Onkruid spuiten met rugspuit , wat voor spuit is handig ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Onkruid spuiten met rugspuit , wat voor spuit is handig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 13:16

Vanwege het moeilijke afspraken maken met (altijd drukke :P ) loonwerkers , zit ik te overwegen om zelf de wei maar te gaan spuiten....

Ik neem aan dat er dan weinig andere opties zijn dan een rugspuit ?

Maar hoe breed spuit zo'n ding dan , moet je dan de hele wei rond in strookjes van 20 cm ? :P
Is het wel iets waarmee je de hele wei goed gespoten kan krijgen , of meer bedoelt voor een plantje hier en daar ?

Wie kan hier iets meer over vertellen / wat tips geven waar je op moet letten bij de aankoop van een fijne spuit ?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:29

ik heb jaren geleden bij een boer stage gelopen en toen moest ik ook onkruid spuiten. Ik kreeg een rugspuit met een pomphendel. Met die hendel kon je pompen en telkens druk opbouwen om te spuiten. Dat systeem is geschikt om hier en daar een plant te doen, en om wat grotere stukken te doen (ik moest voornamelijk distels platspuiten). Je bent beperkt in de hoeveelheid bestrijdingsmiddel die je mee kunt nemen omdat het anders gewoon te zwaar wordt voor je om te sjouwen. Je hebt ook systemen waarbij de tank op wielen gezet kan worden dan hoef je niet te sjouwen. Volgens mij kon ik er wel aardig wat mee doen voordat ik weer moest bijvullen. Je spuit wel heel dicht op de plantjes dus je verbruikt niet zo veel.
Hoe breed ie spuit is afhankelijk van de spuitmond, volgens mij heb je daar wel variaties in (vraag anders even bij boerenbond of welkoop oid om advies) en soms kun je het ook instellen door te draaien (net als bij een tuinsproeier). Voor grote oppervlakken met onkruid, zou ik toch gaan voor de loonwerker.
Als je vaak last hebt van vervelend onkruid, dan is het misschien ook een tip om eens naar je bemesting te kijken. Veel onkruid gedijt niet op wat voedselrijkere grond, dus door bemesting kun je ook wat onkruid kwijt raken. Maar dit is even offtopic...

PS Let trouwens ook goed op je persoonlijke bescherming (mondkapje of masker op) en dat je alleen spuit met windstil en zonnig weer

Urielle

Re: Onkruid spuiten met rugspuit , wat voor spuit is handig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:12

Ik heb er een staan en heb ooit mijn miniweilandje (15 x 25 ofzo) ermee bespoten en mennnn wat was dat een pokkeklus met zo'n rugspuit. Ik zou dan eerder gaan voor zo'n tank als hierboven beschreven want steeds vullen, ding weer op je rug hijsen en dan steeds pompen (zere arm voor ik op een kwart was := ) was echt niet leuk om te doen. De netels zijn WEL lang weggebleven gelukkig, dat dan weer wel!

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:16

Als je die 20 liter rugtank gebruikt. kan je ong 2 tot 3 meter breed in èèn keer meenemen. Ligt er ook aan wat voor spuitkop je erop hebt. Je hebt enkele, dubbele, met kap etc.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 14:31

Yrsa : ja hoor , 2 tot 3 meter in 1 keer met een rugspuit ???

Wauw , heb je daar een voorbeeldje van waar ik iets dergelijks kan kopen ? :)

Jij zit ook vol goede reacties hè :))

Agnes : ja ik zit op de uitslag van het grondonderzoek van de BLGG te wachten.

Ene deel van de wei is te erg , dat moet nu eerst doodgespoten worden (Roundup) , dan goed bekalkt / mest , dan opnieuw ingezaaid...en dan goed bijhouden.

De rest wil ik eind van de zomer aanpakken , zodat ze daar nu van de zomer nog lekker op rond kunnen banjeren :)

Maar wil het stukje klaverwei (+ boterbloem e.d.) toch eigenlijk ook spuiten (MCPA / MCPP) en doorzaaien , in de hoop dat het dan beter in het gras komt te staan , en de dijkwei eigenlijk ook wel....

En dan natuurlijk her en der wat onkruid-eilandjes , in de tuin zal ook nog wel wat te sproeien zijn hier en daar.....dus een fijne spuit die lekker breed (goed) spuit is wel erg welkom :)

Uriëlle : oei dat bedoel ik , en dat is dan nog maar zo'n klein stukje !
Het eerste deel dat ik nu z.s.m. dood wil spuiten met roundup , en waar het dus nu om gaat , is iets van 20 x 100 meter , dat zie ik dus echt niet zitten als het al teveel getob wordt....ik hou niet van tobben , heb daarvoor nog teveel werk liggen , je kent het wel :P

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:34

Persoonlijk vind ik een rugspuit meer iets om een paar kleine plantjes te spuiten en de rest is toch echt voor de trekker met spuit erachter...
Een heel weiland met de rugspuit doen lijkt me echt een rotklus!
Denk dat een rugspuit een bereik van 20 cm ofzo heeft dus dat word vaak op en neer :7

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 08:51

Ik gebruik een 20 liter rugspuit en ik zwaai dan met mijn arm (heb het spuitsuk vast)van links naar rechts en kan ik een baan van 3 meter spuiten. Ik doe stripbegrazing en ik spuit dan 1 keer in de week (als het weer het toelaat) de stook waar ze die week gelopen hebben en dan alleen de bossen waar ze minder willen eten, hier staat dan vaak boterbloem of klaver, Meestal hoef ik dit maar 1 ronde te doen (per seizoen) en dan heb ik ruim een halve hectare wei. Het spuitmiddel is dan weer uitgewerkt als ze weer op die plek komen na 1.5 maand

Ik heb ook een jaar met de spuit een hele hectare gedaan, maar dan ben je lang bezig en vond dit vrij zwaar (steeds 20 kilo op je rug, steeds vullen, continu op druk houden door te pompen en steeds zwaaien met je armen) zo na de stripbegrazing vind ik prettig werken

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 08:54

Uh hoe groot is je wei? Als het 1hect. of meer is kun je dan niet beter even loonwerker laten komen? Rugspuit is eigenlijk bedoeld voor hoekjes/randen bv bij afrastering etc.
Het raakvlak van de spuit is 1,5/2m

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:18

hou er ook rekening mee dat de loonwerker iets betere bestrijdingsmiddelen mag/kan gebruiken dan je zelf kan kopen. Of je moet zelf de benodigde papieren hebben om het te kopen/gebruiken.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:38

Ik heb een rugspuit met hendel om het ding op druk te houden. En met de spuitkop beweeg je naar links en naar rechts. als je het doet op een zonnige dag (maar niet heet) zie je aan de druppeltjes op de planten waar je al geweest bent.

Vorig jaar heb ik onze tuin/weide van 1500m² (15are) gedaan op ongeveer een halve dag. Om echt alles stuk te krijgen (ivm opnieuw inzaaien) hebben we dit na een paar weken opnieuw gedaan.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:05

Ik heb 1 jaar 1 hectare dus gespoten met een rugspuit van 20 liter, hier heb ik meerdere dagen over gedaan.(Dit was het eerste jaar dat we de weide huurde, was toen ook nodig vanwege dat de hele weide boterbloemen en klaver was). Nu doe ik alleen de plekken waar de paarden niet willen eten (vaak staan daar dan boterbleoemen) Ik gebruik dan een combinatie van MCPP en MCPA, dan heb je alle onkruiden in een weiland doood. Dit doe ik zo op advies van mijn neef. Die heeft een spuitlicentie.