Leren drinken uit automatisch drinkbakje.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Leren drinken uit automatisch drinkbakje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:43

Mijn Shetlander heeft sinds een week of 2 haar automatische drinkbakje "op maat" hangen (op 70 cm,zodat ze er goed bij kan)
Maar nu snapt ze niet dat ze er water uit kan drinken,alles wat ik kon bedenken heb ik gedaan (o.a. voordoen ( :+ ),emmer onder het bakje zetten,geen emmer meer ik de stal,aan een halstertouw er naar toe lokken,e.d.) alleen ze snapt het niet,als ik er geen drinken bij in de stal zet,drinkt ze 's ochtends in de wei gewoon de emmer leeg.
Ze is er niet bang voor en de lepel is ook niet te zwaar.
Iemand enig idee hoe ik het haar kan leren?

Sim

Re: Leren drinken uit automatisch drinkbakje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:47

Leg een appel of een wortel in de drinkbak. Zorg dat er al een laagje water inzit. Zodra ze de appel/wortel pakt zal de lepel in beweging komen en zo zal ze snappen dat dat haar watervoorziening is. Dan geen emmer er bij zetten natuurlijk!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:48

waterbakje gewoon vol doen met water en dan als ze drinkt gaattie wel lopen dus heeft ze het door ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:56

NienkeNiels schreef:
waterbakje gewoon vol doen met water en dan als ze drinkt gaattie wel lopen dus heeft ze het door ;)

Hij zit nu al een paar dagen vol met water.
_Sim_ schreef:
Leg een appel of een wortel in de drinkbak. Zorg dat er al een laagje water inzit. Zodra ze de appel/wortel pakt zal de lepel in beweging komen en zo zal ze snappen dat dat haar watervoorziening is. Dan geen emmer er bij zetten natuurlijk!

zal het eens proberen. heb ik natuurlijk zo'n domme pony die denkt dat als ze net zo lang drukt er vanzelf wortels uitkomen :=

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:59

Onze shet kende het ook niet, die heeft 2 dagen zonder gestaan :+
We hebben echt 5 keer per dag dat ding gevuld als hij erbij stond (dronk die leeg) en in ene ging dat ding lopen (is namelijk een best zware lepel) en toen viel het kwartje.. :+

Kilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:57

Heb hetzelfde probleem gehad. De jongste van de twee had ngo nooit een automatische drinkbak gezien, ze dronk altijd uit grote waterbakken die we zelf bijvulde. Een van de paarden waar ze nu staat daar is ze dikke vriendjes mee. Dat paard kent de waterbak wel en mijn dametje heeft het dus eigenlijk van dat paard afgekeken.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:29

Wat voor drinkbak heb je, met lepel of met ventiel?
Over het algemeen gaan de drinkbakken met ventiel veel makkelijker, paard hoeft er maar met de neus tegen aan te komen, terwijl een lepel meestal echt ingedrukt moet worden.
Mijn arabier snapte het eerst ook niet hoe een automatische drinkbak werkte, door de drinkbak met lepel te vervangen door drinkbak met ventiel heeft hij het principe geleerd en drinkt nu ook uit drinkbak met lepel, het kwartje is gevallen :D

Succes ermee!

_Denisee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:55

toen ze het bij ons moesten leren deden we heb ongeveer voor de helft vol en als ze dan drinken komen ze er vanzelf tegenaan en wennen ze er wel aan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:56

Stelvio schreef:
Wat voor drinkbak heb je, met lepel of met ventiel?
Over het algemeen gaan de drinkbakken met ventiel veel makkelijker, paard hoeft er maar met de neus tegen aan te komen, terwijl een lepel meestal echt ingedrukt moet worden.
Mijn arabier snapte het eerst ook niet hoe een automatische drinkbak werkte, door de drinkbak met lepel te vervangen door drinkbak met ventiel heeft hij het principe geleerd en drinkt nu ook uit drinkbak met lepel, het kwartje is gevallen :D

Succes ermee!

een met een lepel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:56

haflinger93 schreef:
toen ze het bij ons moesten leren deden we heb ongeveer voor de helft vol en als ze dan drinken komen ze er vanzelf tegenaan en wennen ze er wel aan :D

Hij staat al ruim 2 weken vol water (Doe er wel elke keer vers water in) maar ze snapt het gewoon niet.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:24

Heb je al de appel geprobeert?
anders helemaal leeghalen (al het water eruit) en er een laagje brokken ingooien, werkt ook vaak ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:26

_Amigo schreef:
Heb je al de appel geprobeert?
anders helemaal leeghalen (al het water eruit) en er een laagje brokken ingooien, werkt ook vaak ;)

Wortel geprobeert,volgens mij ziet ze het nu meer als voerbak.
Zal het v/d week anders wel elke dag doen :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:34

Hier krijgen ze gewoon niets anders, krijgen ze het vanzelf door :+. Vul hem wel iedere dag zelf even.
Ze staan hooguit van 's avonds 9 tot 's ochtends 8 binnen (en alleen de drachtige merries die bijna moeten bevallen of voor keuring), soms gebeurd het bij een nieuwe pony dat ze de eerste 2 dagen naar de waterbak buiten toe rennen, maar daarna hebben ze het snel door.

