Hoe ziet het leven van jouw paard eruit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985

Hoe ziet het leven van jouw paard eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 17:13

Er is een grote verschuiving gaande van wat men tegenwoordig een “goed leven” voor een paard vind. Iedereen zorgt op zijn of haar manier goed voor zijn of haar paard, toch zal een ieder net als ik altijd wel wat ten goede willen veranderen aan de manier waarop we paarden houden. Continu speelt bij mij de vraag; hoe kan ik dingen beter aan pakken. Zowel aan de leefomgeving als in de omgang. (als het paard maar gelukkig is ;) )

Hierdoor ben ik erg nieuwsgierig geworden naar het leven van jullie paarden, hoe vul je die zo goed mogelijk in en wat zou je graag in de toekomst willen veranderen?
NB: Dit topic is niet bedoeld om kritiek te geven aan hoe een ander dat paarden-leven invult maar om er van te leren en ideeën op te doen.

Ik zal een voorbeeld geven van mijn situatie:
Citaat:
Aantal paarden: 2
Ras/soort paard: Trekpaarden, een van 17 en een van 2 jaar.
Gebruik: Recreatief en NH, momenteel rij ik niet onder het zadel maar geef ik beweging door NH.
Soort stal: Privé, niet mijn eigendom maar ik doe wel alles zo veel mogelijk zelf; voeren, uitmesten etc.
Zomer: 24/7 weidegang (met uiteinelijk zo kaal mogelijke weides, er lopen ook schapen op)
Winter: Overdag in zandbak 10.30-20.30 uur weliswaar zonder water (de jongste maakt alles wat met water te maken heeft kapot omdat ze er mee speelt) , ‘nachts in stal, uiteraard met water. In de zandbak heb ik een liksteen en soms ook wat wilgentak tegen de verveling.
Stal: 3x3 maar een laag hek waardoor ze over de breedte van het hek het hoofd uit kunnen steken en zo meer ruimte hebben en contact met elkaar kunnen maken.
Bodembedekking: Betonnen onderlaag die ik voor de helft vul met stro zodat ze tijdens het eten op het beton staan ivm de doorbloeding van de hoeven/benen.
Voeding:
Ruwvoer:Kuil (ivm schaarste hooi) , zowel ‘s morgens en ‘s avonds voordroogkuil. Wanneer deze te groen is (verschilt per pak) , geef ik minder en vul ik de rest aan met graszaadhooi van eigen weide. Ik ben erg voorzichtig omdat mijn paarden erg snel te dik zijn en probeer dus ‘weinig’ te geven. ’S Middags krijgen ze een hooinet (zeer fijnmazig) gevuld met hooi om wat te knabbelen buiten in de bak. Verder zorg ik iedere dag voor een schone stal met extra stro, ook om te kunnen knabbelen ’s nachts. (liever wat minder voedingsstoffen en lekker grof dan met veel suikers en eiwitten)
Krachtvoer:Mijn 2-jarige krijgt PAVO podo supply max 300gr per dag, mijn 17 jarige krijgt 1 PAVO koek per dag. (hoe minder hoe beter en eigenlijk liever niet)
Verzorging: Omdat ze in weer en wind overdag buiten staan poets ik niet zo heel veel. 1x per week borstel erover. En omdat voor mij in de winter tijd schaars is geef ik beide paarden tegelijk in de bak beweging volgens de Emiel Voest loswerk-methode. Prima oefening voor mijn 2-jarige! Als het lukt ga ik ook wel eens wandelen, maar dat doe ik het liefst met 2 paarden tegelijk. Hiervoor moet iemand anders mee en dat lukt niet altijd.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 1.5 tot 2/2.5 uur per dag.
Wat zou ik anders willen:
- Het allermooiste zou een paddock zijn waarbij ze zowel overdag als ‘snachts buiten kunnen staan maar wel enigszins overdekt gedeelte en deels betegeld ivm doorbloeding benen.
- Naast hooi ook water in de bak buiten
- Ik wil van de zomer strook-begrazing uit proberen zodat ik de hoeveelheid gras wat meer kan doseren. (iemand ervaring mee?)

Ik zou zeggen, leef je uit want ik ben nieuwsgierig naar jouw situatie! Mocht je tips hebben voor de mijne hoor ik het ook graag!

