jong paard uit de wei halen zonder dat de rest mee loopt???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

jong paard uit de wei halen zonder dat de rest mee loopt???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 17:02

ik weet het even niet zo goed meer
ben zaterdag maar mijn haflinger toe geweest
om leuke foto's van hem te maken
hier voor moest hij uit de wei
dit ging redelijk goed
maar er liepen er wat meer mee dan nodig was :D
gelukkig was er een vriendin bij dus het ging helemaal goed
en we hebben ze weer in de wei gekregen
maar nu vraag ik me af
hoe gaat het m,e lukken om hem uit de wei te halen
zonder dat de rest mee komt de volgende keer

NZ92

Re: jong paard uit de wei halen zonder dat de rest mee loopt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:07

hmm dat probleem heb ik ook probeer die andere gewoon meestal weg te meppen ;P en anders een bult hooi?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:09

Als ik de paarden 1 voor 1 naar binnen ga halen, ben ik af en toe ook aan het goochelen met mijn lange benen, armen, paard vooruit schuiven, om de rest maar in het weiland te houden. Wij hebben een klein metalen hek waar ze door moeten. Als je schriklint hebt wordt het al makkelijker omdat je die direct achter de kont van je paard weer vast kan klikken.

Als het echt niet te doen is, dan kan het handig zijn een soort van "sluis" te maken voor je hek. Als ze dan een keer mee uitbreken, staan ze in de sluis en niet buiten het weiland.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 17:12

GamblersCup schreef:
Als ik de paarden 1 voor 1 naar binnen ga halen, ben ik af en toe ook aan het goochelen met mijn lange benen, armen, paard vooruit schuiven, om de rest maar in het weiland te houden. Wij hebben een klein metalen hek waar ze door moeten. Als je schriklint hebt wordt het al makkelijker omdat je die direct achter de kont van je paard weer vast kan klikken.

Als het echt niet te doen is, dan kan het handig zijn een soort van "sluis" te maken voor je hek. Als ze dan een keer mee uitbreken, staan ze in de sluis en niet buiten het weiland.

ja dat is ook zo maar dat lint hangt dan heel slap en die opening is veel te groot waar we door heen moeten
dus wandelt de rest er gewoon naast mee :(
maar ik had ooit gevraagd of de staleigenaar
een extra lint kom spannen
zo dat ik hen daar tussen kon zetten
en dan pas de wei open kon maken
zo dat de rest niet mee kon lopen
maar die is er nog steeds niet ben ook bang dat die er niet komt |(

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:14

Ik vind schrikdraad juist helemaal niet gemakkelijk omdat dat slap hangt. Wij hebben gelukkig ook hekken en dan is het een kwestie van zorgen dat de paarden die niet mee hoeven aan de scharnierkant van het hek staan. Tegelijkertijd zorgen dat het paard wat mee moet de opening voor de rest blokkeert en dan het hek gelijk achter het paard mee trekken bij iedere stap die hij zet.

Een sluis maken werkt ook vaak goed, alles wat dan mee komt kun je eerst weer terug doen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:23

Hihi daarom heb ik mijn poown al heeel snel geleerd om door een smalle doorgang te lopen... Blijft evengoed goochelen, maar als je t hek precies op pony-breedte kunt openen heb je al minder kans dat er wat meekomt..

(Nu heel blij dak poown heb geleerd onder draadjes door te lopen. Hoewel ie wel eens uitbreekt, is t makkelijk uit de paddock halen nu.. Hekkie open en hij loopt er als de kleinste netjes onderdoor terwijl de rest blijft staan omdat ze niet onder t draadje door kunnen).

Dus zou aanleren om door smalle doorgang te gaan en verder.. Tsja, t blijft een kunst hoor :+

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 17:30

ja maar de doorgang is niet smal te maken
ga van de week toch eens vragen of er iest aan gedaan kan worden
vind het echt niets dat ze mee kunnen en mee lopen
ze zijn niet van mij en stel dat er iets met ze gebeurt moet er niet aan denken

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:33

Even een zweepje meenemen is ook vaak practisch. Je hebt meteen een meter meer arm en de paarden hebben er (meestal) respect voor :)*

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:36

Stem gebruiken :) Meestal lukt het me dan wel (in combinatie met gebaren) de rest weg te houden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:57

Mijn hek gaat "naar buiten" open, dus stapje voor stapje achter het paard het hek sluiten gaat hier niet. Nu gaat het hier wel hoor, anders laat ik het hek gewoon andersom hangen.

TS, dan zou ik toch voor een sluis gaan, de staleigenaar heeft toch liever ook geen uitgebroken paarden over het erf rennen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:05

mijn paard staat met 4 anderen die meestal liever binnenkomen dan die van mij. Bij ons hangt er een poort (1.5m want er passen met gemak 2 paarden tussen) met 1 schriklint.

