vraag over schoonkrijgen van een veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loran_Nolen

vraag over schoonkrijgen van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 02:23

Ik heb een vraag.

Sinds 3 weken (morgen 4), ben ik een trotse eigenaar van een heerlijke lieve haflingerhengstje van 6 maanden.
Hij was/is helemaal groen, en kende de borstelen niet.
Dit leer ik hem nu 1x in de week.
Eventje een paar min. dan lekker vertroetelen, en weer een paar min. even wandelen en belonen.
Dit doe ik een paar keer.

Het moet uiteraard wel leuk blijven voor hem.

Maar...

Hij heeft onder zijn buik, en bij zijn achterbenen (bovenin aan de buitenkant) zwarte (oude) mest/zand zitten die echt zo hard zijn, dat ze niet weg te krijgen zijn.
Heb het al geprobeerd, en heb een paar stukjes los weten te peuteren (iets wat hij eerst niet zo leuk vond, en tegen me aankroop van: wat doe jij nou, help me..
Maar na 3x, en flink belonen met stem etc. ging het makkelijker.

Nu is het echt zo erg vastgeplakt/vastgekoekt dat ik het met borstelen er niet af krijg.
Wil nl. niet dat hij een traumatische ervaring krijgt met borstelen, en doe alles rustig aan en met kleine stapjes.
Gelukkig vertrouwd hij mij enorm, en leert hij snel.
na 1x al kan hij nu op commando de hoefjes geven/optillen (wat hem niet geleerd was!).

Ik zal eens kijen of ik een foto kan vinden zodat jullie een beetje kunnen zien wat ik bedoel.
Afbeelding
Afbeelding

Dit is nog lang niet alles, maar geeft, vooral onderaan de buik aan, dat het echt goed vast zit.
Maar geeft een beeld, wat ik bedoel..

Nu is de bedoeling dat hij (voor) eind mei lekker bij ons thuis komt te staan (dan is alles klaar qua bak en stallen), samen met mijn draver.
En het liefst zou ik dan tegen die tijd het meeste eraf willen hebben/krijgen.

Het is dat het weer het nog niet toelaat, en dat mijn rug nu al 6 weken een puinhoop is (6 weken geleden door de rug gezakt, en mijn spieren geven soms een druk op de zenuwen dat ik ineens uitval heb van mijn li-been).
Gelukkig is het veulen zo lief en houdt er (onbewust) rekening mee.

Als hij bij huis staat, ga ik hem leren dat hij ook vast kan staan, net als mijn ruin..
En dan poest mijn vriendin 1 en ik de ander..
Wil het weer het toelaten, dan kan ik zeggen, kan hem proberen te wassen..
Maar het weer laat het niet toe, en wil dat hij straks ook het (goede en positieve) voorbeeld krijgt/leert/overneemt van mijn ruin.

Heeft iemand voor mij een oplossing hoe ik dit kan verminderen (uiteindelijk bij huis zal het sneller gaan dan ben ik er elke dag nl ;) ).
Zonder al te veel gedoe voor dit klein ventje momenteel.

Mijn gedachten zegt: wassen/natmaken dan kun je het er vaak met ene harde borstel makkelijker uitborstelen.

Maar voor hem is nu elke nieuwe ervaring spannend, maar na een paar min. ontspant hij volledig.
Maar wil het voor hem ook leuk houden.

Graag hoor ik tips/reacties etc.

*edit* Zoals op de foto te zien is, kun je wel zien dat hij wel geborsteld wordt (zijn wintervacht laat al mooi los), en er komt een mooie kleur te voorschijn.
Afbeelding
Maar we doen alles dus stapsgewijs... *edit*

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 07:40

Niet fijn om te zien maar zou mij er niet te druk om maken,misschien dat je (omdat het vandaag warm wordt) een nat washandje eroverheen kunt halen en net doet alsof je hem kriebeld.Geduldig werkje...de rest gaat er wel af met verharen.Zo'n klein puppie wassen zou ik niet doen,teveel van het goede ineens en zo warm is het nu ook weer niet.Vanmiddag zou de wind draaien en krijg je een koude wind.

