Regenwater opvangen van asbestplaten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Regenwater opvangen van asbestplaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 14:41

Ik heb helaas op mijn weide geen stromend water of geschikte sloot. Ik ben aan het werken aan een grondwateraansluiting, maar deze is nog niet in gebruik. Nu, in droge tijden, ben ik aan het slepen met jerrycans op de fiets. Dit is niet erg handig en ik heb helaas geen auto.

Ik kan wel regenwater opvangen van het dak van de stal. Aan de ene kant doe ik dit al, maar dit zijn nieuwe platen. Aan de andere kant liggen oude platen met asbest. Zou ik hier ook veilig water van op kunnen vangen voor mijn paard om te drinken?

Palmera

Re: Regenwater opvangen van asbestplaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:52

Normaliter kan asbest pas kwaad als het breekt of in de fik vliegt. Dan komen de gevaarlijke stofdeeltjes vrij. Controleer dus op eventuele scheuren of breuken in het dak. Denk niet dat het dan nog kwaad kan. Hier wonen we allemaal onder de asbest platen, en zat mensen bij wie dr een scheur in het dak zit. Die hebben dan lekkage... :D En verder nergens last van!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:07

Als je in aanraking gekomen bent met asbest, kan het heel lang duren voordat je problemen krijgt. Dat er nu geen problemen zijn betekend niet dat die niet kunnen komen.

Op het moment dat asbest ergens op ligt en niet geboord of geschuurd wordt, is het geen probleem.
Ik denk zomaar dat het geen kwaad kan om het water op te vangen en aan je paard te drinken te geven.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:34

Nee, niet gebruiken. Er zijn onderzoeken naar geweest en opvang van regenwater middels een asbest dak wordt sterk afgeraden vanwege microscopisch kleine deeltjes asbest die door regenwater vrij komen (hoe 'zuurder' het regenwater, hoe meer deeltjes er vrij komen).

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:46

Zou je mij dan die onderzoeken kunnen sturen/linken ? De WHO (world health org.) heeft zelfs geen richtlijnen opgesteld ivm asbest in water omdat het niet te bewijzen is dat lab.dieren die pure astbest door hun eten en drinken kregen, daar schade van leden. Inademing is een heel ander verhaal maar dat is inmiddels welbekend.

Asbest die in "golf" of "eterniet" platen zitten is bovendien zg gebonden asbest en niet de veel gevaarlijkere losgebonden asbest die als isolatie is gebruikt o.a. in de petrochemie, waar ik veel mee te maken ivm verwijdering daarvan.

Als de platen nog in goede staat zijn zou ik me niet al teveel zorgen maken.

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:49

even uit mijn hoofd hoor , dus hak hem er niet af ! platen van voor 1975 waren gevaarlijker dan die van latere data , maar als er niet mee gegooid geslepen of zoiets mee gebeurd is het echt helemaal safe .

conclusie , het kan geen kwaad

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:21

dat laatste is niet waar. Het gaat om de staat van de platen, zijn het schone gladde platen,dan zijn ze in goede staat en is het asbest meestal nog goedgebonden in de platen.

Bij ons zijn de asbestplaten verweerd en begroeit met mos, dat zijn dus slecht gebonden platen en die zijn gevaarlijk en moeten speciaal verwijderd worden met extra beschermingsmaatregelen.

Of asbest eten/drinken kwaad kan weet ik niet, maar als je keuze hebt, waarom zou je dan het risico nemen?
Kijk in elk geval of de platen nog helemaal stevig, heel en schoon zijn, of juist broos en begroeid...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:49

Asbestdeeltjes zijn alleen gevaarlijk bij inademing, omdat ze door hun structuur de longen irriteren en kanker kunnen veroorzaken.

Asbestdeeltjes opgelost in water zijn geen enkel probleem en hebben geen enkel gevaar.

Het gevaar zit 'm in de structuur van asbest in combinatie met de nauwe kanaaltjes in de luchtwegen. Asbest is chemisch gezien NIET gevaarlijk.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 07:41

Ik ben wel benieuwd naar die onderzoeken. Als iemand de link voor me heeft?

Veel keuze heb ik niet helaas. Ik hoop vooral dat de grondwater aansluiting snel werkt en dat dat water drinkbaar is.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:10

