Sinds 4 dagen sta ik op een nieuwe stal met mijn paard. Ik ben verhuisd naar een wat rustigere stal, zonder manegelessen/kinderen en een pensionstal met maar 20 andere paarden(voorheen ongeveer 100?). Nu is het me opgevallen dat mijn paard in ze geheel een stuk rustiger is, maar wat mij daarbij meteen opvalt is zijn gedag in de paddock.
Op de 2e dag dat ze hier stond, wilde ik haar uit de paddock halen waarbij ik zag dat ze een dutje(liggend) aan het doen was in de paddock, ik dacht dat ze misschien moe zou zijn van haar verhuizing. Maar ook de 3e en 4e dag liep ik naar de mesthoop om mijn kruiwagen te lopen en mevouw lag weer lekker in het zonnetje te dutten. Zodra ik haar uit de paddock haal, en richting de paddock loop gaat ze nog een beetje rollen en staat ze op. Het is dus niet zo, dat ze blijft liggen.
Nu vroeg ik me af, of het verschil van stal zo verschillend voor een paard kan zijn? en liggen in een paddock heeft dit nog enige bijbedoelingen?
Laatst bijgewerkt door SteffiiY op 14-03-11 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt
joyce B
Geplaatst: 14-03-11 12:53
misschien dat je paard zich op deze stal veilig genoeg voelt om vaker te gaan liggen. als het heel druk is, met komen en gaan van mensen en paarden langs de paddocks, dan zullen ze veel minder snel gaan liggen en bijven liggen, dan wanneer er weinig langs komt of veranderd in de omgeving.
soms liggen paarden liever in de paddock of wei omdat ze daar goed overzicht hebben op de omgeving, en meestal is er meer ruimte dan in een stal en overdag minder druk.
ja dat kan heel goed. Misschien komt je paard wat meer buiten nu kan wat meer de ei kwijt. Voelt zich veiliger.
Ik merkte al toen ik van een drukke manege naar een stal met maar 11 boxen ging dat hij al veel relaxer was en nu sta ik op een super pension stal wel met veel paarden maar super goede zorg waar ze iedere dag buiten komen met hun vriendjes dat ik echt een super relaxe pony heb.
GamblersCup
Geplaatst: 14-03-11 12:59
Zeker kan een een andere stal flink verschil maken!
Ik kom van een pensionstal met ongeveer 30 paarden en dus ook de bijbehorende mensen. Paard was niet extreem onrustig ofzo, ik heb niet echt wat gemerkt dat ze het niet naar haar zin had. Tot ik afgelopen December naar een andere kleinere stal ben gegaan. Binnen een week al een wereld van verschil te zien! Haar hele doen en laten is veel "relaxter" geworden, nu staat ze zelfs te pitten tijdens het poetsen en zelfs haar gedrag naar andere paarden is vriendelijker geworden. Kudde bestaat nu nog maar uit 6 paarden, ze wordt iedere morgen aan het halster met de hand naar het weiland gebracht ipv de boxen open gooien en dan alle paarden achter elkaar in volle galop door de stalgang, door de buitenbak, over de weg het weiland op, zo worden ze ook binnengehaald 's avonds, alles met rust. Onze stalgang is geen doorgang zoals op de oude stal, waar ze aan het pad richting de kantine stond. Iedereen liep daar langs, moesten allemaal even paard aaien uit gewoonte, honden liepen daar rond, radio stond aan etc. Zonder dat je het zelf in de gaten hebt best een drukte voor een paard. En dan stond ze ook nog naast een box voor de "wisselpaarden", degene die beleerd werden en weer weg, dan kwam de volgende erin. Zo had ze dus steeds weer een ander paard naast zich staan.
Dus ja, ik heb zelf gezien wat een invloed de omgeving op een paard heeft. Wees blij, ik denk dat je paardebeest het best naar z'n zin heeft als ie relaxed is en lekker ligt te zonnen!
heerlijk! je paard geniet duidelijk. wat mijn ervaring is dat veel paarden lekkerder staan op een kleinere rustigere stal.
Morfeo
Geplaatst: 14-03-11 13:11
knollentuin schreef:
heerlijk! je paard geniet duidelijk. wat mijn ervaring is dat veel paarden lekkerder staan op een kleinere rustigere stal.
Dat dacht ik ook altijd..maar bij mij is het nu andersom. Ik ben naar een manege verhuist. Het lijkt of hij het veel meer naar zijn zin heeft op de manege, omdat hij bergen meer aandacht krijgt.
De stal waar ik mijn paard heb staan, daar zijn in totaal maar 8 paarden. De paarden zijn hier ook allemaal relaxed, vorige week met de zon, lagen ze met z'n allen te slapen in de paddock. Er was nog 1 paard dat niet was gaan liggen. Ik zou niet meer anders willen dan zo'n kleine stal.
Erpel
Geplaatst: 14-03-11 14:10
Ik ben van een drukke naar een hele rustige stal verhuisd. Ik herken mijn paard niet meer terug van vroeger. Zij is positief veranderd. Ook haar voernijd is bijna helemaal weg. Dus de drukte van een stal heeft zeker een grote invloed op het gedrag van een paard
Ik heb het totaal andersom. Ik stond altijd op kleine stallen en me paard was behoorlijk nerveus. Altijd kijken waar de andere paarden waren en in de wei of de paddock maar blijven draven.
Nu staat ze op een stal met 60 paarden en ze is gewoon een rustig paard geworden. Gewoon op d'r gemakkie in de bak los en zo rustig op stal. Ze durft er zelfs in te slapen.
wel leuk die verschillen,het is dus duidelijk te lezen dat paarden ook voorkeur hebben[ iets wat ik altijd wel al dacht te weten]. wel iets om te onthouden als je paard druk of onrustig is om eens een stalwissel te overwegen..
joyce B
1 nadeel van een kleine stal met weinig paarden vind ik zelf dat ze erg aan elkaar hechten en dat ze zich sneller "alleen" voelen.
Ik kan hier thuis met 3 of 4 paarden niet makkelijk 1 of 2 paarden achter uit het land halen omdat dan 1 of 2 die achter blijven onrustig worden en met pech gaan lopen rennen. Zo ook in de paddock achterblijven of op stal zetten of 1 achter laten op stal om de andere buiten te zetten. Ik neem ze dus allemaal (tegelijk) of 2 aan 2 mee, ook als ik 1 van de 3 nodig heb. Misschien dat wanneer er in de toekomst een stuk of 6 paarden staan, dat het makkelijker zal gaan.
Zal ook met het karakter van de paarden te maken hebben, maar met zo weinig paarden hangen ze ook meer aan elkaar. Op een grote stal staan er vaak meer paarden omheen en zal er niet snel 1 paard ergens helemaal alleen achter blijven en in de bak/stal/paddock/wasplaats/poetsplaats etc hebben ze dan meestal ook nog zicht op andere paarden vlakbij. Dan heb je daar minder last van.
Joyce B. Dat is waar, dat is het enige nadeel (ook voor mij) Mijn paard staat in een blokje van 3 stallen waar ze elkaar door de tralies kunnen zien en aan elkaar ruiken. Overdag staan deze 3 ook altijd bij elkaar in de paddock (of in de wei).
De paddock en wei grenst wel waar de andere 5 paarden zijn, maar toch gaan ze hinniken als er 1 uit hun kleine groepje wordt gehaald.
mijn pony is ook pas verhuisd en zag hem een aantal dagen terug ook lekeer in de wei in het zonnetje liggen! heb ik nog nooit bij hem gezien...echt een heerlijk zicht! zo relaxed dat ie is!