vraag over Fjordenkapsel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rchell

vraag over Fjordenkapsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 17:00

Hey bokkers,

Een fjord van een vriendin van mij heeft staart en manen eczeem. Ze krijg binnenkort haar nieuwe eczeemdeken al op maar haar manen zijn afgelopen winter gewoon gegroeid. Ze hangen nu gewoon en ik wil ze graag weer in het traditionele staande Fjordenkapsel krijgen. Nu heeft ze een aardig dunne manenkam en ik heb het idee dat als ik een schaar of tondeuse erin ga zetten dat ik ze niet staand ga krijgen.
Wie weet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen zonder straks met een paard te zitten met 3 cm manenkam ;)

Alvast bedankt!

marjanvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:32

Bij mij verzorgpony deden we het gewoon knippen.
Als het kort genoeg was bleef het vanzelf staan.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:11

Als ze al hangen dan moet je het eerst helemaal afscheren. Anders krijg je ze helaas nooit staand. :(:)

Rchell

Re: vraag over Fjordenkapsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 09:59

hehe daar was ik al bang voor.. maar ik ben bang dat ik de eigenaresse daar niet aankrijg haha.. Die allang blij dat haar fordje weer manen op dr koppie heeft. Al zou het voor het paard zeker geen gek idee zijn omdat we dan haar manenkam eens goed onder handen kunnen gaan nemen met het uitwassen van alle schilfers.. in ieder geval bedankt voor jullie reacties..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:03

Goed kort knippen maar wel in een boog en daarna goed bijhouden dan blijven ze vanzelf staan na een tijdje

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:54

ik knipte bij mijn fjord de witte (buiten) kant 0,5 tot 1 cm korter als de zwarte ( binnen) kant.
mss dat dat ook wel iets helpt?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:57

RGBrink schreef:
Hey bokkers,

Een fjord van een vriendin van mij heeft staart en manen eczeem. Ze krijg binnenkort haar nieuwe eczeemdeken al op maar haar manen zijn afgelopen winter gewoon gegroeid. Ze hangen nu gewoon en ik wil ze graag weer in het traditionele staande Fjordenkapsel krijgen. Nu heeft ze een aardig dunne manenkam en ik heb het idee dat als ik een schaar of tondeuse erin ga zetten dat ik ze niet staand ga krijgen.
Wie weet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen zonder straks met een paard te zitten met 3 cm manenkam ;)

Alvast bedankt!

Gaat zij ermee akkoord? ;)

Ik heb bij mijn fjord een jaar geleden zijn manen radiciaal geknipt, nu zijn ze weer op de lengte van voor het knippen :+
Maar na het knippen gingen ze gewoon weer staan, totdat ze weer te lang werden.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 12:09

@ Indianlady: uiteraard gaat ze akkoord, anders zou ik hier geen info vragen. Zal uiteraard ook nogmaals overleggen voor ik mijn scheerapparaat op haar paard zet, maar zij had me gevraagd dat te doen.. zodoende. ;)

Maar ik weet zo voldoende, dank jullie wel!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:20

Nee, oke :+

Ik weet niet of je vriendin het waardeert, maar ik heb zijn manen bewaard. Geen idee waarvoor, maar ik heb ze.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 12:46

IndianLady schreef:
Nee, oke :+

Ik weet niet of je vriendin het waardeert, maar ik heb zijn manen bewaard. Geen idee waarvoor, maar ik heb ze.

haha oke.. ik gooi die van mijn knol altijd gewoon weg. Je hebt op bokt wel mooie voorbeelden van mensen die paardenhaar-sieraden maken.. wellicht dat een idee?
Deze ford heeft eczeem en is nu vooral erg smerig in haar manen.. dus het plan is om sowieso bij de eerste echte zonnige dag haar eens goed in bad te stoppen. En het zou dan al erg handig zijn om haar manen eens te kortwieken om eens goed bij onderliggende huid in de manenkam te komen. Gelukkig heeft ze geen enorm dikke manenkam, dus dat moet gaan lukken!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:50

Ik heb vorig jaar de manen van mijn fjord ook kortgeknipt. Ik hoefde ze niet helemaal af te scheren hoor, ik heb een paar centimeter laten staan en ze zijn nooit weer omgevallen. :)

sappy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:18

gewoon heel kort knippen en als het dan nog niet blijft staan, dan de tondeuze er overheen

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:20

Maar hij krijgt straks ook een exceemdeken op? Het is dan best lastig om de manen rechtop te houden, vaak gaan ze alsnog scheef staan of hangen door die deken ;)

sappy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:21

dat dacht ik ook, dan kan er het beste een tondeuze overheen ;)

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:24

Mijn bijrijdfjord heeft ook een exceemdeken, ook over haar manen, maar die blijven netjes recht op staan :)

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:25

hmmm de fjord van een vriendin van mij hebben we eens zig-zag (zeg maar karteltjes) geknipt zag echt heel leuk uit maar was wel veel werk....

maar even antwoord op je vraag normaal als je de manen kort knipt gaan ze gewoon rechtop staan maar ik weet niet of ze rechtop blijven staan door de deken...

sappy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:26

@miejmoon, hoe kort zijn ze dan?

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:26

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:30

Onder een exzeemdeken is het sowieso fijner om de manen kort af te scheren anders gaat de deken knellen.

sappy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:32

Lijkt mij dat het ook heel erg gaat jeuken...

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:33

Wij hebben vorige zomer ook van onze fjord de manen eerst geknipt. Met het resultaat dat ze niet bleven staan.
In overleg met de eigenaresse hebben we haar hele manen er afgehaald en voila ze bleven staan. Daarna is het een kwestie van goed bij houden

Groetjes