Het flubberen heeft alles te maken met hoe strak je het spant. Persoonlijk heb ik liever lint; beter zichtbaar en het breekt eerder als er iets in vast zit.
Stelvio
Geplaatst: 25-03-11 16:10
[quote="DubbelDun"]Het flubberen heeft alles te maken met hoe strak je het spant.[/ quote]
Klopt, we hadden 't spul online besteld en door de isolators die we erbij hadden lukten het niet om het lint dermate strak te spannen, dus als je voor lint gaat is het zaak erop te letten of je ook stevige isolators hebt om de boel op spanning te krijgen.
Katja12
Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-11 16:17
Welke isolatoren beveel jij aan?
DubbelFun
Geplaatst: 25-03-11 16:22
Maar ik zou het begin- en eindstuk in een spanner zetten, dan heb je ook niet van die dure isolatoren nodig.
ik zou het ondertussen niet meer weten mijn veulen zonder remmen heeft zicht aan zowel draad, lint als koord lelijk verwond. Dus hmmm..... Voor leversduur zou ik koord nemen.
Alle omheiningen hebben ooit wel eens voor een lelijk ongeluk gezorgd, niets is 100% veilig. Zeker veulens staan bekend om hun ombenulligheid Persoonlijk heb ik dat dus met dik koord meegemaakt en gebruik ik dus graag breed wit lint.
@Katja12 : als je veel nodig hebt is het zeker aan te raden om dit via de Duitse ebay te kopen, want dit spul is daar echt veel goedkoper.
Wij spannen het beide, boven lint, dan koord, dan lint, en eindigen weer met koord. Omdat koord een betere tik geeft, en dat heeft 1 van die van ons echt nodig, de rest voor oa de zichtbaarheid.
hier heb ik een paar jaar geleden alle lint vervangen voor koord,dat lint waaide kapot met storm/veel wind/of paarden die er alsnog onderdoor kropen,waardoor het ijzeren draadje wat er in het lint geweven zat stuk ging,en het werd zo'n gedoe om steeds te kijken waar ie kapot was en dan een stuk te vervangen,dus toen koord genomen,en ja dat is super spul,ook veel betere geleiding van stroom,nadeel is als ze vast komen te zitten dat stroomdraad echt niet breekt,en echt lelijke verwondingen kan opleveren...
DubbelFun
Geplaatst: 25-03-11 16:43
De 'tik' heeft alles te maken met het aantal draden wat er in verwerkt zit. De goedkopere soorten hebben er minder als de duurdere. Dat heeft niets te maken met koord of lint.
@ts: je kunt als eindstuk ook 2 poortgrepen gebruiken met een straktrekding. Dan kun je ook een gwone oogisolator nemen die veel voordeliger is.
Maar neem dan niet de 40 mm soort want die trekken scheef. Als je 4 cm lint hebt kun je best een 20 mm klemmetje nemen en je lint dubbelvouwen. Dat zit veel steviger.
Overigens kun je bovenstaande alleen toepassen als er geen grapjassen in de buurt van je omheining kunnen komen, dus op redelijk onbegaanbaar c.q. privé terrein.
alleen als die draden dan doormidden breken,dan heb ie nog niets aan veel draden
overigens moet ik wel zeggen dat ik niet echt dat hele dure lint kocht,ik heb wel wat galleger lint liggen en dat is echt mega sterk,maar helaas ozo duur...
Moniquex
Geplaatst: 25-03-11 18:19
Ik gebruik beiden, lint voor de buitenzijde van de omheining en koord voor het afzetten van stukken. Bij beiden zijn kwaliteit belangrijk.
Goedkoop lint is troep en kun je met een jaar weggooien. Maar ik heb bijvoorbeeld "windlint" en nu 7 jaar later ziet het er nog steeds uit als nieuw. http://www.boerenwinkel.nl/index.php?ac ... 31&lang=NL Dat komt omdat het lint enorm verstevigd is.
ik heb net vorige week mn wei opnieuw omheind mooi met lint
koord heb ik regelmatig ongelukken mee gezien.
had eerst onderste 2 smal lint bovenste breed. en nu heb ik alles breed ziet er echt super uit.goed zichtbaar voor de paarden en als ze erdoorheen gaan minder verwondingen(wat mijn ervaring ermee is tot nu toe)
Lint werkt prima als je het goed opspant , is het beste zichtbaar voor de paarden ook , daarom heb ik voor 40mm lint gekozen. Gewoon af en toe een schroef-klem-isolator ertussen zetten zodat je hem overal goed strak kunt spannen , en het blijft prima zitten hoor
Boktpony
Geplaatst: 26-03-11 11:03
Wij hebben het beide Voorkeur heb ik ook voor beide Klinkt heel stom, maar vooraan de weg hebben wij lint staan. Dat staat erg netjes en echt als paardenwei zeg maar... Het grote weiland hebben we met koord aangezien ik dat minder opvallend vind en het landschap dan rustiger blijft
Lint werkt trouwens prima als je het maar goed aan kunt spannen Zolang het niet gaat flapperen gaat het ook niet snel kapot!
Wij zijn nu ook bezig om het land opnieuw van lint te voorzien. Nu zag ik dat men tegenwoordig ook groen of bruin lint verkoopt. Is dit niet veel minder goed zichtbaar voor het paard? Het is nog veel duurder dan wit lint ook, maar lijkt me juist gevaarlijker omdat de kleur niet afsteekt tegen de omgeving.
@Leorah : precies mijn idee. Ik zie dat zelf op mijn gehuurde land; het bruine lint wat er moet blijven hangen is veel minder zichtbaar als mijn witte. Maar het is wel minder 'aanwezig' als wit en dus minder landschapvervuilend. Persoonlijk vind ik het veilige voor mijn paarden belangrijker
Dakario
Geplaatst: 26-03-11 11:58
Ik gebruik bij voorkeur altijd linten. Ik ken mensen wiens hun paard moeten laten inslapen doordat ze vastzitten aan koorden. (voet verwond, voet eraf). Koord gaat lang mee maar is niet breekbaar. Linten wel. Ik vind linten bij voorkeur veiliger. Ik heb liever een paard dat door de lint gaat dan een paard dat ik moet laten inslapen.
Mijn voorkeur gaat uit naar bruin : ziet er niet zo rommelig uit als wit in het landschap , maar van dichterbij is het prima zichtbaar. Een paard dat zo lomp is om dat niet te zien , die vindt altijd wel iets om zich te verwonden
je hebt tegenwoordig zelfs zwart lint enorm mooi maar dan voor bijv een houtenhekwerk af te zetten met lint je ziet het moeilijker
ik heb ook voorkeur voor het witte dat zie je echt heeel goed.
Anoniem
Geplaatst: 26-03-11 19:03
Om die reden hebben wij 2 kleuren lint:wit onderaan, donkergroen bovenaan. Werkt prima, paarden zien dat witte makkelijk maar het valt minder hard op als je erlangs loopt. Veel mensen denken dat er maar 1 baan lint gespannen is terwijl het er 2 zijn. Het stoort dus minder in het landschap.
Mocht ik écht vrijuit kunnen kiezen, dan ging ik voor een houten omheining met wit lint als extraatje. maar voor de huurweides is 40mm lint ook al meer dan voldoende. Voorzie op elke hoek + elke x aantal meter (of om de 5 palen) een speciale isolator die echt goed klemt. Als er dan wat stuk is hoef je ook niet de hele lengte te gaan vervangen, enkel het stuk tussen die 2 punten.