Maar nu snapt ze niet dat ze er water uit kan drinken,alles wat ik kon bedenken heb ik gedaan (o.a. voordoen (

Ze is er niet bang voor en de lepel is ook niet te zwaar.
Iemand enig idee hoe ik het haar kan leren?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NienkeNiels schreef:waterbakje gewoon vol doen met water en dan als ze drinkt gaattie wel lopen dus heeft ze het door
_Sim_ schreef:Leg een appel of een wortel in de drinkbak. Zorg dat er al een laagje water inzit. Zodra ze de appel/wortel pakt zal de lepel in beweging komen en zo zal ze snappen dat dat haar watervoorziening is. Dan geen emmer er bij zetten natuurlijk!
Stelvio schreef:Wat voor drinkbak heb je, met lepel of met ventiel?
Over het algemeen gaan de drinkbakken met ventiel veel makkelijker, paard hoeft er maar met de neus tegen aan te komen, terwijl een lepel meestal echt ingedrukt moet worden.
Mijn arabier snapte het eerst ook niet hoe een automatische drinkbak werkte, door de drinkbak met lepel te vervangen door drinkbak met ventiel heeft hij het principe geleerd en drinkt nu ook uit drinkbak met lepel, het kwartje is gevallen![]()
Succes ermee!
Tinky12 schreef:Zorgen dat er geen ander water in de buurt is 's nachts...'s morgens halster omdoen en gewoon haar neus in het bakje drukken.Ze heeft dorst dus zal ze dat drinken.Tijdens het drinken druk je op de lepel,dan went ze aan het geruis van het water.
Uiteindelijk zal ze zelf op de lepel drukken omdat het waterpeil daalt...prijs haar de hemel in zodra ze begint te drinken.
Geef haar daarna iets te eten (beetje hooi) zodat ze even rustig nog kan staan voordat ze naar buiten gaat.
Dit moet je gewoon een paar dagen volhouden,sommigen hebben het binnen een dag door,anderen doen er een week over...
Het is geen hogere wiskunde,je hebt alleen wat geduld nodig![]()
Uit een emmer drinken vinden ze vaak veel fijner maar een automatische drinkbak heeft altijd vers water en het is zeker goed als ze daar ook uit kunnen drinken.
Zweistein schreef:gewoon laten zoeken, als die dorst heeft, vindt die het wel
heb je niet een andere shetlander, zodat ze tijdelijk samen in de box kunnen? dan kunnen ze van elkaar leren
the_titan schreef:en, wordt het bakje nu al gebruikt? of heeft ze der nog steeds schrik van?.
jackiejtjj schreef:o ik heb hier hetzelfde probleem met me shetlander wat we ook doen ze doet het gewoon niet en zo zonder water vind ik ook zo zielig dus blij lopen met me emmertje hahaha ik heb zelf ook alles al geprobeerd maar niks werkt. maar maak ook niet zoveel uit nog een maandje gaat ze lekker het weiland op.
maar een vriendin van mij had ook wel een goede tip een stukje liksteen erin klein laagje maar dat als ze der neus erin doet dat het dan die lepel aandrukt.