Zandkuur en reiningskuur, paard eet het niet. Kan ik mengen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Zandkuur en reiningskuur, paard eet het niet. Kan ik mengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 10:51

Mijn pony moet iedere dag 1 week lang een zandkuur hebben, daarbij nog iedere dag 3 weken lang een reiningingskuur en kruiden. Ook moet ze 3/4 keer per week lijnzaad hebben. Nu heb ik een probleem. Ze eet het NIET!!
Ik moet er voer bij doen maar ik wil niet dat ze voer krijgt omdat daar ook weer onwijs veel stoffen inzitten die ze niet binnen hoeft te krijgen.
Nu deed ik er 1 handje voer bij maar dan eet ze het voer er tussen uit.. nu dacht ik waarom niet de lijnzaad + reinigingskuur + zandkuur + kruiden + handje brokken? Dan blijft het aan de lijnzaad kleven (ik geef gekookte lijnzaad) en de lijnzaad eet ze wel met voer ertussen.

Maar nu, mag ik de zandkuur en reiningskuur (op basis van groene leem, wordt een soort klei in het lichaam) wel tegelijk geven? Het gaat hier om poeders (buiten de kruiden om).
Alvast bedankt.

gaapje

Re: Zandkuur en reiningskuur, paard eet het niet. Kan ik mengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:53

ik heb ook zo'n zeikert, lang leve de appelmoes zeg ik altijd maar :D

die van mij eet het ook echt niet anders

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:54

als je een lege wormenkuur-spuit ofzo hebt, kan je de poeders mengen met wat appelmoes en zo naar binnen spuiten. Ook kan je het mengen met een beetje appelstroop en water, en dat door de brokjes mengen. misschien helpt dat?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:55

Pakje Wicky limonade erdoor, of een appeltje in stukjes snijden.
Dan wordt t echt wel gegeten hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:57

appelmoes en zandkuur zijn geen goede combi.
De zandkuur vormt slijm in de darmen, dat moet ook om zand weg te halen. Als je het nat gaat maken voordat je het geeft wordt het al papperig voordat ze het heeft gegeten....
En je wilt ook nog gekookte lijnzaad gaan geven? Is dat allemaal niet een beetje overkill? Gekookte lijnzaad doet in principe hetzelfde als de zandkuur.

In wat voor vorm geef je de zandkuur? Brokjes of poeder? Ik zou toch met gewoon voer gaan werken om ervoor te zorgen dat ze het zandkuurtje binnen krijgt.
Of je de reinigingskuur en de zandkuur tegelijk kunt geven zou je even moeten navragen. Wie heeft je die reinigingskuur, de kruiden en de zandkuur geadviseerd?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 11:16

Nee hoor, volgens de DA moet ik de lijnzaad blijven geven maar de lijnzaad haalt niet het zand uit de darmen (of waar het ook ligt). De lijnzaad zorgt ervoor dat proppen (of iets) weg gespoelt worden maar ik wil voor de zekerheid ook een zandkuur om koliek te voorkomen (ze gaf laatst weer siganalen, is gelukkig niet doorgezet).
De zandkuur geef ik in poedervorm zoals ik in de openingspost al geschreven heb. Van de DA.
Reinigingskuur is tegen eczeem, op basis van groene leem van de paardendrogist en de kruiden zijn tegen een goede spijsvertering (oude merrie die op hooi staat en last heeft van haar spijsvertering, er ontsnappen gassen en die komen zo in haar buik).

Wickypakjes durf ik niet te geven :o en over appelmoes twijfel ik een beetje om de reden wat Cassidy zegt. Nu weet ik dus niet zeker of ik dit alles met lijnzaad zou kunnen mengen. Zou een halfje lijnzaad in de ochtend kunnen geven met de zandkuur en in de avond met de reiningskuur. Beide met een schepje kruiden en een handje brok. Dan weet ik dat ze het eet, ik weet alleen niet of het gemengt mag worden.

Appeltjes erbij is een goede tip! We hebben er toch nog een aantal liggen en met appel eet ze zowat alles + dat de poeders er aan blijven kleven denk ik.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 13:35

Appels eet ze er helaas tussenuit :( en de brokken ook. Heb er nu ondertussen als een halve kilo brokken bij gegooit en iedere keer zijn de brokken op maar de zandkuur niet. Lijnzaad erbij gegaan, ze lijkt het wat makkelijker te eten nu maar alsnog gaat het absoluut niet van harte (beter gezegd, ze haat me :+ )

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:29

Ik heb al van alles gebruikt maar mijn paarden eten welke vorm van zandkuur ook niet. Behalve deze:
http://link.marktplaats.nl/418661808
Volgens mij kan je die ook bij Agradi bestellen.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:32

En als je er nu eens iets slobber achtigs van maakt? Gelukkig heb ik een paard wat alles normaal wel gewoon netjes opeet, maar mocht t eens niet lukken, maak ik er een slobbertje van, en hup, t gaat er in hoor!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:33

Zemelen :)*

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 17:45

Mijn paarden lusten geen slobber :') bedankt voor de adviezen maar ik heb onwijze zeurpieten hier thuis staan...

