Waarom deken op veulen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Waarom deken op veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 04:51

Ik zag net een topic van een pasgeboren veulen en het viel mij op dat het beestje meteen een deken op gegooid werd. Ik weet dat er al vele discussies hierover zijn geweest, en ik wilde het topic niet verpesten dus open ik een nieuw topic.
Ik ben tegen dekens, maar ik kan enigzins nog wel begrijpen waarom mensen vinden dat een paard een deken nodig heeft. Maar een veulen? Ik ben toch wel benieuwd. Waarom?

Parkietjee_

Re: Waarom deken op veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 07:24

Ik weet het niet eigenlijk. Ik denk niet dat ze het perse nodig hebben, maar het is wel lekker warm.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 07:41

Ik denk dat het gewoon komt doordat het veulen nog nat is en het s'nachts nog vrij koud is. Als een merrie behoorlijk moe is van een bevalling gaat die niet haar hele veulen droog likken. Ik denk dat ik wel weet op welk topic jij doelt. En daar zou ik geen risico bij willen nemen. Overigens was het dekentje gister later alweer af.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 07:41

Ligt er een beetje aan wanneer het geboren word denk ik.
vriest en je wilt het dier niet opsluiten in stal, is een dekentje toch wel fijn.
Is het diertje ziekjes en kan zich niet warm houden, idem.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 07:54

k zelf zou ook nooit een deken op een veulen leggen,ofer moet al een hele goede reden zn(verzwakt/ziek eventueel als het in de winter geboren word)maar dat hoeft ook niet altijd meestal doet de natuur toch wel zijn werk.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:36

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:38

mijn veulen heeft van 5 tot 7 maanden een deken opgehad. Maar dat komt door medische redenen. Ze is ernstig ziek geweest. De veearts raadde me dat aan

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:39

maar dan is er een reden voor, denk dat heel wat mensen hun veulens dekens opleggen terwijl het niet nodig is, zou niet best zijn als alle veulens met deken op ziek zouden zijn.
Ik heb ook een heel ziek veulentje gehad maar die heeft geen dag een deken opgehad..

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:44

soms doen ze bij een pasgeboren veulen een dekentje op als het bijvoorbeeld te laat is geboren. Maar dat kan ik als ie nog nat is nog wel begrijpen. maar over het algemeen vind ik een deken voor een veulen overbodig. Een veulen kan zichzelf goed warmhouden met die dikke vacht.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:18

mijn veulentjes zijn midden in de nacht geboren en hebben ook nooit een deken opgehad, maar ja das wel al bijna 8 jaar terug...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:24

Als je een vroeg veulen hebt dat ligt te rillen en je hem met een dekentje kunt helpen warm te blijven, waarom zou je dat niet doen?

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:33

Ik ben het met Cassidy eens en dan vooral het stukje "waarom niet?" . Op dat moment kan je je veulen toch ietsje comfortabeler maken. Warme lucht stijgt op en het veulen koelt hierdoor snel af. Tuurlijk hoef je niet altijd een deken op te doen (alleen bij ziek/verzwakt veulen), maar er is niks mis mee ;)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 11:43

Zie echt het punt niet hoor! Een pasgeboren baby zetten ze ook altijd een mutsje op, ook bij mooi weer (de mijne werd in maart met hetzelfde weer als vandaag geboren en kreeg in het ziekenhuis gewoon een mutsje op, was op tijd geboren en kerngezond) Is toch lekker even een warm dekentje bij zo'n klein veulentje?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 11:52

Een paard is een nestvlieder en een mens een nestblijver,niet te vergelijken dus.
Ik kan me voorstellen dat er een goede reden is om een veulen met dek te zetten maar een gezond veulen gelijk zn zelfregulatie qua temperatuur afpakken lijkt niet slim.Men laat om de een of andere reden ook steeds vroeger dekken.Laat die veulens in mei komen,goede temp en ze kunnen gelijk het land op

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 13:58

Maar zo'n veulen moet toch de kans krijgen om zelf een warm vachtje te ontwikkelen, als hij een dekentje op krijgt zal dat vachtje minder dik zijn en dan kan hij inderdaad niet meer zonder dat ding.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:09

piepenfiets schreef:
Men laat om de een of andere reden ook steeds vroeger dekken.Laat die veulens in mei komen,goede temp en ze kunnen gelijk het land op

Het dekseizoen is best wel kort, een paar mislukte dekkingen en het jaar is over. Kan me voorstellen dat fokkers die er echt afhankelijk van zijn dat de merrie drachtig wordt, de kansen wat willen verhogen.
Kijk, Januari vind ik vroeg, maar Maart of April moet kunnen, maar ook dan kan het heel koud zijn...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:10

Polly schreef:
pas nog een heel topic op geweest op KS:
[KS] Mini veulens en dekens

Aangezien KS sowieso het juiste forum is voor deze discussie en daar al een topic loopt hier een slotje.