Welke afrastering?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

velvetblack

Welke afrastering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 15:22

Hallo,

Over een maand ongeveer komen de paardjes aan huis (2 oudjes, fjord en merens).
Ze komen in een paddock te staan, en wisselen dit af met ze zo nu en dan in ons bos achtige gedeelte te zetten..

De paddock zijn we al over uit, dat worden gewoon houten palen met lint. (de Merens mag niet op gras, vandaar geen wei met gras)
Maar ik twijfel nog over de afrastering in het bos gedeelte. Hout lijkt het antwoord, maar dat is het niet denk ik
Ik wil namelijk de afrastering in het bossige gedeelte zo nu en dan verplaatsen zodat ze in alle stukken komen te lopen. Zo kan ik blijven afwisselen en blijft het ook leuk voor hun.

Mijn vraag dus: Zijn die kunststof weipaaltjes, die je met een pin in de grond zet, niet iets?

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:48

Als het geen uitbrekers zijn, dan zijn die hoge prikpaaltjes een optie, je moet dan wel op de hoeken een vaste paal slaan zodat je draad/lint op spanning kunt trekken want dat gaat niet met alleen die prikpaaltjes, die trek je namelijk krom.
Dus als je op strategische plekken houten paaltjes slaat kun je creatief aan de gang met de prikpaaltjes om afwisselende stukjes af te zetten ;)
('t is natuurlijk een idee om de bomen als 'vaste paal' te gebruiken)

Succes ermee!

DubbelFun

Re: Welke afrastering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:53

Ik zou idd met isolatoren in de bomen en koord/lint gaan werken. Je loopt wel de kans dat ze dan de bast van de bomen gaan vreten natuurlijk.

Hawaii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:03

Wij gebruiken voor onze Mérens en Welsh-A pony's de laatste jaren de korte witte paaltjes met bovenaan zo'n krul, waar het draad of lint dan doorheen gaat. Deze zijn heel makkellijk te verplaatsen. En ook bij harde wind en de draad/lint goed gespannen, blijven deze paaltjes beter staan.
Ook kan je extra isolatoren op de paaltjes schroeven voor een tweede en dus lagere lint/draad.
Deze paaltjes zijn niet zo hoog, maar bij goed stroom erop - blijven ze er wel achter. Zelfs mijn Mérens hengst(en) hebben hier ontzag voor, terwijl de paaltjes daarvoor eigenlijk veel te laag zijn.

De hogere witte palen met zo'n stijgbeugel-voet van 150 cm? gaan op een bepaald moment krom trekken en breken dan ook vrij snel. Soms heb je de ijzeren pin dan nog in de grond zitten en krijg je er bijna niet uit. Ook met wind gaan ze sneller scheef staan. Zeker als je breed lint gebruikt. Dan heb ik het wel over een open terrein en niet in een bosrijk gebied.

En als je geen gebruik wilt maken van hoekpalen, dan heb ik deze palen op de hoeken weleens met een extra grondlijn aan de buitenkant in de grond met haringen verankerd. Net als de lijnen bij een tent.

Succes verder.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 17:17

Ze hebben beide enorm veel respect voor de draad, stroom of geen stroom ze komen er niet bij in de buurt. Of ze aan de bomen gaan knabbelen weet ik niet, maar ik denk het niet.. Er staat veel spul om lekker te scharrelen. Bomen gebruiken is inderdaad ook een optie, met wat van die paaltjes ertussen. Die van 1,50 wil ik niet gaan gebruiken, die lijkt me alleen maar onhandig :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:35

Ik wilde persé groene prikpaaltjes, maar dan wel van 125 en die zijn er niet. Dus toen de 160 gekocht en er een stukje afgezaagd :D

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:50

neem idd de grotere en sla ze dieper de grond in

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 20:13

Dat kan inderdaad ook nog ja :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:15

Plastik prikpaaltjes kun je niet verder de grond in slaan, dan breken ze :D

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 20:16

Ik bedoelde ook het afzaag gedeelte hihi :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:17

Ah OK :D. Wel netjes de hoeken 'zoeten' (afronden met een schuurpapiertje) :D

Mochten "The mines of Moria" in de buurt van de Veluwe liggen dan heb ik er nog een stel in verkoop :)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:21

De prikpaaltjes van Gallagher schijnen minder snel te breken dan die van Agradi bijv. (Zijn wel duurder, maar gaan dus wel langer mee)

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 20:29

Ik kom uit de omgeving Mill in Noord Brabant dus dat gaat hem helaas niet worden.. Onze buren hadden er ook nog liggen geloof ik.

Conclusie: ik ga inderdaad gebruik maken van de kunststof paaltjes en wat bomen om het aan te spannen :j