Hoe weiland renoveren/aanleggen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Hoe weiland renoveren/aanleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 18:37

Sinds een maandje heb ik mijn paardjes (1x KWPN en 1x minishet) lekker bij huis staan.
Overdag lopen ze in de bak (20x40) maar aangezien er ook een stukje weiland is (ca. 2000 m2) wil ik graag dat ze daar van t zomer op kunnen.

Maar... het 'weiland' is nu nog een holliebollieknollieveld met molshopen, dood gras of stukken geen gras, etc. Uiteraard moet het een mooi egaal stukje groen worden, maar hoe krijg ik dat. De één zegt over de kop gooien, de ander heeft het over frezen... ik heb er geen verstand van, dus wie kan helpen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:19

Als ik je beschrijving lees moet dat stuk als je er gras op wil hebben eigenlijk omgeploegd, netjes gelijk gemaakt en ingezaaid worden. Dan 1 of 2x maaien deze zomer, van de winter er een paar schapen op en dan heb je in 2012 een jaren lang (mits niet kapot laten lopen) bruikbaar weitje.

Zorg er ook voor dat je bodemonderzoek laat doen, zodat je weet hoe en wat met bemesten, want anders kan zo'n klein stukje veel te weinig belasting aan om een zomer lang uurtje of wat per dag gras te kunnen geven. (kunstmest en injecteren zijn trouwens funest voor je bodemleven en een goed bodemleven bepaald mede de belastbaarheid van je grasmat).