Spiegel in stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DanielledBr

Spiegel in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 21:59

Ik wil in de stal van mijn paard graag een spiegel ophangen, dit ivm onrustig gedrag en wij denken dat een spiegel hier bij kan helpen. Omdat deze in de stal komt te hangen mag de spiegel niet van glas zijn, dit is te gevaarlijk als deze zou breken. Ik ben dus op zoek naar een spiegel van "plastic", maar wel een die realistisch spiegelt (geen lachachtige spiegels).

Ook moet de spiegel rechthoekig zijn en vrij groot, ik ga uit van ongeveer 1,5 meter lang bij een halve meter breed.

Iemand enig idee waar ik aan zo'n spiegel kan komen. Of eventueel hoe het materiaal heet dat gebruikt wordt?

belle_boef

Re: Spiegel in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:03

Kun je niet een soort van gaas voor de spiegel maken zodat die er niet bij kan maar er in naar kan kijken?

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 22:06

Nee, ik heb ook in een boek gelezen dat de spiegel echt helemaal vrij moet zijn en uit één geheel moet bestaan. Dit ivm dat het paard de spiegel als ander paard moet gaan zien en dit anders niet het geval is. En wanneer het paard op een of andere manier toch de spiegel kapot krijgt, komen er nog steeds glassplinters vrij en dit vind ik te gevaarlijk ;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:07

Ah oke.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:07

Wij hebben een glas loze spiegel als bak spiegel alleen geen idee hoe we er aan komen :P

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:18

Heeft hij angst om alleen te staan?
Staan er paarden bij hem of heb je hem alleen aan huis??

Ik denk dat je beter het probleem kan aanpakken/trainen.. bedoel het niet aanvallend, maar wordt het probleem niet alleen groter?

Stel dat hij bijv. ooit wordt opgenomen in de kliniek, daar heeft hij de spiegel niet, grote kans dat hij dan helemaal in paniek raakt.. (simpel voorbeeldje hoor)

Maar ben wel benieuwd wat de precieze reden is ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:22

Tja, ik zou er mee oppassen. Sommige paarden zien het écht als concurrent (onderandere mijn nephengst, hij fokte zich zelf helemaal op, begon te showen, te hinniken en zn hals erop te zetten, toen we alleen maar langs een reflecterend raam liepen en meneer zijn evenbeeld zag) en kunnen er nog onrustiger van worden.

Kan hij andere paarden zien? Of contakt hebben?

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:35

In welk boek heb je dit gelezen? Ik heb ook een spiegel in mijn trailer, alleen kan ik er weinig gedragsverandering door merken. Wellicht door de verkeerde afmeting of plaats (of mijn paard reageert er niet op). Ben dus wel nieuwsgierig of er ook onderzoek gedaan is naar de grootte van de spiegel. [TAO] Wie heeft ervaring met een spiegel in de trailer?

Wat je zoekt is acrylaat spiegelglas, kun je oa. krijgen bij de groothandel Pyrasied.nl (als je een bedrijf hebt) of kunststofshop.nl (particulier).
Deze kunststofplaat kun je meestal tot 3mm dik krijgen, om het lachspiegel effect te voorkomen kun je dit het beste op een stuk watervast verlijmd multiplex lijmen.

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 22:58

@ Don_Zhivago: Paard staat met 2 andere paarden op stal. Hij heeft verschrikkelijke verlatingsangst en deze wordt alleen maar erger. Wanneer zijn vriendje van stal is, breekt de hel los. Weven, ijsberen, bokken, hij is op zo'n moment helemaal van de wereld en het is allemaal verschrikkelijk slecht voor zijn koppie en zijn lijf. We hebben alles al geprobeerd, het is niet te trainen, hij is niet af te leiden en er is niks anders dat helpt, behalve de betreffende pony binnen te laten staan. Bij de andere pony heeft hij dit totaal niet.

Hij staat als voorste in de stal, vriendje daarachter en die andere pony tegenover dat vriendje. Het zijn lage stalletjes, tot aan de borst (heeft dus veel direct contact met de anderen). Bij zijn stal is naar de ingang een dichte wand (draagwand). Hier kijkt hij altijd omheen om naar buiten te kijken, dit is dan ook de plek dat we de spiegel willen ophangen, zo lijkt het alsof er nog een paard voor hem gestald staat.

@ Royallady: Ik zou even moeten kijken voor de precieze titel. De spiegel moet inderdaad op de juiste plek hangen wil deze effect hebben (stond in het boek). De spiegel moet minimaal het hoofd en borst laten zien, wil het paard geloven dat er een ander paard staat.

Ik zal niet zeggen dat de spiegel werkt, maar het is een van de weinige opties die ik nog over heb, daarom is het het proberen waard. Mocht het niet werken, gaat de spiegel net zo snel de stal weer uit.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:05

verlatingsangst is een hel, mijne had het ook maar is er overheen gegroeid..

sinds die bijna de hele dag buiten staat is het weg.. (wij staan heel kleinschalig)

Hoop dat de spiegel de uitkomst voor je is..

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 23:12

Ik weet er inmiddels alles van. Het wordt nu ook steeds erger tegen de zomer aan. Wij staan ook heel klein, 5 paarden (3 en 2 bij elkaar). Helaas is het hier (en in de regio) niet mogelijk om ze langer buiten te hebben staan. In de zomer zijn er geen problemen, op stal helaas wel. Hij is momenteel ook aan de Bach bloesem druppels maar daarmee is het nog niet minder geworden, daarom de spiegel.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:16

dani_spit schreef:
Ik weet er inmiddels alles van. Het wordt nu ook steeds erger tegen de zomer aan. Wij staan ook heel klein, 5 paarden (3 en 2 bij elkaar). Helaas is het hier (en in de regio) niet mogelijk om ze langer buiten te hebben staan. In de zomer zijn er geen problemen, op stal helaas wel. Hij is momenteel ook aan de Bach bloesem druppels maar daarmee is het nog niet minder geworden, daarom de spiegel.

Het is wel mogelijk, maar je moet goed zoeken :D
ik woon ook in de randstad ;)

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 23:20

Helaas moet het hier op de fiets gebeuren en is er dus een kleinere omgeving.

Royallady: bedankt nog voor het materiaal en de sites trouwens ;)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:21

ja, dan wordt het lastig indd ;)