Mandelijkse Kosten + Wijdemaatje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PiiX_

Mandelijkse Kosten + Wijdemaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 17:56

hoi,
Ik weet dat hier al heel veel topics over zijn maar ik vindt niemand in mijn situatie, daarom ben ik nogal onzeker!!

Wij hebben 2weides ter beschikking (gratis) een weide is 15 are en de andere 40 are groot ik heb een schuilstal en een kleine opslagplatts en zadelkamer.
Alles is bij ons huis dus niet veraf!
Ik zou er graag een d pony of iets dergelijks zetten.
Hoeveel zou mij dit op maand of jaarbasis kosten!?!
ook heb ik gedacht aan een weidemaatje , hoewel het hier krieoelt van andere paarden in de buurt , bedacht ik me om iemand hier een shetland te laten stallen door iemand maar hoeveel moet ik dan weer vragen?
Kan iemand me helpen en even hun situatie of ervaring medelen!!?!

groetjes

xJolien

Re: Mandelijkse Kosten + Wijdemaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:58

Bedoel je op hoeveel de kosten in totaal uitkomen? (Zonder dierenarts, hoefsmid, en alle 'onverwachte' andere kosten)
Bedenk wel dat je vergunningen etc moet hebben voor mestafvoer, buren moeten het er mee eens zijn enz enz...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:13

Hoeveel is een are?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:15

Van Wikipedia.

Een are wordt in de landmeetkunde vaak gebruikt om de grootte (oppervlakte) van percelen (vooral landbouwgrond, bosgrond maar ook soms bouwgrond) uit te drukken.

Een are omvat een gebied van 10 m × 10 m en is dus = 100 m²

Andere oppervlaktematen, gebaseerd op de are zijn:

ca of centiare = 0,01 × 1 are = 1 m²
ha of hectare = 100 × 1 are = 10 000 m²

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 18:16

xJolien schreef:
Bedoel je op hoeveel de kosten in totaal uitkomen? (Zonder dierenarts, hoefsmid, en alle 'onverwachte' andere kosten)
Bedenk wel dat je vergunningen etc moet hebben voor mestafvoer, buren moeten het er mee eens zijn enz enz...

Ja alles te samen ja met dieren arts en enting enzv..
(ik hou rekening met de vergunningen:))

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 18:16

hotchocolat schreef:
Van Wikipedia.

Een are wordt in de landmeetkunde vaak gebruikt om de grootte (oppervlakte) van percelen (vooral landbouwgrond, bosgrond maar ook soms bouwgrond) uit te drukken.

Een are omvat een gebied van 10 m × 10 m en is dus = 100 m²

Andere oppervlaktematen, gebaseerd op de are zijn:

ca of centiare = 0,01 × 1 are = 1 m²
ha of hectare = 100 × 1 are = 10 000 m²

ja dat klopt!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:18

Dierenarts weet je niet van te voren.

Vorige week was er bij een vriendin een veulen over het hek gesprongen en vervolgens met de achterbenen blijven hangen.
Dit is een klein weekje klinik geworden.
Hadden we van te voren niet ingeplant.

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 18:21

hotchocolat schreef:
Dierenarts weet je niet van te voren.

Vorige week was er bij een vriendin een veulen over het hek gesprongen en vervolgens met de achterbenen blijven hangen.
Dit is een klein weekje klinik geworden.
Hadden we van te voren niet ingeplant.

zoiets is verschrikkelijk maar kan gebeuren heb ook al zo een dingen meegemaakt , dit is niet mijn eerste pony maar wel bij ons thuis op de weides , maar hoe zit het nu met de kosten en het stalgeldvragen??

