Overloopbeveiliging voor aut. waterbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

Overloopbeveiliging voor aut. waterbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 22:21

Sinds een aantal weken hebben we automatische waterbakken in de stallen, echt een heerlijkheid !
Helaas besloot vandaag 1 van de lepels in de waterbak te blijven hangen, waardoor het water meerdere uren is blijven stromen : gevolg : stal kleddernat, mijn man chagerijnig, die kon gaan 'dweilen' en een hele hoop verspild water.

Iemand enig idee of hier een een of ander systeem voor bestaat, waarmee de watertoevoer bv wordt onderbroken ofzo, bij overlopen of continu doorstromen ??

joyce B

Re: Overloopbeveiliging voor aut. waterbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:37

volgens mij beschreef iemand op bokt laatst een waterslot voor op de wasmachineaansluiting, dat wanneer je wasmachine kapot gaat en door blijft lopen, het water automatisch afgesloten wordt... Misschien kun je daar eens naar kijken? Moet je wel handmatig weer van het slot halen, maar voor zulke noodgevallen is het altijd handig...

Luca2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:13

Er is dan wrs gewoon iets mis met de drinkbak, want hij hoort niet te blijven hangen! Bij mn vriendin is er 1 drinkbak die niet helemaal goed is, en die stroomt heeel langzaam vol, en "drupt" dan over. Hier staat een emmer onder, en zodra er tijd is komt er een andere drinkbak

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:58

als de paarden op stal stonden en het is zo'n bak met lepel, kan het ook een paard zijn geweest die het leuk vind om de lepel in te drukken. Met een vlotterbak kun je dat probleem oplossen, tot je een paard hebt die het leuk vind het water uit de vlotterbak te "hozen" ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:24

Een (wasmachine)waterslot werkt alleen als er flink wat druk op staat, dus als er bijv een slang gebroken is. Bij een zachte maar konstante straal werkt een waterslot niet.
Mijn grootste 'anti' tegen autom. drinkbakken dus. Ze kunnen er hier alleen 's nachts uit drinken dan hoor ik het water lopen, overdag drinken ze uit een speciebak.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 23:51

Bleef de lepel hangen, of dat ventiel wat erachter zit? Ik heb in het verleden ook wel gehad dat het ventiel vast bleef zitten doordat er een vuildeeltje in het ventiel ging zitten en het ventiel niet meer afsloot. Heb toen een messing gaasje gemaakt en deze op het ventiel gesoldeerd aan de waterleiding zijde. Daarna ventiel licht ingevet met kraanvet en nooit meer problemen gehad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:26

Die dingen zijn toch gewoon te koop ??

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:49

Misschien gewoon teruggaan naar de winkel waar je de waterbak hebt gekocht?
Wellicht heb je garantie en krijg je een nieuwe !
Suces

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:03

Is het niet zo dat een waterslot afhankelijk is van het aantal liters dat er doorheen stroomt ???

Ik heb afgelopen winter 3 x kunnen "dweilen" Mijn merrie was zo leuk om de bakken kapot te trappen. Met het waterslot kan er nu maximaal 15 liter per keer doorheen, daarna slaat het slot erop. het maakt volgens mij niet uit hoe hard het water stroomt......

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 12:58

De lepel blijft hangen, gisteren weer gebeurt. Geen idee hoe die paardenbeesten dat voor elkaar krijgen. Ik heb zelf meermaals getest, maar krijg het echt niet voorelkaar de lepel te laten vasthangen :P
Mijn man heeft vannochtend nog wat lopen sleutelen, dus misschien is het nu over.

En toch eens verder informeren naar zo'n waterslot, bedankt voor de tips !!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:00

@Siggy: bedoel je dat klepje wat aan de onderkant van de lepel zit??
Misschien is die wat lam en door het plotselinge loslaten als het paard klaar is met drinken dat ie door het ophoogveren dan uitklapt.
Helemaal verwijderen zou dan een optie zijn.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 13:26

De complete lepel, die de paarden dus naar beneden drukken bij het drinken, blijft in z'n geheel naar beneden gedrukt staan, dus het water blijft doorstromen, alsof er continu een paardenneus opdrukt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:30

Aha, dat is idd een ander probleem :)
Hij zou te strak kunnen zitten tussen de ophanging.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:39

Nee, is er niet. (bij mijn weten) Het enige wat je kan doen is een vuilfilter tussen de leiding zetten.
Dat is de reden dat de lepel blijft hangen. Wanneer de lepel blijft hangen, is een kwestie
van de lepel zachtjes en niet helemaal indrukken. Dan kom je vanzelf een punt tegen waarop
hij blijft lopen zonder terug omhoog te gaan.
(Ervaringsdeskundige helaas :+ )
Aangezien je nieuwe bakjes hebt is de kans groot dat er een zandkorrel tussen gezeten heeft of
een stukje van dat witte tape. Doorspoelen en opnieuw dichtmaken is de enige oplossing.
Sucses!