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:15

paspoortje: :o
Cavalia, 4jaar in april haha, KWPN merrie (pony :+ ), dressuur af en toe springen of een buitenritje.

krijgt bij t voeren kuil en brok. k geloof k kilo? geen idee precies hoeveel eigenlijk :o

Haar dag:

mijn paard krijgt smorgen te eten, (rond 7uur geloof ik? staat bij n ander op stal dus weet niet precies) en dan gaan ze tegen 8uur naar buiten. en daar blijven ze de hele dag staan. tegen een uur of 6 gaan ze weer naar binnen (ligt ook aan het weer) ,krijgen ze te eten. blijven ze snachts op stal. en als k ga rijden dan is ie n uurtje/anderhalf uurtje uit de wei, en daarna gaat ze weer de wei in (ligt aan de tijd natuurlijk) :D

- even aangepast net :P

IceEva

Re: Hoe ziet het leven van jouw paard eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:20

Volgens mij is het de bedoeling dat je het schema even overneemd, of zie ik dit verkeerd? Lijkt me wel zo overzichtelijk. :)

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 17:29

Schema'tje overnemen is misschien wel wat overzichtelijker ;) Uitgebreider mag ook :D

@ Cavalia: ben jij tevreden met hoe het gaat? Of is er nog iets wat je anders of beter zou willen zien?
Laatst bijgewerkt door izzy1985 op 14-03-11 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:30

Aantal paarden: 1
Ras: IJslander van 8, in mei 9 jaar
Geslacht: Ruin
Gebruik: Recreatie. buitenritten en trektochten, VD en NH
Soort stal: Pensionstalling all incl
Zomer: 24/7 op de weide met 3 andere ruinen, liksteen en water beschikbaar
Winter: 24/7 op de weide met 3 andere ruinen, liksteen, water en hooi beschibaar
Stal: Geen
Bodem: Gras en een stuk met grove stenen.
Ruwvoer: In de winter 3 a 4 x per dag grote baal hooi en vitaminekoek (pavo?), zomers gras.
Krachtvoer: Alleen na het rijden een handje brok met muesli
Verzorging: poetsen voor het rijden, zelf hoeven bijvijlen (natuurlijk bekapt)
Wat wil ik anders:
Mogelijkheid tot plaatsen in de stal bij guur weer tijdens het poetsen.

Tip voor jou: Trekpaarden zijn sober, je zou de vitaminekoek in de zomer kunnen stoppen, en je paarden alleen op hooi zetten zou ook best kunnen lijkt me, is ook veel gezonder imo! Mijn paardje is tonnetjerond en is actief genoeg.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 17:32

Bedankt voor de tip Slofje, in de zomer krijgen ze alleen maar gras. In de winter zou hooi en kuil idd al genoeg zijn maar de jongste krijgt een supplement met voedingsstoffen omdat ik niet weet in hoeverre ze wat en hoeveel ze binnen krijgt via hooi en kuil ivm groeien, het is meer dat het oude paard dan ook wat krijgt voor het "lekkere".

Cavalia

Re: Hoe ziet het leven van jouw paard eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:36

o sorry haha. had ik misschien ook wel beter even kunnen doen.. op de maandag moet ik overal wat langer over doen haha.

ja k ben wel tevreden over hoe t nu gaat. ik ben dr wel voor weidegang, een paard dat alleen op stal staat vind ik niet echt wat, want ik vind dat het echt moet kunnen bewegen zeg maar (maar ieder zn eigen mening natuurlijk). k vind het soms wel vervelend dat ik daar geen controle heb over het voer, maarja, het zij zo. (al luisteren ze wel naar mij als ik wil dat ze meer of minder voer geven). stallen worden ook elke dag de poep en natte plekken weg gehaald en 1dag in de week stallen helemaal uitgemest. dus mooi dat het zo kan:)

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:39

Ras/soort paard: Kruising E-Pony van 3 jaar en shetlander 15 jaar
Gebruik: Beide doen ze weinig. De 3jarig gaat volgend jaar aan het werk, de shet is al gezelschap. Ze worden gepoetst en gaan af en toe mee wandelen. Verder mogen ze lekker hun gangetje gaan.
Soort stal: Privé terrein, niet mijn eigendom maar ik doe wel alles zelf. Eigenaren terrein bemoeien zich niet met de paarden.
Zomer: in de zomer gaat ze verhuizen. Dan word het een afwisseling tussen grote paddock met continue hooi en de weide.
Winter: Paddock van 12 bij 17 waar ze in staan van 7:00 tot 19:00. Altijd vers water en meerdere keren per dag hooi gevoerd. Verder liggen er takken waarmee ze zich kunnen vermaken.
Stal: 2.80 bij 2.80. maar aan 2 kanten laag, waardoor ze contact hebben met elkaar.
Bodembedekking: zaagsel
Voeding:
Ruwvoer: hooi, meerdere keren per dag grote porties. Het is van dat dikke stevige hooi waar ze goed op moeten kauwen.
Krachtvoer: de 3 jarige krijgt elke ochtend 3 handjes muesli en savonds een kilo wortelen. De shet krijgt alleen wortelen.
Verzorging: Omdat ze in weer en wind overdag buiten staan poets ik niet zo heel veel. 1x per week borstel erover.

Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 1.5 tot 2/2.5 uur per dag.

wat zou ik anders willen
- Straks als we gaan verhuizen krijgen ze een grotere paddock met schuilstal. Deels zand, deels beton/stenen. Voor goede afslijting en doorbloeding van de hoeven.
Hierin gaat onbeperkt hooi gevoerd worden en is altijd vers water.
- Verder zou ik willen dat ik iets meer tijd zou kunnen besteden aan de paarden. Wat meer grondwerk en wandelen. Maar door tijd gebrek en gebrek aan een bak is dit nu even niet mogelijk. Maar de paardjes vermaken zich prima en tonen altijd erg gelukkig.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:41

Ras: Fjord van 12, Haflinger bijna 20
Geslacht: Ruinen
Gebruik: Niet zoveel, soms een rondje van 20 min, soms stapmolen, soms wat NH
Soort stal: Pensionstalling en voor mij self -service
Zomer: 24/7 op de weide met andere paarden, liksteen en water beschikbaar
Winter: 24/7 op de weide met zijn 2en, liksteen, water en hooi beschibaar
Stal: Geen
Bodem: Gras.
Ruwvoer: In de winter 1 kruiwagen kuil ze stonden dit jaar op een enorm land dat ze geen eens intresse hadden in kuil, alleen toen er sneeuw lag, zomers gras
Krachtvoer: niet
Verzorging: 3 a 4x per week een poets beurt, af en toe staart wassen en op tijd naar de smid of zelf even vijlen
Wat wil ik anders:
Mogelijkheid dat mijn paarden s'winters droog kunnen staan (schuilstal) waar ik ook het voer neer kan leggen zodat het droog en netjes blijft, liksteen ook droog hangen. Hooi voeren.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:41

Aantal paarden: 10
Ras: 5 arabieren; 2 merries 2 hengsten & een ruin. 5 Miniatuurpony's; 3 merrie's, twee hengsten.
Gebruik: arabische hengst voor shows/keuringen + NH, arabische merrie dressuur, arabische merrie western + fokmerrie, arabische ruin western, arabische hengst grondwerk. Miniatuurpony's: hengst + 2 merrie's voor sulky waarvan 1 fokmerrie, hengst + merrie nog te jong.
Soort stal: Eigen stal.
Zomer: 24/7 op het land
Winter: mini's 24/7 land, behalve fokmerrie, die staat in de nacht op stal. Arabieren als land droog is van 10 tot 18 op land, verder stal. Land nat? Dan dagdelen in de bak.
Bodem: Beton met dikke stro vulling. Land bij mini' liggen pallets in dat ze buiten droog kunnen staan + grote schuilstal.
Ruwvoer: 'S ochtends, tussen de middag & 's avonds hooi als ze meer binnen staan. Anders alleen hooi 's avonds als ze van het land komen. Mini's krijgen tussen door happies hooi bij als het land kort is.
Krachtvoer: Arabieren + mini fokmerrie allemaal een eigen "mix", minihengst + merrie die veel werken krijgen een handje bix na het werk.
Verzorging: Wat word hiermee bedoelt? Ze worden gewoon allemaal gepoetst & krijgen de aandacht + beweging die ze nodig hebben.
Wat wil ik anders:
Extra paddock oid dat de arabieren in de winter ook met ze alle de hele dag buiten kunnen
+ stukje gedreineerd voor de mini's erbij.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:42

