HELP!!! 12Handen vol manen eruit gehaald!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VivaLasDivas

HELP!!! 12Handen vol manen eruit gehaald!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 22:17

HELP HELP HELP HELP HELP HELP

Afgelopen zondag mijn haff zijn manen gewassen, tijdens het wassen kwamen er al 4 volle handen vanaf!! ik dacht kan wel kloppen omdat ik ze al vanaf augustus 2010 niet had gewassen.
Eenmaal klaar met uitspoelen, had ik er flink anti klit in gespoten.. Ben er daarna paar keer met me handen losjes doorheen gegaan en haalde er weer ruimschoots 4handen vanaf.

Heb hem toen maar laten drogen want werd er helemaal panisch van, eenmaal savonds terug op stal!!
Ze manen waren inmiddels droog en ik wilde ze voorzichtig met een manen borstel uit borstelen.
Nogmaals flink anti klit ingedaan en daar kwamen weer ruim 4/5 handen vol vanaf.

Nou heb ik wel de hele winter een deken op gedaan met vaste hals, plus met de zeer koude dagen een staldeken eronder met vaste hals. Heb deze er dagelijks afgehad en heb zijn manen steeds in vlechten eronder gehad. Nou hoorde ik dat het aan het deken kan liggen. Wat is jullie ervaring?

Heb sinds afgelopen weekend de dekens eraf gehaald!!

Wildgirl

Re: HELP!!! 12Handen vol manen eruit gehaald!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:18

Dat lijkt me vrij logisch, is oud haar wat tijdens de rui loskomt.
Ik trek ook altijd handenvol ''oude'' manen eruit rond deze tijd

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:19

Vervelend zeg van de manen! Ik weet inderdaad dat als paarden een deken met hals omhebben, ze gauw last krijgen van dunnere manen. Waarbij er ook sprake was van (flink) haarverlies.

VivaLasDivas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 22:19

Wildgirl schreef:
Dat lijkt me vrij logisch, is oud haar wat tijdens de rui loskomt.
Ik trek ook altijd handenvol ''oude'' manen eruit rond deze tijd

Echt waar!! vind je het niet mega veel?
Bedoel zou het niet serieus aan het deken liggen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:22

De deken kan de ''verharing'' wel erger maken.
Ik ben zowiezo geen fan van vlechten en dekens met hals, manen moeten kunnen ademen is mijn visie.
Hoe zit het met zijn staart>?
Bij de aanzet trek ik daar ook altijd veel losse haren uit tijdens de rui, zie je niets van, staart en manen groeien gewoon door nl

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:22

Kan hoor, Heb je ze in de winter veel geborsteld ? Helemaal uit de klit gehaald? Als je dat niet hebt gedaan dan kan dit echt. Ik heb mijn haar ook een aantal weken volledig ingevlochten gehad en toen de vlechten eruit waren kwam er ook ontzettend veel haren vanaf. Ik dacht dat ik kaal werd.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:23

nee dit kan heel normaal zijn,als je alle tijd een deken hebt opgehad en vlechten in hebt gehad kon het oude haar er niet mee uit komen.
hoe vaak heb je de vlechten ''vernieuwd''?

ik zou even door kammen tot je bijna geen haar meer mee krijgt,vlechten er in en elke week even het haar los gooien......anti klit er in,met je handen even door kammen en weer vlechten er in zetten,van boven losjes en van onder wat strakker.
mocht je toch twijfelen,bel dan even je dierenarts op.....maar denk dat het komt door het oude haar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:26

Tijdens de rui komen er ook flink wat manenharen los. En als je de manen lang in vlechten hebt gehad blijven alle losse haren erin zitten die normaal op de grond vallen. Pas als je de vlechten losmaakt kom je dan al die losse haren tegen.
Klinkt dus als normaal.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:29

Bij de staart heb ik wel dat ik er bij de staartwortel ontzettend veel haar uit kan trekken rond deze tijd. niet erg, er zit echt een ontzettende dikke bos. Bij de manen heb ik geen last. ik heb ook van de winter een halsdeken opgehad met zelfs 150 grams dus nog warmer, en heb helemaal geen last van uitvallende manen. ze zijn veel dikker dan eerst.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:32

Ik heb met een halsdeken altijd veel last van uitvallende manen, sommige plekken zijn dan helemaal weg soms. Ik kijk nu wat beter uit, maar in de zomer met een volledige deken + hals voor de dazen is het altijd weer mis.

