sproei installatie bak, ervaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

sproei installatie bak, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 13:14

ik wil zelf een simpele sproei installatie aanleggen voor mijn rijbak.

zou ik gewoon 6 van dit soort sproeiers aan kunnen sluiten op een 'standaard' grondwaterpomp?
of zou dat teveel zijn en haalt de sproeier dan de 12,5 meter niet meer?

Afbeelding

http://www.gardena.com/opencms/opencms/ ... 3600&bls=0

of heeft er iemand misschien tips voor andere sproeiers of een andere manier?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:16

Wij hebben bij onze bak ook zes sproeiers, aangesloten via een pomphuisje op de sloot.
(als ik het zo goed omschrijf......)
Als we ze alle zes aanzetten, dan halen de spoeiers het midden niet helemaal.
Daarom doen we vaak eerste 3 spoeiers aan de ene kant en dan 3 spoeiers aan de andere kant aan.
Het is een beetje behelpen, maar zo werkt het wel.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:17

Ik lees even mee , ben benieuwd wil ook een sproei installatie voor de bak aanschaffen :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:22

Het mooiste vind ik van dit soort systemen, omdat de bak dan heel gelijkmatig bevochtigd wordt + gesleept <3
Maar ja; daar moeten we dan toch nog maar even (lees: lang) voor doorsparen :D

Afbeelding

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 13:27

Rumpleteaser: proficiat. bovenstaande is misschien een leuk verjaardagskadootje? ;)
gaat hem voor mij in ieder geval niet worden, veeel te prijzig :D

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 10:28

er zijn vast wel bokkers die zelf een sproei installatie gemaakt hebben toch? hoe hebben jullie het gedaan?

ik ga straks ook maar even informeren bij het tuincentrum.....

capopjekop

Re: sproei installatie bak, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:43

In de rijhal hebben we dat ook, je ziet toch wel dat het op sommige plekken erg nat wordt, terwijl andere nog nauwelijks nat zijn. Dus je moet ze wel heel goed afstellen. Verder ligt het denk ik nogal aan het vermogen van je pomp. Laat je goed adviseren. Je zou ook een pompenverkoper kunnen vragen hoeveel vermogen een pomp moet hebben voor dat stuk. Onze tuin heeft van die pompen die omhoog komen en die in de grond zijn weggewerkt, dan hoeft je niet te slepen met slangen enzo, heeft mijn oom aangelegd, die zit in die branche. In de rijhal hebben we hetzelfde systeem.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:51

wij besproeien onze bak met deze sprinklers van gardena die we op de springstandaard monteren.. op een grondwater pomp. we hebben een pomp/puls op ong 50 mtr afstand van de bak maar dan wordt de druk wel minder. wij hebben dan dunne slangen aangesloten waardoor het toch op druk blijft..
we hebben ook een puls in de bak maar deze moet nog nagekeken worden(is lang niet gebruikt)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 13:39

ik heb net even geinformeerd bij een tuincentrum. voor de geintresseerde: je kunt wel 6 sproeiers aansluiten op een grondwaterpomp met keteltje/vatje, maar dan moet je het wel aanvoeren via dikke slangen. 1 slang is niet genoeg voor 6 sproeiers, dus je moet dan meteen bij je pompen splitsen met een T- stuk. en daar kun je dan weer die drie spoeiers aan iedere kant op aansluiten. je krijgt dan van die dikke slang die je moet ingraven, of je moet gaan werken met ijzeren pijpen ofzo.

hij raadde mij aan om even te informeren bij een bedrijf dat sproei installaties aanlegd. maar zoals ik het daar zag wordt dat mij allemaal wat te duur nu. een klein rolletjes van die dikke slang kost al 90 euro en die heb je dan heel wat nodig.

ik heb nu gewoon twee sproeiers gekocht die ik in het midden van de bak zet en dan hoop ik dat voor voorlopig voldoende is. het is wat meer werk, want je moet het elke keer op en afbouwen. maar ik wil momenteel nog teveel andere dingen op stal aanpakken, dus een sproei installatie stel ik voorlopig even uit.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:21

Mocht je in de toekomst ermee aan de slag gaan, dan zou ik eens bij Cranenbroek of dergelijke winkel kijken, want tuincentra hanteren wel erg hoge prijzen...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 17:18

cranenbroek heb ik inderdaad helemaal niet aan gedacht, dat is een goede tip. daar heb ik m'n pomp ook vandaan.

m'n sproeiers heb ik alweer terug gebracht. er stond op de verpakking dat ze een diameter haalde van maximaal 25 meter. maar ze haalde bij mij maar 8/10 meter ;(

nu dus op zoek naar een nieuwe oplossing. binnenkort een bevriende loodgieter maar eens vragen wat hij er van denkt.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:53

Denk er om dat je wel het water hebt getest op evt. hele kleine zand/ijzer deeltjes e.d..
Als je bron niet diep genoeg zit, heb je daar kans op, en gaan je sproeiers dicht zitten.........
Zet tevens de sproeiers niet recht tegen over elkaar want dan ga je stukken missen met sproeien en juist weer andere stukken dubbel, stel niet alleen de plaats maar ook de hoogte en breedte goed vast.