Over een week of 2/3 zit hij in z'n nieuwe haar en dan kun je het gewoon bijhouden,dit zie je vaker bij veulens die niet elke dag zijn uitgemest.Die van jou valt zelfs nog mee :+ ;)

Veel plezier met je veulen,lief ding :)

Jes

Re: vraag over schoonkrijgen van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:16

Zodra hij overal mooi gaat verharen komt het er wel af. Mijn kleintje had tot twee weken terug ook de modder onder haar buik zitten. Ze staat samen met haar moeder en de shet 24/7 buiten, en is nogal een viespeuk. Ik mocht er dus ook nooit te lang aanzitten en er aan trekken kon ik helemaal vergeten, dan kreeg ik een trap. Twee weken terug begon ze ineens enorm met verharen en heb ik na twee uur werk aller eraf kunnen krijgen (en door het verharen ging het dus makkelijker, ook voor haar, en vond ze het lekker).
Had er al wel steeds een beetje af, maar nu is ze weer helemaal schoon. Gewoon even geduld dus denk ik, zeker omdat het beestje nog zo groen is.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 22:13

Idd, met verharen komt her en waarscheinlijk uit ;)
Als het na het verharen nóg niet uit is, dan de tondeuse erover halen, lijkt me iig het beste, want ik denk dat poetsen zo ook maar pijnlijk is :)

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 23:05

Borstelen vind hij op dat aangekoekte gedeelte niet fijn.
Hij heeft (vanwege de slechte winterperiode) veelal op stal gestaan..
En gaat er nu vaak uit :) .
En het verharen zie je nu dat dat wel langzaam begint..

Ik ga er van de week weer heen, en dan weer kijken..
Maar met veel geduld bereik je toch meer (zoals men zegt).

We gaan nu spoed zetten achter met de achtertuin..
Zodat deze week de bak aangelegd is, en evt. al een begin gemaakt kan worden met de stallen.
Wil ze nu nl. snel bij huis hebben...
Mijn rug kan het mometeel niet aan om heen en weer te rijden, en ze staan tot dusver prima, maar bij huis is makkelijker.. je doet wat sneller met ze, dan wanneer ze op enige afstand staan...

@ tinky, dank je wel.. hij is echt een super hengstje. Nu al mooi kunnen bewegen. Mooi ruim.
Zie er veel potentie in straks.
Nu nog een keer op zijn vader rijden (ook zo'n mooie hengst, behalve bles lijkt hij er sprekend op!!), dat is mijn droom..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:49

Met verharen zal al heel veel verdwijnen! :)
Helemaal als je {zoals je nu dus ook al doet} er ook af en toe eens een borstel over haalt. :j

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 23:51

Hij begint het wel al leuk te vinden..
Lekker de aandacht..
Soms wel spannend, maar toch snel weer vertrouwd omdat ik het doen, of erbij sta/zit.
En voor 1x in de week (of minder), doet hij het keurig!!
Ben blij met zo'n braaf hengstveulen.. die echt zo groen is :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:52

Nou super toch? :D
Vinden ze vaak wel leuk {en leren ze een bult van} lekker die aandacht, dat gekriebel etc.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 00:04

hij weet overigens, sinds vorige week, wat hij met een (klein stukje) snoepje moet doen..
Eerst eraan ruiken, dan in de mond, dan flemen, en opeens doorhebben, na 10 pogingen dat het wel erg lekker is :) .
blijft een braaf en leergierig paardje, hopen dat dat zo zal blijven (ga er wel vanuit).

Vind het nl. al geweldig dat hij vanaf minuut 1 zo met mij mee wandeld, zonder aarzeling etc. en mij gelijk vertrouwd.. Heb je nl. niet snel met paarden die je niet kent (althans die ervaring gebeurd me nu voor de 2de keer, met mijn draver, en nu met deze veulen).

Nu duimen dat de loonbedrijf vanaf maandag start met de bak + fundering stallen.
Dan kunnen ze eind deze maand er ws. nog staan.. :)
heerlijk.. :)

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 00:10

Die modder valt er vanzelf af met verharen, ik zou een veulen zeker niet wassen omdat hij het huidvet nog vel te hard nodig heeft en als je hem wast, haal je zijn natturlijke beschermlaag weg. Niet doen, zeker niet bij zo'n jonkie.