Hoeveel hooi is bij jullie onbeperkt hooi voeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melody2

Hoeveel hooi is bij jullie onbeperkt hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 23:12

Ik lees in heel veel topics, dat mensen onbeperkt hooi voeren. Als je dan verder leest heb ik hier af en toe mijn bedenkingen bij of dit ook wel werkelijk zo is. Mensen die 1 baal hooi voeren per dag, verdeeld over drie paarden, is in mijn ogen niet onbeperkt hooi voeren. Mijn vraag is dus hoeveel hooi ( in plakken want dan weet je hoeveel het is ) is bij jullie onbeperkt hooi?

Chann_

Re: Hoeveel hooi is bij jullie onbeperkt hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:14

1 baal per dag voor 2 paarden buiten, en op stal krijgen ze 2 plakken hooi,

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:16

wij voeren 4x p/d voordroog

de DA was er tijdje terug en heeft het toen gewogen [ onze paarden zijn eigenlijk allemaal wat te dik ]
en kwam uit op 11 kg voordroog

en volgens hem kwam dat neer op onbeperkt

wij moesten minder voordroog gaan geven, mijn paard van 550 kg heeft aan zo`n 8 a 9 kg meer dan zat.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:16

onbeperkt. Dus als het op is wordt het aangevuld. Op een gegeven moment weet je dat hoeveel een paard/pony op een dag eet en kan je voldoende wegleggen voor bv een halve of ander gedeelte van de dag.
Het verschilt natuurlijk per dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:22

In het land: een baal van 100kg opensnijden en in de hooibak doen, en als die bijna op is er een nieuwe bijkappen. Daar hebben ze dus letterlijk continu toegang. 1 paard doet zo'n 4 à 5 dagen met zo'n pak, met z'n 2 is dat 2 à 4 dagen. Hangt er van af welk weer het is en hoe lang/kort het gras is.

Op stal: de portie hooi is zodanig groot 's morgens dat als ik in de namiddag terugkom, er nog steeds wat overblijft. Meestal geef ik 's ochtends een halve baal van 20 à 25kg. Als ik dan rond de namiddag/avond terug ben, geef ik weer ongeveer een halve baal, tenzij er nog veel overbleef.
Dit hou ik zeker aan als ze op vlas staan. Staan ze op stro dan beperk ik het tot 1 baal/paard per dag, de rest van de tijd hebben ze dan stro om te knabbelen.

Ik merk dat ik met deze voerwijze nooit lang zulke hoeveelheden hoef te geven. De paarden hebben snel genoeg door dat er altijd hooi genoeg is, eten dan ook veel rustiger en na verloop van tijd verbruiken ze ongeveer 1 baal/paard per dag van 20kg.
In de winter bij echt koud weer durf ik 's avonds 3/4 van een baal erin gooien zodat ze zeker genoeg hebben om hun inwendige kacheltje aan de draai te houden.

Mijn paarden hebben allemaal wel een fikse hooibuik, maar geen overtollig vet omdat ze ook nog getraind worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:26

ik ga 1 maal per dag langs bij mijn paard, die krijgen met twee ongeveer 2-3 plakken hooi van die gigantische hooibalen
meestal steek ik er drie dikke plakken in, en kan ik dan 2-3 dagen gewoon 2 plakken bijvullen. op dag 3-4 schiet er dan maar weinig meer van over (of als ik savonds kom is het soms eens op) en dan vul ik opnieuw 3 dikke plakken aan.
als ik het bekijk denk ik dat ze elk 1 grote dikke plak per dg opeten. (naast bieten, kuilmais en hun krachtvoer, gaat om twee trekpaarden)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:29

Hier is de bak ook altijd wel gevuld, kan best zijn dat hij soms een keer leeg is (maar dan nog liggen er genoeg restjes) maar zodra we dat merken gaat er weer hooi in. Er wordt zo'n 3 tot 4 keer per dag gecontroleerd door mij en mijn moeder. In de avond doen ze met 1 baal en overdag met 1 baal, ze krijgen dus 2 balen per dag verdeeld over 4 paarden (1 paard, 1 haf kruising en 2 shetties). Paarden zijn allemaal op gezond gewicht.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:33

Mijn paard krijgt in de paddock(ongeveer 8 uur perdag) een kliko bak met hooi. Die eet hij niet leeg in de tijd dat hij in de paddock staat.
In stal krijgt hij 3 grote hooinetten ongeveer 6 kilo per net. Deze zijn zelden op.
Onbeperkt dus.
Ow en hij krijgt 2 x per dag een emmer grasmix.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:39

Onbeperk is voor mij onbeperkt: Mijn pony's hebben altijd de beschikking over schraal, grof hooi. Ik geeft savonds zo veel dat er sochtends altijd nog wat ligt. Overdag staan de ponys in de wei ( zomer en winter)

Maar de hooivoorziening ziet er dus zo uit:

Afbeelding

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:41

Ik voer niet onbeperkt, maar wel genoeg (vind ik).
Mijn paard en C-pony krijgen 's morgens als ze naar buiten gaan (nu een wei met weinig tot geen gras) 3 dikke plakken hooi (van een baal van ± 25 kg). Daar doen ze tot begin van de middag mee. Ze staan dus even zonder, maar er liggen altijd genoeg restjes waar ze nog een tijd mee kunnen knabbelen.

