Lange manen in een vlecht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ikwashier

Lange manen in een vlecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 19:16

:wave:

Mijn verzorgpony heeft redelijk lange manen, en soms maakt hij dreadlocks. (vooral in de winter) Vorige week heb in zijn manen in vlechten gedaan. De eigenaresse heeft die vlechten er toen uitgehaald omdat ze manen dan af zouden breken. Ik vraag me af of het waar is, want zie wel vaker bokkers met paarden die altijd een vlecht inhebben. Breken de manen dan sneller af? Nu kam ik het gewoon elke keer door, en vlecht ik het voor onder het rijden.

Happyhealthy

Re: Lange manen in een vlecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:20

ik heb bij mijn pony de manen ook altijd in een vlecht en haal het 1x in de 2 weken helemaal los en laat het dan een dagje los en doe het de dag erna weer in vlechten. Er is bij mij nog nooit wat afgebroken ofzo...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:47

Mijn merrie (shet) heeft haar manen altijd in vlechten zitten. Tot vorig jaar lieten we ze nog wel eens een dagje los, maar nu kan dat niet meer omdat ze er anders op gaat staan. Ze zitten nu dubbelgevouwen.
De manen breken eerder als je ze los hebt hangen. Maar laat de vlechten niet langer dan 4 weken zitten, dan kunnen de manen wel snel breken.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 00:48

gefeliciteerd met je verjaardag!

Ze zullen niet sneller breken, je moet wel oppassen dat ze het niet kapot schuren. Met een vlecht kunnen ze zo een grote hap uit hun manen schuren.
Ik had mijn paard op de wei gezet met 5 vlechten, de volgende dag had ie er nog maar 4.
Een heel groot stuk van zijn manen gewoon weg, beetje jammer :=

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:59

Nee hoor, ze breken niet af. Dat is een beetje een broodje aap verhaal. Bij de western is het zelfs heel gebruikelijk om lange
manen en staarten op deze manier mooi te houden.

Gewoon af en toe ( zelf doe ik eens in de twee weken ongeveer) er even uithalen en opnieuw invlechten. Maak dan een paar
losse vlechten, dus niet allemaal kleine strakke vlechtjes. Het lijkt als je de vlechten loshaalt alsof er opeens heel veel haar
af is, maar een paard verliest normaal gezien al haren. Als je ze invlecht blijven die haren 'hangen' en lijkt het dus opeens extra veel.

Zelf vlecht ik al jaren en ik heb nog nooit meegemaakt dat ze hun manen schuren, of opeens een vlecht kwijt waren.
Pas wel op met een vlecht in de staart en doe daar altijd een staartzak omheen. Dan kunnen ze zichzelf geen pijn doen
(een ingevlochten staart die zwiept komt aan als een zweepje: auw!) en ze kunnen met hun staartvlecht ergens achter blijven
hangen. Als je de staart dus wilt vlechten, altijd een staartzak omheen doen. :)

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:02

In een vlecht blijven ze juist heel mooi en breken niet af. Natuurlijk moet je ze geen maand laten zitten ;-)
Ik deed het ook altijd bij mijn paardje en hij kreeg er superdikke en hele lange manen van!

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 17:02

JudithO: Erop gaat staan wow!
Ik dacht ook dat ze eerder af zouden breken als je ze los laat hangen, maarja, maakt mij ook niet zoveel uit verder. :)

zodiacje, bedankt :)

Mijn vzpony was aan het rollen dus toen dacht de eigenaresse dat hij de boel eraf zou schuren.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:05

Bij mijn paard brak het wel, maar dan kwam eerder door de elastiekjes die ik gebruikte denk ik. Precies vanaf daar werd het ontzettend dun en dood.
Dat waren gewoon van die rubber paarden elastiekjes, maar ik zou ze gewoon vastmaken met een haarelastiek voor mensen, dus met stof er omheen.

cindy1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:27

ik laat soms ook de vlechten een paar dagen zitten of en week en het is nooit afgebroken!

_simon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:58

volgens mij kan het niet snel afbreken

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:07

@TS, ze staat er alleen op als ze haar hoofd naar beneden heeft tijdens het eten ;)
Wel is het nu zover dat ze nog maar 10-20 cm moeten om op de grond te komen als ze haar hoofd normaal houd. Foto in mijn profiel (Punette heet ze), is van vorig jaar zomer. Haar manen zijn nu dus al een stuk langer, ruim onder haar knieën!

rensie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:23

Ik denk dat ze van iedere dag uitkammen dunner worden als wanneer je een vlecht in doet. Bij ons in de buurt, op een friezenstal, hebben de paarden ook altijd een vlecht in manen en staart :j

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:49

rensie_ schreef:
Ik denk dat ze van iedere dag uitkammen dunner worden als wanneer je een vlecht in doet.

