Ik wordt bijrijder voor redelijk bedrag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 08:31

Sparen, zoeken denken, kijken naar eigen paard verder.....jullie horen he nog wat ik doe...

xxPatriciaxx

Berichten: 330
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 09:25

Ik ga mee met de mening van de rest hier!
Ik heb zelf ook een bijrijd/verzorgpaardje maar daarvoor hoef ik niets te betalen. Ik vind het belachelijk om zo'n dot geld neer te leggen, terwijl je er bij wijze van spreken alleen maar naast kunt lopen en er een borstel overheen kan halen. Je zou er bijna betaald voor moeten worden! Zelfs al had je erop kunnen rijden, dan nog vind ik het een behoorlijk hoog bedrag.
Heb je met dat je meebetaalt ook veel meer inspraak over de opleiding, verzorging e.d. van het paard of moet je je dan nog heel erg ondergeschikt zijn aan wat zij jou opdraagt? Ik betaal niets, maar bespreek wel alles met de eigenaresse. Alleen zij bepaalt aan het eind van de rit wat er mee gebeurt. Ik adviseer hooguit. Het blijft natuurlijk wel haar paard.
Ik snap best dat je het zo graag wilt dat je bereid bent geld te betalen, maar bedenk wel wat alle voors en tegens zijn en weeg deze goed tegen elkaar af. Vanuit mijn persoontje geredeneerd, zou ik het niet doen, maar dat is mijn mening.
Laatst bijgewerkt door xxPatriciaxx op 22-08-03 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Margaret
Berichten: 174
Geregistreerd: 11-07-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 09:59

Ik ook hoor vind het een erg hoog bedrag. Ik betaal voor een verzorgpony 50 euro in de maand, en mag dan zo vaak rijden als ik wil, zelfs elke dag. Ook wedstrijden als ik dat zou willen. Daarbij is nog maar net zadelmak. Ik vind het erg veel.

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 10:19

Ik heb drie jaar (dagelijks) op mijn merrie gereden voordat ik haar uiteindelijk gekocht heb. En ik kon haar dan ook nog kopen met een flinke korting.
Om haar te rijden heb ik nooit betaald. Wel kocht ik af en toe eens een deken en andere spullen voor haar. Ook betaalde ik zelf wedstrijden en mijn lessen, maar ik mocht wel de jeep en trailer zo meenemen.

Op mijn vorige stal waar ik mijn paard gestald had, kreeg ik korting op het stalgeld omdat ik paarden van hun reed. Ook werden de wedstrijden, de lessen en het vervoer voor mij betaald.
Tja, die paarden waren voor de verkoop, waarschijnlijk had dat er wel mee te maken...

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 10:29

hoi zoals iedereen natuurlijk gezegd heeft is 100 euro veel teveel.
Ik heb een bijrijdster die ook alleen grond werk kan doen nu en ze betaalt per maand 10 euro straks als ze gaat rijden wordt het natuurlijk wel duurder. Ik zou er nog een x goed overnadenken wat je gaat doen...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 10:56

Biepmiep schreef:
Moeilijk toch. Ik heb telefonisch gesproken met haar, en ze zei meteen toen ik over die 100 euro begon dat ze anders wel een ander zou zoeken...
Ook banketstaaflig. Terwijl ik dacht dat het zo klikte....


Nou sorry hoor, maar als ze zo tegen mij zou beginnen, dan zo het voor mij niet meer hoeven. Het moet om meer draaien dat geld alleen. Ze doet het dus blijkbaar meer voor de centen dan dat haar paardje goed verzorgd wordt.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:43

als ik de reactie van de eigenaar hoor, denk ik dat ze misbruik van je wil maken....ik denk dat niemand zoveel geld ervoor over heeft(zou ze wel willen) lekker een ander beestje zoeken dus!

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 19:55

Een vriendin van me vroeg welk zadel ze straks gaat kopen: zij weegt 63 kilo en ik helaas niet.....veeeeeeeel meer. Moet haar ook vragen hoe ze dat wil gaan doen, of niet dan?

Heb maar weer eens oproepje op Eenmaal andermaal gezet, kijken wat dat oplevert..

Vandaag ook bij hele leuke fjord gereden, 8 jaar, verkeersmak, maar wil eigenlijk niet in mijn eentje een paardje hebben. Denk dat dat mijn eigenlijke reden is ombijrijder tewillen worden...

