24/7 weidegang ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

24/7 weidegang ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 22:28

Ik heb 5 knollies, waarvan 2 shetten. Tot nu toe heb ik ze zomers (april tot oktober) altijd dagdelen op de wei gelaten, meestal zo'n 8 uur per dag, beetje afhankelijk van mijn werktijden. De beide ponies droegen, zeker in het begin van het seizoen, altijd een graasmasker.
Buiten de weide uren staan ze op de paddock en krijgen ze niks te eten, behalve 's avonds een beetje müsli. Alle paarden zijn eerder wat aan de dikke kant en werken niet of nauwelijks.

Nu lees ik wel eens dat als je paard 24/7 op de weide laat, ze in totaal niet veel meer zullen eten, dan als ze in dagdelen naar binnen proppen. Ik zou mijn paarden graag gewoon hele dag/nacht weidegang aan willen bieden, maar ben tegelijkertijd wat huiverig voor moddervette paarden, hoefbevangenheid en kapotgelopen weides. Ik beschik overigens over ca. 1,2 hectare grasland voor mijn beestjes, dit oppervlak is in 4-en verdeeld en elke wei heeft direkt verbinding met de paddock, waar zich het water en de schuilstal bevindt.

Hoe is jullie ervaring met 24/7 weidegang en dan vooral met bovengenoemde bedenkingen ? Is mijn weide oppervlak überhaupt groot genoeg voor deze manier van weidegang ?

jesito

Re: 24/7 weidegang ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:32

De hele dag op de wei zou ik niet doen met twee shetters die niks doen.
maar 8 uur op de wei en verder op de paddock (16 uur) zonder eten behalve meusli vind ik ook niet ideaal.
Ik zou de meusli weglaten en wat hooi geven verdeeld door de dag.
Een paard snaait in 24 uur heel wat gras weg en ze blijven ook eten.
Door ze van het gras af te zetten en even niks of wat armer hooi te geven kunnen de darmen toch net wat beter verwerken en worden ze ook niet zo dik.
Het is ook vaak per paard verschillend, de een heeft meer aanleg dan de ander.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:35

Ik heb 3 a 4 paarden op 1,3 ha staan. Dat stuk is verdeeld in 5 stukken, plus een track (http://www.paddockparadijs.nl) en een zandpaddock. Vorig jaar heb ik stripbegrazing gedaan, maar dan krijgen ze enorme ruzie op het moment dat je een stukje bij geeft en ze doen zo idioot dat ik dit jaar maar weer wisselbegrazing ga doen. Oftewel telkens één landje een paar dagen open en dan weer de volgende. Als het goed is wordt het dan ook minder kort afgegraasd. Met stripbegrazing gaan de paarden bijna tot de wortel :(

Sowieso zou ik de muesli schrappen, dat is écht overbodig als ze op gras staan.

Verder hou ik de fructaanindex in de gaten, als die aangeeft dat het fructaangehalte hoog is, dan haal ik de paarden er af. Nu voer ik ook nog veel hooi bij, zodat ze zich kunnen volstoppen met hooi ipv als een idioot gaan afgrazen.

fructaanindex:

http://www.paardnatuurlijk.nl/cgi-bin/s ... tihelp.htm

bij hoefbevangen gevoelige shetjes zou ik de shets er alleen op laten als het minder dan 'hoog'

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:38

Mijn IJsco staat op de weide. In de winter gelange naar dikheid van paarden hooi bijgevoerd, en in de zomer gras. Soms, in een nieuw, vol weiland strookbegrazing, als het al kort is het hele weiland. Gaat hartstikke goed en de ijsco's zijn zo nu en dan wat dik door ruim hooi of in een nieuwe weide, maar verder mooi op maat. Ze spelen wel met elkaar, maar zóveel beweging is dat ook niet.
Je kunt zelfs evt het gras maaien alvorens ze erin te zetten..
Dat fructaanidee is ook belangrijk om in de gaten te houden ja. Ik doe er zelf niets mee, maar bij gevoeligerds..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:43

Als vuistregel kun je hanteren 'met koud en zonnig weer moet je een paard met aanleg voor hoefbevangenheid uit de wei halen'. Zulk weer zoals het nu dus is, dát is gevaarlijk voor HB