wat vb van literatuur:
Selikoff IJ, Lee DHK. Asbestos and disease. New York:Academic Press, 1978.
Slooff W, Blokzijl PJ. Basisdocument asbest. Bilthoven:Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne, 1987.
Stumphius J. Asbest in een bedrijfsbevolking. Assen: VanGorcum, 1969.
Netolitzky A. Gewerbehygiene, deel 2, nr. 5. Hygiene derTextilindustrie. In: Weyl TH, red. Handbuch der Hygiene. Jena: Fischer,1897.
Annual Report on the work of Her Majesty's WomenInspectors. London: Her Majesty's Stationery Office, 1898.
Murray M. Statement before the Committee in the Minutes ofEvidence. In: Report of the Departmental Committee on Compensation forindustrial diseases. London: His Majesty's Stationery Office,1907.
Cooke W. 1924. Fibrosis of the lungs due to inhalation ofasbestos dust. Br Med J 1924; ii: 147-8.
Cooke W. Pulmonary asbestosis. Br Med J 1927; ii:1024.
McDonald S. Histology of pulmonary asbestosis. Br Med J1927; ii: 1024-5.
Oliver T. Clinical aspects of pulmonary asbestosis. BrMed J 1927; ii: 1026-7.
Haddow A. Clinical aspects of pulmonary asbestosis. BrMed J 1929; ii: 580-1.
Simson F. Pulmonary asbestosis in South Africa. Br Med J1928; i: 885-7.
Cooke W. Pulmonary asbestosis. Br Med J 1928; i:585.
Wood W. Pulmonary asbestosis. Radiographic appearance inskiagrams of the chest of workers in asbestos. Tubercle 1929; 10:353-63.
Stewart M. A method for examining the sputum for asbestosbodies. Br Med J 1929; ii: 581.
Merewether E, Price C. 1930. Report on the effects ofasbestos dust on the lungs and dust suppression in the asbestos industry.London: His Majesty's Stationery Office, 1930.
Remijnse J. Pneumoconiosis.Ned Tijdschr Geneeskd 1930; 74:6102-3.
arbeidsinspectie. Centrale verslagen van deArbeidsinspectie in het Koninkrijk der Nederlanden. 's-Gravenhage:Staatsdrukkerij ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid,1930-1969.
Kranenburg W. De silicosis-conferentie gehouden teJohannesburg 13-27 augustus 1930. NedTijdschr Geneeskd 1931; 75: 1050-5.
Smit L. Pneumonoconiose II. Geneeskd TijdschrRijksverzekeringsbank 1940; 25: 354-73.
Hampe J. Pneumonoconiosis.Ned Tijdschr Geneeskd 1940; 84:3544-8.
Ramazzini B. De Morbis Artificium Diatriba. Nederlandsevertaling:
Historisse Natuur- en Geneeskundige Verhandeling Van de Ziektender Konstenaars, Ambagtslieden en Handwerkers. Mitzgaders der Geletterde waarby gevoegt is De onderhoudig der Gezondheid van de Nonnen die in Kloostersleven. Leyden: Langerak, 1724.
Hampe J. Stof en stoflongen, in het bijzonder oversilicose en silicatose. Assen: Van Gorcum, 1942. Proefschrift.
Lynch K, Smith W. Pulmonary asbestosis III: carcinoma ofthe lung in asbesto-silicoses. Am J Cancer 1935; 24: 36-64.
Gloyne S. Two cases of squamous carcinoma in the lungoccurring in asbestosis. Tubercle 1935; 17: 5-10.
Egbert D, Geiger A. Pulmonary asbestosis and carcinoma.Report of a case with necropsy findings. Am Rev Tubercul 1936; 34:143-6.
Hornig F. Klinische Betrachtung zur Frage desBerufskrebses der Asbestarbeiter. Z Krebsforschung 1938; 47: 281-7.
Hampe J. Longasbestose met carcinoom.Ned Tijdschr Geneeskd 1956; 100:2965-6.
Schoot H van der. Asbestosis en pleuragezwellen.Ned Tijdschr Geneeskd 1958; 102:1125-6.
Doll R. Mortality from lung cancer in asbestos workers.Br J Ind Med 1955; 12: 81-7.
Coster van Voorhout H. Stoflongen, asbest- enasbestlongen II. De Veiligheid 1956; 32: 203-5.
Annual Report on the Chief Inspector of Factories for theyear 1947. London: His Majesty's Stationery Office, 1948.
Selikoff I, Churg J, Cuyler Hammond E. Asbestos exposureand neoplasia. JAMA 1964; 188: 22.
Report and Recommendations of the Working Group onasbestos and cancer. Ann NY Acad Sci 1965; 132: 706-21.
Francke J, Saltet F, Vogelenzang J. Een patiënt meteen longafwijking. Ned TijdschrGeneeskd 1968; 112: 1910-6.
Zielhuis R. Biologische effecten van asbest. IIeInternationale Conferentie, Dresden, 22-25 april 1968.Ned Tijdschr Geneeskd 1968; 112:1494.
Kooreman P. Gelokaliseerde fibreuze mesotheliomen van depleura. Ned Tijdschr Geneeskd 1953;97: 836-7.
Eeftinck Schattenkerk J. Endothelioma pleurae.Ned Tijdschr Geneeskd 1956; 100:2251-4.
Assen G van. De diagnostiek van de primairepleuragezwellen. Ned TijdschrGeneeskd 1953; 97: 2574-8.
Willis R. The spread of tumors in the human body. London:Butterworth, 1952.
Weiss A. Pleurakrebs bei Lungenasbestose, in vivomorphologisch gesichert. Medizinische 1953; 3: 93-4.
Wagner JC, Sleggs CA, Marchand P. Diffuse pleuralmesothelioma and asbestos exposure in the North Western Cape Province. Br JInd Med 1960; 17: 260-71.
Zielhuis R. Asbest en mesothelioom.Ned Tijdschr Geneeskd 1968;112: 773.
Burger G, Gerritsen W, Groot J de, Kuiper J, Zielhuis R.Arbeids- en bedrijfsgeneeskunde. Leiden: Kroese, 1974.
Bezemer F. Herkenning, opsporing en preventie vanberoepsziekten. Tijdschr Soc Geneeskd 1950; 28: 435-9.
Kempen A. Het Instituut voor Longonderzoek van de SocialeVerzekeringsbank te Heerlen-Treebeek. Tijdschr Soc Geneeskd 1965; 43:196-8.
Miedema J. Population at risk en arbeidshygiënischbeleid. Tijdschr Soc Geneeskd 1973; 51: 438-42.
Planteydt H. Asbestos and mesothelioma in theNetherlands. TNO Nieuws 1972; 27: 667-71.