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:08


Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 20:11

Ja ik heb contact al gehad met deze mensen, we zijn allebei lid van de Ned. ver. Voor Vrijteijds ruiters, maar ik weeg misschien wat te zwaar en ben misschien niet goed genoeg....ik zie ze misschien zondag op een endurancewedstrijd...ga groomen bij singelfooter...

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:59

Ik vind het onwijs veel geld! Ik betaal 40 euro en dan mag ik alles ermee.. ok.. ik mag niet zonder cap naar buiten Haha!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:19

Ik vind dat bijrijden niet alleen om rijden gaat....je geniet toch van iemand anders' paard, ook als je niet rijdt? Poetsen, wandelen, de hele omgang met een paard telt... Oke, 100 euro is wel wat veel ( ik zou denken tussen de 50 en 75 euro afhankelijk van het aantal dagen dat je komt). Hoeveel dagen id week mag je daarvoor komen? En je moet ook bedenken dat je blij mag zijn dat je niet hoeft uit te mesten....je hoeft dus alleen maar leuke dingen te doen met het paard. Dat is wel wat geld waard.

Stel je betaalt 100 euro en het paard wordt kreupel en je kunt daardoor niet rijden. Dan kun je ook niet zomaar over het bedrag gaan onderhandelen.

Maar de helft van het stallingsgeld vragen is niet helemaal eerlijk vind ik.....zeker bij een jong paard.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:29

Veel te veel geld. Je kunt eigenlijk niks doen en je mag wel de helft betalen. Ik denk dat ze nog geen bijrijder meot zoeken en pas over een jaar ofzo als je ook daadwerkelijk kunt rijden deze deal moet aannemen.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:33

_Michelle_ schreef:
cinzano maakte laatst een goede berekening Lachen :
het stallingsgeld wat de eigenaar betaald (+eventueel nog de hoefsmid)delen door het aantal dagen van de maand keer het aantal dagen dat er gereden/verzorgt word.


dit vind ik niet echt eerlijk: je betaald evenveel aan het paard, maar bent niet de eigenaar. Dus je hebt nergens recht op als je stopt, maar hebt verhoudingsgewijs evenveel betaald.

Ik vind trouwens de 100 euro veel te hoog.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:56

Het woord 'bijrijder' dekt de lading al.
Je betaald om op het paard te mogen rijden. Dat je daarnaast ook het paard poetst, zadelt etc. lijkt me logisch.
Dat je met het paard stapt als dat vanwege een blessure nodig mocht zijn, kan ik ook helemaal begrijpen.
Maar ik ga geen 100 euro betalen om met een paard te mogen wandelen Verward
Voor omgang met een paard kun je ook naar het eerste het beste weiland hobbelen, dat is helemaal gratis.

En het lijkt me niet meer dan normaal dat je als je zo'n bedrag betaald ook niet nog eens als stalhulp wordt ingezet!



Franca schreef:
Ik vind dat bijrijden niet alleen om rijden gaat....je geniet toch van iemand anders' paard, ook als je niet rijdt? Poetsen, wandelen, de hele omgang met een paard telt... Oke, 100 euro is wel wat veel ( ik zou denken tussen de 50 en 75 euro afhankelijk van het aantal dagen dat je komt). Hoeveel dagen id week mag je daarvoor komen? En je moet ook bedenken dat je blij mag zijn dat je niet hoeft uit te mesten....je hoeft dus alleen maar leuke dingen te doen met het paard. Dat is wel wat geld waard.

Stel je betaalt 100 euro en het paard wordt kreupel en je kunt daardoor niet rijden. Dan kun je ook niet zomaar over het bedrag gaan onderhandelen.

Maar de helft van het stallingsgeld vragen is niet helemaal eerlijk vind ik.....zeker bij een jong paard.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 22:08

Ik denk dat ik al weet wat ik doe. Heb vandaag hele fijne fjord uitgetest en ben er wel achter waarom ik bijrijder wil worden: omdat ik de verantwoording alleen voor een paardje (ook financieel) wel zwaar vindt.
Maar voel me ook onzeker kwa eigenaar zijn. Al hoewel ik wel weet wat ik wil...kwa rijden en verzorging....
En de fjord reed ontzettend lekker soepel, los en onverstoorbaar!
Zo had ik me altijd al voorgeteld dat een fjord zou zijn...
Ik zou hem zo kopen als ik er iemand bij had om de kosten en verantwoording te delen...Ik durf gewoon niet alleen!

