemest worden dus het risico is nu wat groter dan na de bemesting.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:49

sjonnie48 schreef:

Als je paard suikerziekte heeft mag die ook geen appels, peen etc. Elk gras (in elk jaargetijden met elk jaar) is dan gevaarlijk. Die van mij mag absoluut niets. Opbouwen heb ik ook geprobeerd. Helaas is ook dat 4 weken terug fout gegaan.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 15:53

Hoop dat ik niemand vergeet met antwoorden:
Brainless: Bij ons op stal is geen paard wat niet op het gras mag. Dus dit houd al op helaas.

Rianne11_42 : hier is hij op getest maar dit is bij hem niet het geval.

sjonnie48: De stalgenoten zouden dit mogelijk wel willen doen alleen is het probleem dat hij niet zomaar met elk paar samen kan en zeker niet als het veel wisseld. (hij kan erg dominant zijn)

marleen_usar: Naar mijn weten heb ik alle graas korven al een keer geprobeerd. Hij maakte ze stuk of kreeg deze af. ook de kleinere maten die eigelijk te klein zouden zijn kreeg hij af helaas. :(

Dani_: Ik wil op deze stalling emt hem blijven. Dus dit is geen optie

colette_007: zie opmerking brainless. Ook de veearts, en hoefsmid raden het absoluut af aangezien hij al 2 keer bevangen is geworden ook na kijken op de fructaan meter en ook na opbouwen endergelijk. Dus dit maakt geen verschil voor hem. Helaas.

Heel erg bedankt dat jullie allen mee denken. Ben alleen bang dat het toch een shet gaat worden.