Ik heb alleen 1 oudere merrie die echt heel bang is voor het geluid van de waterleiding. Als ik zelf de lepel indruk als ze op stal staat begint ze helemaal te trillen achter in de stal. Het water wat er in zit drinkt ze wel netjes op. Die krijgt wel een emmer.

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:24

smeer stroop aan de lepel. dat kan misschien een betere associatiereactie geven dan als ze een appel of wortel eruit vissen. dan merken ze misschien dat de lepel het water brengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:22

Bedankt!
ze is er absoluut niet bang voor,het is totaal geen schrikkerig type (de eerste keer op het zeil vond ze het bijv. leuk om hem zo veel mogelijk lawaai te laten maken :') )

Stroop zal ik eens proberen ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:30

Zorgen dat er geen ander water in de buurt is 's nachts...'s morgens halster omdoen en gewoon haar neus in het bakje drukken.Ze heeft dorst dus zal ze dat drinken.Tijdens het drinken druk je op de lepel,dan went ze aan het geruis van het water.
Uiteindelijk zal ze zelf op de lepel drukken omdat het waterpeil daalt...prijs haar de hemel in zodra ze begint te drinken.

Geef haar daarna iets te eten (beetje hooi) zodat ze even rustig nog kan staan voordat ze naar buiten gaat.

Dit moet je gewoon een paar dagen volhouden,sommigen hebben het binnen een dag door,anderen doen er een week over...
Het is geen hogere wiskunde,je hebt alleen wat geduld nodig ;)

Uit een emmer drinken vinden ze vaak veel fijner maar een automatische drinkbak heeft altijd vers water en het is zeker goed als ze daar ook uit kunnen drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:38

Tinky12 schreef:
Zorgen dat er geen ander water in de buurt is 's nachts...'s morgens halster omdoen en gewoon haar neus in het bakje drukken.Ze heeft dorst dus zal ze dat drinken.Tijdens het drinken druk je op de lepel,dan went ze aan het geruis van het water.
Uiteindelijk zal ze zelf op de lepel drukken omdat het waterpeil daalt...prijs haar de hemel in zodra ze begint te drinken.

Geef haar daarna iets te eten (beetje hooi) zodat ze even rustig nog kan staan voordat ze naar buiten gaat.

Dit moet je gewoon een paar dagen volhouden,sommigen hebben het binnen een dag door,anderen doen er een week over...
Het is geen hogere wiskunde,je hebt alleen wat geduld nodig ;)

Uit een emmer drinken vinden ze vaak veel fijner maar een automatische drinkbak heeft altijd vers water en het is zeker goed als ze daar ook uit kunnen drinken.

Bedankt!
Dat moet gaan lukken :j

Zweistein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:05

gewoon laten zoeken, als die dorst heeft, vindt die het wel
heb je niet een andere shetlander, zodat ze tijdelijk samen in de box kunnen? dan kunnen ze van elkaar leren

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:19

en, wordt het bakje nu al gebruikt? of heeft ze der nog steeds schrik van?.

jackiejtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:41

o ik heb hier hetzelfde probleem met me shetlander wat we ook doen ze doet het gewoon niet en zo zonder water vind ik ook zo zielig dus blij lopen met me emmertje hahaha ik heb zelf ook alles al geprobeerd maar niks werkt. maar maak ook niet zoveel uit nog een maandje gaat ze lekker het weiland op.

maar een vriendin van mij had ook wel een goede tip een stukje liksteen erin klein laagje maar dat als ze der neus erin doet dat het dan die lepel aandrukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:39

Zweistein schreef:
gewoon laten zoeken, als die dorst heeft, vindt die het wel
heb je niet een andere shetlander, zodat ze tijdelijk samen in de box kunnen? dan kunnen ze van elkaar leren

Nee,alleen een paard van 1,63m.
the_titan schreef:
en, wordt het bakje nu al gebruikt? of heeft ze der nog steeds schrik van?.

Nee,nog steeds niet.
jackiejtjj schreef:
o ik heb hier hetzelfde probleem met me shetlander wat we ook doen ze doet het gewoon niet en zo zonder water vind ik ook zo zielig dus blij lopen met me emmertje hahaha ik heb zelf ook alles al geprobeerd maar niks werkt. maar maak ook niet zoveel uit nog een maandje gaat ze lekker het weiland op.

maar een vriendin van mij had ook wel een goede tip een stukje liksteen erin klein laagje maar dat als ze der neus erin doet dat het dan die lepel aandrukt.

Zal het eens proberen :)

1Moon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:20

smeer iets van appelstroop aan de lepel, of idd, een appeltje erin leggen.

kahvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:50

suiker wil ook helpen, gewoon op de lepel strooien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:27

Ik heb haar vandaag "betrapt" dat ze uit het bakje dronk!
Iedereen bedankt voor de tips!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:35

Wat leuk dat ze er nu uit drinkt!