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:22

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 18:23

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:28

Op die grond zou ik 2 pony's max.3 (waarvan 2 shetlanders) zetten. Zoals je zegt gaat een shetlander wel. Alleen vraag ik me af of er zoveel mensen zijn die maar 1 shetlander hebben en hem dan niet aan huis hebben staan. EDIT: misschien mensen met 2 shetlanders in een span, die komen meer voor, vergroot je kansen denk ik wel.
Waar ga je rijden? En wat ben je van plan zelf te doen? Ga je ook je pensionklant laten komen voeren of doe jij dat allemaal? En uitmesten?
Je gaat sowieso hooi moeten bijgeven, zeker als je nog een bak zou moeten aanleggen op dat stuk grond.
En hoe zit het met water? Zelf brengen of is het aanwezig?
Als je er van uitgaat dat de pony er enkel kan staan en de eigenaar alles zelf moet doen, ga ik uit van een 50euro per maand, dat is wat je er hier voor kan vragen, maar dan kopen de mensen nog zelf voer aan ed en hebben ze de wei helemaal voor zichzelf en delen ze niet met iemand.
Edit: dus 50euro voor een shetlander all in, is denk ik een eerlijk bedrag.
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 28-03-11 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:31

hier betalen ze €50 voor shetlanders incl voer/water/mesten/binnen-buiten zetten
Water moet ik meenemen van thuis en 'pensionklant' neemt ook 2x water mee en voert 2 middagen. Verder voer ik elke ochtend en de andere middagen

enten komt hier nog bij en kostte vorige week €25 incl. voorrijkosten en ik dacht €€10 voor ontwormen (gebruik een halve spuit per pony)

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 18:37

Ine23 schreef:
Op die grond zou ik 2 pony's max.3 (waarvan 2 shetlanders) zetten. Zoals je zegt gaat een shetlander wel. Alleen vraag ik me af of er zoveel mensen zijn die maar 1 shetlander hebben en hem dan niet aan huis hebben staan. EDIT: misschien mensen met 2 shetlanders in een span, die komen meer voor, vergroot je kansen denk ik wel.
Waar ga je rijden? En wat ben je van plan zelf te doen? Ga je ook je pensionklant laten komen voeren of doe jij dat allemaal? En uitmesten?
Je gaat sowieso hooi moeten bijgeven, zeker als je nog een bak zou moeten aanleggen op dat stuk grond.
En hoe zit het met water? Zelf brengen of is het aanwezig?
Als je er van uitgaat dat de pony er enkel kan staan en de eigenaar alles zelf moet doen, ga ik uit van een 50euro per maand, dat is wat je er hier voor kan vragen, maar dan kopen de mensen nog zelf voer aan ed en hebben ze de wei helemaal voor zichzelf en delen ze niet met iemand.
Edit: dus 50euro voor een shetlander all in, is denk ik een eerlijk bedrag.

er zijn vragen waar ik al lang een antwoord op heb , maar op sommige niet dus bedank daar had ik niet aan gedacht,
nu denk niet dat ik er niet heb over nagedacht ik ben al 2jaar lang wat ant rondkijken en doen

een piste is geen probleem zoals ik al zei er staan hier super veel paarden en mensen met een piste di ik mag gebruiken ..
Ik wou er een c of d pony opzetten en een shetlander.. Nu hier in belgie lees je veel over mensen die een stalling zoeken voor een pony van hun kind dus ik hoop dat ik gepaste mensen vindt

groetjes

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 18:38

Polly schreef:
hier betalen ze €50 voor shetlanders incl voer/water/mesten/binnen-buiten zetten
Water moet ik meenemen van thuis en 'pensionklant' neemt ook 2x water mee en voert 2 middagen. Verder voer ik elke ochtend en de andere middagen

enten komt hier nog bij en kostte vorige week €25 incl. voorrijkosten en ik dacht €€10 voor ontwormen (gebruik een halve spuit per pony)

Ok bedankt!

hoeveel hooi geef jij per dag?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:40

ongeveer een plak per 2 shets per voerbeurt, komt neer op 2 plakken per 2 shets per dag. Daarnaast staan ze ook een paar uurtjes op de wei

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:41

Ik woon ook in België :) . Ik weet dat het in onze buurt alleen heel moeilijk is als je geen piste hebt om je grond te verhuren. Maar als je er 1 van anderen mag gebruiken zou dit super zijn.
En al die vragen weet ik omdat ik zelf ook eerst dacht een pensionpaardje erbij te nemen. Toch maar niet gedaan, ik hou het voorlopig bij mijn eigen paatden.
Succes ermee!

