Kan een pony teveel kuil eten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Kan een pony teveel kuil eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 19:08

Mijn shetlander krijgt kuil, geen hooi. Nu heb ik eigenlijk tot ik hier kwam staan nooit kuil gegeven aan mijn (bijrijd)paarden en ben dus redelijk onbekend met kuil. Mag je dit net zoveel voeren als hooi? Het valt mij namelijk op dat hij in die paar weken dat ik hier nu sta, behoorlijk vet aan het worden is. Ik ben als de dood voor hoefbevangenheid, dus wil hier heel erg kort op zijn. Hij staat ook op het land, maar daar staat vrijwel geen gras op nog. Daarnaast krijgt hij ligth-voer voor paarden die weidegang krijgen, met weinig eiwitten dus. Dit slechts 125 gram per dag.
Ik maak me wel zorgen over zijn voeding nu, en wil heel graag advies!!

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:11

Nee, kuil moet je minder geven dan hooi, absoluut, omdat kuil veel voedingsrijker is. Weet zo gauw niet hoeveel minder, zal het even opzoeken.

EDIT: Kan het niet meer terugvinden, maar ik zou 1 of 2 kilo minder geven dan wat je qua hooi zou geven. M'n Haf van 1.36 krijgt 7kg hooi, zij zou dan 5 of 6 kg kuil krijgen. Kan je mengen met schoon stro, hebben ze wel wat te knabbelen.

Jes

Re: Kan een pony teveel kuil eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:16

Daarbij is kuil eigenlijk geen paardenvoer maar koeienvoer.
Een shet zou ik sowieso geen kuil geven. Mijn shet krijgt al maar een plukje hooi per dag, al geef je je shet drie sprietjes kuil, dan nog is dat bij wijze van spreken meer dan een plukje hooi.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 19:30

Ja het is ook niet mijn idee hoor, deze stalling geeft alleen hooi aan paarden die niet tegen kuil kunnen. Nou, vrees met vrees dat mijn shet er niet zo best tegen kan.... Vind het wel vervelend, want hij staat in een groep, en het is niet erg practisch als die van mij nu ander voer moet krijgen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:29

Je hebt het over kuil, maar ik denk dat je voordroog bedoeld. Voordroog is veel droger en minder zuur dan kuil, het is bijna hooi.
Als je shet te dik wordt dan moet hij/zij minder krijgen of meer bewegen.
Theoretisch hoeft voordroog niet slechter te zijn dan hooi. Er wordt altijd geroepen dat voordroog meer suikers bevat dan hooi, dat hangt echter af van de bemesting van het land, tijdstip van maaien e.d. Koolhydraten (suikers/zetmeel) verdwijnen niet bij het langer drogen van gras.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 22:31

Ja, het is niet dat natte koeienkuil idd wat ze krijgen hoor, het is net even natter dan gewoon hooi zeg maar. Meer bewegen, ik weet niet of het daar aan ligt. Hij wordt bijna dagelijks gelongeerd of (licht) bereden. Straks moet hij voor de kar, dus ik ben aan het opbouwen. We hebben hem nog niet zo lang en hij had helemaal geen enkele conditie, er werd niets meer mee gedaan. Wat je zegt lijkt logisch; feitelijk gaat het toch om hetzelfde product, alleen minder gedroogd?
Maar ja, hoeveel zou ik hem dan wél moeten geven. Hij krijgt nu 2 keer per dag een half hooinet ongeveer.
Ik heb er niet altijd invloed op, ik voer het kuil niet altijd zelf. Als ik er niet ben, wordt het gedaan door andere pensionklanten of door de eigenaar. Best lastig! Merk wel dat wat hij krijgt aan kuil, nooit helemaal op gaat. Snap alleen niet waar hij nou in een paar weken ineens zo dik van kan worden!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:34

Als je shet al vet begint te worden zou ik zeker heel erg voorzichtig zijn met kuil.. is het geen mogelijkheid om hem over te zetten op hooi of desnoods mengen met hooi?
Shetten hebben al snel kans op hoefbevangenheid, hier zou ik echt mee uitkijken, en voordat er iets gebeurt met je shet hem op dieet zetten

Kijk je kan dan wel minder gaan geven, maar die darmen hebben ook behoefte aan genoeg ruwvoer en als je dan te weinig geeft krijg je daar weer problemen mee

bibo317

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:10

Wij hebben datzelfde probleem met een fjord bij ons op stal.
Zij krijgt 1x per dag een beetje kuil, want daar zit veel meer in dan hooi, de andere keren krijgt ze van graszaadhooi ( stengelhooi, want daar zit echt niets in) want dat houd haar darmen aan de gang.
Heeft ze geen last van diarree gehad?
En een half netje zou hij een op een dag moeten krijgen, want zo groot is hij niet en zoveel werk hoeft hij ook nog niet te doen.
Succes met beslissen!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 09:27

