stro echt nodig als voedermiddel???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

filakia47

stro echt nodig als voedermiddel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 11:28

hallo allemaal,
Ik woon in Griekenland en heb 5 paarden,waaronder 1shetje.
Ze staan de hele dag buiten,nu in de winter,maar snachts staan ze op stal.
Het is een heel groot stuk land waar ze op lopen maar staat niet zo heel veel gras meer op daarom voer ik ze s,ochtends en s,avonds wat hooi bij.
2 van mijn paardjes(d-pony,s)staan op zaagsel en krijgen helemaal geen stro,want eten hun hele strobed op.
Nou zegt een vriendin van mij dat ze wel stro nodig hebben,maar volgens mij krijgen ze genoeg ruwvoer. :Y)
En is het niet zo dat ze van stro alleen maar een dikke buik krijgen????
Mijn vriendin is daar nogal aanhoudend over dus dacht vraag het aan jullie.
groetjes Ellen

capopjekop

Re: stro echt nodig als voedermiddel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:02

Ik zou eens proberen om meer hooi te voeren, als ze aan het stro gaan eten dan is het toch vaak wel dat ze te weinig ruwvoer krijgen. Ik weet niet hoeveel hooi je wat noemt?

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:11

nee je hebt niet persee stro nodig, alleen voldoende hooi
je kan evt het hooi in een zak of net doen dat ze er langer mee bezig zijn

Melanievs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:13

Stro zitten zeker stoffen in wat zeker goed voor hun is, vooral gerstenstro :) Wij voeren het in de winter ook bij, naast het kuilvoer.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:15

Hoeveel hooi geef je ? Een volwassen paard heeft ongeveer 7 kg nodig per dag, als ik mij niet vergis. Je kan wel stro bij voeren als je niet aan deze limiet komt, maar dit is niet persé nodig. Er staan genoeg paarden ook in Nederland op zaagsel, die enkel hooi krijgen. Je moet enkel zien dat ze genoeg hebben ;)

Capopjekop, veel paarden eten toch gewoon stro wanneer ze zich vervelen ? 2 keer een grote hoop hooi per dag geeft wel 2 pieken qua maagvulling, maar de tijd daar tussen knabbelen paarden op stro toch wel continue wat. (dan heb ik het over paarden die overdag ook in de stal staan). Een paard eet van nature het liefst de hele dag door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:15

Een paard krijgt graag voldoende ruwvoer. Stro is niet noodzakelijk, maar veel hooi is zeker geen overbodige luxe. Als ze hun hele strobed opeten denk ik toch dat ze graag wat meer hooi zouden krijgen?
En ja, van stro (en veel hooi) krijgen ze wel een dikkere buik, maar die train je er wel weer af :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:18

Verveling kan ook idd, daarom vroeg ik ook hoeveel hooi de ts wat hooi noemt. Kan goed zijn dat ze wel genoeg voert, maar dat valt nu moeilijk te zeggen.

Deianeira87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:45

Nou eten shetjes hun buikje zowieso al graag goed rond. Dus veel voer lijkt me niet goed voor shetjes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:30

Een paard / pony moet gewoon de hele dag kunnen knabbelen , dat is lichamelijk en geestelijk echt nodig voor ze :)

Je kunt het beste hooi voeren in een net met voldoende kleine gaten zodat ze er lang mee doen en er de hele dag hooi in het net zit , als het bijna op is , vul je het weer bij.

Eten ze op deze manier nog te veel , dan kun je de gaten nòg wat kleiner maken , gaten tot een cm of 3 x 3 daar kunnen ze nog prima uit eten , maar het gaat natuurlijk een stuk langzamer dan als je hooi zo los op de grond gooit , of in een ruif of net met grote openingen :)

Als ze dan nòg teveel eten , kun je altijd nog wat "magerder" hooi gaan voeren.

In plaats van gewoon hooi kun je dan overschakelen naar (een deel) graszaadhooi. En als dat nog te gek is kun je ook nog overstappen op (een deel) stro.

Daar kunnen ze de hele dag wat van knabbelen , geeft een met vezels gevuld buikje en zit weinig in verder :)

Als ze ook nog wat meer afleiding hebben dan alleen maar eten (dus als ze gewoon lekker buiten lopen en wat rond lummelen met andere paarden enzo) dan merk je toch dat ze zeker niet de hele dag alleen maar staan te eten :)

Veertje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:54

Wij geven onze paarden beiden, maar als je paard gezond is, hoef je toch niet bij te voeren ?
Of is hij ietsjes mager ? Als er op de wei niet veel is zou ik ze toch iets bij geven.
Paarden eten normaal de hele dag door, kleine hapjes maar toch.
Als ze kunnen knabelen in de wei hebben ze geen extra nodig.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:07

In stro zit wel ruwe celstof die paarden nodig hebben om hun darmen goed te laten funtioneren, maar dat halen ze ook voldoende uit het gras en hooi dat ze krijgen.

aberou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:20

Als je paarden verder gezond zijn en niet dun op de mest hebben ze geen stro nodig! Stro heeft een lage voeder waarden en veel structuur. Van stro krijgen ze idd meer "opgeblazen" buiken. Dat train je er niet zomaar weer af!
Volgens mij staan jou paarden prima, lekker de hele dag buiten op een groot stuk te scharrelen! Zorg er wel voor dat je je vitaminen en mineralen voert.

Zweistein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:06

handje stro per dag is ook voldoende, voor de rest hooi/kuil voeren en op zaagsel hebben staan

Zweistein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:07

strobed hoeft niet, wou ik hierme zeggen