paddock betegelen; welke tegels? grindtegels omdraaien?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

paddock betegelen; welke tegels? grindtegels omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 13:53

We zijn nu druk bezig met het 'verbouwen' van de weide's. Het betreft 2 aangrenzende percelen, waarvan ik 1 wei van de eigenaar huur. De andere wei is in bezit van iemand anders, en de eigenaar van die andere wei en de eigenaar van 'mijn' wei hebben met elkaar overlegd, er zou een gezamenlijk pad komen en ieders zou een paddock/uitloop voor de schuilstal krijgen.

Nu is er bij mij voor de schuilstal dmv. bielzen (2 hoog op elkaar) een uitloopje gemaakt van ong. zo'n 30 m2.
Dit is altijd heel erg modderig normaal gesproken; ze zakken er soms tot hun knieeen in.
Volgende week gaat er worteldoek gelegd worden en zal er mooi geel zand gestort worden (wel in 3 etage's, anders wordt de instap naar de stal dan ineens van buiten naar binnen 30 cm. diep).
De eigenaar van de andere wei heeft een veel groter stuk, ook met bielzen 2 hoog afgeschermd, komt ook worteldoek en zand, maar hij laat het dus echt een paddock, en gaat niet betegelen.

Ik ben bang dat het stukje voor mijn stal toch weer modderig zal worden, daarbij is die uitloop ook bedoeld om mijn pony's (met evt. een stukje af en toe modderig weiland) in de natte seizoenen daar te zetten, zodat ze de rest van de wei niet kapot lopen. Het gaat om 2 shetten en een Welsh a-tje.

Ik zou de uitloop dus heel graag betegeld willen hebben. Maar welk materiaal/welke tegels zijn daar het meest geschikt voor? Ik dacht zelf aan grindtegels of stoeptegels; die zijn handig in gebruik en vaak gratis te verkrijgen, ook makkelijk te leggen.
Maar ik lees zo her en der dat áls men grindtegels gebruikt, dat men die dan omgekeerd legt, dus met de grindkant naar beneden. Waarom is dat? Dat grind zorgt er toch juist voor dat het minder glad wordt?

onderzoek_

Re: paddock betegelen; welke tegels? grindtegels omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:02

Ik had precies hetzelfde probleem.
Wit zand is de beste en zeker de goedkoopste oplossing! Dan is het ook niet modderig meer.

Betegelen moet je goed uitkijken. Met klinkers is dan het beste en goedkoopste. Het is het meest veilige voor je paard omdat de ondergrond minder glad kan worden dan bijvoorbeeld farmplaten of betonplaten.

Ik raad echt wit zand aan! Met een beetje geluk kunnen ze je grond omspitten. Dan halen ze het witte zand onder het zwarte zand vandaan.

Succes ermee!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 17:06

onderzoek_ schreef:
Ik had precies hetzelfde probleem.
Wit zand is de beste en zeker de goedkoopste oplossing! Dan is het ook niet modderig meer.

Betegelen moet je goed uitkijken. Met klinkers is dan het beste en goedkoopste. Het is het meest veilige voor je paard omdat de ondergrond minder glad kan worden dan bijvoorbeeld farmplaten of betonplaten.

Ik raad echt wit zand aan! Met een beetje geluk kunnen ze je grond omspitten. Dan halen ze het witte zand onder het zwarte zand vandaan.

Succes ermee!

Zand is allemaal al geregeld, het gaat mij om de tegels.

- er wordt eind deze week éerst worteldoek gelegd
- daarna komt er een laag geel zand over heen, gratis, afkomstig van een bouwterrein vlak bij
- en daarna zou ik het graag willen betegelen.

Klinkers lijkt me eerlijk gezegd dan weer helemaal niets, dat is zo klein, gaat denk ik nog sneller verzakken en dat is ook een heel gedoe met leggen.
het moet makkelijk, handig en praktisch zijn.
Daarom wil ik ook graag weten (aangezien de voorkeur echt bij grindtegels en/of stoeptegels ligt) waarom grindtegels vaak ondersteboven worden gelegd.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:13

Wij hebben aan de veulenstal ook een stuk betegeld met omgekeerde grindtegels en dat werkt super!
De tegels zijn zwaar dus leggen zich zelf goed vast en zo hebben de veulentjes ook bij nat weer een mooie uitloop en droge voetjes.
We hebben de tegels omgedraaid omdat het grind op de tegels vrij scherp is dus als ze een keer uitglijden halen ze zichzelf open.
Je hebt ook tegels met ander grind maar dat word juist weer spiegelglad en er komt snel een soort van mos vorming tussen het grind.

veel succes!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 17:21

Oké, dus beste is idd wel gewoon omkeren.....
en heeft iemand ook ervaring met stoeptegels? Zou grindtegels beter zijn of stoeptegels?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:03

