Welk schrikdraadapparaat ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Welk schrikdraadapparaat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 08:54

Omdat ik er niet veel verstand van heb, vraag ik jullie even om raad ;)

Waar moet een schrikdraadapparaat aan voldoen om een weide/rijbak aan te kunnen van ongeveer 20x40, waar moet ik op letten?

Moet hij bijvoorbeeld waterdicht zijn omdat de paarden ook bij regen buiten zijn of zou je hem uit de regen moeten opbergen o.i.d?

Misschien hebben jullie tips want ik weet niet zo goed hoe ik er achter kom.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:24

Is het alleen om de bak af te zetten? Als deze bak verder vrij is van begroeiïng dan hoeft hij niet zo sterk te zijn.Waterdicht zijn ze volgens mij allemaal,netstroom ben ik niet helemaal zeker van omdat die meestal binnen geplaatst worden.
Je moet even kijken wat voor jouw accomodatie de mogelijkheden zijn,als je de beschikking hebt over continu stroom dan kun je er een op het lichtnet nemen.Anders is een accu-apparaat beter,die kun je verplaatsen.

Als je echt alleen de bak mee af hoeft te zetten dan heb je niet zoveel bereik nodig,je kunt uitrekenen hoeveel je nodig hebt door de draadlengte op te meten maar je kunt ervan uitgaan dat je aan een bereik van 3-5km genoeg hebt.

Magica

Re: Welk schrikdraadapparaat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 09:31

Het is momenteel bedoeld om een weide af te zetten maar dat wordt later dus de rijbak. Er is altijd wel wat begroeiïng aanwezig.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:44

Begroeiing zorgt ervoor dat er stroom "weglekt" zorg er dus voor dat je zoveel mogelijk weghaalt,is dit moeilijk dan moet je een sterker apparaat nemen om dat verlies te compenseren.

Ik heb zelf een app. van Gallager,de Power plus B50 ( http://www.gallaghereurope.com/nederlan ... tnr=042692 ) dit is er een op accu.Fijne vind ik dat deze een spaarstand heeft,met interval staat er prik op.Gebruik niet de volledige lengte aan draad dus evt. lekkage van begroeiing wordt goed gecompenseerd.Ze hebben zoveel respect voor dit apparaat dat ik ze achter een klein draadje kan houden :D

Maar je moet eerst bedenken of je er een op netstroom wilt hebben of op accu.

Ook moet je bekijken of je voor draad op lint gaat,voor een weide met prikpaaltjes kun je het beste gewoon draad nemen.Heb je de mogelijkheid om stevige vaste omheining te gebruiken dan zou ik voor breed lint gaan,als je dit goed strak opspant is dat super voor een bak.
Lint wat je niet strak op kunt spannen geeft teveel weerstand bij wind en slijt sneller,bovendien flappert het erg irritant en kan een raar geluid ontstaan.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 10:10

Er komen lange solide palen te staan, dan is dat meteen klaar voor het gebruik als rijbak.
De bedoeling is om lint te gebruiken. Dus het wordt vrij strak gespannen.
Kwa begroeiïng: het is nu allemaal gemaaid en echt hele dichte begroeiïng komt er niet, althans als het gras langs de zijkanten te hoog komt, wordt het weer gemaaid.
Ik zal me nog even bedenken of het een accu moet worden of op stroom ;-)

Hoe zit dat nu dan met de mate van kracht wat het apparaat afgeeft?
Het moet genoeg zijn om af te schrikken maar natuurlijk ook niet te veel dat ze er dizzy van worden haha.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:35

Dan zit je met het type apparaat wat ik heb prima,nog net geen last van de vullingen in je kiezen :P Ze hebben er flink ontzag voor maar er springen geen krullen in hun staart.Trouwens,als ze eenmaal kennis hebben gemaakt blijven ze er keurig bij vandaan...mijn pony's hebben er naar gekeken in het begin maar nooit aangeraakt...slimme jongens.Dravers waren iets minder slim maar snappen hem nu ook O:)

Uitgangsspanning 8900V
Spanning 500 Ohm 2900V
Ladingenergie 0,50J
Impulsenergie 0,3J
Stroomopname 50mA

Als je kijkt bij de specs van dit app. wordt alles uitgelegd,overigens heeft mijn vriend voor dit app. gekozen...die zit in "de stroom" en heeft er meer verstand van dan ik ;)

Er zijn ook app. waarbij je de spanning-afgifte kan instellen...makkelijk als je stieren hebt staan :=