Hoe lang blijft bloedwormbesmetting op/in het weiland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Hoe lang blijft bloedwormbesmetting op/in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 14:32

Wij kunnen mogelijk een paar hectare weiland er bij gaan huren. Nu is het betreffende stuk verleden jaar besmet geraakt met bloedworm. Paarden die erop zijn geweid waren kennelijk niet goed ontwormd. Onderzoek heeft destijds aangetoond dat het om een zeer zware bloedwormbesmetting ging.
Nu is onze vraag, zitten die wormen nu nog in/op het weiland/in de nog aanwezige niet verteerde mest? De paarden zijn er net voor de winter begon afgehaald. Zouden we het weiland moeten slepen/afmaaien/hooien/bloten etc.? Of zijn de bloedwormen door de zware vorst kapot gegaan? En als we het zouden maaien (1e snit), komen de wormeieren dan in het hooi (en besmetten ze zo de volgende paarden?).
Ik kan op internet weinig concreets vinden over hoe lang een weiland besmet blijft. Ik hoop dan ook dat men mij hier iets wijzer kan maken!

hoogendroog

Re: Hoe lang blijft bloedwormbesmetting op/in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 15:23

Niemand die hier iets zinnigs over weet?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:02

Ik zou eigenlijk zeggen: niet aan beginnen. Ben toch bang dat die besmetting er nog een hele tijd zit. Maar heb weinig om mijn mening op te baseren, weet er te weinig van.

Al is er natuurlijk ook veel te zeggen voor een paar hectare. Zeker omdat (goede)weidegrond naar mijn ervaring heel schaars is.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:07

Ik hou dit even in de gaten.
Bij ons is de mest van een paard met bloedwormen op de mesthoop gegooid en die mest zal binnenkort over het land worden uitgereden waarna dat deel van het land gehooid zal worden en daarna mogen de paarden er gewoon weer op...
Ik hoorde van een aantal mensen dat de eitjes minimaal een half jaar blijven leven, ik ben dus ook benieuwd of hier nog mensen zijn die er meer van af weten.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 16:08

Dank voor je bijdrage. Tot nu toe heeft niemand mij kunnen vertellen hoe het nu precies zit. Als onze paarden er op zouden gaan, worden ze natuurlijk wel goed ontwormd, maar toch. Weidegrond is hier niet zo schaars... maar weidegrond met paardvriendelijke omheining wel!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:20

Wormeieren kunnen buiten tot min. 2 jaar overleven.
Als je je paarden zelf goed ontwormt zou je geen last hoeven te hebben van een besmet weiland.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 16:27

Als we een en ander eerder hadden geweten, hadden we er eerst schapen op laten grazen. Die eten 's winters dan mooi het weiland schoon.
DubbelDun: maar overleven ze ook zo'n strenge winter als die van afgelopen jaar?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:31

Kun je met deze vraag niet bij een (goede) veearts / paardenarts terecht eigenlijk ? :)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 18:07

Die kon ons helaas ook niet echt iets vertellen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:37

http://www.venhei.be/Site/Paarden/Home/Spoelwormen.htm
We hebben het dan wel over spoelwormen. Van varkens is bekend dat die makkelijk 5 jaar kunnen overleven en in dit artikel wordt zelfs over 10 jaar gesproken.

Overigens moet je ook met schapen op je weiland voorzichtig zijn. Als het een laaggelegen land is wat redelijk vochtih blijft dan kunnen de schapen je land met leverbot infecteren en paarden kunnen daar ook behoorlijk ziek van worden.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 18:43

Oh? Leverbot ken ik wel, maar daar sta je dus niet bij stil. Het land is inderdaad wat lager gelegen. 's Winters is het te nat om de paarden er op te weiden, 's zomers is geen probleem. Bedenk me nu ook dat het voor die schapen in de winter op dat land dan ook geen doen is. Dank voor je input!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:15

Hoe is dit land de herfst/winter in gegaan? Is er iets gedaan aan onderhoud n.a.v. die wormenbesmetting?
Bloedworm heeft warmte (maar geen hitte),vocht en bescherming tegen direct zonlicht nodig om te overleven. In hooi gaat het dood door combi droogte en zonlicht.
Op de mesthoop (mits goed opgezet) "kookt" de warmte de eieren kapot.

