Hierdoor ben ik erg nieuwsgierig geworden naar het leven van jullie paarden, hoe vul je die zo goed mogelijk in en wat zou je graag in de toekomst willen veranderen?
NB: Dit topic is niet bedoeld om kritiek te geven aan hoe een ander dat paarden-leven invult maar om er van te leren en ideeën op te doen.
Ik zal een voorbeeld geven van mijn situatie:
Citaat:Aantal paarden: 2
Ras/soort paard: Trekpaarden, een van 17 en een van 2 jaar.
Gebruik: Recreatief en NH, momenteel rij ik niet onder het zadel maar geef ik beweging door NH.
Soort stal: Privé, niet mijn eigendom maar ik doe wel alles zo veel mogelijk zelf; voeren, uitmesten etc.
Zomer: 24/7 weidegang (met uiteinelijk zo kaal mogelijke weides, er lopen ook schapen op)
Winter: Overdag in zandbak 10.30-20.30 uur weliswaar zonder water (de jongste maakt alles wat met water te maken heeft kapot omdat ze er mee speelt) , ‘nachts in stal, uiteraard met water. In de zandbak heb ik een liksteen en soms ook wat wilgentak tegen de verveling.
Stal: 3x3 maar een laag hek waardoor ze over de breedte van het hek het hoofd uit kunnen steken en zo meer ruimte hebben en contact met elkaar kunnen maken.
Bodembedekking: Betonnen onderlaag die ik voor de helft vul met stro zodat ze tijdens het eten op het beton staan ivm de doorbloeding van de hoeven/benen.
Voeding:
Ruwvoer:Kuil (ivm schaarste hooi) , zowel ‘s morgens en ‘s avonds voordroogkuil. Wanneer deze te groen is (verschilt per pak) , geef ik minder en vul ik de rest aan met graszaadhooi van eigen weide. Ik ben erg voorzichtig omdat mijn paarden erg snel te dik zijn en probeer dus ‘weinig’ te geven. ’S Middags krijgen ze een hooinet (zeer fijnmazig) gevuld met hooi om wat te knabbelen buiten in de bak. Verder zorg ik iedere dag voor een schone stal met extra stro, ook om te kunnen knabbelen ’s nachts. (liever wat minder voedingsstoffen en lekker grof dan met veel suikers en eiwitten)
Krachtvoer:Mijn 2-jarige krijgt PAVO podo supply max 300gr per dag, mijn 17 jarige krijgt 1 PAVO koek per dag. (hoe minder hoe beter en eigenlijk liever niet)
Verzorging: Omdat ze in weer en wind overdag buiten staan poets ik niet zo heel veel. 1x per week borstel erover. En omdat voor mij in de winter tijd schaars is geef ik beide paarden tegelijk in de bak beweging volgens de Emiel Voest loswerk-methode. Prima oefening voor mijn 2-jarige! Als het lukt ga ik ook wel eens wandelen, maar dat doe ik het liefst met 2 paarden tegelijk. Hiervoor moet iemand anders mee en dat lukt niet altijd.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 1.5 tot 2/2.5 uur per dag.
Wat zou ik anders willen:
- Het allermooiste zou een paddock zijn waarbij ze zowel overdag als ‘snachts buiten kunnen staan maar wel enigszins overdekt gedeelte en deels betegeld ivm doorbloeding benen.
- Naast hooi ook water in de bak buiten
- Ik wil van de zomer strook-begrazing uit proberen zodat ik de hoeveelheid gras wat meer kan doseren. (iemand ervaring mee?)
Ik zou zeggen, leef je uit want ik ben nieuwsgierig naar jouw situatie! Mocht je tips hebben voor de mijne hoor ik het ook graag!