Ik heb mijn merrie vandaag op de veranda laten staan met het voer en een bak water, ze heeft het wel opgegeten (na 3 uur :D ) waarschijnlijk is dat de enige manier, haar met rust laten en vooral niets anders te doen geven. Als ik haar namelijk gewoon in de wei eten geef loopt ze weg en eet mijn andere paard het op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:55

Appelmoes erdoor, werkt bij alle 4 mijn paarden! :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 17:57

Ik vrees dat ik dan toch maar voor de appelmoes ga, al zal dat niet de beste combi voor de zandkuur zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:59

Wat je ook kan doen is de poedertjes op een broodje met appelstroop besmeerd aanbieden.
Dat is wat droger dan appelmoes.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 18:26

Ohja :j dat is inderdaad ook een optie! Bedankt!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:47

xmarliez schreef:
Appels eet ze er helaas tussenuit :( en de brokken ook. Heb er nu ondertussen als een halve kilo brokken bij gegooit en iedere keer zijn de brokken op maar de zandkuur niet. Lijnzaad erbij gegaan, ze lijkt het wat makkelijker te eten nu maar alsnog gaat het absoluut niet van harte (beter gezegd, ze haat me :+ )

Je moet de appel ook wel goed klein maken he ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:53

Ik kreeg het er bij die van mij ook niet in. Uiteindelijk heb ik het met een beetje olie gemengd en in haar mond gespoten. Later las ik dat dit niet zo handig is om de reden die Cassidy al aangeeft. Maar de zandkoliek is daarna niet meer terug gekomen. Als ze nu nog eens een kuurtje moeten dan voer ik gewoon psyllicumzaadjes door het voer, dat is de werkzame stof van zandweg.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 20:01

Oke, bedankt voor de tip capopjekop, ik zal opzoek gaan naar die zaadjes. Inspuiten gaat hem niet worden, daar houdt ze absoluut niet van.
Antheman, ik had zo (naar mijn mening) ook best klein gemaakt :P alleen niet klein genoeg dan denk ik. Zal er de volgende keer op letten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:04

moet je groen leem geven?Dat is toch heel fijn zand?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 20:06

Nee, de reinigingskuur is op basis van groene leem en in poedervorm en de zandkuur is een soort fijn zand.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:31

xmarliez schreef:
Oke, bedankt voor de tip capopjekop, ik zal opzoek gaan naar die zaadjes. Inspuiten gaat hem niet worden, daar houdt ze absoluut niet van.
Antheman, ik had zo (naar mijn mening) ook best klein gemaakt :P alleen niet klein genoeg dan denk ik. Zal er de volgende keer op letten.

zie mijn eerdere post.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:43

Toch nog een kleine tip.
Een kennis van mij kreeg het advies van de dierenkliniek in Utrecht bij een paard dat daar met zandkoliek gestaan had, om in de toekomst uit voorzorg dagelijks een bepaalde hoeveelheid ongekookte lijnzaadjes (20 gram per dag) door de brok te mengen, en er ook echt op toe te zien dat het niet nat werd of erg lang in die voerbak bleef liggen.
Op het moment dat het te lang blijft liggen gaat zich blauwzuur vormen. Maar de ongekookte lijnzaad heeft hetzelfde effect als gekookte lijnzaad, het zorgt voor een slijmlaag in de darmen en helpt eventueel aanwezig zand de darmen uit.

De test op zandbesmetting door een paar mestkeutels op te lossen in een emmer met water en te kijken wat er eventueel achterbleef, was volgens Utrecht niet betrouwbaar. Als je de mestproductie van een hele dag zou verzamelen en op zou lossen zou het een betere indicatie geven dan een sporadische keutel...omdat de hoeveelheid zand van mestmonster naar mestmonster kan veranderen....

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 09:22

Wuswa, ik heb je post gezien alleen heb ik nu al deze zandkuur. En deze bak is mij iets te duur om zo maar in de kast te zetten en er maar naar te kijken. De volgende keer zal ik deze kopen. Bedankt.
Cassidy, oke, is wist niet dat ongekookte lijnzaad hetzelfde effect had. Ik heb als advies gekregen er heet water bij te gooien en te wachten totdat het een glijerig papje wordt en als het is afgekoeld te voeren. Ik heb nu het volgende idee om te voeren:
- in de ochtend zandkuur + brok (en kruiden) + geraspe appel
- in de avond reinigingskuur + brok (en kruiden) en als ze dit niet eet met geraspe appel
- 3 keer in de week lijnzaad met kruiden en brok

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:19

Ongekookte lijnzaad kan volgens de dierenkliniek Utrecht in kleine hoeveelheden dagelijks gegeven worden, en 20 gram is dan niet veel. Mar het mag niet in de voerbak blijven slingeren of nat worden.
Ik heb lijnzaad tot nu toe zelf altijd nog gekookt en dan echt 20 minuten laten pruttelen.
En ze krijgen bij mij - als ik het al geef - meer dan 20 gram gekookte lijnzaad.
Ben na verloop van tijd overgestapt op lijnzaadolie, en inmiddels krijgen ze Omega olie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:25

Als je sommige musli's goed bekijkt zit er ook vaak wat ongekookte lijnzaad door is me wel eens opgevallen!

Maar een andere vraag, je hebt ook die Physilicum Husk zou je dat ook droog kunnen geven? Sandclear brokjes gaan toch ook droog over het voer!?