Welk soort kunstmest (en graszaad) is het beste?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Welk soort kunstmest (en graszaad) is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 20:05

Ik huur een weide, en heb daar 2 shetten en een Welsh A lopen. Ze zijn niet echt 'gevoelig' voor hoefbevangenheid, hebben het ook nooit gehad in al die jaren, maar dat wil ik wel heel graag zo houden natuurlijk. Daarbij worden alle pony's intensief voor de sport gebruikt, dus gras waar ze moddervet van worden moet ik ook niet hebben.

De weide-eigenaar heeft vorig jaar iedere keer als de pony's op een stuk hadden gelopen, héel veel kunstmest gestrooid. Daardoor had ik mooi en veel gras en het groeide heel erg snel, maar ik wil het dit jaar liever toch zelf in de hand houden. Welke soort kunstmest hij gebruikte weet ik niet, maar niet 'speciaal voor paarden'.

Welk soort/merk kunstmest kan ik het beste gebruiken áls ik kunstmest wil strooien? Iets dat dus echt geschikt is voor paarden. Ik probeer zo weinig mogelijk kunstmest te strooien, maar sommige stukken zijn zó op dat het wel moet af en toe. Heb ook iets gelezen over 'koemest-korrel'? En kunnen mensen mij dan ook vertellen waar ik deze kunstmest (en graszaad) kan verkrijgen?

Ook moet er een stukje opnieuw ingezaaid worden. Nu begreep ik dat je diverse graszaadmengels hebt die zeer geschikt zijn voor paarden. Welk soort/merk graszaad kan ik dan het beste gebruiken?

keshia

Re: Welk soort kunstmest (en graszaad) is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:14

het ligt er allemaal maar een beetje aan... moet je iets opnieuw inzaaien, of bijzaaien... zit je op klei grond, zand grond?
speciale kunstmest voor paarden dat bestaat niet... je hebt verschillende soorten kunstmest voor verschillende soorten gras... bijv. voor speelgazon, of grasland...
weet wel dat het belangrijk is kunstmest te strooien voor de regen, en niet voor een volledig zonnige dag... dan verbrand je gras...
verder mogen daarna de paarden ongeveer 3 weken niet op de wei waar je kunstmest hebt gestrooid dat is namelijk niet goed voor je paarden...

is het geen optie om een boer mest te laten rijden? dat is veeeeeeeel goedkoper dan kunstmest, en vaak nog beter voor de grond ook nog...

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:16

ee paardenwei hoef je in principe niette bemesten, dat doen je ponies immers zelf :)
wel kun je het lot een handje helpen door wat te verplaatsen? en een heel klein stukje afzetten kan ook helpen straks, zodat het gras wat zaden krijgt niet gelijk opgegeten wordt.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:18

heel veel paardenmensen laten de mest niet op de weide liggen, zo ook wij niet...
ik heb een hele bult mest hier liggen, maar dat gebruik ik in de tuin, en niet op de wei..
maar ben benieuwd naar de antwoorden op mijn vragen, dan kan ik je eventueel wel wat verder op weg helpen...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 20:24

AppelQueen: sorry maar dat is een beetje kort door de bocht; ik haal de mest er dagelijks uit, dit omdat de weide-eigenaar dit wil vanwege anders kale mestplekken en vanwege het 'gezicht', maar ook vanwege wormbesmetting.

Keshia:
Heb dus een eigen mesthoop; maar werkt dat wel net zo goed als kunstmest, als ik dat uit zou strooien?
Een stukje moet bijgezaaid, het andere stukje opnieuw ingezaaid (echt kleine stukjes, die zijn namelijk opgehoogd met zand) en een ander stukje moet wat bemest worden omdat dat nu heel erg kapot gelopen is. Wij zitten hier niet op kleigrond, volgens mij gewoon 'gewone grond' (Overijssel, vlakbij Deventer). Het gras wordt van kunstmest (bepaalde soorten kunstmest helemaal volgens mij) toch juist heel eitwit- en suikerrijk, omdat het zo'n groeispurt krijgt?
Dat het vlak voor regen moet wist ik inderdaad, en dat ze er een tijdje niet op mogen lopen is logisch want anders krijgt de weide geen rust. Maar 3 weken omdat het anders voor de paarden niet goed zou zijn..... dat heb ik nooit geweten, is hier ook nooit gebeurd.

Werkt het uitrijden van mest door een boer net zo goed als kunstmest dan? Want het stuk is wel echt helemaal kapot gelopen, her en der nog wat grasjes die beginnen te groeien, maar dat stuk moet dus wel echt goed bemest worden, ik probeer te voorkomen dat ik het opnieuw moet zaaien. En wat is dan beter? Want de wei naast mij is er gewoon mest over het land gereden, en niet geinjecteerd.
En maakt het nog uit of de mest van de boer over het land wordt verspreid, of m'n eigen mest?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 20:27

keshia schreef:
heel veel paardenmensen laten de mest niet op de weide liggen, zo ook wij niet...
ik heb een hele bult mest hier liggen, maar dat gebruik ik in de tuin, en niet op de wei..
maar ben benieuwd naar de antwoorden op mijn vragen, dan kan ik je eventueel wel wat verder op weg helpen...

