Paddockbodem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paddockbodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:02

Hoi :wave:

Ik heb een leuke berg met houtsnippers aangeboden gekregen om als bodem te gebruiken voor in de paddock.
In de winter is het daar namelijk net een moeras :') Dus het zou wel fijn zijn.
Er zitten geen uitstekende takken in (heb het al gezien)... Dus dat zou in principe niet schadelijk moeten zijn toch?

Doen of niet?

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:11

Wij hebben op stal ook houtsnippers in de paddock liggen.
Ideaal als het gevroren heeft want het vriest niet echt vast. Dus mijn paardje zonder ijzers kon lekker in de vrieskou naar buiten.
Nadeel is wel dat het los materiaal is en dat de bodem daardoor snel ongelijk wordt. Dus je moet hem wel regelmatig gelijk trekken.
Ik vindt het geen slechte bodem in ieder geval.
En als het er net in ligt vinden de paarden het heeeerlijk om de lekkere takjes ertussen uit te pikken :Y)

pmarena

Re: Paddockbodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:19

Als het maar geen snippers van giftige bomen / struiken zijn , want als ze dat opeten :=

En hout verrot na een paar jaar , dus het is 2 winters leuk en dan wordt het steeds meer een prutzooi....

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:39

Klopt! Je moet wel regelmatig nieuwe snippers toevoegen want door vocht en vertrapping wordt het een zompige zooi.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:46

pmarena schreef:
Als het maar geen snippers van giftige bomen / struiken zijn , want als ze dat opeten :=

En hout verrot na een paar jaar , dus het is 2 winters leuk en dan wordt het steeds meer een prutzooi....

Ik heb op een stal gestaan waar het toegangspad naar de weides uit een dikke laag hiervan bestond. Dat pad was zeker 9 maanden per jaar voor mensen totaal onbegaanbaar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:13

ik zou het niet doen. Beter vieze laag afgraven en schone laag zand storten.
Houtsnippers gaan rotten in natte ondergrond. Je hebt er maar kort plezier van en daarna wordt het een vieze bende.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:37

Ik zou het ook niet doen.
Als de snippers nat zijn is het spiegelglad, scherpe stukken kunnen de voeten verwonden.
Na 2 jaar is de boel aan het rotten en vormt een ondoorlaatbare laag en zal het water helemaal niet meer de grond in trekken. Een nieuwe laag elke keer er op is dan ook geen oplossing meer, want alles afgraven is dan het enige wat nog helpt.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:47

Nooit doen, hout rot snel en dan wordt de prutlaag alleen maar dikker.................. heel even leuk effect dus en dan dikke ellende want dan moet die zooi er weer uit....................

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:08

Wij hebben dat jaren gedaan. En het beviel prima. Snoeiafval van paardvriendelijke bomen met soms nog wat blaadjes ertussen. Paarden hadden wat te doen en de bodem was lekker verend. Aan het eind van het seizoen de hele laag erafgeschaapt en een nieuwe lading er op. Van de oude laag maakte we een heuvel waar de paarden graag op gingen staan. Nu is er niets meer te zien van de heuvel die is al helemaal vergaan.