Als het schriklint dicht is dan zet ik de poort volledig open, vang mijn paard, open het schriklint en houdt het "hoog" vast zodat het niet op de grond kan, doe het net voldoende open dat mijn paard ertussen past en laat ze onmiddelijk draaien en de poort. Dus ik sta wel even "achter" mijn paard maar op deze manier loopt er geen enkele mee buiten, want als mijn paard door is sta ik in de opening, daarna gewoon zelf draaien en schriklint sluiten.

Als het schriklint al open is en ik er 2 afhaal en 2 laat wachten, dan zet ik de poort (draait naar buiten open trouwens) zodanig open dat er net een paard tussen past. Ik zet paard nummmer 1 langs de poort stuur deze buiten en laat hem onmiddelijk draaien en ik sta in de weide net naast de opening en blokkeer de opening zodra het paard met z'n kont erdoor is. Indien er een tweede meemoet laat ik die net hetzelfde doen. Lukt natuurlijk niet met 2 paarden die elkaar bijten en slaan...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:37

Hier is het vaak ook een gegoogel om een paard uit de groep te halen vooral in de winterperiode en omstreeks voertijd. In de zomermaanden lopen de anderen vaak niet eens mee naar de uitgang van het weideperceel omdat zij toch weten dat indien de eigenaar (van het paard) er zelf niet bij is zij op het land blijven staan en niet mee mogen.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:48

Ik zwaai eerst met het halstertouw om alle andere paarden een eind achteruit te jagen. Doen ze het niet dan krijgen ze het touw tegen zich aan. Aan het hek zit ook een touw, dat kan ik vasthouden en het daarmee snel dichttrekken zodra mijn paard erdoor is (het is zo'n hek wat anders vanzelf helemaal open zwaait). Zo lukt het eigenlijk altijd. En de kleine aagjes leren het ook wel dus nu blijven ze vanzelf al beter op afstand. Mijn paard kan zowel voor me uit als achter me aan een hek door, ook als de opening smal is, dat is ook wel handig.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:30

Ik jaag ze eerst weg.
En mochten ze al bij het hek staan, dan doe je het hek los, eerst jij eruit, aan de kant van het hek staan, je paard laten lopen en direct achter zijn kont dan het hek sluiten. Heb bijna nooit dat er dan nog 1 mee gaat, ook al lopen ze met zijn allen te duwen.

sanne_marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:27

Hmm, leuk om te lezen, ik heb er eigenlijk geen last van, terwijl mijn bijrijdpaard in een groep van 15? in de wei staat. De andere paarden zijn gewoon heel goed opgevoed! :D
Er staan altijd een paar bij het lint te wachten tot ze er uit mogen, maar ze lopen nooit mee. Waarschijnlijk hebben ze heel veel respect voor het schriklint? Daarnaast helpt het ook als je je paard mee laat draaien als je uit de wei komt, dat ie weet dat ie met z'n neus richting t lint moet blijven kijken, dat maakt het sluiten van het lint makkelijker voor je...
Waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van oefening baart kunst en de paarden laten leren wat de bedoeling is?

Oh, en daarnaast is het vast ook verstandig om zelf rustig te blijven, ben je gestresst dan voelen de paarden dat en willen ze natuurlijk vluchten...

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 20:24

sanne_marije schreef:
Hmm, leuk om te lezen, ik heb er eigenlijk geen last van, terwijl mijn bijrijdpaard in een groep van 15? in de wei staat. De andere paarden zijn gewoon heel goed opgevoed! :D
Er staan altijd een paar bij het lint te wachten tot ze er uit mogen, maar ze lopen nooit mee. Waarschijnlijk hebben ze heel veel respect voor het schriklint? Daarnaast helpt het ook als je je paard mee laat draaien als je uit de wei komt, dat ie weet dat ie met z'n neus richting t lint moet blijven kijken, dat maakt het sluiten van het lint makkelijker voor je...
Waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van oefening baart kunst en de paarden laten leren wat de bedoeling is?

