Ik wil een shetlander aan huis stallen mar ik heb wat vragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Viviannie99

Ik wil een shetlander aan huis stallen mar ik heb wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 23:07

Hallo,

Ik ben erg benieuwd over een shetlander aan huis stallen.
Als je hem in je tuin wil stallen hoeveel grond moet je dan hebben?
En wat moet je doen als er geen gras meer is?
Hoe duur i het ongeveer om een stal te bouwen?
Weten jullie eigelijk hoeveel zo'n vergunning kost?
Wat voor materiaal kun je het best gebruiken om de stal te bouwen.
Hoe moet de stal er ongeveer uitzien.
Wat moet je allemaal hebben om een shetlander in je tuin te stallen.

Het klinkt dom maar ik wil het beste voor de shet.
Hopelijk snel antwoord.

P.s. als ik belangerijke vragen niet gestelt heb wil je ze a.u.b. toch het antwoord zeggen.
Laatst bijgewerkt door Viviannie99 op 26-03-11 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:08

Als je echt het beste wilt voor je toekomstige shet kun je hem beter op een pensionstal zetten.
Omdat een paard ook een maatje nodig heeft, en dat past gewoon allemaal niet in de tuin,
en wat denk je van de buren?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:10

Je zult eerst naar de gemeente moeten om na te gaan of het toegestaan is een stal te bouwen op de plaats waar je dat wilt. Woon je in de bebouwde kom dan geef ik je weinig kans. Ook een shet heeft voldoende ruimte nodig, daarom kom je er niet met een postzegel aan grond. Ik denk dat je dit plan moet laten varen, omdat het niet haalbaar is...

mika11

Re: Ik wil een shetlander aan huis stallen mar ik heb wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:15

Vinden je ouders het wel goed als jij een shetlander in de tuin wil zetten?
Hebben jullie al een shetlander of ga je die kopen als je weet of hij in de tuin mag?

Het hangt er van af waar je woont (rijtjeshuis, of buitenaf) of je een vergunning krijgt van de gemeente.

Het is voor een pony niet fijn als hij alleen staat, er zou wel een maatje voor hem bij moeten.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:17

Als je een shet ook echt een weide wil geven, en het liefst 24/7 (wat je shet meestal veel fijner vind),
moet je een flinke tuin hebben. Misschien minimaal zo'n 50 á 75 m2. Stal als het een inloopstal is: gewoon een dakje met een achter en zijkant, anders toch wel minimaal 2,5 bij 2,5, liefst met lage muurtjes zodat hij eroverheen kan kijken.
Voor gras kun je dan het beste strookbegrazing doen, maar dat is na een tijd ook op. Dus dan zou je bijvoorbeeld 2 keer 50 m2 moeten hebben in strookbegrazing, en als je hem verhuist naar het andere weiland verzorg je het kale en zorg je dat het weer goed groeit. Vergunningkosten heb ik geen idee van, weet wel dat het vaak afgewezen wordt.
Materiaal is beste beton met hout, geen staal. En vooral zo laag mogelijk bouwen. Lage muurtjes met bijvoorbeeld steunpilaartjes met een dak met 2 dichte stukken.
Maar, boven alles: het beste voor je shet is om het gewoon lekker in een weilandje te stallen met andere paarden, want je shet zal alles behalve happy worden als hij alleen in jouw achtertuin moet staan.
Een weilandje huren is vaak fijner en minder tijdrovend, omdat je bijvoorbeeld zelf maar 2 keer per week hoeft te voeren en de rest van de huurders de andere keren doen.
Daarnaast moet je ook nog echt verdiepen in hoe je je shetlander wilt houden, het is een sober ras dus wat voor voer geef je hem?
Gaat hij op hooi in de winter en gras in de zomer? Krijgt hij brok? Pavokoeken?
K vind het geen goed idee om je shet in je achtertuin te stallen, eerlijk gezegd ronduit een slecht idee :)
Hopelijk zet je het niet door en zoek je gewoon een fijne wei en/of stal voor je shet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:18

Hoi,

hoe is je woonsituatie precies? Woon je achteraf met een lapje grond of in een woonwijk met een doorsnee achtertuin? Want in het laatste geval denk ik niet dat het haalbaar is. Ook zit je met de buren natuurlijk (stank-, geluidoverlast). En daarbij moet je je pony natuurlijk genoeg ruimte kunnen bieden. Hoe groot de wei moet zijn durf ik niet te zeggen, maar ik zou zeker zorgen dat je een ruim stuk hebt anders wordt het snel een blubberzooi. Ook zou ik de pony niet alleen zetten, maar samen met een andere pony.