Heb 2 kids die steeds duurder worden, moet auto rijden omdat ik anders niet op mijn werk kan komen enz. Ik klaag niet; maar alles is natuurlijk duur.

Ik ga voorlopig om de week westernlessen, samen met mijn zoontje, die kan daar ook lessen; leuk op een westernshet!
Hij vindt het stoer zo'n zadel en met zijn spijkerbroek en (gekregen) chaps.
Daarnaast bij een fjordenfokster rijden van iemand tip gekregen redelijk in de buurt; goedkoop en heel veel fjorden, er rijden meer volwassenen en het is leuk en gezellig en goed les, naar ik hoor.
Uitproberen gewoon.

Dan maar geen bijrijder, ik houdt geld over, leer veel en rijdt ook veel.
Ga ook bij vriendin met haar haf. van 4 grondwerken enz. Oppaasen bij vakantie's (man gaat met de VUT) GRATIS!
Heb ik straks 1,5 x les per week; dat wilde ik graag. Rijdt gruwelijk slecht. Dus kan zeker geen kwaad...
En heb nog tijd over voor....?

Nog nog de tinker afzeggen...

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:56

nou, lijkt me veel beter, dan die tinker!!! succes en veel plezier er mee!

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 00:55

Je bent inderdaad gewoon bijbetaler! Ik vind dat iemand die zijn paard niet zelf kan bekostigen (zonder hulp van 'bijrijder') zelf geen paard moet nemen. Maar goed, dat is de reden waarom ik zelf geen paard heb en paarden van anderen 'bijrijd'. En daar betaal ik niet voor...

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-03 09:31

Zoals een kennis van me zei, die een gedeelte van zijn loopbaan bij Staatsbosbeheer met fjorden werkte (ook de africhting), er is meer in het leven dan paarden geloof ik...

skinky

Berichten: 58
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 10:47

Ik zit deze topic weer echt met verbazing te lezen. Ik heb zelf geen paarden gereden en had er ook niets mee tot ik met het paardje van mijn vriendin ging mennen. Thuis hebben we het er ook vaak over gehad, Waarom moet iemand betalen als ze een verzorgpaard/pony wil.
Meestal zijn het paarden/pony's van mensen die wel een paard/pony willen hebben maar er geen 7 dagen in de week voor willen zorgen of geen tijd hebben.
Ik haal dan als voorbeeld peuters/kleuters aan. Mensen krijgen kinderen maar willen er niets voor opgeven, dus de kinderen gaan naar de creche, oppasmoeder enz. Deze moeten (duur) betaald worden. Waarom moet iemand die een verzorgpaard/pony welke ze niet de hele week kunnen en mogen gebruiken betalen?? In mijn ogen zouden de eigenaren van de paarden/pony's moeten betalen ipv vragen. Zij hebben geen zin/tijd om ze 7 dagen per week te verzorgen!
Als je het paard/pony gewoon kan en mag pakken wanneer je wil, 7 dagen per week kan ik me voorstellen dat je een deel van de kosten moet betalen, in alle andere gevallen is het in mijn ogen grote onzin. Je moet geld vragen voor het verzorgen en rijden van die paarden/pony's!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 11:19

Tsja....je kunt het ook omdraaien....ik werd bijrijder omdat ik geen tijd had voor een eigen paard en dat nog niet aandurfde. Maar toch wilde ik wel graag MEER doen met paarden dan alleen 1 keer per week een lesje. Nou....daar mag je dan heus wel wat geld voor over hebben. Je geniet van andermans paard.....dat is ook wel wat geld waard (hee dat rijmt). De ander stelt wel zijn/ haar paard beschikbaar voor jou....jij hoeft dan niet de verantwoording van een eigen paard te dragen en het kost je lang niet zoveel, terwijl je toch alles met het beestje mag doen. Ik vind het belachelijk als je daar niets voor zou willen betalen.....je kunt nou eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 11:22

skinky schreef:
Ik zit deze topic weer echt met verbazing te lezen. Ik heb zelf geen paarden gereden en had er ook niets mee tot ik met het paardje van mijn vriendin ging mennen. Thuis hebben we het er ook vaak over gehad, Waarom moet iemand betalen als ze een verzorgpaard/pony wil.
Meestal zijn het paarden/pony's van mensen die wel een paard/pony willen hebben maar er geen 7 dagen in de week voor willen zorgen of geen tijd hebben.