VivaLasDivas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 22:34

Dank jullie voor de info.
Ik heb wel wekelijks zijn vlechten eruit gehaald en deze dan ook geborsteld en flink met anti klit ingespoten.
het is niet zo dat ze ik ze er maanden in heb gehad ;)
Maar het stelt me al meer gerust dat jullie er ook zoveel last van hebben. op dit moment

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:19

HA -> VSW

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:21

Laatst mn fjord dr manen gewassen en er kwam ook heel veel oude haren uit hoor.
Kon ze na het wassen echt van de grond scheppen.
Is wel normaal en zodra de zomervacht helemaal klaar is stopt ook de manen uitval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:23

Is die anti-klit niet (deels) het probleem?
Ik dacht dat als je daar veel van gebruikt, je de haren als het ware verstikt, omdat de antiklit een laagje om de haren heen maakt. Als je er elke week flink antiklit inspuit (en gisteren zelfs 2x op een dag) is dat misschien teveel? Sommige paarden reageren er anders op dan anderen.

Dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat er meer dode haren in zitten, en dat laat nu met verharen natuurlijk allemaal los.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:28

Je hebt halsen met een katoenen voering en met een gladde voering!
Je moet die met de gladde voering hebben en het liefste een losse hals, misschien een tip voor volgend dekenseizoen :P

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:40

Nou, ik heb een hals met een gladde voering, de manen van mijn paard zijn op zo'n 20 cm zo goed als kaal...begint weer klein beetje te groeien. Voor mij nooit meer een halsdeken!

philips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:01

Ik durf bijna te zweren dat dit het leed van een halsdeken heet......
Helaas heeft mijn ruin het elk jaar ook weer... En zonder halsdeken erop niet. Gek!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:46

of het veel is hangt ook af van de lengte van de manen hé. Als jou haf lange manen heeft,lijkt die al snel heel veel haar te verliezen. 't ruiperiode voor iets, er gan dus ook meer oudere manen loslaten...
je moet eigenlijk kijken of dat de manendos die over blijft nog een normale dikte heeft voor jou haf in de zomer...

Mijn merrie stond ook met een halsdeken (wel een losse) en ja ze verloor iets meer manen dan ze zonder deken zou doen en leek ook met plukken los te komen, maar als ik alles goed doorkam, dan zien en voelen de manen er nog normaal uit, ik zal alleen het stukje net achter de oren moeten bijtrekken om op de "juiste" dikte te zijn voor invlechten...

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:52

De tinker die ik nu doe heeft de winter alleen maar op het land gestaan, en misschien wel langer. Ben nu bezig met de manen uitkammen en de staart. Manen zijn nu twee keer gedaan en nu mooi op orde, de staart ben ik mee bezig maar dat is een meerdaags project ivm de tijd die ik heb. Was maandag een uur bezig en was nog niet op de helft, dus kan je nagaan ;) Ze heeft dan ook een uitermate dikke staart. Er zitten ook veel mestresten in omdat hij zo zwaar is en dus niet goed weg te tillen is. Haalde er hele plukken uit maandag, was niet meer leuk, maar zag wel een glanzende staartdeel terugkomen dus wist wel dat ik goed bezig was met het oude, dode haar weg te halen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:59

Mijn Friese ruin heeft de hele winter onder een halsdeken gestaan. Vaste hals hele deken met nylon gevoerd en geen naden.
Hij heeft niet 1 haar verloren door de deken.

Zombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:23

Met halsdekens is dit vrij normaal, de oude losse haren laten door het deken minder snel los.
Ook kan een deken met hals inderdaad zorgen dat er wat meer haren loslaten doordat deze haren niet kunnen "ademen".

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:28

Mijne verloor ook manen met halsdeken, hield op plaatsen geen manen meer over, heb ze ook nooit weer een hals deken omgedaan. Gaat te veel broeien.

Dacht eerst dat het om maan exceem zou gaan, maar bleek bij navraag dus van de deken te komen, nu nergens meer last van (dit is al van 6jr terug)

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:30

Dit is logisch, zeker met 2 halsdekens. Er komt te weinig lucht bij,en de haren verstikken. Ik heb het zelf ook gehad, manen vielen allemaal uit, en zijn helaas niet terug gekomen. Ik heb al veel paarden gezien die dit hebben... wat nu van belang is is dat je het laat luchten. Alle doden haren laten los, en daarna kan alles weer flink groeien. Met een vliegendeken heb je dit probleem niet,dat laat genoeg lucht door. Maar voor mijn paarden geen dekens met hals meer!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:32

Door de hals deken zijn waarschijnlijk zijn manen verstikt, en die vallen dan uit. Ik had dat vorig jaar ook met mijn pony, die had uiteindelijk nog 3 sprietjes staan. Ik heb het helemaal kaar geschoren toen, en 5 maanden later wat het weer netjes.

simplysyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:32

owh ja das wel heel veel. kan idd aan de deken liggen alleen kan je geen zekerheid geven.