Ras/soort paard: Fries, ruin, 7 jaar.
Gebruik: Recreatief door 3 personen: ik longeer, doe lange lijnen, grondwerk en ik ga het rijden weer starten (heb hem even wat rust gegeven ivm leeftijd, te vroeg te veel moeten bij voirge eigenaar en fout zadel). Zoon van 9 rijdt op hem in stap (longe/los) 1 keer per week en dochter van 6 rijdt op hem alle gangen (aan de longe) 1 keer per week.
Soort stal: Pensionstal half pension, voeren wordt gedaan, mesten doe ik zelf. kan wel tegen betaling (bij vakantie bijv)
Zomer: 24/7 weidegang in zeer grote wei
Winter: Overdag paddock 2 uur, voor de rest op stal
Stal: Iets groter dan 3x3,5, onderste deel planken, bovenste delen tralies dus neuzen met buren kan. Staat rechts, achter en links met buren. Kan met neus ook bij overbuur.
Bodembedekking: Betonnen onderlaag met vlas, potstal. Haal hem eens in de 3 maanden ongeveer leeg en begin opnieuw.

Voeding:
Ruwvoer:Kuil van wisselende kwaliteit (helaas) soms erg droog, soms nog "nattig" soms vettig. Soms gras-achtig, soms stengelig. Veel komt van eigen land van de stal. Krijgt 3 keer per dag kuil.
Krachtvoer: Basisbrok, 's ochtends en 's avonds 1 handje (klein handje!) Is meer voor erbij zodat hij de stal niet afbreekt als de rest wel krijgt. Vaak doe ik er 2 snoepjes bij. Krijgt na het werk 1 appel en als ik wegga ook eentje. Krijgt onregelmatig slobber van havermout, brinta en appel (ong 1 a 2 keer per week, som ook helemaal niet)
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 2 tot 3 uur per dag.
* Meer tijd in de paddock in de winter
* Kuil 's nachts (al doet hij het nu wel goed en moet ie niet zwaarder worden)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:49

Erg leuk initiatief! Hier het schema, misschien handig voor in de openingspost?

Aantal paarden:
Ras/soort paard:
Gebruik:
Soort stal:
Zomer:
Winter:
Stal:
Bodembedekking:
Voeding:
Ruwvoer:
Krachtvoer:
Verzorging:
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed:

Aantal paarden:
Ras/soort paard: Garrano (Portugeze bergpony) van bijna 3
Gebruik: Nu voorbereidend werk op inrijden (dekjes opleggen, beetje longeren, wandelen etc)
Soort stal: Pensionstal/hele kleine manege
Zomer: 24/7 mits weer het toelaat
Winter: Op stal ivm land (erg modderig), ik gooi die van mij elke dag een paar uur naar buiten.
Stal: Half open stal (bovenkant open, zodat ze kunnen neuzen) van 2.75 bij 2.5
Bodembedekking: Betonnen onderlaag met vlas
Ruwvoer: Hooi/kuil
Krachtvoer: Biks (hoeveelheid weet ik niet zeker)
Verzorging: Poetsen, losgooien, dingen leren, hoeven iets vijlen (hoeven groeien heel snel), wandelen/fietsen
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: Per week zo'n 10 uur
Wat zou ik anders willen: Dat ze meer en langer naar buiten gaan.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:53

Over mijn verzorgShetlanders+ezel(ik tel het veulen van 9 maanden even niet mee, ipv hem de ezel)

Aantal paarden/ezels: 3
Ras: Shetlanders
Leeftijd: rond de 10 á 15 jaar
Stalling: 24/7/365 buiten op tegels en een stuk zand, in de zomer een paar maanden met een stuk gras erbij, ze hebben een mooie, grote schuilstal en altijd water tot beschikking
Beweging: ze staan op een kinderboerderij, bezoekers mogen de wei niet in, maar wat ik doe: 1x per week longeren/beetje rijden(andere jongere meisjes)/loswerken/grondwerken/wandelen
Ruwvoer: (per paard) 2 plakken hooi, verdeeld over de dag
Krachtvoer: (per paard) 1x blikje brok
Overig voer: eten wat de bezoekers meebrengen(brood/wortels/appels ect). Er lopen ook kippen in de wei, voor die wordt ook kippenvoer gestrooid, pikken ze ook wel eens een graantje mee.
Onderdergrond: Stro en zaagsel
Verzorging: Van mij krijgen ze in de zomer een grotere poetsbeurt dan in de winter. Ik poets ze 1x per week, tussendoor komen er wel eens andere meisjes die ze poetsen. Dus zo'n 3 á 4 keer per week in totaal

Heb het schema ongeveer overgenomen...
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 14-03-11 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:54

Ras/soort paard: Tinker, 3 jaar oud
Gebruik: Wandelen aan halster, longeren
Soort stal: Pensionstal (25 paarden)
Zomer: 9:00 - 21:30
Winter: 9:00 - 17:00
Stal: Loopstal, met 2 paarden staan ze er in. Grote ruimte, betonnen uitloopdeel.
Bodembedekking: Stro
Voeding: Basisbrok, af en toe muesli - Basisbrok 2x daags
Ruwvoer: Kuil, ruif vol - 2 x daags
Krachtvoer: -
Verzorging: Wekelijks uitgebreide poetsbeurt
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 2-3 uur (is verzorgpaard) ga ik heen op zaterdag en zondag, in de vakanties dagelijks.
Minder drassige/natte weide..