Wat een generalisatie. Ik heb ook een bijrijdster, maar niet omdat ik geen tijd of geld voor Cheyenne heb. Ik vind het gewoon gezellig om samen met iemand van een paard te genieten en bovendien lijkt het mij voor het paard ook goed om met meer dan 1 persoon te maken te hebben. En ja...ik vraag wel een bijdrage in de kosten. Ik vind dat meer dan normaal en heb zelf toen ik nog bijrijdster was ook altijd betaald, met alle liefde!!!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 11:24

Je kunt het aantal keren dat je op je bijrijdpaard mag rijden wel meten aan de kosten die je kwijt zou zijn aan je lessen. Stel je betaalt normaal 10 euro per les en je mag een paard verzorgen voor 60 euro per maand waar je minstens drie keer per week op mag rijden, dan is de deal op zich best wel fair. Dan zou ik het ook nog wel doen. Je moet gewoon berekenen of de vraagprijs voor het bijrijd/verzorgpaard niet te hoog ligt. En ik vind dan 100 euro eerlijk gezegd erg hoog voor een Tinker die je nog niet (veel) mag berijden.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 11:29

En dat is inderdaad het voordeel van een bijrijdpaard: je hebt een paard een aantal dagen voor jezelf, je leert goed met paarden omgaan, je kunt praktisch alles met het paard doen (binnen de grenzen), jij doet er de eigenaar van het paard een gunst mee en ook weer andersom.
Ik kan ook goed begrijpen waarom er vaak wel een bijdrage wordt gevraagd. Het is gewoon zo dat iemand vaker gebruik gaat maken van het paard wanneer hij/zij daar zelf geld voor neer moet leggen. Zodat de prijs die je ervoor betaalt geen weggegooid geld is. De eigenaar van het paard heeft hierdoor meer zekerheid. Je kunt zeggen dat je een paard gaat verzorgen, maar er praktisch nooit heen gaan. Dan is die bijdrage misschien wel een stok achter de deur. Maar de bijdrage moet niet achterlijk hoog zijn natuurlijk. Het moet wel een vriendschappelijk prijsje zijn en dus geen honderd euro. Honderd euro zou ik betalen voor een paard waarmee ik dingen zou mogen doen die IK graag zou willen en dat is trainen, af en toe een buitenritje en op den duur zelfs wedstrijden. Als het goed klikt met de eigenaar van het paard en met het paard zelf dan zou ik zelfs 100 euro bijdrage nog overwegen. Maar ja, in het begin kan je nooit zeggen hoe het gaat lopen..
Je moet het helemaal voor jezelf bekijken. Hoeveel jij er aan uit wilt geven en wat jij van de eigenaar verwacht en ook anders om

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 17:36

Ik vind het er altijd een beetje aan liggen wat je allemaal moet doen bij je bijrijd- of verzorgpaard.
Ik heb, voordat ik mijn eigen paard kocht, zo'n 6 jaar paarden verzorgd en gereden voor iemand. Ik heb hier echter geen cent voor betaald. wel was ik daar 7 dagen per week te vinden, uitmesten, poetsen, rijden, mee als de eigenaar aangespannen reed etc.
Ik vind dat je als je zoveel doet voor de eigenaar van je verzorgpaard(en) je er niet ook nog voor moet hoeven betalen.
Ik betaalde trouwens wel zelf mijn lessen, wedstrijden en de spullen die ik wilde hebben voor de paarden.
Als ik bij deze eigenaar ook nog had moeten betalen voor de paarden had ik het niet gedaan, er zijn paarden genoeg te vinden.

Wat ik wel iets anders vind is als een paard in vol pension staat en je echt alleen maar een paar keer in de week komt rijden en verder geen werk verricht. Dan vind ik het wel iets acceptabeler als er een geringe vergoeding voor wordt gevraagd.
Maar mijn idee achter een bijrijder is toch altijd al iemand geweest die je een paar dagen in de week ontlast en die je je paard helemaal kunt toevertrouwen.
Als je zo iemand vindt moet je daar zuinig op zijn en geen geld voor vragen!
Maar goed, dat is mijn mening...

Hoe denken jullie er dan trouwens over als iemand je paard rijdt en verzorgt als je op vakantie bent (of jij van iemand die op vakantie is...). Wie moet wie dan betalen of is dit een vriendendienst? Knipoog