verzorging

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xiris12

verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 10:34

Hallo alen maal ik ben een meisje van 12 bijna 13. :P
En ik ga een paard kopen. Maar hoe verzorg je nou eigenlijk een paard?
Ik weet wel dat je hem eten moet geven en moet poetesen en moet rijden en wat daar bij hoord. Maar meer buitenom?

Alvast bedankt!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:38

Waarom ga je een paard kopen als je niet weet hoe de verzorging in elkaar zit?

Er komt heel veel bij kijken, voeren is niet zomaar wat eten geven maar ook kijken naar wat je paard nodig heeft, buiten hooi om kan het zijn dat je het schema zo moet opstellen dat je paard ook krachtvoer krijgt als hij in training staat bijvoorbeeld.

Daarnaast komt er bij dat je moet zorgen voor een goede stalling met weidegang en vriendjes. De stallen moeten schoon worden gemaakt en de mest afgevoerd. Paard heeft inentingen nodig, hoefsmid, tandarts enz.

Ik kan hier wel een hele lijst gaan neerzetten maar de grootste vraag is: hoe had je het in gedachten om te gaan doen? Heb je hulp? Hoe lang rijdt je al?
Staan je ouders achter je keuze, want wie gaat het betalen als bv je paard ziek wordt, een nieuw zadel nodig heeft enz.

lejo

Re: verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:41

je hebt een verzorgpaard, maar je weet niet hoe je een paard moet verzorgen...dan zullen ze daar niet blij met je zijn...

nee das flauw, maar ga daar eerst eens leren van de eigenaar van dat paard hoe alles werkt en pas als je dat weet koop je een paard.

xiris12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 10:43

nou wat jij nu op heb genoemt wist ik al.
Maar ja me ouders staan achter me en het paard staat al op een stal met frientjes en daar blijft die ok.

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:27

Mag wel iets minder aanvallend richting Ts. Als haar ouders er achter staan is het toch prima, voor iedereen is het eens de eerste keer.

De verzorging voor ieder paard is iets anders omdat ze allemaal uniek zijn en dus andere behoefte hebben.
Ga je de pony gebruiken voor de sport of recreatief?
Komt de pony op stal te staan of in de wei?

Het belangrijkste is dat je pony voldoende voeding krijgt, ( ruwvoer ) en ter aanvulling misschien krachtvoer of voedingssupplementen.
Het is handig als je al contact legt met een goede hoefsmid, zodat de hoeven van jou pony goed verzorgd worden.

Je pony moet ontwormd worden ( hier word verschillend over gedacht ) maar wij doen dit iedere 3 maanden met verschillende kuren.

Wij enten de paarden 1 keer per jaar tegen influenza.

Verder hebben sommige paarden bij ons dekens op ( of omdat ze ouder zijn/ voor de sport gebruikt worden/ of geschoren zijn)

Voor de verzorging is het ook handig als je een goede paarden EHBO kist hebt staan. Zo kun je zelf de eerste nodige hulp verlenen voor de dierenarts er is, als dat nodig is.

Als je verdere vragen hebt mag je me altijd een pb'tje sturen!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:58

Mijnvlinder, niemand valt hier de TS aan.

Alles wat jij noemt weet ze al want dat stond ook in mijn berichtje. Goed lezen is een kunst ;) .

TS: fijn dat je ouders er achter staan.

Waar ga je je paardje neerzetten. Zag dat hij/zij al op een stal staat met vriendjes, ken je het paardje al?

Is daar op die stal hulp voor jou in de vorm van mensen die verstand hebben van het houden van paarden en kijk hebben op paarden? Misschien dat je kan vragen of die de eerste tijd over je schouder mee willen kijken als het op de verzorging aan komt. Dan kan jij het leren en mocht je ergens de fout in gaan kunnen zij je helpen met hoe het wel moet.

xiris12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 12:37

hij staat op pension stal de bergen in nederhorst den berg. En ik ken het paard al ik verzorg hem al een tijdtje. Maar de eigenaar heeft geen geld meer op de staling te betaalen. Dus hij moes de verkoop in. En net daar voor was ik ook al een paartje verlooren. En dan wou ik niet nog eens. En me ouders zijden toen nou dan kopen wij hem. Ik weet al veel dingen. En ik krijg ok les op hem en me instucktise wil nme ok helpen en de eigenaar ok. Dus dat komt wel goed.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:48

Dan komt het vast wel goed. Als iedereen je daar een beetje helpt en je de dingen die je niet weet gewoon vraagt komt het vast goed. Heel veel plezier met je toekomstige paardje..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:57

Precies, dan komt het vast goed. Je kan nooit alles weten, iedere paardeneigenaar leert nog bij.

Maar als hij op een stal staat, je hebt les en begeleiding en je ouders staan er achter dan komt het vast helemaal goed!

xiris12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 18:02

dankje wel ;)