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:21

Ras/soort paard: Shetlander van 5
Gebruik: recreatief
Soort stal: Pension
Zomer: Van 09:00 tot 18:00 op het land met 1 ander soortgenootje, land is ongeveer zo groot als een tennisveld
Winter: van 09:00 tot 13:00 in de paddock van 7 bij 5 meter, zonder voer of water, samen met 1 soortgenoot
Stal: box van 3 bij 3, laag hekje zodat die de rest van de paarden kan zien, overige schotten zijn hoog en ziet die niks
Bodembedekking: betonnen vloer met daarover een flinke laag stro
Ruwvoer: 5x per dag een halve plak hooi, in totaal dus 2 en een halve plak hooi
Krachtvoer: 2x per dag 1/4 perfomix en een flinke hand wortels en na een werken nog een kwart slobber
Verzorging: Iedere dag poetsen en beweging, varieert van rijden, longeren, wandelen en spelen
24/7 buiten, met stal die grenst aan een zandpaddock, en een hek die in verbinding staat met een weiland. Die je dus zelf openkandoen als het land het toelaat maar dat die wel altijd in een (ruime)paddock staat :)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:30

Ras/soort paard: pinto, wordt in april 6 jaar
Gebruik: recreatief, trektochten. in juni een maand in westerntraining en daarop hopelijk verder bouwen..
Soort stal: pension
Zomer: 24/24 weidegang met groot schuilhok
Winter: 24/24 weidegang met groot schuilhok
Stal: /
Bodembedekking: stro in schuikhok
Voeding: 24/24 hooi ter beschikking
Krachtvoer: / bij meerdaagse trektochten basisbrok
Verzorging: paard wordt regelmatig bekapt en ontwormt, verder iedere keer poetsbeurt als ik bij hem ben of ga rijden
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 3x per week uur en half, en als ik ga rijden is dat natuurlijk een uur of 4
Wat zou ik anders willen: voorlopig niks.. enkel een plaats voor de toekomstige trailer! :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:39

Ik denk dat mijn ros best een relaxed bestaan heeft. Even lijstje overgenomen uit de OP:
Citaat:
Ras/soort paard: IJslanderruin van 1999
Gebruik: Recreatief, opbouwen na blessure (overbelasting), rij ongeveer 3 keer in de week maximaal een half uurtje nu.
Soort stal: Privé, niet mijn eigendom maar ik doe wel alles zo veel mogelijk zelf; voeren, uitmesten etc. 's Ochtends wordt er voor ons gevoerd.
Zomer: Overdag op de wei met strookbegrazing, 's nachts op de paddock met hooi.
Winter: Paddock. Hij heeft gezelschap van 2 andere ruinen en ze krijgen 2 keer per etmaal een bult hooi.
Stal: Inloopstal, ongeveer 2,5 bij 3. Met z'n drieën kunnen ze er nét in maar doen dat eigenlijk zelden. In de schuilstal ligt stro.
Voeding:Hooi, en nu het hooi van onze hooiboer op is zijn we aan het overschakelen op voordroog. Maar in principe lieqver hooi.
Verder iedere dag een halve pavokoek, soms een appel en hij heeft een liksteen.
Verzorging:Wanneer hij vies is een borstel over waar het zadel komt. Tijdens rui dagelijks stevig rossen. Paar keer per jaar dode haren uit staart en manen halen. Iedere dag even hoeven checken.
Minder ruwvoer, de andere twee paarden zijn grote paarden en mijn ijs wordt kogelrond.
Verder zou het natuurlijk het mooiste zijn als hij in een wat grotere kudde met uitsluitend of toch voornamelijk andere IJslanders zou leven, dit is nog een kwestie van tijd (maanden) voordat dit gerealiseerd kan gaan worden.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:43