Nouja, de eigenaar v/d weide vind dus dat ik behalve kunstmest, ook mijn eigen mesthoop over het land kan strooien. Maar dan vraag ik mij af waarom ik elke dag trouw alle moeite doe om die drollen er uit te halen......... bedoel; je haalt het er uit, ben je altijd maar druk mee, en vervolgens spreid je het na een paar maand weer uit...?

En wat is dan beter voor de grond en het gras; eigen mest, kunstmest of mest van de boer?
Ik had gehoord dat als je de mest van je eigen paarden er neer strooit (hoe oud ook) dat ze er dan vaak heel lang niet van willen en kunnen eten, omdat het hun eigen mest is.
En van kunstmest groeit het dan weer sneller volgens mij.......... daarbij krijg je ook nog verzuring als je bemest, dat weet ik wel (dus moet er in oktober oid een keer gekalkt worden) maar is de verzuring ook hoger bij bijv. kunstmest als bij mest v/d boer? En bij paardenmest versus kunstmest of mest v/d boer?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:29

Het ligt er helemaal aan wat je land nodig heeft.
En als je daar een antwoord op wilt hebben is een bodemmonster het enige antwoord.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 20:31

annebe schreef:
Het ligt er helemaal aan wat je land nodig heeft.
En als je daar een antwoord op wilt hebben is een bodemmonster het enige antwoord.

Ja, maar dat vind ik dan net weer wat teveel van het goede eerlijk gezegd. daar betaal je volgens mij ook nog eens flink voor, daarbij wordt ik hier omringd door boertjes, die weten best wat, alleen weten zij niet precies wat specifiek goed is voor paarden.
Weide ziet er heel mooi uit, echt geen onkruid en mos, gewoon heel mooi gras, op de stukken waar het nog groeit, en dat is zo'n 3/4 van de wei.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:08

het punt met kunstmest is altijd dat ik vind dat de korrels helemaal weg moeten zijn, voor ik de paarden er weer op laat... in principe heb ik hier weinig verschil gemerkt tussen mest van de boer, die hij hier uitrijd, en kunstmest.. kalken heb ik hier nog nooit gedaan, in twee jaar tijd...
hier stond er vorige week ook totaal geen gras meer, echt heeeeeeeel kort gegeten van de winter... nu heb ik vorige week mest laten rijden, en nu staat er weer 3-5 cm gras...
ik doe altijd de drollen opruimen, en soms wat drollen uit elkaar gooien in het weiland..
en wat betrefd de kale plekken in de wei, vaak zie je het gras niet echt meer, maar zodra de mest gereden is, komt er ineens toch weer gras op... zo ook vorig jaar op mijn totaal omgeploegde paddock!

wat ik zou doen, is toch gaan voor mest van de boer, varkens of koeien... dat injecteren, dat is niets meer dan wat streepjes trekken en daar word de mest bovenop gegoten als het ware.... veel mensen denken echt dat hun hele land omgeploegd word...

hier is het rijden van de mest gratis van de boer, die is blij dat hij het kwijt is... maar als wij wel eens kunstmest strooien, dan kost dat gelijk 75 euro...
dat vind ik dan gelijk wat minder... wij doen meestal in het begin van het jaar een keer mest laten rijden... dan in de zomer een keer kunstmest, omdat we dat zelf kunnen plannen, bijvoorbeeld 'savonds strooien tegen zonsondergang, en dan de sproeiers aan... zodat het land zeker niet verbrand, en dan tegen het najaar nog een mest laten rijden... dat werkt bij ons tot nu toe altijd nog goed...

ik weet niet hoe jouw mesthoop eruit ziet? is dat alleen maar mest of ook stro? vaak vind ik het nadeel dat die mest in een soort keutels op het land blijft liggen, en je hebt er veel regen, zon en tijd voor nodig voor je het niet meer ziet, dat vind ik altijd jammer... mijn paarden eten wel gewoon het gras waar hun drollen hebben gelegen, maar inderdaad doet niet ieder paard dat...
ik vind dat je met injecteren en kunstmest een beter resultaat haalt dan met vaste mest op het land...
de vaste mest gebruik ik vooral in de tuin, omdat je het dan goed kunt onderspitten, zodat het langzaam wegrot, en langzaam de voedingsstoffen vrij komen... dat heb je anders dus ook in je weiland, dat de voedingsstoffen maar langzaam vrij komen, plus het eventuele stro, waait heel de wei door... niet echt fijn vind ik zelf...
hier in de buurt gooien ze de mesthopen vaak over de landbouwpercelen voor ze die gaan omploegen... zo gaan er ook hele pakken rotte kuil het land op om ondergewerkt te worden.. dat zou ik ook zien te regelen met jouw mesthoop, of anders afvoeren...

wbt. de verzuring van het land, daar heb ik niet heel erg veel weet van, maar ik dacht me te herinneren dat het van kunstmest sneller verzuurd, dan met mest van de boer...

ik hoop dat je een beetje meer duidelijkheid hebt zo?
ik zou in ieder geval eens informeren bij een boertje in de buurt...
wat misschien ook slim is, is om een buurman te vragen wat hij zou doen met de grond..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 08:19

Kalk kan je altijd wel gebruiken op landen.
Wat een fijne mest is, is ruge koemest. Veel koeboeren hebben vaak wel een beetje liggen wat je zo mee kunt nemen.