Paard gaat verhuizen, tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiekbram

Paard gaat verhuizen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 11:34

Hoi Allemaal,

Eindelijk is het zover: mijn paard komt op de boerderij van mijn schoonouders te staan.
De wei en stal zijn klaar en donderdag haal ik voer en vlas en dan gaan we haar als het goed is vrijdag oververhuizen.
Toen we mijn paard kochten was ze de 1e week echt ziek bij de verhuizing, dus ik ben heel bang dat dit nu ook weer gebeurd.
Gelukkig hebben we een buurman met mega veel paarden en heel veel paarden verstand die altijd klaar staat mocht er iets zijn.
Ook staat mijn paard in eerste instantie alleen, hier hebben wij bewust voor gekozen omdat ze nu (op een drukke stal) een behoorlijke zuurpruim is. Mocht ik echt zien dat het niet gaat kan ik binnen een half uur een pony van de buren ophalen zodat ze niet meer alleen is. Ik wil dus graag geen discussie over het wel of niet alleen staan, want ik ben ook absoluut geen voorstander van paarden alleen houden maar we willen dit even uitproberen.
Mijn schoonvader heeft veel koeien, varkens en schapen maar geen verstand van paarden.
Wel weet ik dat hij super voor mijn paard gaat zorgen en ze komt elke dag buiten.
Mijn paard komt bij 4 schapen in de wei te lopen, alleen de schapen kunnen ook nog naar een ander gedeelte van de wei. Ik ben benieuwd hoe ze hier op reageert en was van plan om haar eerst aan de longeerlijn te houden als ze bij de schapen in de buurt komt.

Wie heeft er tips voor mij waar ik op moet letten of misschien dingen waar ik niet aan heb gedacht!
Nogmaals, een discussie over het alleen staan is niet nodig hier!

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:39

Ik zou igg niet de longeerlijn er aan houden bij de schapen, waarom? Gewoon erbij zettten, komt vanzelf wel goed hoor!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:39

houd er wel rekening mee dat schapen (en geiten) erg dol zijn op paardenstaarten...kijk er niet raar van op als er ineens een heel stuk van de staart mist...

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:43

hoi!

Ik heb hier geen ervaring mee, maar een vriendin van me heeft haar paard nu ook alleen staan, en eerst op een grote pensionstal,
weet niet hoe dat allemaal gegaan is.
Maar aan het paard merk je niks dat ie zich eenzaam voelt, kwestie van wennen denk ik.

Ik zou dr gewoon goed in de gaten houden, je kent je paard zelf het beste! gewoon lekker rijden, en longeren.

succe!

Anoniem

Re: Paard gaat verhuizen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:49

Spannend hoor, eindelijk verhuizen, gelukkig maar :')

Ik zou kijken of je voer mee kunt nemen van de vorige stal, zodat je dat het zelfde houdt. Maar vols mij moest je dat ook op de vorige stal zelf aanschaffen he?

Verder zou ik haar bij de schapen laten, maar misschien voor de schapen een klein stuk afzetten waar ze wel onder het draad kunnen maar alleen het paard niet. Mocht ie ze gaan opjagen, dan kunnen ze iig naar een veilig plekje.

En idd, pas op voor de staart, die gaat er anders idd aan ;)

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:10

Een vriendin van mij heeft ook een paard met heimwee..
Dat paardje heeft erbij aan het infuus gezeten.
Misschien kan je haar om tips vragen?

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 13:49

Bedankt voor de reacties!
De schapen kunnen aan de achterkant onder het draad door naar een ander stuk, dat konden ze altijd al maar als Jenny ze opjaagt kunnen ze iig weg.

Jolien, bij de huidige stal zit voer in hoor ;) Zij voeren nu gewoon standaart basisbrok en dat wou ik ook halen.

Ik had er nog niet aan gedacht dat de schapen de staart lekker zullen gaan vinden...hopelijk blijven ze eraf!

Tanja, nou aan het infuus zover zal het wel niet komen dan ga ik echt wel eerder ingrijpen...

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:54

Onze pony's staan elk jaar op de winterwei met zo'n 40 schapen , dat zijn elk jaar andere schapen , er heeft nog nooit een schaap aan hun staart gezeten , ze jagen wel eens een beetje op de schapen als ze erg dichtbij komen , maar hooguit 3 meter , dan stoppen ze , een hond is een jager , een paard een vluchtdier , dus dat jagen zal ook wel meevallen .

Suc6

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 14:00

haha oh gelukkig maar :') ben wel heel erg blij met de staart die ze nu heeft

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:53

Annemiek, mooi dat het eindelijk zover is.

Brandy heeft ook een tijdje met schapen samen gelopen. Ook dezelfde constructie, de schapen konden in een bepaald gedeelte wel komen maar zij niet. Opjagen heeft ze nooit gedaan en gelukkig bleven de schapen ook echt wel van haar staart af. Mijn ervaring is dat geiten dit knagen erger doen dan schapen, dat zijn vaak zulke scheiterds dat ze niet eens bij een paard in de buurt komen.

Fijn dat je een pony van de buren op kan halen mocht het nodig zijn. Ga gewoon duimen dat ze snel haar plekje daar vind.

Misschien handig om haar eerst met een lekkere berg hooi op het land te zetten als je haar haalt.