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 07:18

Bedankt voor het meedenken tot zover ! Weet iemand toevallig ook een site met de fructaan-index in Duitsland ?
Nog even iets rechtzetten: de paarden staan dus wel verdeeld over meerdere dagdelen op de weide, beetje afhankelijk van mijn (en mijn man's) werktijden), bv 's ochtends van 07.00 tot 13.00 uur en 's avonds van 19.00 tot 22.00 uur.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 07:24

Wij hebben opok een groot land en hebben daar een paddock paradise van gemaakt.Om het land heen daar is geen gras en daar lopen ze s,nachts.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 07:27

Mijn paarden staan ook op een megapaddock hoor, dag en nacht. Ik heb een grote open stal, dus ze kunnen in en uit hoe ze willen. Buitenlucht en beweging hebben ze dus sowieso.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 07:30

hier staan ze ook straks 24/7 op de weide .
Wij werken met strookbegrazing, zo hou je het zelf een hoop in de hand .

EN heb 1 ijslander en 2 shetten .

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:58

Er schijnt inderdaad onderzoek te zijn geweest naar paarden met beperkte graasduur en paarden die niet beperkt worden in weidegang en daaruit kwam dat de paarden met een beperking in die korte tijd ongeveer net zo veel eten als de paarden die onbeperkt op de weide staan. Mijn paarden staan zomers ook onbeperkt op de weide, meestal stripbegrazing. De andalusier wordt te dik maar met voldoende beweging gaat dit o.k. De dartmoorpony waar ik problemen mee verwachtte doet het prima en de rest ook maar die wordt niet snel te dik.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:01

Delphi2 schreef:
Er schijnt inderdaad onderzoek te zijn geweest naar paarden met beperkte graasduur en paarden die niet beperkt worden in weidegang en daaruit kwam dat de paarden met een beperking in die korte tijd ongeveer net zo veel eten als de paarden die onbeperkt op de weide staan. Mijn paarden staan zomers ook onbeperkt op de weide, meestal stripbegrazing. De andalusier wordt te dik maar met voldoende beweging gaat dit o.k. De dartmoorpony waar ik problemen mee verwachtte doet het prima en de rest ook maar die wordt niet snel te dik.

Ja das heel mooi zo'n onderzoek maar sommige rassen kun je echt niet zomaar onbeperkt gras geven.
Ik ga het in ieder geval niet proberen met mijn shet.
Daarbij ligt het ook nog veel aan het gras en bemesting enzo.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:28

Mijn shet staat gewoon 24/7 op het land zodra het goed weer is.
Je moet goed opletten dat ze niet te dik worden, maar anders is het wel te doen.
Als ze hoefbevangen gevoelig zijn is het wel verstandig om ze meer aan het werk te zetten, en ze goed in de gaten te houden.

Yrica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:41

Ik heb met mijn paard op een stal gestaan waar ze in de zomer 24/7 in de wei stonden en in de winter overdag. 's nachts hebben ze ze toen toch vaak naar binnen gehaald i.v.m. de harde kleigrond die kaal lag in de winter, omdat dan al het gras weg was. Er waren 2 paarden die veel aanleg hadden voor hoefbevangenheid, en daar werd gewoon goed gecontroleerd hoe de wei was qua vochtigheid en koudheid. Het gebeurde wel dat ze af en toe toch 's nachts naar binnen werden gehaald, maar onder toezicht ging het aardig goed.
Wat dik worden betreft: Met voldoende beweging ga je dat tegen, en daarbij kwam dat de paarden elkaar vaak ook wel een beetje actief houden ;) Extra muesli bijvoeren hebben wij alleen in de winter gedaan, 's zomers is dat zeer overbodig

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 01:13

Let wel op HB is van veel meer factoren afhankelijk dan alleen in de gaten houden of je paard niet te dik is.
Zeker met shetten zou ik me er iig niet aan wagen om 24/7 buiten te gaan.
Ik heb hier helaas een geval staan dat al zo vaak HB is geweest, met ernstige kanteling van een hoefbeen, en nog eens IR erop. Die mag van de rest van zn leven nog maar 45minuutjes per dag mét graasmasker de wei op, anders wordt het zn dood. En dat is nog geluk hebben ook, voor hetzelfde geldt mocht hij nooit meer de wei op.