Ras/soort paard: Kruising: KWPN (vader) met Arabier*New Forrest (moeder), 6jaar (in juni) 1,58m hoog
Gebruik: Western (wedstrijden), bosritten, springen en andere leuke dingen.
Soort stal: Vol pension
Zomer: van ±10:00 - ±20:00 buiten, 's nachts op stal
Winter: van ±10:00 - ±16:00 buiten, 's nachts op stal
Stal: ± 3m x 3m, half hout, half tralies, met aan beide zijden een buurpaard en een luik naar buiten,die altijd open staat (behalve bij strenge vorst i.v.m. bevriezen waterleidingen). Hooi wordt buiten de stal gevoerd, de paarden hebben dus ook een voerhek in de stalwand.
Bodembedekking: Betonnen bodem met gaten naar een put voor afvoer van urine met stro.
Voeding: De ene keer hooi, de andere keer voordroog (afhankelijk wat er te krijgen is). ½ kg brok over 2 voerbeurten, na het rijden vaak nog een beetje muesli of slobber.
Ruwvoer: hooi of voordroog op stal, onbeperkt.
Krachtvoer: basisbrok, muesli, slobber.
Verzorging: Regelmatig een flinke poetsbeurt en de voeten regelmatig vijlen. Op tijd de hoefsmid en dierenarts er bij. Jaarlijks komt de tandarts en de chiropractor langs.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: wisselend per week, maar mininmaal 8 uur per week. Vaak meer.
Wat zou ik anders willen: 24/7 weidegang met schuilstal + alleen hooi i.p.v. afwisseling met voordroog.

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:45

Ras/soort paard: 2 KWPN Merries
Gebruik: 1 is met pensioen, andere berijd ik recreatief en 1x in de week dresuuurles (6 jaar)
Soort stal: In de achtertuin
Zomer: Hangt van de dag af, hebben hier heeeel veel last van bouwen/dazen. Als het heel vochtig en windstil is gaan ze 's nachts buiten (zandbak, onbeperkt hooi)
Winter: gaan 's ochtends naar buiten (8 uur) en 's avonds naar binnen (5 uur) mits het weer het toelaat. Als de grond bevroren is gaan de niet gepensioneerde merrie niet naar buiten (zij heeft ook ijzers). Krijgen ongebeperkt hooi;
Stal: 4x5m, kunnen naar buiten en naar elkaar kijken.
Bodembedekking: zandbodem met daarop vlas.
Voeding:
Ruwvoer:
Klein beetje kuil 2x per dag
Onbeperkt hooi
Krachtvoer:
de gepensioneerde krijgt een bodempje brok
de andere krijgt 3/4 kg brok
krijgen nu equitop bij voor betere verharing.
Verzorging: Onze oude merrie heeft een lekkere teddy-vacht en wordt af en toe gepoets.
De andere heeft dekens op en poets ik voor het rijden en dat is ongeveer 2/3 keer per week.

-Een weiland, zodat ze ook kunnen grazen en niet alleen in de (zand)bak hoeven te staan.
-En dat er middel werd uitgevonden wat echt tegen bouwen/dazen werkt, zodat ze ook in de zomer altijd buiten kunnen staan zonder lekgeprikt te worden :+

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:46

Ras/soort paard: KWPN, ruin, 5 jaar. 176 groot 680kg
Gebruik: All Round: ik longeer 2 keer per week, ieder weekend 2 uur buitenrit op wisselende locatie, 3 keer per week dresuurmatige training. 1 dag rust (alleen los longeren/los gooien en extra naar buiten)

verzorging: iedere dag gepoetst, extra aandacht voor de hoeven. af en toe gewassen en onder het solarium.

Soort stal: Pensionstal vol pension, voeren en mesten/opstrooien wordt gedaan. Komt iedere ochtend buiten voordat ik kom.
Zomer: waarschijnlijk 24/7 weidegang in zeer grote wei
Winter: Overdag paddock 2 uur, voor de rest op stal
Stal: goed ruim, denk een 3,5x3,5m, onderste deel planken, bovenste delen tralies. Kan zijn maatjes en nog eens 15 andere paarden zien staan.
Bodembedekking: Betonnen onderlaag met Stro. wordt iedere week geleegd en dagelijks opgestrooid.

Voeding:
Ruwvoer:Kuil van zeer goede kwaliteit alles komt van eigen land van de stal. Krijgt 3 keer per dag ruim kuil.

