hoe toiletteren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

hoe toiletteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 23:24

heb het via zoeken geprobeerd , ook via google, maar kan niet vinden wat ik zoek.(krijg dan te zien dat ik een cursus toiletteren kan volgen)
as zaterdag hebben wij een onderlinge wedstrijd, en uiteraard willen we netjes voor de dag komen.
vlechten , knotjes, dat verhaal is me bekend, maar dan de rest.......
staart recht afknippen, maar welke hoogte is gebruikelijk?
en hoe zit het met de vetlokken en de aanwezige beharing op het been? (geen sokken maar wat langere haren aan de achterkant van het pijpbeen) scheren is geen optie, dus wordt knippen, maar hoe knip je de vetlokken?
en de manen? ik twijfel erover of ik ze ga trekken (doe ik dan met mesje anders houdt ie niks over) maar welke lengte is gebruikelijk?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:08

StalNollie

Re: hoe toiletteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:10

@ibbel die pagina bestaat niet meer.

ik knip altijd alles van sokken tot maantopje tot neus oren alles.
de benen wat jij omschrijft heeft me welsh ook enorm, ik knip dit een klein beetje door de schaar van bovenaf naar beneden te laten glijden, en rustig knipbewegingen maken, niet teveel wat dat is niet mooi.

zelf knip ik ook altijd de baard onder de kin helemaal glad en weg.
moet je gewoon doen dat knippen in het begin zul je zien dat het wat minder is maar hoe meer je oefent hoe beter het steeds word.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:11

volgens mij de staart afknippen op lengte (wel aantrekken zeg maar haha) van de kogel. de zijkanten van de staart knip ik zelf altijd, maar dat is natuurlijk helemaal aan jezelf. de vetlokken gewoon in de vorm het het been wegknippen (verbeter me als het niet zo is) en manen op handbreedte knippen/trekken.

met een mesje? is dat zo'n uitdun mesje? mijn paard vind het ook vreselijk. wil wel graag zo'n mesje proberen maar geen idee hoe t moet en werkt. kun je dat misschien een beetje uitleggen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:25

k heb ook een uitdun mesje kan er zelf niet mee werken.

maar mijn paard vind het ook verschrikkelijk maar nu doe ik echt een plukje pakken en goed omhoog kammen zodat het niet eens eigenlijk demoeite meer waard is zo weinig heb ik nog in me hand dan, en dna trek ik. ben je wel erg lang bezig maar vaak pak je een te groot stuk wat je trekt en ja dat doet pijn.

doe het maar eens bij jezelf 1 haartje valt wel mee, maar 10 dan doet het pijn

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:34

jaa lijkt mijzelf ook verschrikkelijk. pff die van mij springt met 4 benen de lucht in, dus vandaar dat k de mogelijkheden bekijk haha. en een uitdun schaar?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:52

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:57

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 14:03

@dribbel ; klopt die heb ik ook gelezen, en ik weet hoe ik een staart af moet knippen zodat hij netjes recht is, het ging mij om de lengte.
en mbt het vlechten, ik weet hoe ik moet vlechten, het gaat mij om de lengte vd manen,,,,,wat is gebruikelijk?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:07

ik "trek" aan de staart en knip hem af net boven de kogel zodat als mijn paard haar staart draagt tijdens het lopen, deze ongeveer een hand onder de sprong komt.
Manen trek en knip ik op ongeveer een 10 cm dit is iets meer dan een handbreedte (bi dan toch) en dat vind ik ene hadnige lengte om in te vlechten.

vetlokken knip ik "bij" ook door verticaal van boven naar beneden te knippen eventueel met een fijne manenkam de langere haren van het been wegkammen en zo afknippen (langs de kam)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:18

Heb je een 'gewone' sportpony? Geen ras als Welsh Cob, Tinker ed?
Dan in het kort: manen trekken op een handbreedte, dus je hand plat op de hals leggen met je pink net tegen de manenaanzet. Maar dit hoeft niet exact, sommige paarden hebben zulke dikke manen dat je ze korter moet trekken en bij anderen gaan ze rechtop staan enz. Als het voor jouw paard makkelijker is ze iets korter of langer te laten mag dat gerust.
Je moet voor wedstrijden officieel wel de manen trekken, veel mensen knippen ze (vooral bij dunne manen is dat makkelijker).
Achter de oren scheer (of knip) je een stukje weg om het hoofdstel een goede ligging te geven, dus een cm of 5. De voorpluk doe je normaal niets aan, als hij heel lang is kun je wel wat trekken maar persoonlijk zou ik dat niet doen en de meeste paarden hebben er ook een hekel aan.