Ik zou je shetten lekker zo'n 8 uur per dag op de wei houden, en de rest in de paddock met regelmatig hooibeurten. Zo hebben ze toch grotendeels op de dag wat te eten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:43

Mijn shets staan overdag in het land en krijgen 's avonds als ik ze naar binnen haal een plakje hooi met z'n tweetjes en ieder een handje natural balance van havens

Ik heb ook 2 shets staan die eerder bevangen zijn geweest, die komen helemaal niet op het gras, staan overdag op het zand met hooi en een handje natural balance van havens

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:53

Hoi,
Ik doe ook wisselbegrazing. Mijn draver kan blijven eten, maar wordt geen grammetje dikker, de Haflinger wordt wel snel dik. Die combinatie botst dus een beetje. Dan heb ik nog een mini Shetlander, maar die wordt niet dik, want die eet eigenlijk niet veel.
Wisselbegrazing werkt hier het beste omdat ik ze wat langer op wat korter gras laat staan. Maar op deze manier hebben ze toch de ruimte. De stukken zijn verdeeld in 4x 22 are.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 12:53

Bedankt voor het meedenken iedereen, ik denk dat ik toch maar bij mijn schema van 2 dagdelen per dag blijf dan. Ik denk dat het toch te risicovol wordt voor de beide shetten. Zeker ook aangezien mijn weides behoorlijk 'vet' zijn.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:05

Bij ons in het land staan ook een aantal shetlanders en die worden er niet uitgehaald. Dat gaat goed. Ik vind dat je het altijd wel in de gaten kan houden. Dat onderzoek is denk ik niet voor niets geweest en zal in veel gevallen gelden. Mijn paard staat ook 24/7 op het land en daar heb ik een heel goed gevoel bij.

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:59

Mijn shetlanders staan wel 24/7 buiten, ze staan wel op een afgezet stuk schraal land. Hier groeit meer mos dan gras, het ziet er wel groen uit maar heel veel grazen kunnen ze niet. 's Ochtends en 's avonds krijgen ze hooi bijgevoerd. Ze zijn trouwens 2 jaar geleden wel licht hoefbevangen geweest, toen deden we er strookbegrazing bij omdat de weide anders ingedeeld werd, maar dit was dus geen succes. Sinds ze op dit stuk staan hebben ze nergens meer last van gehad.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:02

Arabesk schreef:
Ik heb 3 a 4 paarden op 1,3 ha staan. Dat stuk is verdeeld in 5 stukken, plus een track (http://www.paddockparadijs.nl) en een zandpaddock. Vorig jaar heb ik stripbegrazing gedaan, maar dan krijgen ze enorme ruzie op het moment dat je een stukje bij geeft en ze doen zo idioot dat ik dit jaar maar weer wisselbegrazing ga doen. Oftewel telkens één landje een paar dagen open en dan weer de volgende. Als het goed is wordt het dan ook minder kort afgegraasd. Met stripbegrazing gaan de paarden bijna tot de wortel :(

Sowieso zou ik de muesli schrappen, dat is écht overbodig als ze op gras staan.

Verder hou ik de fructaanindex in de gaten, als die aangeeft dat het fructaangehalte hoog is, dan haal ik de paarden er af. Nu voer ik ook nog veel hooi bij, zodat ze zich kunnen volstoppen met hooi ipv als een idioot gaan afgrazen.

fructaanindex:

http://www.paardnatuurlijk.nl/cgi-bin/s ... tihelp.htm

bij hoefbevangen gevoelige shetjes zou ik de shets er alleen op laten als het minder dan 'hoog'

of de shetjes op het stukje laten die de paarden daarvoor hebben 'kaal'gevreten. Dan splits je de groep in de tijden dat het ze te dik maakt. Maar met bovenstaande ben ik het verders echt eens.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:04

Arabesk schreef:
Als vuistregel kun je hanteren 'met koud en zonnig weer moet je een paard met aanleg voor hoefbevangenheid uit de wei halen'. Zulk weer zoals het nu dus is, dát is gevaarlijk voor HB

maar er zijn meer vuistregels... niet alleen bovenstaande. op www.paardnatuurlijk.nl heel veel begrijpelijke uitleg te vinden.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 00:45

Let ook op met kort gras. Wanneer gras niet de kans krijgt om te groeien, wordt het 'gestressed' gras en gaat het juist fructaan opslaan.