Mijn 2 shetjes lopen op een hectare, die ik in stukken verdeel en zo dus zorg dat ze altijd gras hebben. En ze hebben een inloopstal waar ze 24/7 in kunnen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:19

TS is 11 geeft haar profiel aan, denk dat het een mooie meisjesdroom is.

Hoi Vivienne,
ten eerste moet je natuurlijk toestemming van jouw ouders hebben om een shetlander aan huis te hebben
wonen jullie op een boerderij of in een gewoon huis? en wat moet ik me voorstellen bij jullie tuin?

Een paard vind het niet fijn om alleen te staan, zonder een ander paard dus dan zouden jullie eigenlijk 2 ponies moeten kopen.
Wat weten jullie over de verzorging van een shet? Hebben jullie ervaring met het voedingspatroon en de medische zorg?

Daarnaast moet je inderdaad een vergunning bij de gemeente aanvragen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:19

Vuistregel is 1/4 ha per pony/paard en minimaal 2 paarden bijelkaar ivm welzijn dus 5000m2 weide.
Verder tolerante buren en toestemming van de gemeente.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:20

In wat voor soort huis woon je? En hoe groot is de tuin? Ik vind zelf altijd als je een paard wil moet je er ook echt ruimte voor hebben & niet in achter tuin zetten buren krijgen er last van en straks moet de pony weg door te veel klachten over stank enz.. en dan zit jij met die pony. Weet niet of je ouders veel ervaring hebben met pony's anders zou ik daar eerst nog maar eens goed mee overleggen. En paarden zijn ook nog eens kudde dieren en kunnen niet goed alleen staan. Zou ik ook niet fijn vinden. ;p
Zou er eerst maar eens goed over nadenken of ergens stallen in de buurt voor bedrag in de maand met meer pony's staat de shetlander ook niet alleen.
Laatst bijgewerkt door Marls op 26-03-11 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:21

Daarnaast, ik zie dat je 11 bent dus ik neem aan dat je (nog) geen 2 meter lang bent. Stel, je zet je idee door en je hebt een plaatsje voor een shet in je achtertuin. Ben je op je 13e te groot, moet je je shet verkopen en dan zit je met een volgebouwde tuin die je niet kan gebruiken, want je nieuwe paardje past niet in de stal, wei is te klein etc etc.

NZ92

Als je hem in je tuin wil stallen hoeveel grond moet je dan hebben?
Zoals hierboven staat aangegeven waar hij gewoon wel lekker kan lopen en rennen
igg genoeg grond voor 2 shetters. want 1 paardje houden is erg zielig.

En wat moet je doen als er geen gras meer is?
Zou je hoooi kunnen voeren en het gras laten bijkomen.

Hoe duur i het ongeveer om een stal te bouwen?
Poee daar mag je wel wat voor uitrekenen kun je het bestje aan
een bouwbedrijf vragen of je moet een handige pap of mams hebben.

Weten jullie eigelijk hoeveel zo'n vergunning kost?
Vergunning moet je meestal kunnen krijgen maar vaak met onwonende buren lukt dat niet

Wat voor materiaal kun je het best gebruiken om de stal te bouwen.
Stenen en hout

Hoe moet de stal er ongeveer uitzien.
2 stallen voor je pony's

Wat moet je allemaal hebben om een shetlander in je tuin te stallen.
Hetzelfde als je een paard hooud

Vayo

Hoi,

ik zie net dat je 11 jaar bent. Wat vinden je ouders van dit idee?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:25

Hoi Viviannie,

Bedenk je eerst dat je een paard niet alleen kan houden. Een paard hoort gezelschap te hebben van een ander paard.
Ik neem aan dat jullie gewoon binnen de bebouwde kom wonen, dan zullen je buren flink kunnen gaan klagen over stank- en vliegenoverlast.
Stallen zijn ook best duur om neer te laten zetten, reken maar op een paar duizend euro.Verder is gazongras niet geschikt voor paarden.
Als ik jou was, zou ik eens gaan kijken of er een weitje met schuilstal in de buurt is waar je de shet neer kan zetten. Misschien zoeken mensen nog een vriendje voor hun paard. Maar overleg het uiteraard eerst goed met je ouders. Een paard kost ontzettend veel tijd en ook veel geld.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:34

Wat Dune zegt. en als we het over veel geld hebben kom je toch vaak wel rond minimaal 200 euro in de maand uit als blijvende kosten, al helemaal als je ook nog al het voer/ontworming/prikken/hoefsmid moet betalen. Dan zijn er ook nog eenmalige kosten, en reken erop voor een mooi stalletje en een mooi hekje toch wel boven de 1000 euro :)
En tijd: je zal er elke dag een paar uur in moeten steken, alles bijhouden, uitmesten, schoonmaken, weide ontdoen van giftige planten, voeren, etc. En je hebt ook nog een opslagplaats nodig voor spullen en voer. Lijkt me vrij onmogelijk, tenzij je een hectare in je achtertuin hebt en geldteveel.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:49