een artikel over een mevrouw die buikvlieskanker kreeg van het gebruiken van besmet regenwater;
http://www.asbestslachtoffers.nl/primos ... 115,295927

Er zijn bodemonderzoeken gedaan bij verweerde hechtgebonden asbestplaten zonder regengoot. De grond bleek zwaar besmet met asbestvezels en moest als zodanig gesaneerd worden. Het is dus bekend dat je slokdarmkanker of buikvlieskanker (mesothelioom) krijgt van het innemen van asbestvezels. Ook kun je (goedaardige) wratten krijgen als asbestvezels in je huid terechtkomen.

voor meer antwoorden moet ik ff dieper in mijn boeken duiken ;)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:58

Arabesk schreef:
Asbestdeeltjes zijn alleen gevaarlijk bij inademing, omdat ze door hun structuur de longen irriteren en kanker kunnen veroorzaken.

Asbestdeeltjes opgelost in water zijn geen enkel probleem en hebben geen enkel gevaar.

Het gevaar zit 'm in de structuur van asbest in combinatie met de nauwe kanaaltjes in de luchtwegen. Asbest is chemisch gezien NIET gevaarlijk.

Geloof warempel dat dit de eerste keer is dat wij het met elkaar eens zijn :D

en @Joyce: losgebonden heeft te maken de de manier van verwerken, in plaatmateriaal is de kans dat er deeltjes vrijkomen veel minder dan bv spuitasbest wat als een soort cement verwerkt werd als isolatie of brandwerende laag.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:48

Mist schreef:
Arabesk schreef:

en @Joyce: losgebonden heeft te maken de de manier van verwerken, in plaatmateriaal is de kans dat er deeltjes vrijkomen veel minder dan bv spuitasbest wat als een soort cement verwerkt werd als isolatie of brandwerende laag.

Toch is het niet helemaal waar.... de asbestvezels kunnen bij inslikken ook in de wand van de slokdarm ed vast gaan zitten. Het water vormt niet een volledige bescherming hiervan... Dat de asbestvezels chemisch niet gevaarlijk zijn, dat klopt in zekere zin wel; het is meer de structuur van de vezels die gevaarlijk zijn.
En niet hechtgebonden heeft niet alleen te maken met de verwerking, maar ook met de vezelstructuur;
Bij hechtgebonden platen zijn de vezels kort en gekruld en bij niet hechtgebonden asbest zijn ze naaldvormig en splijten gemakkelijker, daardoor zijn ze dus ook gevaarlijker...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:18

Mist schreef:
Arabesk schreef:

oké, heb dus verkeerde term gebruikt, zal nog eens kijken in het asbestrapport van onze garage hoe het daar genoemd wordt.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:36

Kaatjemuts heeft perfect dr huiswerk gedaan. Trouwens, op de universiteiten van Utrecht (diergeneeskunde) en in Gent weten ze ook dat besmet regenwater (met asbest) kan leiden tot problemen bij dieren die dat water drinken. Zoals ik al zei, er zijn uitgebreide onderzoeken naar gedaan de afgelopen 50 jaar.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:09

madamX schreef:
Kaatjemuts heeft perfect dr huiswerk gedaan. Trouwens, op de universiteiten van Utrecht (diergeneeskunde) en in Gent weten ze ook dat besmet regenwater (met asbest) kan leiden tot problemen bij dieren die dat water drinken. Zoals ik al zei, er zijn uitgebreide onderzoeken naar gedaan de afgelopen 50 jaar.

dank u ;) :o , nou maar hopen dat de examinators dat ook vinden, dan kan ik asbestdeskundig aan mijn cv toevoegen :j 8-)