Hoi
Ja hij heeft toen we daar net waren idd diaree gehad, maar ik weet dat aan verhuisstress, want hij lag bepaald niet goed in de groep. Nu hij apart staat is hij rustiger, en hij heeft weer normale ontlasting. Ik ga idd maar regelen dat het klaar is met het vele kuil.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:44

ik zou bij een shet geen voordroog voeren,gewoon beetje hooi voeren en misschien de brokken ook weg laten(vervangen door bv een weidekoek/of gewoon een goede mineralen/zoutblok ophangen).
paarden hebben een bepaald aantal percentage aan droge stof nodig per dag,dus eigenlijk hoor je meer te voeren van voordroog dan van hooi heb in een sport boekje van paarden hier een heel stuk over gelezen,maar ik merk thuis zelf bij mijn paarden nu we in de winter onbeperkt voordroog voeren de paarden lekker opgewicht de winter door komen,en met hooi zagen ze na de winter altijd wat mager uit.dus ik weet wel zeker dat ze van voor droog dikker worden(dus niet ideaal voor een shettie).
ook even over hoefbevangenheid,dit komt door het fructaan in het gras(dit heeft met weersomstandigheden te maken),maar ook zit er in kort gras meer fructaan omdat dit gestrest gras is,dus een wei met kort gras is echt niet altijd beter.ook is er onder zoek gedaan naar paarden/pony's die de hele dag buiten liepen en opaarden die maar paar uurtjes buiten komen,de paarden die merken dat ze maar 3 uurtjes buiten mogen gaan in die 3 uurtjes snel en veel eten(deze paarden kunnen koliek krijgen),maar bij een paardje dat gevoelig is voor hoefbevangenheid heeft het dus ook geen nut want hij gaat niet rustig eten en dus krijgt hij ook minder binnen,nee hij gaat snel eten krijgt veel binnen en word dan ook nog op stal gevoerd(dus denk dat zo'n paard meer voeding binnen krijgt,dan een paard dat 24/7 buiten loopt).ik heb heel veel gelezen op internet enz en hier kun je ook heel veel lezen en ze hebben een fructaan meter http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... en/hbh.htm

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:16

Is het niet waar dat je van kuil (voordroog) minder moet voeren dan van hooi, al ligt het natuurlijk ook aan de kwaliteit. Om aan de dagelijkse behoefte ruwe celstof te komen, moet je zelf meer voeren dan van hooi. Ruwe celstof zorgt voor het gevoel van "vol" zijn.
Dit is wel een interessante link over hooi vs. voordroog;

http://www.paardenkenniscentrum.nl/inde ... cts_id=330

Maar het is wel waar dat voordroog meestal meer aanzet dan hooi. Je zou je shet op oud hooi kunnen zetten, maar zorg er dan wel voor dat je nog een supplement geeft met vitamines en mineralen, anders loop je de kans dat je shet een tekort krijgt.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:16

Spikkel kreeg ook dat droge hooi, hij werd ook dikker van kuil. Alleen toen ik het hem lang gaf, at ie het na een poosje niet meer, als je het tegen ze zegt gooien ze er droog hooi in.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:22

Zoals Dune zegt, van voordroog moet meer gevoerd worden dan van hooi. Komt door het DS (droge stof) gehalte. Die is in hooi hoger dan in voordroog.

Ik zou je Shet op gewoon hooi zetten en niet meer op voordroog. :)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:15

Je zou een urnster kunnen kopen en eens wegen hoeveel kilo hij per dag krijgt. Verder zou je nog hooinetten met kleine mazen kunnen kopen, die kun je dan van te voren vullen en wegen, zodat de anderen die voeren het makkelijk kunnen ophangen.
Door de kleine mazen in het net is hij veel langer aan het eten en heeft dus een veel verzadigder gevoel.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:41

Mijn pony krijgt voordroog van het eigen land van de staleigenaar, dus waar ze ook dagelijks de grasjes van eet. En ze krijgt er ook nog hooi bij, dus ze kan heel de dag lekker smikkelen en toch komt ze er niet van aan. Maar ik denk als ze niet iedere dag een ritje maakte dat het dan wel meteen te zien zou zijn aan haar vetjes ;)
Het verschilt per paard en de hoeveelheid beweging die het paard krijgt hoeveel je het moet voeren. Als jij het niet vertrouwt zou ik vragen om hooi, dat kan sowieso geen kwaad.