Beste optie is eerst hooien, (rol het land z.s.m., zodat alles egaal kort gemaaid kan worden en er geen kuilen het hoge pollen achterblijven) en dan een paar weken later de paarden er op. Wel is dan aan te raden om uit te mesten of andersinds goede preventie toe te passen, EN door te ontwormen (3 dagen) voordat de paarden op een nieuw, schoon stuk gaan, en die 3 dagen zeker 1x per dag alle mest te verwijderen. Het doorbreken van de besmettingscyclus o.a. door mest te verwijderen is essentieël om je land schoon te krijgen/houden. Met enkel ontwormen kom je er niet.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:41

ik weet eigenlijk ook niet beter dat ze enkele jaren kunnen overleven

je kan het land wel gebruiken maar het is ook zeer belangrijk dat je je paarden goed bij houd met ontworming en bloed en mest monsters ed

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 19:20

Tamary: dank voor je goede advies!
Er is tot nu toe niets aan het weiland gedaan, mest is niet verwijderd o.i.d.
Mochten we het doen, dan halen we de eerste snit er af alvorens er úberhaupt paarden op te zetten. Dat ontwormen etc. komt wel goed (30 jaar ervaring en goed op de hoogte van de huidige stand van zaken), mest verwijderen ga ik daar zeker niet doen, doe dat thuis altijd al van 6 paarden en nog eens zulk k-werk erbij.... no way. Gewoon slepen en op een vers stuk, volgend jaar dat stuk weer hooien etc.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:29

Nu er alsnog schapen op gooien, dat vermindert de besmetting al aanzienlijk!
Leverbot wordt bij mijn weten veroorzaakt door een slakje dat op nat land leeft. Dit slakje kan zowel door schapen als paarden gegeten worden. Maar schapen zijn geen veroorzaker van leverbot, het komt wel regelmatig voor bij schapen en bij paarden (gelukkig) minder vaak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:10

Waar schapen op nat land lopen samen met paarden (of de paarden er vlak na) is de kans op een leverbotbesmetting wel degelijk aanwezig.
Het is iets wat lang onderkent is, maar tegenwoordig wordt het steeds meer (h)erkend).

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:48

Imo zou elke goede paardenda je hierop antwoord moeten kunnen geven. Mijn wijsheid komt daar namelijk ook vandaan.

Nu slepen, zodat de mest verspreid is en hopelijk nog uitdroogt. Vervolgens hooien voordat je er paarden op laat grazen. Laat het hooi wel een dag of 4 á 5 drogen. Dan zijn alle wormeieren uitgedroogd en heb je weer schoon land. De wormeieren in je hooi zijn kapot. Mochten er veel paardenkeutels in het hooi zitten, dan zullen je paarden het slecht mss wel helemaal niet willen eten. Verkopen als hooi voor schapen of koeien kan dan prima. Hou er wel rekening mee dat je de eerste snee kwijt bent om het land schoon te krijgen. Hou daarmee rekening i.c.m. de pachtprijs die je moet betalen.

Bloedwormbesmetting komt vaak voor als gevolg van het begrazen door jonge paarden. Bloedworm is ook slecht te bestrijden. Er zijn wormmiddelen in de handel (bijv. de Equest Pramox) die beweerd alle stadia van de bloedworm te bestrijden, maar dit wordt door veel da's in twijfel trokken. Bestrijden is meestal een kwestie van goed ontwormen, een zo constant mogelijk samenstelling van de begrazers en niet alleen op mestonderzoek te vertrouwen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:37

Ik kreeg van de week een mailtje van "het Woud" en daarin stond dat door de redelijk strenge winter er veel worm(eieren ) zijn afgedood.
Misschien kan je hen eens een mailtje sturen met je vraag ?!