Krachtvoer: Sportbrok, 's ochtends 1 kg (ga ik opschroeven naar 1,5 ivm recentelijke vermagering na training) en na het rijden nog 1 (nu dus 1,5) schep Pavo Muesli (kg??) met 2 schepjes Equitop myoplast.
Daarnaast krijgt hij regelmatig (doch niet dagelijks) een appeltje of een broodkorstje.

Totale tijd die ik aan mijn paard besteed: 3,5 tot 5 uur per dag.
-Veel meer tijd in de paddock in de winter!!! (ook al staat ie direct aan het hek op je te wachten)
ik sta op een prachtige stal, maar midden in het niets. Beetje in de berm lang de slootjes rijden kan, maar moet ieder weekend een trailer huren voor een lekkere lange bos/strand/heide/zwemrit.

Vanwege zijn leeftijd vindt ik het heel belangrijk dat hij meer ziet dan zijn stal, de paddock en een van de binnen/buitenbakken. Hij geniet volop in de vrije natuur en een stal in/bij een bos lijkt me geweldig!
Laatst bijgewerkt door BenaLaars op 14-03-11 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:51

Ras/soort paard: gekruiste haflinger merrie van 14
Gebruik: Recreatief
Soort stal: Privé , volpension
Zomer: 24/7 weidegang met andere pony's
Winter: Overdag in de (stenen) paddock, 's nachts op stal.
Stal: 3x3, half hout half tralies, de deur heeft een luik, met elektrisch water en een zousteen
Bodembedekking: Beton, met een dikke laag stro.
Voeding: 2x daags heel klein beetje basis brok van hippostar
Ruwvoer: 3x daags flink wat kuil
Verzorging: Elke dag lekker poetsen, in de winter wat minder grondig.
Verder wandelen we veel, en krijgt ze voldoende beweging dat elkaar afwisselt.
Wat zou ik anders willen: Het hele jaar door buiten met een schuilstal!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:55

Ras/soort paard: Shetlander
Gebruik: ohz & aangespannen recreatief
Soort stal: Boerderij, staan nog 10 paardjes ongeveer, zelf voeren etc.
Zomer: 24\7 buiten, in de wei, met stuk beton waar water is enzo en zodat ze altijd droog stukje hebben!
Winter: Zo veel mogelijk buiten, met slecht weer\kou\regen, hele natte wei staan ze met ze 3en in een grote stal,
Stal: ik denk 2x6 ong. met 3 shetjes, ze staan er ong. 20x per jaar in,
Bodembedekking: stro
Voeding: in de winter, van sept tm april 2x per dag pony brok met wortels en brood
Ruwvoer: van sept tm april ong. onbeperkt hooi
Verzorging: bijna elke dag geborstelt, soms gewassen, elke 10 weken bekapt , gewoon normaal dus
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: ik zelf 5\6 dagen per week doordeweeks max. 2 uur & in het weekend meestal langer. Elke morgen is er iemand nog half uurtje met hem bezig, voeren enzo & 2 dagen per week is verzorgertje ong. 2 uur bezig
Schuilstal in de wei, een gedeelte van de wei paddock, meer tijd maarja dat is niet mogelijk ivm school

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:00

Aantal paarden: 4 (Friuli is 6jaar, Aurora is 11 jaar, Helia is 4 jaar en Bonzer Z is nu 1 jaar)
Ras/soort paard: 3 BWP,1 zangersheide
Gebruik: Aurora op vervroegd pensioen, Helia springpaard, friuli dressuur
Soort stal: Helia staat in training, Aurora en Bonzer 24/24u op de weide met schuilstal, Friuli op privé stal
Zomer: Elk jaar gaat friuli een paar weken vakantie op de weide, als ze op stal staat dagelijks een paar uur weide gang (zo lang ze zelf wilt)
Winter: ze kan buiten met andere paarden, maar wilt niet. daarom werken en paar keer in de week uurtje los in de bak.
Stal: 3,5x3,5, met een venstertje zodat ze met der hoofd kan buiten hangen
Bodembedekking: Stro. Stallen worden dagelijks opgestrooid en 1x in de maand leeg gemaakt. Ik vind at niet genoeg en haal om de 2 a3 dagen een deel van de stal leeg.
Voeding: Lannoo recreatie mengeling 's morgens en 's avonds 1 schep, en 1 schep gerst. 's avonds van mij nog 1 schep strucomix van Cavalor.
Ruwvoer:Op de weide, 2 x per dag 3 plakken van een grote voordroog baal, Friuli: 2x per dag voordroog; 1x hooi en &x per dag een biet
Krachtvoer:Friuli:Lannoo recreatie mengeling 's morgens en 's avonds 1 schep, en 1 schep gerst. 's avonds van mij nog 1 schep strucomix van Cavalor, Aurora recreatie mengeling 2 scheppen 2x per dag en 1 schep mais vlokken, Bonzer recreatie mengeling 1 schep en 1 schep pavo podo dit 2x per dag.
Verzorging: De paarden op de weide worden af en toe wat ontmoddert, en hoeven worden paar keer in de week gedaan.
friuli: Dagelijks poetsen, rijden, longeren of los gooien (ongeveer een uurtje), nadien onder de lampen, borstelen, hoeven
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 2-2,5u per dag
- de stal die dagelijks gedaan wordt
- binnenbak
- beter eten, ik ben niet helemaal fan van Lannoo
- meer hooi en minder voordroog
- een paard vriendelijkere omgeving. ze zijn namelijk nog in aanbouw ( komt nog een binnenpiste, zadelkamer,..) ook de tractoren en clarken staan waar de paarden langs moeten, dat vind ik best gevaarlijk.
- de paddock is best gevaarlijk, dat zou wat kunnen verbeteren. de draden hangen door, de poort is niet echt stevig.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:22