Wij hebben gedeelte van de paddock met extra dikke straatstenen betegeld en een gedeelte met omgekeerde grindtegels. De grindtegels liggen strakker.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:06

Zwaarder en groter blijft makkelijker liggen. Hier heb ik beide en verschil is duidelijk. De stoeptegels moet ik soms recht leggen, de grindtegels (40x60) nooit.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:15

Ik heb allebei, het beste zijn iid de grindtegels. Loodzwaar maar ligt als een huis! Zelfs zo geplaatst op de modder werkt het prima als parkeerplaats voor onze bus.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:34

Ik heb van de week van die roostertegels rond de voerbak in de paddock gelegd waar het altijd zo'n bagger is.
Die liggen gewoon in het zand en er ligt een heel dun laagje zand overheen, maar het laat wel het water door.
Ik ben erg benieuwd als het gaat regenen!

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:41

Als je het zand goed vlakt en aantrilt kun je ook stoeptegels neerleggen, scheelt in je rug! Wel opsluiten met bandjes.
Bielzen worden glad!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:45

Ik vind grindtegels met het grind gewoon naar boven ideaal. De hoeven slijten er goed op en niet alleen precies plat afgesleten zeg maar. Het is ietsje lastiger schoon te houden, je moet wat vaker vegen ipv dat je alles er zó even afschept. In de tuin hier worden mijn grindtegels glad door mos, maar als je zand heb in je paddock en dat lopen ze regelmatig over de tegels uit, zie je nooit never mos op je tegels verschijnen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 04:59

Arabesk schreef:
Ik vind grindtegels met het grind gewoon naar boven ideaal. De hoeven slijten er goed op en niet alleen precies plat afgesleten zeg maar. Het is ietsje lastiger schoon te houden, je moet wat vaker vegen ipv dat je alles er zó even afschept. In de tuin hier worden mijn grindtegels glad door mos, maar als je zand heb in je paddock en dat lopen ze regelmatig over de tegels uit, zie je nooit never mos op je tegels verschijnen.

Klopt, kan ik me voorstellen. Maar alle pony's staan in principe blootsvoets/zonder ijzers voor de wagen, en we rijden veel over asfalt. Daarbij wandelen en fietsen we ook veel over asfalt.
Dat 'extra' slijten van de hoeven in de wei zelf op de tegels is dus niet nodig, maar juist onhandig, want ze slijten door het werk al genoeg. Dus dat voordeel is voor mij niet van toepassing.
Verder komt er niet echt een paddock voor/naast het betegelde stuk; hooguit nog een klein stukje afgezette wei, omdat het anders net wat te klein wordt voor 3 pony's om ze daar af en toe even een paar dagen te laten staan. In principe zal dat gewoon gras zijn, in de natte periode's en in de winter zal dat idd wel zand en/of modder zijn.
Kans dat er mos op gaat groeien is dus wel aanwezig.

Al moet ik zeggen dat in de andere weide ook wat grindtegels liggen (een stuk of 10) als poetsplaats, daar groeit verder ook geen mos op.

Wil overigens, naast de betegeling voor de stal, ook daarnaast in de wei nog een stukje betegelen waar we ook een vastzet-paal gaan neer zetten, zodat ik altijd een schone en droge poetsplek heb; ben het een beetje zat om te poetsen en op te tuigen in de blubber; paard vies, ik vies, tuig vies.....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:11

Ik heb voor de stal een 'pleintje' betegeld met betonklinkers.
Dit verzakt juist niet, tenslotte worden de straten hier ook mee bestraat en het is juist makkelijk leggen. Als de ondergrond (zand) vlak is getrild dat is het gewoon een kwestie van neerleggen, aantrillen, ietsje zand erover en inspoelen.
Waar ook nog bijkomt dat BKK (betonklinkers) niet glad zijn of worden, nou ja bij ijzel natuurlijk wel maar mijn paarden hebben de hele winter het pleintje kunnen gebruiken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:29

Wij hebben gewoon stoeptegels en na jaren ligt het er nog steeds super in. Nooit geen problemen met overmatige gladheid of verschuiven.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:18

Citaat:
Maar ik lees zo her en der dat áls men grindtegels gebruikt, dat men die dan omgekeerd legt, dus met de grindkant naar beneden. Waarom is dat? Dat grind zorgt er toch juist voor dat het minder glad wordt?

ik heb een stuk met grindtegels op de kop en met grindtegels gewoon.
Als ik de mogelijkheid zou hebben, zou ik de tegels laten keren zodat ze allemaal op de kop liggen en wel voor het vegen......ik HAAT vegen en 2 x per dag grindtegels vegen, vind ik echt vreselijk.

Voor mezelf en de netheid van mijn terrein dus :+