Goedkoop zand voor paddock!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Goedkoop zand voor paddock!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 12:15

:wave:

Omdat we langzaam maar zeker spullen aan het zoeken zijn enzovoorts..

Mijn vriendin wil komende maand een paddock gaan aanleggen voor haar haflinger.
Het moet ongeveer een paddock worden van 10 bij 10.
We hebben waarschijnlijk de randen al gevonden (houten planken), maar we zoeken nog zand.
Omdat we het ongeveer 20 cm diep willen hebben hebben we 20 kuub zand nodig.

Hiervoor hebben we al op internet gekeken, maar je komt al snel aan de 400 euro als je het zand wil laten storten.
Er zijn vast genoeg bokkers die zand hebben moeten zoeken voor hun paddock of rijbak.
De vraag: waar valt goedkoop zand te vinden wat geschikt is voor een paddock? De enige voorwaarde voor het zand is dus dat het water door moet laten.
Daarnaast zijn we niet in het bezit van een hippe tractor, dus het zand moet wel bezorgd kunnen worden.

Hopelijk kunnen jullie ons helpen! :)

Brainless

Re: Goedkoop zand voor paddock!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:18

20E per kuub (gebracht) is absoluut niet duur.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 12:19

Nee?

Okee! We waren aan het rondkijken en zagen dat er soms mensen waren die voor 4/5 euro de kuub zand haalden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:21

upendo schreef:
Nee?

Okee! We waren aan het rondkijken en zagen dat er soms mensen waren die voor 4/5 euro de kuub zand haalden.

Maar goed paddockzand (waterdoorlaatbaar) is best duur.
Helemaal als het wordt gebracht.

ps als jij een adres voor 5E per kuub weet... graag even laten weten.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:21

Wij zitten hier op zandgrond, dus dat laat al heel goed water door. Een straat verder waren er mensen een kelder aan het uitgraven voor hun huis neer te zetten dus. Die hebben dat zand (echt geel zand) voor 10 euro per camion naar hier gebracht. Ligt er nu 2,5 jaar, en ligt nog steeds perfect zonder slepen of niks. Paarden (5) lopen er overdag allemaal in, en er wordt gemiddeld 2 à 3 keer per dag in de piste gereden.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:24

upendo schreef:
:wave:

Hiervoor hebben we al op internet gekeken, maar je komt al snel aan de 400 euro als je het zand wil laten storten.
Er zijn vast genoeg bokkers die zand hebben moeten zoeken voor hun paddock of rijbak.
De vraag: waar valt goedkoop zand te vinden wat geschikt is voor een paddock? De enige voorwaarde voor het zand is dus dat het water door moet laten.
Daarnaast zijn we niet in het bezit van een hippe tractor, dus het zand moet wel bezorgd kunnen worden.

Hopelijk kunnen jullie ons helpen! :)

Een paddockbodem moet toch aan heel wat meer eisen voldoen voordat ik mijn paard er op zou zetten!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 12:24

Zoals wat? :)

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:36

Dat het 'goed paardenzand' is. Dus niet bijv. 'strandzand', 'tuinzand' o.i.d.

Een mooie, stevige bodem.
Mag niet mul worden (liever nog iets hard).
Niet te scherp (ivm schuren, mokachtige wondjes)
En zowel de mix als hoeveelheid aangepast op de natuurlijk ondergrond (moet het bijv. vocht doorlaten of juist vasthouden?)

Ik zou hier du een expert bijhalen en niet liever even doorsparen dan een paddock aanleggen waar je spijt van krijgt en de paarden blessures in oplopen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 12:37

Wie zou je me aanraden wat dat betreft? :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:37

Inderdaad wat Celano zegt. De waterafvoer moet goed geregeld zijn. Het zand moet de juiste korrelgrootte hebben. Anders heb je binnen de kortste keren een modderpoel. Zit er teveel klei in het zand wordt je helemaal niet blij.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 12:39

Het stuk land waar de paddock moet komen ligt erg laag, het is één van de laagst gelegen stukken in de omgeving. Daardoor vinden we het erg belangrijk dat het zand het water goed doorlaat.
De grond is kleigrond. :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:44

Dan zou ik er een vlies of worteldoek of hoe je dat ook noemt, er eerst opleggen, eer je zand stort

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 12:44

Ja, daar hebben we inderdaad ook naar gekeken, dat komt er als laag onder te liggen, gezien je anders binnen de kortste keren al je zand kwijt bent. :))

zavander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:46

ikben ook wel benieuwd of iemand hier een adresje weet voor zand..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:56

upendo schreef:
Nee?

Het hele goedkope zand is hier ongeveer 8€,- per kuub, maar dat is ophoogzand, niet geschikt voor een mooie paddock.
Woudzand/Geel zand kost €12,- per kuub exclusief 19% BTW en drainagezand kost hier ongeveer 18/20 euro per kuub exclusief BTW. De afstand van vervoer is ook van belang voor de prijs en of het een volle vracht is of minder. 4/5 euro per kuub zijn hier prijzen van voor de euro...dan moet je geluk hebben dat iemand aan het afgraven is geweest voor een huis of vijver of bouwproject en van dat zand af wilt denk ik...

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:15

upendo schreef:
Het stuk land waar de paddock moet komen ligt erg laag, het is één van de laagst gelegen stukken in de omgeving. Daardoor vinden we het erg belangrijk dat het zand het water goed doorlaat.

