Advies gevraagd over stal op weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Beaukie

Advies gevraagd over stal op weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 14:32

Per 1 april a.s. verhuist onze D-pony voor de zomerperiode van zijn pensionstal (dagelijkse weidegang van 's ochtends tot einde middag, 's avonds en 's nachts in een grote box met gigadik strobed) naar een fijne grote wei, samen met twee vriendjes. We hebben de wei in fatsoenlijke stukken verdeeld om te voorkomen dat de pony's zich tonnetjerond eten, maar toch wel nog een sprintje kunnen trekken. Er is genoeg beschutting. Bij de wei hoort een stal en ik zou onze pony 's nachts graag binnenzetten. Hij heeft nog nooit van zijn leven dag en nacht op wei gestaan (bij de vorige eigenaar kwam hij bij mooi weer 2 of 3 uurtjes per dag buiten in een wei voor hem alleen; het is een sportpony ... en een verwende aap :o ) en ik weet dus überhaupt niet hoe het hem - en ons - gaat bevallen.
De bodem van de stal is echter gewoon aarde. Als we dit fatsoenlijk egaliseren en er dan een laag stro op leggen, is dit voldoende / veilig als stalbodem en stalbedekking? Of is het een optie om klinkers te leggen? Verder is de staldeur een stalen poort die eigenlijk net iets te hoog is (hij kan er wel met zijn hoofd bovenuit, maar een paar centimeter lager zou beter zijn). Is dit problematisch? De eigenaar van de wei wil eigenlijk liever niet dat we er vanalles aan gaan verbouwen, maar wellicht als ik het vraag ...
We willen er niet al te veel geld aan uitgeven, omdat de wei niet van ons is en we zowiezo maar een paar maanden huren.
Of maak ik het mezelf (en onze pony) zowiezo te ingewikkeld en moet ik hem gewoon dag en nacht buiten laten staan? En hoe merk ik of hij dit 'trekt'?
Wat zouden jullie doen?
Ik hoor graag van jullie ... alle tips zijn welkom!

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:48

Kan hij vanuit de wei direct in de stal?

Misschien kan je de stal gewoon openlaten s'nachts, dan kan je pony zelf kiezen of hij binnen of buiten staat s'nachts.

Beaukie

Re: Advies gevraagd over stal op weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 15:52

Hij kan vanuit de wei niet direct in de stal. Er zit een heg tussen, een poort met daarna een stukje bestrating en dan de stal.
We zouden de poort 's avonds en 's nachts open kunnen laten en dan ook de staldeur, maar ik weet niet of dat veilig is (i.v.m. eventuele verwondingen i.v.m. blijven hangen / stoten of zo). Of ben ik nu gewoon te voorzichtig?
In principe is het mijn bedoeling om hem 's avonds binnen te gaan zetten en dan 's ochtends naar buiten.
Maar is de stal zoals hij nu is veilig en paardvriendelijk genoeg?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:53

Volgens mij kun je er wel stro opleggen, met klinkers is het toch een heel gedoe en is de ondergrond veel harder. Moet je veel meer stro gebruiken, denk ik.
Toch even een vraagje:
Je pensionstalling klinkt ook goed, hele dag in de wei tot eind van de middag en een grote stal voor 's avonds en 's nachts.
Waarom gaat je pony dan naar een wei waar hij ook 's nachts naar binnengaat.
Of is het je bedoeling hem op een gegeven moment 24/7 buiten te laten?

Beaukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 15:57

We zijn ook supertevreden over de pensionstalling waar hij nu staat. Alleen betaal ik daar in de zomer voor 24/7 buiten (en dus geen voer erbij) evenveel als in de winter met voer en 's nachts binnen. Dus enerzijds is het een prijstechnisch verhaal. Anderzijds willen we het ook gewoon proberen hoe het is om in een 'eigen' wei alle vrijheid te hebben, samen met vrienden van ons met hun paardjes. Heb geen idee hoe het ons gaat bevallen, maar we willen het in ieder geval proberen.
Maar over de stal zeg jij dus: gewoon de aarde laten liggen en daaroverheen een laagje stro. En de staldeur? Hoe problematisch is dat?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:58

als de stal iets hoger gelegen is dan de weide en dus bij zware regenval droog blijft, dan is een zandbodem geen enkel probleem. Ook het stro niet, want dit is hij tenslotte gewoon en de urine kan onmiddellijk de bodem intrekken.

Ik zie verder niet echt problemen tenzij of je er aan gedacht hebt of de andere pony's ook binnen gaan of buiten blijven. Ik zou indien mogelijk ze allemaal voor de nacht binnen halen, dit om te voorkomen dat jou pony de boel zou afbreken omdat hij als enige binnen moet en om de overstap naar je winterstalling zo klein mogelijk te houden...

Beaukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 16:03

Hij komt samen te staan met een shetlander en een C-pony. De shetlander (een pittige tante) heeft haar eigen weitje met schuilstalletje naast de wei van de twee andere pony's. Ik weet niet of de stal groot genoeg is voor 2 pony's (met de staldeur dicht lijkt me de stal te klein; als inloopstal wellicht wel mogelijk) en onze vrienden vinden het eigenlijk niet nodig om hun pony 's nachts binnen te zetten in de zomer. Dus in principe blijf de een buiten 's nachts en de ander binnen. Dan kan ik alsnog later in het seizoen onze pony ook buiten te laten staan 's nachts. Of is deze aanpak niet handig?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:05

als de 2 grotere pony's geen schuilstal hebben lijkt het me beter het stalletje als schuilstal te gebruiken de 2 ipv 1tje op te stallen...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:06

Nee dat lijkt me niet handig, om jouw pony als enige binnen te zetten.
Misschien valt het wel mee, en is jouw pony heel nuchter en makkelijk.
Maar veel paarden zullen waarschijnlijk onrustig worden als ze als enige worden ingesloten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:27

Beaukie schreef:
De bodem van de stal is echter gewoon aarde. Als we dit fatsoenlijk egaliseren en er dan een laag stro op leggen, is dit voldoende / veilig als stalbodem en stalbedekking? Of is het een optie om klinkers te leggen?
Ik vind dit niet fijn, ik heb zelf altijd vlas rechstreeks op de aarde gehad, maar dat word snel vies en je gaat veel zand meenemen met mesten, plus het mesten wordt daardoor zwaar. Ik heb zelf rubber tegels laten leggen, dan heb je minder stalbedekking nodig en het is makkelijker schoon te houden. Klinkers kan ook.

Verder is de staldeur een stalen poort die eigenlijk net iets te hoog is (hij kan er wel met zijn hoofd bovenuit, maar een paar centimeter lager zou beter zijn). Is dit problematisch? De eigenaar van de wei wil eigenlijk liever niet dat we er vanalles aan gaan verbouwen, maar wellicht als ik het vraag ...
Ik heb mijn shetjes in een gewone paardenstal, die kunnen er niet overheen kijken, niet fijn, maar ze gaan er niet dood aan.
We willen er niet al te veel geld aan uitgeven, omdat de wei niet van ons is en we zowiezo maar een paar maanden huren.
Of maak ik het mezelf (en onze pony) zowiezo te ingewikkeld en moet ik hem gewoon dag en nacht buiten laten staan? En hoe merk ik of hij dit 'trekt'?
Wat zouden jullie doen?
Ik hoor graag van jullie ... alle tips zijn welkom!

Ik zou de deur gewoon open laten, lekker bedje maken, dan kijkt de pony zelf wel wat hij het fijnst vindt. Hij kan dan schuilen wanneer hij wil of lekker slapen, maar grote kans dat hij na een tijdje gewoon buiten slaapt. In de winter vinden die van mij hun stal geweldig, in de zomer schuilen ze er voor beestjes en de hitte, maar slapen doen ze het liefst buiten.

Snadra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:08

Ik zou hem lekker buiten laten staan, maar hem wel de mogelijkheid geven om naar binnen te kunnen. Zeker als zijn maatje buiten blijft heb je de kans dat hij juist de boel af gaat breken, laat ze lekker samen buiten en zorg ervoor dat ze wel beide ergens kunnen schuilen. Paarden wennen er heel snel aan om 24/7 buiten te staan en jij kent je paard door en door neem ik aan dus als hij zich er toch niet thuis voelt merk je dat snel genoeg. Maar geef hem natuurlijk wel de kans om er aan te wennen (aangezien je zelf al zegt dat ie nogal verwend is;))

De stal klinkt verder prima als je er een laag stro in legt (zeker als je zelf al aangeeft dat je niet te veel mag/wil verbouwen zou ik er niet onnodig stenen in gaan leggen).

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:04

Niet te veel rond zeveren gewoon buite oplucht de pony gaat dat immers super vinden , alleen wel goed dat er bomen zijn voor schaduw...
snachtslaat je gewoon de poort open , als je paard een beetje hersens heeft verwond hij zich niet snel hoor!
Meschien moet je ze net overdag binnen ivm vliegen en dazen!!!

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:05

Snadra schreef:
Ik zou hem lekker buiten laten staan, maar hem wel de mogelijkheid geven om naar binnen te kunnen. Zeker als zijn maatje buiten blijft heb je de kans dat hij juist de boel af gaat breken, laat ze lekker samen buiten en zorg ervoor dat ze wel beide ergens kunnen schuilen. Paarden wennen er heel snel aan om 24/7 buiten te staan en jij kent je paard door en door neem ik aan dus als hij zich er toch niet thuis voelt merk je dat snel genoeg. Maar geef hem natuurlijk wel de kans om er aan te wennen (aangezien je zelf al zegt dat ie nogal verwend is;))

De stal klinkt verder prima als je er een laag stro in legt (zeker als je zelf al aangeeft dat je niet te veel mag/wil verbouwen zou ik er niet onnodig stenen in gaan leggen).

helemaal juist!!

Beaukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 22:27

Bedankt allemaal! Zoals het er nu uitziet, maken we er inderdaad een soort van inloopstal van waar ze 's avonds en 's nachts naar binnen kunnen. Mochten we merken dat er geen gebruik van wordt gemaakt, dan zien we wel of we de toegang tot de stal open laten of niet.
We zetten de 'route' naar de stal af met prikpaaltjes en draad want er staan wel wat spullen waar ze zich aan zouden kunnen verwonden.
Schaduw is er voldoende op de wei; er staan heel veel bomen (waarschijnlijk meer dan ons lief is; het zijn allemaal fruitbomen, dus we moeten flink rapen).
En v.w.b. de vliegen en de dazen: een imker heeft in een hoek van de wei zijn bijenkasten gezet en het schijnt dat vliegen en dazen bijen helemaal niet leuk vinden; dus met een beetje geluk hebben we geen last.
Ik zit alleen nog een beetje in dubio over de bodembedekking van de stal; zal ik er nu een bodempje stro in leggen of gewoon laten zoals het is (aarde dus)?