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 18:57

Ine23 schreef:
Ik woon ook in België :) . Ik weet dat het in onze buurt alleen heel moeilijk is als je geen piste hebt om je grond te verhuren. Maar als je er 1 van anderen mag gebruiken zou dit super zijn.
En al die vragen weet ik omdat ik zelf ook eerst dacht een pensionpaardje erbij te nemen. Toch maar niet gedaan, ik hou het voorlopig bij mijn eigen paatden.
Succes ermee!

Bedankt!
Ik zou er een nemen omdat ze hier heel extreem doen over een paard of pony die alleen staat ondanks de vele paarden rondom..
en ik hoopte dat als ik een extra pony had ik grotere hoeveelheden kon kopen en dan dus net dat iets goedkoper uitkwam!!

jij ook succes met je paarden waar staan ze ergens?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:00

Een paard alleen houden kan ook echt niet vind ik hoor, dan liever een kleine shet erbij!

Ik sta binnenkort in Vremde, dat is rand Antwerpen. Weet niet van waar jij bent?

juliettepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:09

hoi allemaal ik wil graag wat vragen *D ....
ik zoek een pensionweide of stal voor onder de honderd het lievste heb ik een weide want dan heeft een pony meer beweging. :))
ik ben al lang opzoek naar stal en weide maar ik zie niet zoveel :n dus ik wil vragen weten julie iets ik heb nog geen pony <3 dus het is niet noodzakelijk maar ik ben 11 en vanaf mijn 3de wil ik al een paard ik heb al lang rijervaring(6 jaar) dus ik wil vragen of julie iets weten alvast bedankt

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 21:47

juliettepony schreef:
hoi allemaal ik wil graag wat vragen *D ....
ik zoek een pensionweide of stal voor onder de honderd het lievste heb ik een weide want dan heeft een pony meer beweging. :))
ik ben al lang opzoek naar stal en weide maar ik zie niet zoveel :n dus ik wil vragen weten julie iets ik heb nog geen pony <3 dus het is niet noodzakelijk maar ik ben 11 en vanaf mijn 3de wil ik al een paard ik heb al lang rijervaring(6 jaar) dus ik wil vragen of julie iets weten alvast bedankt

Hangt er van af waar je woont
en nu hebben jullie nog niet helemaal op mijn vraag geantwoord?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 08:57

Je hebt te weinig grond om ze 24/7 op het land te laten, je moet dus bij gaan voeren in de zomer.

Je moet eerst gaan controleren of de omheining in goede staat is of dat er een nieuwe gezet moet worden (deels vervangen).
Zeker shetjes zijn uitbreek kampioenen.

Met muslie/biks moet je kijken wat je pony nodig heeft.
Ik voor Marstall kost me 21,50 per zak en ik doe er een krappe maand mee. Water is bij ons erg duur, daar reken ik 10,00 per paard per maand voor.
Mijn mest gaat naar de boer waar ik mijn hooi/stro koop en deels over het land. Daar heb ik verder geen kosten aan.
Voor stro heb ik vorig jaar 0,90 betaald en mijn hooi was 2,30. Ik heb genoeg plaats om alles voor een jaar in te kopen. Ik hoef in de winter dus geen duur hooi bij te kopen (mocht ikniet uitkomen dan valt er altijd wel iets te regelen).

In stal heb ik dikke rubberen matten en ze lopen hier ook veel buiten (gedeeltelijk een inloop stal).
Ik schat mijn pony rond de 450 kg en ze krijgt per dag ongeveer 8 kg hooi (als het koud is meer) en 2x een plak stro.
De hoefsmid hebben we vanaf eind oktober niet meer gehad (ijzers eronder uit en dan doe ik het onderhoud zelf) We hebben hem gister gebeld voor nieuwe ijzers.
Rondom beslaan komt bij ons op 90,00 dit meestal 1x per 8 weken.
Ontwormen reken ik 5,00 per maand voor. Ook mestonderzoekem kosten geld.

Je zult je weide ook moeten onderhouden eventueel kunstmest/kalken en kapotte delen vervangen.

Ik heb een haflinger in pension staan voor 125,00 per maand. Ze moet alleen de da en de hoefsmid zelf betalen de rest zit bij de prijs in. Als de eigenaar geen tijd heeft longeer /rijd ik de pony ook.

Zelf leg ik 100,00 per maand opzij voor de kosten