Ik denk niet dat alleen zand storten afdoende is om een fijne droge paddock te realiseren op een laag gelegen stuk kleigrond. Ik zou hem uit meerdere lagen opbouwen: korrelmix, gronddoek, drainagezand en eventueel een toplaag van zand met een kleinere korrelgrootte zoals M3c zand zodat de bodem niet te zwaar/mul wordt voor je paardje.
Maar goed, dan ben je wel niet 'goedkoop' uit...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:22

upendo schreef:

Op het laagste punt een paddock aanleggen en dan verwachten dat die droog blijft?
En dan nog op kleigrond ook?
Dan mag je er heel goede drainage onder leggen en een dikke pomp op die drainageput zetten.
Zoek een hoger gelegen plek die nu al het droogste blijft, dat gaat je een hoop geld en ellende schelen.
Verder is 20cm te weinig, paarden die er los in lopen en nogwel eens gaan graven zitten dan zo op het worteldoek (mits dat er onder ligt) en anders lopen ze de grondlagen doorelkaar. Geeft modderpoel en de gemeente kan er erg lastig over doen.
Minimaal voor paddock is 30cm zand en dan het liefste leggen op een lap wegen/worteldoek uit 1 stuk, dan kunnen de paarden geen stukken omhooggraven. En laat je zand in 2 of 3 lagen storten, op afschot naar greppel/put vlakken en aantrillen elke keer.
Doe je dat bovenop je grond ipv afgraven (wel goed stevig keerwandje/planken nodig) dan zoekt het water vanzelf al een lager punt op.
Wil je toch graven hou er dan rekening mee dat grond keren of meer dan 40cm diep afgraven vergunningsplichtig is/kan zijn.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:58

De paddock waar het over gaat is voor mijn paardje.
Er is geen mogelijkheid om het hoger te maken. Van alle omliggende weide's is dit gewoon de laagste. Ik heb al wel tegels liggen waar ze nu op loopt. Het is een oplossing voor een jaar of 2. Hierna zal ze toch naar andere stal gaan, dit is bij mijn oom en tante achter op het land. Het moet dus ook allemaal weer in originele toestand worden teruggebracht. Vandaar dat ik het het liefst zo goedkoop mogelijk maar wel zo goed mogelijk een paddock probeer te maken. Als ik wegga moet het namelijk uit te rijden zijn over het land en er gewoon weer gras op gaan groeien.
De omheining/omrand is al zo goed als klaar. Dit word met hout gemaakt zodat het zand blijft waar het hoort. Er komt 1 stuk worteldoek onder. Over de tegels heen. Hierover zou dan zand moeten.
Dit is idd om te voorkomen dat het 1 grote modderpoel word.
Mijn oom gaat het niet goed vinden als ik alles af laat graven, als ik er een achterbergbodem ingooi of iets maak wat niet te herzien is. Daarbij wil ik idd simpelweg geen 2000 euro uitgeven aan iets wat over 2 jaar weer groen moet zijn. Dat spaar ik liever door om ooit een super mooie wel achterbergbodem paddock te kunnen maken.

Ik weet hoe het werkt met afwatering ed. Maar de vraag hier gaat echt om het zand. Welk zand jullie aanraden en waar het vandaan komt.

Jullie kunnen me niet vertellen dat jullie niemand kennen die ook een simpel paddockje heeft. Of zijn het allemaal dure bodems? Opgebouwt uit 4 lagen?
Sorry als ik hiermee mensen aanval. En ik wil echt het beste voor mijn paardje, vandaar ook al de paddock ipv de stenen en modder! En ik wil ook goed zand, maar er is gewoon simpelweg geen andere oplossing voor dit tijdsbestek. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:03

Zand vermengen is niet gewenst op landbouwgrond ivm verminderen vruchtbaarheid en dus waarde land. Je zal het zand dus moeten laten afvoeren of kunnen meenemen over 2 jaar.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 21:05

Ik kan je zeggen.. Dat stukje van 10 m breed is niet geschikt als intensieve landbouwgrond hoor. :)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:10

Het is geen landbouwgrond meer. Het is gewoon een uit de kluiten gewassen stuk tuin :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:19

bezanden wordt wel vaker gedaan om de grond te verschralen of beter doorlatend te maken, dus dat moet geen probleem zijn.

Zand kun je bestellen via grondverzetbedrijven, zandafgravingen of zandspuiterijen (die spuiten water in de grond om het zand los te maken, zuigen dat op, spuiten het op een hoop en laten het weer opdrogen waarna het zand verkocht kan worden) Aannemers, bouwbedrijven, stratenmakers hebben allemaal hun adresjes om zand te bestellen. Daar kun je ook altijd vragen waar zij hun zand bestellen.

Voor een paddock kun je geel zand/woudzand gebruiken of spuitzand van een bepaalde korrelgrootte (M3C of M3D) paardenbakken zand of drainagezand.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 28-03-11 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:20

Oke! Gaan we dat eens even bekijken, bedankt iig voor je informatie :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:02

Wanneer een kortstondige oplossing gezocht wordt, zou ik overwegen om snoeiafval van paardenvriendelijke bomen er neer te gooien. Dit kun je elk jaar verversen en na verloop van tijd is het helemaal verrot en kun je het gewoon op de wei uitstrooien.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 10:09

Dat is ook wel een mooie. :)

Maar is het risico dan niet groot dat het heel erg snel vies wordt omdat het het laagstgelegen stuk land is en dus snel modderig?

Of valt dat mee als er worteldoek onder ligt?