Ik kan je weinig nieuws vertellen maar hoe groot is je tuin?
Wat iemand hier zij minimaal 50 a 75 m2? Dat is errug klein dat is nog geen 10 x 10 meter. Daar kun je niet 1 shet en zeker geen 2 houden. Minimale is vindt ik voor 2 shets 20 x 40. Dat is zo'n 800 m2. Ook niet super ruim. En zul je niet zo veel gras ophouden. Bijvoeren doen wij standaard in de winter. Onze schuilstal hebben we voor niets opgehaald bij iemand. Voldoet prima en de shets zijn er blij mee.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 00:08

oeps ik bedoelde 50 bij 50 of 50 bij 75 meter O:)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 00:13

Slofje schreef:
oeps ik bedoelde 50 bij 50 of 50 bij 75 meter O:)

Wahaha dacht al dat is wel erg klein. Gelukkig maar dat het een foutje was.

Lil_loraaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 07:41

toen ik net zo oud als jou was wou ik ook een shetlander ! :P
maar ik woon in een flat en op de manage in de buurt was het 15 euro per jaar om mijn shet daar te plaatsen in een grote wei!(ik heb hem trouwens niet gekregen ik heb een paard :j )
maar zonder stal maar die kreeg dan wel hooi en wortelen en dan werd de shet lekker verwend !
en het is ook prettiger voor de shet al ie maatjes heeft !
dan heeft de shet het misschien wel het beste !
Mvg Lil_loraaax

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 08:31

Lil_loraaax schreef:
toen ik net zo oud als jou was wou ik ook een shetlander ! :P
maar ik woon in een flat en op de manage in de buurt was het 15 euro per jaar om mijn shet daar te plaatsen in een grote wei!(ik heb hem trouwens niet gekregen ik heb een paard :j )
maar zonder stal maar die kreeg dan wel hooi en wortelen en dan werd de shet lekker verwend !
en het is ook prettiger voor de shet al ie maatjes heeft !
dan heeft de shet het misschien wel het beste !
Mvg Lil_loraaax

wat 15euro per jaar bedoel je niet per maand en dat is dan ook heel weinig

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 09:26

Afbeelding

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:52

Moderatoropmerking:
Offtopic reacties verwijderd. Reageer aub serieus op de vragen van de TS, kan je niet serieus reageren doe het dan liever helemaal niet.

Viviannie99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 13:10

Hallo,

Leuk dat jullie allemaal hebben gereageerd.
Maar tuurlijk weet ik dat hij niet alleen mag staan.
Want ik doe een grote shet en een mini shet als gezelfschapspony.
Ik heb ook nog een zusje van 4 jaar die kan er ook soms op rijden maar bij mij gaat het niet om rijden.
Als ik erop pas en het zit allemaal goed enzo dan rijd ik welleens maar niet te vaak en niet te lang.
Hij is niet alleen maar in de GROTE tuin hij is ook bijna elke dag in de grote wei die ik ga huren vlakbij.

Denk alsjeblieft eens na als je iets zeg, zeg ook eens positieve dingen in plaats van negativie.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 13:15

Viviannie99 schreef:
Hallo,

Leuk dat jullie allemaal hebben gereageerd.
Maar tuurlijk weet ik dat hij niet alleen mag staan.
Want ik doe een grote shet en een mini shet als gezelfschapspony.
Ik heb ook nog een zusje van 4 jaar die kan er ook soms op rijden maar bij mij gaat het niet om rijden.
Als ik erop pas en het zit allemaal goed enzo dan rijd ik welleens maar niet te vaak en niet te lang.
Hij is niet alleen maar in de GROTE tuin hij is ook bijna elke dag in de grote wei die ik ga huren vlakbij.

Denk alsjeblieft eens na als je iets zeg, zeg ook eens positieve dingen in plaats van negativie.

Maar dat is het em nou juist, er zijn niet veel positieve dingen te zeggen over je idee, in ieder geval niet aan de hand van je eerste post.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:21

Mijn vriendin heeft een mini-shet in de tuin, de schuur als stal, ze gaat iederedag wandelen etc en de mest gaat naar een zowat naastgelegen boerderij, zodra t gras op is gaat de pony naar een stal/boerderij totdat t gras weer uit te houden is :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:18

Maar wie gaat dan het land betalen dat jij gaat huren.
Ik denk dat jouw ouders toch verantwoordelijk zijn voor jouw dieren.