De staart; leg je hand op de paardenbillen en onder de staartwortel en trek met je andere hand de staart recht naar beneden tot een handbreedte onder het spronggewricht, daar knip je hem recht af. (je hand eronder houden doe je zodat de staart in beweging recht afgeknipt is, dat draagt het paard zijn staart)
Dat is officieel maar ik knip zelf altijd een handbreedte boven de kogel omdat het anders zo belachelijk kort is, zeker bij een paard met dikke staart is dat veel mooier.
De staartwortel scheer je aan beide kanten recht op zodat van achteraf gezien de staart recht tussen de billen ligt, als je niet wilt of kunt scheren moet je de staart invlechten.

De haren langs de kroonrand knip je recht af, de sokken en kootholte's kun scheren maar ook knippen met een schaartje ertussen.
Zo knip je ook de haren langs de pijp, de lange kin/baardharen enz.

De neusharen hoor je ook weg te scheren maar dat raad ik je af, knip ze netjes op gelijke lengte, ongeveer 5cm is kort genoeg en ziet er al veel netter uit dan zo'n wilde bos snorharen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 23:33

dankjewel!!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:12

Alstu!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 14:18

lieve kennis heeft vandaag de benen van paardlief opgeschoren, en ook de kaaklijn bijgewerkt.
hemeltjelief wat een verschil is dat al!! nu nog zn manen doen met een snijmesje (zijn te dun om te trekken dan houdt ie sprietjes over) en dan heb ik ineens een heel nieuw paard!
ben er nu mee begonnen ivm een wedstrijd, maar denk dat ik maar eens ga proberen om het zo te houden, vind het stiekem wel errug mooi!

Deianeira87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:42

Staart knip ik bij, maar op een hoogte waarvan ik dat mooi vind, de manen trekt een vriendin van mij, maar wel altijd wat langer dan gebruikelijk, omdat we roosjes invlechten. Verder knip ik de haren in de oren alleen nog bij. Dit doe ik door het oor dicht te vouwen en alles wat eruit steekt weg te knippen. Oja en de manen waar het zadel; zit en het halster en hopofdstel ligt weg te knippen. Zodat het allemaal niet schuurt.

piepelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:20

De staart knip ik bij tot iets hoger dan de kogel. De manen trek ik niet maar knip ik, mijn paardje heeft hele dunne manen, als ik ga knippen blijft er helemaal niets meer over. Verder netjes de oren knippen (alles wat eruit steekt), de baard knip ik weg en de sokken knip ik ook weg, verder het stukje manen dat onder het hoofdstel zit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:53

Deianeira87 schreef:
Verder knip ik de haren in de oren alleen nog bij. Dit doe ik door het oor dicht te vouwen en alles wat eruit steekt weg te knippen. Oja en de manen waar het zadel; zit en het halster en hopofdstel ligt weg te knippen. Zodat het allemaal niet schuurt.

De oren was ik nog vergeten, dat doe ik idd ook door te vouwen en wegknippen wat eruit steekt.
Maarem, je zadel hoort niet op de manen te liggen hoor ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:05

En hoe zit het met de kaak? Mijn pony heeft daar een flinke pluk haar zitten. Mag dat ook weggehaald worden?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 13:51

dat hebben ze bij mijn paard in elk geval weggehaald.
oren wil ik zaterdag knippen, moet morgen even op jacht voor een geschikte schaar.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:14

ik heb een schaar van tupperware aangeschaft iss eigenlijk voor vlees kostte dan ook 30 euro maar hij knipt echt super en word niet snel bot net als die andere scharen allemaal.
en je knipt er overal doorheen ook door hele dicht gegroeide sokken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:40

Juangi schreef:
En hoe zit het met de kaak? Mijn pony heeft daar een flinke pluk haar zitten. Mag dat ook weggehaald worden?

Ja doe je met een scheerapparaat of met een manenkam en dan langs de kam afknippen.