Klopt, door te kammen trek je er haren uit. En als je dat dus elke dag doet, trek je er dagelijks haren uit!

jackiejtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:55

ik ben gister voor een tinker wezen kijken die hele lange manen had en die had een vlecht in ze pony zeg maar en ik keek helemaal in de knoop die vrouw had ze er al 7 weken inzitten dus het was een dreadlog geworden echt zo zielig echt hele knopen je ken wel vlechten maar zou ze er wel even elke dag uithalen en dan eventjes opnieuw als er haartjes tussen uit komen heb je weer kans dat het zelf gaat knopen en als je elke dag opnieuw doet en even van die anti klit klasspul erin dan breekt het ook minder af omdat het glad blijft en het dan minder snel gaat knopen

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:51

hoe krijgen ze de dreads. Door het schuren of door rollen. Ik hou zelf niet van te lange manen maar mijn 2 jarige loopt met vlechten in manen en staart omdat het voor haar makkelijker is. (staart is te vol om op te kunnen tillen die zat dus helemaal onder de poep en manen dan ook maar omdat ik toch bezig ben.) Haar staart moet ik denk ik 1 keer per week opnieuw vlechten omdat ze het elastiek kwijt is 8-).

Dus je kan rustig vlechten eht beste is wel zo min mogelijk anti klit te gebruiken die bevatten siliconen en dat maakt het haar juist zwakker.

Zo ziet het er bij haar uit na ruim een week in de vlecht.
Afbeelding

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:19

Ik heb mijn tinker zowat vanaf dat ik haar heb altijd in vlechten gehouden (ook de staart).

Zo doe ik het:
Afbeelding
Vier dikke vlechten, en wat van haar oren af gevlochten. Achter de oren schuren ze vaak (lekker plekje), dus is het wat beter om ervan af te vlechten.

Los ziet het er zo uit:
Afbeelding
Ze heeft niet echt extreem dikke manen, maar wel lang (117 cm op het moment). Dikke manen zal ze nooit krijgen helaas.

Hoe ik het verzorg. 1x in de 2 weken haal ik de vlechten eruit, af en toe doe ik er Cowboy Magic Detangler in ipv antiklit, en dan borstel ik het van onderen naar boven voorzichtig uit met een staart/manenborstel. 1x per maand knip ik de puntjes zodat de onderkant niet gaat slierten. Dan vlecht ik weer in met andere plukken ivm vervilting.

lovelybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:04

Als je ze van te voren goed insprayt met anti-klit (Cowboy Magic! <3 ) en regelmatig uitkamt en opnieuw invlecht, kan het geen kwaad hoor!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:49

Ik had laatst gehoord dat dat zo lijkt :Y) Als je de manen los laat hangen, dan zijn er constant oude haren die uitvallen, maar als je de manen vlecht, kunnen die haren die normaal uitvallen, niet op de grond vallen, en dan blijven ze in die vlecht zitten; haal je de vlecht eruit, dan heb je veel meer losse haren in je borstel zitten, omdat die losse haren zijn blijven zitten, terwijl die normaal gewoon op de grond kunnen vallen. Dus met andere woorden; dat lijkt zo, haha.

bakbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:38

ik kan er eigenlijk niet zoveel over zeggen want ik heb een fjord dus die kan ik niet vlechten haha. :)

1Moon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:28

als je de vlechtjes af en toe los laat hangen, en niet te strak breken ze niet af.
je kan ook een hengsten, of merrievlecht doen, maar dat zakt wel wat sneller uit..

jessicaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:33

ze zeggen dat het niet goed is als je het in een vlecht houd. maar of dat waar is weet ik niet.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:31

Als je op de juiste manier vlecht dan breken haren juist minder snel af.
Je moet zorgen dat het bij de haaraanzet niet trekt en dat je het uitkammen met beleid en een goede anti-klit (bv. Cowboy Magic) doet.

Om ervoor te zorgen dat het bij de haaraanzet niet trekt kun je het begin heel losjes vlechten, maar wat daarbij het nadeel is, altans bij mijn paarden, dat het daar juist meer gaat klitten. En zeker als het paard dikke manen heeft is dat echt geen pretje. Daarom gebruik ik een andere methode om te vlechten. Een aantal kleine hengstenvlechten. Je begint gewoon met 3 plukken en voegt op de manier van een hengstenvlecht nog 3 plukken toe. Met deze manier kun je wel redelijk strak vlechten, zonder dat het gaat trekken.
Hier wordt het ongeveer uitgelegd zoals ik het doe:
http://www.youtube.com/watch?v=CyPIWYGw ... er&list=UL

Mijn paard leeft in zulke vlechten. Eens in de zoveel tijd haal ik het eruit en borstel ik het voorzichtig uit, maar er zitten eigenlijk amper klitten in. En dan gaat het meteen weer in de vlecht. Wel met andere plukken zeg maar. Zijn manen groeien heel hard en blijven ook super dik.
Niet zulke hele duidelijke foto's, maar het geeft een beeld...
Een jaar geleden: http://i106.photobucket.com/albums/m246 ... 827-1K.jpg
Nu: http://i106.photobucket.com/albums/m246 ... _1516K.jpg

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:42