Oh, en daarnaast is het vast ook verstandig om zelf rustig te blijven, ben je gestrest dan voelen de paarden dat en willen ze natuurlijk vluchten...

deze paarden zijn allemaal nog geen 2 jaar
en behalve die van mij zijn ze ook bijna nooit in de hand geweest
dus ze weten niet echt veel nog
ik sta op en opfok stal waar heel weinig mensen komen (helaas)
ik zie daar nooit iemand |(

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:35

ik neem altijd 2 touwen mee met de een heb ik het paard vast met de andere 'mep' ik de rest weg.
en anders is die van mij zo braaf dat ik die er gauw uitlaat en gewoon laat los lopen blijft toch wle bij me in de buurt meestal.
maar dan heb ik leiver dta die van mijzelf los loopt dan die van een ander.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:40

Vind dat zelf ook altijd zo'n gedoe. Bij de pony's (verschillende kuddes: ruinen, merries en pony's) maak ik ook altijd een sluis. Hang gewoon een draad op iets naar de stal, zodat als ze loslopen kunnen ze meteen stal in. Maar meestal lukt het wel met paard pakken, hek openen, paard er gauw doorheen en achter zn kont sluiten.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:10

Ik maak ook een sluis. Het paardje wat bij die van mij in de wei staat is geen probleem. Maar ik moet door een andere wei naar buiten. Daar staan drie grote paarden en mijn paardje vertrouwt die 3 niet. Wanneer mijn paard het niet vertrouwt blijft ze staan en beweegt geen cm meer. Als je de wei uit wil en er staan 3 grote paarden om je heen te dreutelen en je eigen paard blijft staan is dat heel onhandig. Ik kan met 1 stuk lint de wei zo afzetten dat die 3 niet in de gang naar het hek kunnen. Zo kan ik rustig met mijn paard de wei in en uit. Het kost mij op deze manier hooguit 5 min extra werk, maar alles gaat wel heel relaxed. Zo blijven paard en ik uit de stress!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 13:09

jojootje84 schreef:
Ik maak ook een sluis. Het paardje wat bij die van mij in de wei staat is geen probleem. Maar ik moet door een andere wei naar buiten. Daar staan drie grote paarden en mijn paardje vertrouwt die 3 niet. Wanneer mijn paard het niet vertrouwt blijft ze staan en beweegt geen cm meer. Als je de wei uit wil en er staan 3 grote paarden om je heen te dreutelen en je eigen paard blijft staan is dat heel onhandig. Ik kan met 1 stuk lint de wei zo afzetten dat die 3 niet in de gang naar het hek kunnen. Zo kan ik rustig met mijn paard de wei in en uit. Het kost mij op deze manier hooguit 5 min extra werk, maar alles gaat wel heel relaxed. Zo blijven paard en ik uit de stress!

mag ik wten wat voor lint je daar voor gebruikt
en gebruik je dan ook nog een paaltje of zo ?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:17

ik gebruik gewoon 'oud' afrasterlint. Ik heb geen extra paaltje ofzo nodig. Bij mij is het zo dat ik de ene kant om een paaltje kan binden wat er staat voor de normale omheinig en de andere kant knoop ik aan de waterbak vast (wij hebben een hoge waterbak met een ijzeren frame eromheen. Ik doe dit altijd al voor dat ik naar mijn paard toe ga, omdat het probleem de paarden in de andere wei zijn. Dus dan kan ik makkelijk met het draad in de hand de paarden aan de goede kant van het draad zetten en dat vastknopen zodat ik rustig mijn paard kan halen. In jouw geval is dat misschien iets lastiger omdat de andere paarden in dezelfde wei staan. (ik weet ook niet hoe groot jouw weiland is?in mijn geval is het ongeveer een meter of 10/15 wat ik afzet, dan heb ik een rechte gang van de wei van mijn paard naar de uitgang van de andere wei.)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 13:38

bedankt voor je tips
alleen denk ik dat ik een lint schuin moet spannen (dat maakt toch niet zo veel uit)
zo dat ik hem eerst daar in kan zetten en dan pas de wei open kan doen
ga kijken of dit gaat lukken

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:10

Ik gebruik altijd het uiteinde van het halstertouw. Een keer als een soort lasso rondzwaaien en de andere paarden blijven op afstand of lopen weg ;)

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:21

een sluis maken ,heb ik ook en werkt prima

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:17

Nagano schreef:
bedankt voor je tips
alleen denk ik dat ik een lint schuin moet spannen (dat maakt toch niet zo veel uit)
zo dat ik hem eerst daar in kan zetten en dan pas de wei open kan doen
ga kijken of dit gaat lukken

Schuin maakt inprincipe niet uit. Het gaat puur om dat je een ruimte hebt waar je je paard in kan zetten zonder dat gelijk alle paarden buiten de wei lopen. Als je een stuk afzet kun je daar jouw paard inzetten en evt. mee gelopen paarden er weer uit halen. dan maak je dat stuk dicht en kun je rustig jouw paar mee naar buiten nemen zonder dat de rest mee kan. Of dat stuk nou recht of schuin is maakt natuurlijk niks uit!
Ik hoop dat je er wat aan hebt! succes de volgende keer dat je gaat!