Ah 1 x per jaar, dus niet elke week. Gefeliciteerd trouwens bromfiets!
Jethafa
Geplaatst: 15-03-11 13:49
In ieder geval niet te vaak doen! Zoals het ook in je lichaam werkt met goede en slechte bacterieën, zo werkt het ook in een stal. Er zit een bepaald evenwicht in, en met desinfecteren knal je er ook veel nuttige bacterieën in 1 keer uit. Ik zou het ook 1 keer per jaar doen, in ieder geval niet vaker!
Aukelizzy
Geplaatst: 15-03-11 13:56
Elke week ??? Gelukkig niet. Eén keer per jaar alles helemaal schoon en ontsmetten vind ik genoeg...
wij doen 1x in het jaar met halamid en hogedrukspuit en een borstel, en verder alleen als een paard in het gangpad gepiest heeft, ( hengste pies bedoel ik dan he ) dan goeien we er water overheen, vegen het wel laten wat drogen en dan desinfecterende spul erover tegen de stank.
Ik hoorde al produkten als halamid voorbijkomen. Kan je dat bij een ruitersportzaak kopen? En eventueel een beetje chloor in een emmer water en dan daarmee schrobben of is dat schadelijk voor de paarden.
bij ons op stal deden ze het zo: schoonspuiten met hogedruk, daarna halamit-d en dit even in laten werken en daarna schoonspuiten met hogedruik en de stal goed laten drogen.
Sjolvir
Geplaatst: 16-03-11 10:07
poes schreef:
elke dag even met een spuitbus met wat dettol en water.
Dat kan nooit desinfecteren zijn. Desinfecteren van een stal kan pas als hij eerst helemaal leeg is gehaald en vervolgens goed is schoongeboend. Daarna kan je pas desinfecteren.
Aangezien desinfectans niet in de bagger kruipt, je moet eerst de bagger verwijderen en de dan overgebleven schone oppervlakken kan je desinfecteren.
Dus jij maakt elke dag beetje schoon met wat dettol en water.
Pauline
Geplaatst: 16-03-11 10:08
Een sterke geur als die van Dettol kan de slijmvliezen in de neus prikkelen, dus zorg ewr iig voor dat je paard (of andere stalgenoten) dat staan in te ademen. Ik ontsmette altijd voor ze de wei opgingen in de zomer en als ze heel erg nat was geweest en ik de stal helemaal leeghad (eens in de zoveel weken).
Overigens hier ook 1 x per jaar. Hele bende leeg en schoon boenen... laten drogen en dan ontsmetten... Ben meer van de halamid. Doe het in het weideseizoen dan hoeven ze toch niet op stal.
Als mijn paarden in de zomer 24/7 buiten staan worden de stallen 1 keer per jaar helemaal schoongespoten met de hogedruk / stoomcleaner en daarna desinfecteren.