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 08:38

wij gebruiken drie sproeiers die op de ac lijn staan met losse slangen.
deze kan je verzetten als er bv veel wind is uit een kant. de sproeiers gaan 8a 10 m.
tussen de sproeiers zit 15m slang.
we hebben middelgroote norzels op de sproeiers staan.
elke sproeier kunnen we ook alleen gebruiken en dan sproeien ze ongeveer 20m.
de slang is 40mm .

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:02

Het makkelijkste is...leg rondom de bak pvc-pijp op een diepte van bv. 80 cm.

Laat 6 pijpen omhoog komen d.m.v. T-stuk en zet daar je sproeiers op...
Sla een put..en zet er een pomp op. max. 10 cub. per uur..anders ben je registratieplichtig.
Dat is allemaal beter dan die "rommel"-gesleep.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:29

Wij hebben bij wildkamp een offerte laten maken. Bak is 15x30 m en ik heb 6 sproeiers, 2 op elke lange zijde en 1 op elke korte. Kwam op €900 aan materiaal ( 6 sproeikoppen, heel variabel instelbaar) 6 palen, leiding, een drukvat etc etc. WEL hadden we reeds een grondwaterpomp op 30 meter diep waar het water uitkomt.
Zelf hebben we alles ingregraven en geinstalleerd. Wel veel werk maar het resultaat mag er zijn!!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:18

Hier staan flink wat tips!

Wij zijn hier ook aan het kijken voor een sproeiinstallatie.
Grondwaterpomp moet nog komen, dus als daar nog tips voor zijn.

Weet iemand hoe je erachter komt hoe diep dat het grondwater zit?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:22

je moet een pomp laten slaan, je weet het van tevoren niet volgens mij, moet ook op een bron zitten dacht ik.maar weet ik niet zeker

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:59

@Elcamino: maar door wie kan je dit laten controleren en wie/welk soort bedrijf slaat zo'n put?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:57

Geen flauw idee....pomp was al geslagen vóór ik kwam.
Maar een vriendin van me heeft zo'n zweverig vrouwtje laten komen met een wichelroede....ben er niet zo van maar ze had wél gelijk !!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:04

Wij hebben ook leidingen ingegraven die vanuit de pompinstallatie langs de 20x40 bak lopen. Wij hebben er 4 simpele sproeiers van de Wildkamp op aangesloten die op de bakrand gemonteerd zitten. Wij sproeien daarmee ook eerst de ene kant van de bak en dan de andere omdat we anders niet genoeg druk op het systeem hebben. Er is een heel klein plekje (vierkante meter?) in het midden dat we daarmee niet raken en een klein plekje bij de ingang. Niet helemaal perfect misschien, maar ik vind dat niet zo'n probleem. Onze installatie zou denk ik geen 3 sproeiers tegelijk aankunnen, iig niet met genoeg druk. Wij sproeien de tuin dus ook alleen als de baksproeiers niet aanstaan, anders hebben we zo'n flutstraaltje :D . Hier in de buurt zijn ook wel mensen die steeds een slang uitrollen en op die manier sproeien, maar als je dat gesleep kunt vermijden zou ik het zeker doen!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:59

Wildkamp is goed!! Had 1 stukke kop, meteen geruild zonder kosten, ding is ms 10 gebruikt en draaide niet meer. Mag ook wel als je bijna €1000 aan materiaal koopt.
Hier 6 koppen in de bak, alles raakt elkaar perfect na wat instellingen wijzigen....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 11:42

avaluna schreef:
@Elcamino: maar door wie kan je dit laten controleren en wie/welk soort bedrijf slaat zo'n put?

bij ons kan de loonwerker gewoon zo'n puls slaan, dus ik zou even informeren bij een loonwerker in de buurt.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:18

mijn broer legt dergelijke sproeiinstallanties aan www.paulschreurs.eu.

Wij hebben een grondwaterpomp, vanuit daar loopt een grote buis onder de grond door richting de rijbak. In de rijbak (20x40) hebben we 8 sproeiers (4 aan elke kant. Vanuit de grond bevestigd aan de omheining. Ik zet alles tegenlijk aan, 15 min later is alles mooi egaal nat. Ik weet even zo niet wat dit allemaal aan materiaal heeft kost. Krijg je een pomp met minder vermogen, moet je inderdaad OF in 2 keer sproeien, OF sproeiers met kleinere gaatjes, zodat de druk hoger wordt en ze dus verder sproeien. Een goede pomp is een investering, maar gaat ook jaren mee en zorgt voor een gelijkmatige druk.

Put laten slaan kost ongeveer 75-100 per meter, die van ons is 20mtr diep. Wij hebben alles bij Wildkamp gekocht. De slangen onder de grond moeten ook diep genoeg zitten, zodat ze in de winter niet bevriezen. Wij spuiten ze wel leeg elk najaar, maar helemaal leeg krijg je ze toch niet. Die van ons liggen om 50cm diepte.

Goedkoop is het in iedergeval niet. Eerst hadden wij 2 grote standaarts met 2 slangen, die sloten we aan op op de grote slang vanuit de pomp. Werkte ook prima, iets meer gesleep, maar wel STUKKEN goedkoper ;). En het was met 3 man, 2 dagen werk om alles onder de grond te leggen, aan te sluiten en goed te laten functioneren.