paarden op geïnjecteerde weide: hoe schadelijk? (Spoedvraag)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

paarden op geïnjecteerde weide: hoe schadelijk? (Spoedvraag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 20:11

Even met spoed een vraag:

Ik hoor net van een stalgenootje dat onze weides toch worden geïnjecteerd. Afgelopen jaren heb ik dit kunnen voorkomen (paarden zijn al vet zat) maar deze keer dus niet. De boer heeft niks met mij overlegd, maar wat ikhet ergste vind, is dat de paarden bij hem na injectie altijd meteen weer de wei opgaan. Mij lijkt dit niet gezond want dan staan ze dus de komende weken in de koeienstront te grazen. Nu zou ik per 1 april al naar een andere stal gaan, en ik zit er nu toch sterk aan te denken om per direct op te stappen. Dan ben ik alleen wel al mijn stalgeld kwijt wlijk, terwijl de maand nog 2 weken duurt....Is het echt zo schadelijk als ik denk om paarden op een geïnjecteerde wei te hebben, of maak ik me druk om niks en kan ik die 2 weken nog uitzingen?

edit: er wordt morgen al geïnjecteerd, dus ik hoop op snelle reacties!

dubbele edit: het injecteren lijkt trouwens niet meer echt op injecteren, de stront ligt er voor het grootste deel bovenop in plaats van dat het de grond ingaat, dus het duurt zeker een week of 2-3 voordat die mest een beetje weg is. Met grazen staan de paarden dus echt in de stront te grazen
Laatst bijgewerkt door lonnie op 17-03-11 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Re: paarden op geïnjecteerde weide: hoe schadelijk? (Spoedvraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:13

Bij ons gaan ze ook gewoon op een geïnjecteerde wei, nog nooit problemen mee gehad :)

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:14

Volgens mij is het helemaal niet schadelijk , zou willen dat ze nu op een geinjecteerde wei mochten , zou echt niet twijfelen hoor .tis maar stront

Hanne_Deedee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:15

volgens mij is het geen goed idee om je paard(en) op die wei te zetten, mijn papa zet onze paarden dan ook altijd op een van onze andere weien,
dus voor de zekerheid...

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:15

Bij ons gaan ze ook gewoon op een geïnjecteerde wei. Nooit problemen mee hoor. Alleen gaan ze er zo van stinken }:0

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:16

Als onze wei bemest worden dan gaan de paarden er voor een maand vanaf. Daarna mogen ze weer.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:17

Wij hebben de paarden een paar dagen in de bak gehouden en staan nu weer lekker op de weide...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:17

Maar dat is omdat het beter is voor je wei, niet omdat het schadelijk is voor je paard. :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:18

ik heb jaren op een melkveehouderij gestaan en daar werden de weides altijd geinjecteerd, zelfs soms terweil ze op die wei stonden, nooit problemen gehad.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 20:26

maar als de paarden in de wei grazen moeten ze toch ook een hoop mee binnen krijgen? Bij injecteren zit immers echt alles onder de stront. Overigens ligt het hier meestal meer erbovenop dan dat het erin geinjecteerd wordt, ik zal mijn beginpost eens aanpassen

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:39

bij ons lag er ook veel bovenop, maar het zijn strepen waar ze goed tussen kunnen grasen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 21:29

nou heb in meerdere topics gelezen dat ze gewoon weer de wei opgaan, dus ik laat ze die laatste 2 weken dan maar staan als het geen kwaad kan, scheelt me behoorlijk wat geld. Doe ik de ene wel een dikkere deken op, want die gaan binnenkort de was in en de regendekens nog niet voorlopig :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:00

Bij ons stonden ze ook gewoon in de wei tijdens het injecteren het enige nadeel is inderdaad dat ze gaan stinken. Maar verder zijn paarden slim zat om er naast op te eten. Ze eten het gras waar hun eigen stront ligt ook nooit dus ik zou me daar echt geen zorgen over maken.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:02

Het is niet schadelijk, heb het zelf eens meegemaakt(nouja de pony's dan). Alleen stinkt alles wekenlang. Niet zo prettig dus!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:10

Paarden houden we meestal er even af, weides zijn hier ook geinjecteerd, maar ze mogen er nog niet op maar dat is meer omdat het nog te nattig is. De schapen zijn 1 dag binnen gebleven, maar daarna gewoon weer p de landjes gegaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:34

voor de wei en het gras is het beter om ze er af te laten (anders krijgt het gras de kans niet om te groeien), voor de paarden is de mest niet lekker, maar die grazen er zoveel mogelijk tussendoor, en van koeienmest worden ze niet ziek. kunstmest is gevaarlijk (giftig), drijfmest niet.

Is trouwens beter voor de grond en het bodemleven dat er meer boven de grond dan in de grond bemest wordt. Veel boeren weten dat inmiddels, dus die houden zich niet meer helemaal aan de regels voor injecteren. Een biologische boer bij ons in de buurt mag dat als proef doen.

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:57

Ik ben ook benieuwd of er veel verschil tussen varkens of koeien mest voor en nadelen.......

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:01

Wij houden ze altijd een paar dagen van de wei af (het liefst tot er een bui over gegaan is), niet omdat het slecht is, maar op hele stinkende dekens te voorkomen.
Het lijken soms wel honden "is het vies en stinkt het, heerlijk rollen en rollen en stinken maar"

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:57

Libbeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:55

Wij hebben de paarden ook gewoon op de weides gezet, nooit geen problemen mee gehad.
Ja alleen dat ze ontzettend naar koe stinken als ze binnen komen :D

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 13:10

Hier duurt het zeker ook een week of 2-3 voordat ze erop gaan hoor na het injecteren eerst ff een keer flink regenen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 13:13

Hier injecteren ze tussen de pony's door. Alle percelen worden binnenkort weer gedaan. Nu vindt ik het nog even te nat. Maar over een week of 2 kan het wel.

Overkomt ze niets van hoor. We injecteren hier met kalvermest omdat we daar geld voor ontvangen. Ook varkensmest komt er regelmatig op.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 13:15

Schadelijk is het niet echt volgens mij. Kijk alleen uit met kunstmest die nog niet opgelost is.

aberou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:45

Hier gaan de paarden zowieso niet op geinjecteerde weides in het voorjaar. Ze mogen pas op de grote stukken als de tweede snede is gemaaid. Nu is het de bak en de kleine onbemeste stukken waar ze op mogen. Als het echte maai weides zijn moet je ook nog oppassen met de voedingswaarde van het gras. Btje regen en temp boven 15 graden en de voedingswaarde stijgt explosief van het gras. Niet elk paard kan dit hebben.