Arpolith, de nieuwe geopat???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ulestro

Arpolith, de nieuwe geopat???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 23:16

Hoi,

Ik zag op Equitana Arpolith.
Dit is zo'n soort die een eindje geleden in was om bij de bloemen in een vaas te doen.
Maar tegenwoordig gebruiken ze dit bij een paardenpiste.
Het zijn kleine korreltjes, die water opslorpen en zo dus 4x hun eigen ggelkorrelrote worden.
Als het droger worden geven ze dus langzaam hun water terug af, en zo heb je dus altijd een droge piste in de winter en ligt ze toch vochtig genoeg in de zomer (dus minder bewateren...)

Kennen jullie dit en wat vinden jullie ervan.
Ik denk dat het interessant is, maar zou toch enkele ervaringen, bedenkingen hebben...

hier alvast de site
http://www.arpolith.com/en_horse.html

hier een foto :
Afbeelding

je moet dus ongeveer 200 gram / vierkante meter erin doen

Sammyoo

Re: Arpolith, de nieuwe geopat???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:59

Het lijkt wel muesli! Het principe klinkt logisch, ben benieuwd of het werkt. Is het milieuvriendelijk?

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 11:24

het is milieuvriendelijk, je mag het opeten.
Ze garanderen 2 jaar dat het blijft.
Daarna is het biologisch afbreekbaar.
Het wordt gebruikt op golfpistes (veerkracht en vochtig houden van het gras)
En in de landbouw bv bij bomenkwekers, om het teveel aan water weg te houden, maar in droge periodes toch het water bij de planten te houden....

Kostenplaatje voor 500 kg is 1700 euro.
Voor een piste van 30 x 45 heb je 300 kg nodig.
Dus voor 20 x 40 is dat 180 kg. dus 615 euro ongeveer.

Maar dan moet je wel die 500 kg opkopen, de rest opslaan want het is ofwel zakjes van 20kg die iets duurder zijn en dan meteen een zak van 500 kg.
De transportkost zit er ook nog niet in

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:33

Ik ken het niet, maar mijn eerste vraag is dan als ik dit lees, wat dan na 2 jaar?

Citaat:

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 12:03

Horseware schreef:
Ik ken het niet, maar mijn eerste vraag is dan als ik dit lees, wat dan na 2 jaar?

Citaat:

bij de landbouw garanderen ze 3 jaar.
Maar door het zand/hoefijzers garanderen ze dat de gelconstructie 2 jaar zoiezo blijft.
Indien niet, vernieuwen ze de hele boel. (onder de kosten van hen, dus niet enkel het product, maar ook zand, macine,...)

Na die 2 jaar zal het dus biologisch afgebroken worden, dus zal je het na een tijdje niet meer te zien zijn. Dus ook geen afval.

Dus ik denk dat je dan bv om de 2 jaar gewoon ipv de volledige laag erop, de helf erop doet.
Dus voor 20 x 40 om de 2 jaar 300 euro kosten

Als je het vergelijkt met geopad is de werking naar mijn denking slechter van geopad, maar betaal je 4000 euro voor het product, maar gaat het wel langer mee.
Maa tegen dat je aan die 4000 euro komt, heb je wel lang van deze bodem genoten...
even rekensom gemaakt en ik kom op 11 a 12 jaar uit

Dus twijfel nog steeds wat we gaan doen

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:20

Ik zou er niet aan moeten denken om iedere 2 jaar weer opnieuw met de bodem bezig te gaan. Wijzelf hebben geopad en dat ligt er nu al zo'n 8 jaar in zonder dat we er werk aan hebben. Ik vind dat ideaal.
Ik sta altijd open voor nieuwe producten maar heb liever iets dat heel duurzaam is. Dit ook omdat ik gemerkt heb dat het erg moeilijk is om een ideale bovenlaag te creëren (verhouding zand en welk type bodemverbeteraar dan ook is erg lastig om precies goed te krijgen) en ik me niet iedere 2 jaar daar opnieuw zorgen om zou willen maken.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 12:28

vandaar dus dit onderwerp :)
We willen ook liever iets duurzaam...

Het werk is niet veel hoor, gewoon in je tractor gooien met de vetstrooier erop , dan met de pistesleper erover en hup het is klaar. (dus is niet veel werk)
Maar bij geopad rekenen we nog een sproeisysteem extra + de kosten van het water/waterput
Bij dit nieuwe product zouden we dit eventueel niet nodig hebben.
Wat bij geopad ook komt te kijken dat je de kosten van het inwerken ook nog moet rekenen.

of vind jij dat het niet nodig is voor in de zomer met geopad beregening te hebben?

Vandaar dat we nu doordacht willen nadenken :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:38

Wij hebben het als volgt gedaan met de geopad: eerst een laag op het zand en dat door de bovenlaag zand heenmengen en daarna nog een dun laagje helemaal bovenop. Daardoor hebben we nooit last van stof, hoe droog het ook is. Bovendien bevriest de bodem pas bij zo'n -10 graden omdat de geopad isoleert. Ik vind het echt ideaal. De bodem is nooit te nat, te droog of te zwaar. Nooit last van stof en eigenlijk ook nooit van bevriezing (want onder de -10 ga ik toch niet rijden). En omdat de onderlaag zacht blijf kan ik zelfs met sneeuw rijden, mits mijn paard onbeslagen is of sneeuwzooltjes heeft.

annebe

Re: Arpolith, de nieuwe geopat???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:44

Zit er ook een leverancier in nederland?

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 15:15

neen, enkel in Essen

Wel gisteren ben ik gaan nadenken, als het vriest, gaat de bodem dan niet compleet bevriezen?
Omdat dit het water op houdt...
Dus gisteren het staaltje id vriezer gestopt, maar helaas vergeten uit te halen en het zat er 12u in. Dus was compleet hard...

Nu zijn we nog aan het twijfelen tot zondag, dan beslissen we
Voor binnenpiste zou ik beslist ja zeggen...
Omdat je sproeiinstalatie echt weinig zullen moeten werken.
Maar nu ik aan de vriestemperatuur denk...
Denk ik dat we het niet zullen nemen, tenzij dat deze avond, bij het opnieuw testen het goed meevalt