Sinds 3 weken (morgen 4), ben ik een trotse eigenaar van een heerlijke lieve haflingerhengstje van 6 maanden.
Hij was/is helemaal groen, en kende de borstelen niet.
Dit leer ik hem nu 1x in de week.
Eventje een paar min. dan lekker vertroetelen, en weer een paar min. even wandelen en belonen.
Dit doe ik een paar keer.
Het moet uiteraard wel leuk blijven voor hem.
Maar...
Hij heeft onder zijn buik, en bij zijn achterbenen (bovenin aan de buitenkant) zwarte (oude) mest/zand zitten die echt zo hard zijn, dat ze niet weg te krijgen zijn.
Heb het al geprobeerd, en heb een paar stukjes los weten te peuteren (iets wat hij eerst niet zo leuk vond, en tegen me aankroop van: wat doe jij nou, help me..
Maar na 3x, en flink belonen met stem etc. ging het makkelijker.
Nu is het echt zo erg vastgeplakt/vastgekoekt dat ik het met borstelen er niet af krijg.
Wil nl. niet dat hij een traumatische ervaring krijgt met borstelen, en doe alles rustig aan en met kleine stapjes.
Gelukkig vertrouwd hij mij enorm, en leert hij snel.
na 1x al kan hij nu op commando de hoefjes geven/optillen (wat hem niet geleerd was!).
Ik zal eens kijen of ik een foto kan vinden zodat jullie een beetje kunnen zien wat ik bedoel.

Dit is nog lang niet alles, maar geeft, vooral onderaan de buik aan, dat het echt goed vast zit.
Maar geeft een beeld, wat ik bedoel..
Nu is de bedoeling dat hij (voor) eind mei lekker bij ons thuis komt te staan (dan is alles klaar qua bak en stallen), samen met mijn draver.
En het liefst zou ik dan tegen die tijd het meeste eraf willen hebben/krijgen.
Het is dat het weer het nog niet toelaat, en dat mijn rug nu al 6 weken een puinhoop is (6 weken geleden door de rug gezakt, en mijn spieren geven soms een druk op de zenuwen dat ik ineens uitval heb van mijn li-been).
Gelukkig is het veulen zo lief en houdt er (onbewust) rekening mee.
Als hij bij huis staat, ga ik hem leren dat hij ook vast kan staan, net als mijn ruin..
En dan poest mijn vriendin 1 en ik de ander..
Wil het weer het toelaten, dan kan ik zeggen, kan hem proberen te wassen..
Maar het weer laat het niet toe, en wil dat hij straks ook het (goede en positieve) voorbeeld krijgt/leert/overneemt van mijn ruin.
Heeft iemand voor mij een oplossing hoe ik dit kan verminderen (uiteindelijk bij huis zal het sneller gaan dan ben ik er elke dag nl

Zonder al te veel gedoe voor dit klein ventje momenteel.
Mijn gedachten zegt: wassen/natmaken dan kun je het er vaak met ene harde borstel makkelijker uitborstelen.
Maar voor hem is nu elke nieuwe ervaring spannend, maar na een paar min. ontspant hij volledig.
Maar wil het voor hem ook leuk houden.
Graag hoor ik tips/reacties etc.
*edit* Zoals op de foto te zien is, kun je wel zien dat hij wel geborsteld wordt (zijn wintervacht laat al mooi los), en er komt een mooie kleur te voorschijn.

Maar we doen alles dus stapsgewijs... *edit*