het gaat hier om mijn verzorgpaarden

Aantal paarden: 5
Ras/soort paard: friese paarden, leeftijden: 21, 10, 5, 5, 3
Gebruik: recreatief rijden en fok
Soort stal: zorgboerderij/particulier, elke dag is er iemand anders die de voerbeurt doet (zie meer bij onderstaande punten)
Zomer: 's ochtends om 9 uur op de wei, 's middags rond 4 uur weer op stal (bij hitte word dit ritme omgedraaid, gaan ze rond 6 uur 's avonds naar buiten, en worden ze om 9u de volgende ovhtend weer binnengehaald)
Winter: 's ochtends om 9 uur in de bak, met 3 ruiven vol kuil. 's middags rond 4 uur weer naar binnen
Stal: ik meen 3x3, bij 2 stallen zit er traliewerk tussen, de rest houten schotten. worden elke dag helemaal leeggeschept, en flink opgestrooid met stro, daaronder een rubbermat.
Voeding: bij weidegang: geen hooi buiten. geen weidegang: 3 ruiven kuilvoer (als ik op voorraad heb, ook 1x in de week een halve voerschep slobber)
Ruwvoer: overdag kuilvoer als ze in de bak staan, 's avonds een ruif vol (ong 1 kruiwagen) kuil voor de nacht
Krachtvoer:'s ochtends voordat ze naar buiten gaan, en 's middags als ze binnen zijn gezet sportbrok, weet zo niet uit m'n hoofd welk merk
Verzorging: worden weinig tot niet gepoetst, meestal alleen op de dag dat ik er ben.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: op mijn 'voerbeurt' dag : 4 á 5 uur
Wat zou ik anders willen: weidegang in de winter. omdat de bak dan 1 grote blubberbende is.

een aantal foto's van de locatie:

de stallen
Afbeelding

de bak, met daar achter (een gedeelte van) de weide.
(had een modderbadje voor ze gemaakt zodat ze even lekker af konden koelen, was met de hitte van afgelopen zomer)

Afbeelding

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:47

Ras/soort paard: Gekruiste Haflinger. Merrie van 14
Gebruik: Recreatief.
Soort stal: Privé , volpension.
Zomer: 24/7 weidegang met andere pony's.
Winter: Overdag in de (stenen) paddock, 's nachts op stal.
Stal: 3x3, half hout/half tralies, de deur heeft een luik(halve deur), met elektrisch water en een zousteen.
Bodembedekking: Beton, met stro.
Voeding: 2x daags heel klein beetje basis brok van Hippostar. En zomers gras.
Ruwvoer: 3x daags flink wat kuil.
Verzorging: Elke dag lekker poetsen, in de winter wat minder grondig.
Verder wandelen we veel, en krijgt ze voldoende beweging dat elkaar afwisselt.

-Het hele jaar door buiten met een schuilstal.
-Wat meer stro op stal. (eet het alleen op, dus dat is minder fijn.)
-Bos/strand/heide naast de deur zou niet vervelend zijn :+
-Minder zware bak bij droogte.

Gaat om dezelfde pony als Judith370.
Laatst bijgewerkt door boooo op 14-03-11 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt