bruikleen, wat is belangrijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottte

bruikleen, wat is belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 23:24

Hallo iedereen,

vanaf maandag gaat een van onze lieverds voor onbepaalde tijd in bruikleen weg.
De volledige kosten zijn voor de mensen waar hij naartoe gaat ( da, smid, stalling ).

Het lijkt ons verstandig een contractje op te stellen , maar wat moet hier allemaal in ?
( ook moet het zo zijn dat stel de nieuwe mensen hebben betalingsachterstand dat er geen beslag gelegd kan worden op de pony , verzekeringtechnisch wij niet aansprakelijk gesteld kunnen worden etc. )

Ook het paspoort kunnen wij het beste houden , of dit meegeven ( ivm enten en wedstrijden )

Wie heeft hier ervaring mee en kan ons helpen?

Groetjes,
Charlotte

Sybelle

Re: bruikleen, wat is belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:41

Ik heb je een pb gestuurd met het contract zoals ik altijd mee gaf. Was wat te lang om hier te plaatsen. Het paspoort heb ik altijd mee gegeven. De stamboekpapieren (die had ik bij mijn pony's los erbij) heb ik zelf gehouden.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 23:42

Maar is het niet zo dat diegene die het paspoort bezit de eigenaar is ?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:45

nee paspoort is geen eigendomsbewijs en is zelfs verplicht bij de houder te liggen, dus niet bij jou.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 00:00

denk dat je erg moet uitkijken met "op proef" en "in bruikleen". ik lees niet anders overal van drama en gezeur en problemen met deze dingen :(:) in paardenland gelden namelijk andere regels blijkbaar als in de normale . zo is het erg moeilijk aan te tonen wie eigenaar van een paard is, overal hoor je andere meningen! en diegene die het brutaalst is ( en minder netjes handeld) gaat er vaak met de "buit" vandoor!! toon dan maar s aan dat je in je recht staat. en een contractje klinkt leuk en proffessioneel,maar blijkt in praktijk vaak waardeloos. kijk dus svp erg uit,mensen kunnen nog zo aardig en netjes over komen, dit zegt niks. hun mentaliteit komt er vaak later pas goed uit,als je problemen krijgt. ik zou er dus erg mee uit kijken ;) succes hoor, groetjes deess

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:55

Charlottte schreef:
Hallo iedereen,

vanaf maandag gaat een van onze lieverds voor onbepaalde tijd in bruikleen weg.
De volledige kosten zijn voor de mensen waar hij naartoe gaat ( da, smid, stalling ).

Het lijkt ons verstandig een contractje op te stellen , maar wat moet hier allemaal in ?
( ook moet het zo zijn dat stel de nieuwe mensen hebben betalingsachterstand dat er geen beslag gelegd kan worden op de pony , verzekeringtechnisch wij niet aansprakelijk gesteld kunnen worden etc. )

Ook het paspoort kunnen wij het beste houden , of dit meegeven ( ivm enten en wedstrijden )

Wie heeft hier ervaring mee en kan ons helpen?

Groetjes,
Charlotte

Ik heb zeer slechte ervaringen en vooral dat deze persoon met wie ik een soortgelijke afspraak had veel van stallingsadres wisselde en overal schulden achterliet. Op het juiste moment kunnen traceren waar mijn paard was (hij zou de volgende dag naar frankrijk getransporteerd worden) maar wel alle openstaande facturen kunnen betalen om mijn eigen paard weer terug te kunnen krijgen op stal.
Zet er dus in dat het paard neit verplaatst mag worden zonder toestemming en breng de staleigenaar op de hoogte dat het jouw paard is en dat hij (of zij) jou zal informeren als er iets met het paard is, gezondheid, achterstand betaling of vertrek.
verder ook een hele goede ervaring hoor dus laat je niet bang maken maar zoek wel uit van te voren met wie je afspraken maakt.

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:17

k zou het bij de notaris vast laten stellen allemaal
want een hand getekende brief is niet rechtsgeldig in nederland

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:22

heidi1973 schreef:
k zou het bij de notaris vast laten stellen allemaal
want een hand getekende brief is niet rechtsgeldig in nederland

Wel hoor :)

Ik vind de tips die hier gegeven zijn heel goed. Laat je over alles informeren wat betreft je paard. Behoud je het recht voor hem weer terug te nemen bij calamiteiten. Zeg dat ze jouw zadel blijven gebruiken, anders heb je straks een pijnlijk paard terug.

CathCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:15

Ik wil ook mijn (jong) paard in bruikleen geven, maar het moest allemaal een beetje van de snelle en sommige bruikleners die denken dat het allemaal zo makkelijk gaat. Ik ben er ook nog niet uit of ik het doe.
Ik vind je wel rijkelijk laat met je vraag. Bij twijfel niet inhalen en ik zou even wachten tot volgende week voordat je een beslissing neemt.

Over een betalingsachterstand daar hoef jij je geen drukte over te maken bij eventuele beslaglegging. Het paard blijft in jouw eigendom; zij zijn slechts de lener. Dat heeft als nadeel voor jou als je paard schade veroorzaakt (materieel) of ongelukken maakt waar mensen (immaterieel) bij betrokkenen zijn (letsel/blijvend letsel of zelfs de dood) dat jij de AANSPRAKELIJKE bent, want jij leent het paard uit. Zorg dat jezelf een goede WA-verzekering hebt, tegenwoordig heet dat AVP. Ik heb een verzekerd bedrag van 2 miljoen euro, daar is tevens paardje in gedekt.

Het paspoort is inderdaad geen eigendom, maar ik geef het paspoort niet mee. Wel een kopie en vraag naar een kopie identiteitsbewijs van de bruiklener. Als het een stel is het liefst beide identiteitsbewijzen.

Heb je een paardenverzekering wat b.v. maandelijks wordt afgeschreven? Dat zullen zij ook moeten gaan betalen. Laat hen dat voordat het paard wordt opgehaald 1 keer doen, heb je iig een bankrekeningnummer. Zorg ook dat je statiegeld krijgt en dat je een bezoekregeling voor je paard afdwingt en hem/haar komt halen bij mishandeling, nalatigheid, verwaarlozing. Ook kan je afdwingen dat de bruiklener er als enige op rijdt, geen vergoeding vraagt etc etc..

Als het een stamboekpaard is neem dan DNA van hem af in de vorm van b.v. een plukje van zijn manen/staart.

Stel in het contract ook op dat hij Nederland niet mag verlaten.

Ik kan je wel een kontraktje toesturen hoe ik het heb gedaan, door beiden wordt dat ondertekend, maar dan nog als iemand echt fout wil?!?!?! en wat ik lees over een notaris, nee, dat is niet nodig, of is het een paard van Anky van Grunsven, haha

Succes!