Hoeveel beweging kan een paard aan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam_x

Hoeveel beweging kan een paard aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 18:13

Hey,

ik zit met een probleempje.
Ik en mijn zusje hebben een miscommunicatie gehad over wie er vandaag naar onze pony zou gaan.
Het is een pony met heel veel energie. (loopt soms lekker te dribbelen, altijd alert en opgewekt, soms moeilijk te houden omdat hij te snel wil :P) Maar hij wordt nu nog tot woensdag niet gereden, omdat we nog geen zadel hebben.
Nu was ik vandaag vrij en ben samen met mijn vriend gegaan. We hebben eerst uitgebreid gepoetst, daarna ongeveer 25 min gelongeerd (vooral draf en stap), daarna nog een half uurtje gewandeld (alleen in stap dus).
Maar ik kwam thuis en Iris wilde opeens naar Azym. Ik heb gezegd wat wij al hadden gedaan, maar toch wil mijn zusje ook even longeren en wandelen.
Nu is mijn vraag: hoeveel kan deze pony aan?
Ik maak me namelijk een beetje zorgen om hem, dat hij vandaag te veel doet omdat Iris zo eigenwijs moest zijn.
Vooral ook omdat het zijn eerste paar dagen hier zijn.(vanaf zaterdag bij ons)

Misschien is nog wat extra info over Azym handig:
10 jaar, arabier x new forest (echt de pit en uithoudingsvermogen van een arabier), 1.53m, vrij veel bespiering.

Ik hoop dat jullie mij gerust kunnen stellen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:20

Lijkt me echt geen kwaad kunnen als het dier een goede conditie heeft.

Miiej

Re: Hoeveel beweging kan een paard aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:23

Waarom gaat je zusje dan liet gewoon stappen en dan laat ze het longeren zitten?

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 18:25

Omdat ze Iris is en Iris is heel eigenwijs.
En ik kan haar echt niet ompraten..
Maar jullie denken dus wel dat het geen kwaad kan?
Ik maak me vooral zorgen, omdat de beweging zelf niet echt vermoeiend voor hem is, maar omdat hij nog aan ons moet wennen en de omgeving en alles.
Dat maakt het natuurlijk extra vermoeiend.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:26

Als het paard de rest van de dag op stal staat dan is een uurtje beweging eerder te weinig dan te veel.
Manegepaarden lopen vaak veel meer uren dan "'eigen paarden"en hebben veel minder vaak blessures.
Blessures onstaan vaker door te weing beweging dan te veel beweging.

Het paard went het snelst aan jullie als jullie veel met hem bezig zijn. Dus dat hij pas bij jullie is, is geen reden om hem maar op stal te laten staan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:27

Nee, dat kan het geen kwaad. Paarden in de vrije natuur lopen 25 km op een dag, of meer.

Lees eens wat op het endurancedeel hier, over hoe lang paarden dan lopen, en hoe ze daarvoor worden getraind.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 18:28

@lindsey: Zo had ik het nog niet bekeken!
Dat is eigenlijk wel logisch. Dank je wel!

@Ibbel: Ja ga ik doen. Misschien maak ik me ook wel een beetje te veel zorgen. Maar ik wil het beste voor hem :)

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:32

Als ik lees wat jij er vandaag mee hebt gedaan kan er nog wel een uur zwaar werk bij hoor ;)
Is natuurlijk wel afhankelijk van de conditie van het paard. Als een paard gewend is ongeveer iedere dag te werken kan het geen kwaad een keer iets extra's te doen. Bij een jong paard en een paard met weinig conditie is het al anders. Maar zou me niet te druk maken.
Denk eerder dat het paardje het fijn vind aandacht te krijgen vooral omdat alles nieuw is. Zolang geen nieuwe dingen gevraagt worden komt het vast goed.
Succes nog met je zusje :P

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:21

het werk is geen probleem maar vind een uur longeren niet zo fijn qua belasting, al scheelt het wel dat er een tijd tussen zit. Voor de rest is dat echt geen probleem.Wennen doet hij ook door er mee bezig te zijn.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:23

Kan idd helemaal geen kwaad hoor, juist fijn dat hij dubbel aandacht krijgt :) Wel vervelend dat je zusje zo eigenwijs is.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:32

ik zou het niet aanraden maar volgens mij is at extra afleiding helemaal niet erg

(PS mijn kleine zus is heel wat braver hoor! :P <3 :# )

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:35

Een paard kan rustig 3 uren per dag lopen, 2 x 20 minuten zal hij echt niks van krijgen!

Luca2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:45

Als de pony goed in conditie is maakt het echt niet uit hoor. Alleen aan de longe is wat minder fijn omdat het best wel belastend is, 2x een half uur op de volte

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 22:15

Dank jullie wel voor de reacties! Hij kan het inderdaad eigenlijk wel aan.
Maar achteraf heeft ze gelukkig niet meer gelongeerd, dat dan weer wel :P
Alleen even gewandeld en dat vond hij denk ik alleen maar fijn :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:40

Paarden kunnen wel 50 km per dag aan (mits ze niet op stal gehuisvest staan)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:55

nee ik denk niet dat het kwaad kan. vooral als hij verder ook weinig buiten komt en weinig doet.
en zo went hij het snelst aan jullie. omdat hij niet heel jong meer is denk ik dat hij mentaal wel wat hebben kan. het is niet zo dat het teveel nieuwe indrukken voor hem gaan worden. zeker niet als hij het longeren wel kent dan vraag je echt geen rare dingen.
wel zou ik met je zusje even overleggen over hoe je het met je paard gaat aanpakken want het werkt zo nog niet top tussen jullie denk ik. misschien een vast rooster over wie welke dag heen gaat? zodat miscommunicaties niet ontstaan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:03

als wij vroeger met onze pony's op wedstrijd gingen werden ze 3x opgezadeld groeps- en individuele dressuur, springen en soms zelfs nog ponyspelen. afhankelijk van je pony moet je toch minimaa telken een half uur reken, wan tje moet je pony steeds opwarmen en losrijden. Als je prijs had was het nog parade met een ererondje, dus ze waren soms makkelijk 2-3 uur onder het zadel en ok dit is niet hetzelfde als continu trainen, maar een paard met een basis conditie moet makkelijk een 2 uur "werk"/dag aankunnen. Mits je voldoende kans geeft om op adem te komen en je de conditie opgebouwd hebt.