Tegen de avond gaan ze naar binnen en krijgt m'n paard 2 dikke plakken en de C-pony ongeveer 1,5 plak.
Alles gaat wel op en ze zien er goed uit. Paard kreeg bij de vorige eigenaar heel veel hooi en was toen echt moddervet.
In de winter gaat er zeker een baal per dag doorheen, soms iets meer.
Zomers als er meer gras in de wei staat, krijgen ze alleen als ze 's avonds op stal komen hooi. Ligt er aan hoeveel gras er in de wei staat, wat ik dan bijvoer aan hooi.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:42

riagr: heb je met een dergelijk systeem niet het probleem dat ze erin neuzen om eerst de lekkerste stukjes eruit te krijgen, en zo een deel wegvegen en er dan niet meer aan kunnen?

ik zie de mijne al in staat om erin te roeren, er niet meer aan te kunnen, en dan maar hun benen over te gooien en er tussen proberen te kruipen om er toch maar aan te kunnen...

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:50

Mijn paard krijgt ook onbeperkt hooi.
5 jarige van 1.69 met normale arbeid.
Van 9 - 17 weidegang met wat hooi ( ik geef de hoeveelheid dat het zo goed als op is om 17 uur)
Dit zijn dan 2 plakken
Daarna gaat ze naar de paddock met open stal met 3 plakken ( zijn zo goed als op om 22 uur)
Dan voor de nacht nog 3 plakken en dat is op een paar sprieten na ook op de volgende ochtend.
Als ik meer geef laat ze wat liggen dus naar mijn idee is het op deze manier onbeperkt omdat ze nooit zonder staat.
Dus 8 plakken hooi.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:22

Hier krijgen ze ook onbeperkt hooi : 2 D-ponies en dat komt neer op elke dag een baal hooi erbij doen in de netten. De volgende dag is er dan nog een restje over dus ze hebben kunnen eten wat ze wilden.

Onbeperkt hooi is niet pas bijvullen als het leeg is , want dan hebben ze dus niet onbeperkt toegang tot hooi maar moeten ze een tijdje wachten totdat ze weer nieuw krijgen :P

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:37

Onbeperkt hooi/kuil is bij mij een baal van 150 kilo die in de wei staat.
Dit is voor 3 pony's en 1 paard,zodra de baal op is komt er weer een nieuwe te staan.
Maar hier ben ik nu mee gestopt,ze werden veel te dik allemaal.
Nu krijgen 2 pony's en 1 paard 2 volle kruiwagens [met flinke kop erop] verdeeld in 3 hopen.Het paard krijgt een iets grotere hoop.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:43

Om de twee dagen gaat er een nieuwe baal voordroog (van die ronde van 120 kg) in de hooiruif. Na twee dagen is dat bijna op, dan haal ik hetgeen er nog in ligt weg en verdeel het over de stallen, en gaat er een volledig nieuw pak in.
's Avonds gaan ze op stal en daar krijgen ze een berg in die mate dat er 's ochtends altijd nog hooi ligt.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:57

hallo.
ik zie net een mooie foto.
ik heb net zo'n systeem, als op deze foto.
ze staan overdatg buiten, en savonds op stal.
ik gooi er per paard een kwart tot halve plak van een groete baal voor.
en smorgens ligt er vaak nog wel wat voor.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:07

Hier krijgen ze met 4 fjorden en 2 shetlanders gemiddeld 2 baaltjes hooi. Daarnaast lopen ze 24/7 op het land. Nu begint het gras weer wat te groeien en hebben ze voldoende aan 1 baal, maar met de sneeuw gingen er ook weleens 3 baal per dag doorheen.
Er ligt op deze manier altijd nog wel wat hooi.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:13

Onbeperkt is dat ze altijd nog iets over hebben.

Hier krijgen ze niet onbeperkt.
Ik heb een weegapparaatje waar ik een hooinet aan kan hangen. Ik voer per dag zo'n 8 kg hooi per 450 kg paard en daarbij nog wat stro om te knabbelen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:16

Onbeperkt is hier op het moment een grote ruif en een hooinet vol voor drie kleintjes. Maar hoeveel ze eten is afhankelijk van de temperatuur (ze staan 24/7 buiten) Dan krijgen ze voordroog.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:21

Onbeperkt is bij mij ook echt onbeperkt. Als ik de volgende dag kom moet er nog wat over zijn, en dan niet een paar sprietjes maar echt een laag in het hooinet (we hebben er 4 op 2 verschillende plekken, ze staan 24/7 buiten). Ik heb namelijk een muts die als ze het niet blieft het gewoon niet eet, dus ze moet altijd mogelijkheid hebben! Op dit moment eten ze met z'n 2en (tinker en new-forest) 1,5 grote kruiwagen vol (met bergje) voerdroog. Toen het zo koud was, was dat ruim 2.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:58

naar mijn idee is onbeperkt ook letterlijkonbeperkt, dus altijd hooi in de wei-stal.

Als je nl je opaard 3 of 4x daags een flinke bult neer legt, zal alles opgaan, en zal ie de 2e voerbeurt ook weer alles op eten, omdat er dus tussenpozen tussen zitten. Bij onbeperkt bepaalt het paard zelf wanneer en hoeveel ie eet, en gaat dan ook rustig staan soezen tussendoor.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:04

onbeperkt is hier ook voldoende voer zodat er nog wat overblijft tot de volgende voerbeurt. Blijft er veel over, dan voer ik wat minder. Is het helemaal schoon op, dan voer ik de volgende keer wat meer.
Op stal voor de nacht bij slecht weer, voer ik niet onbeperkt omdat 2 van de 3 wel wat minder mogen. dan weeg ik de hooinetten af met een unster. voor de D-pony ongeveer 3kg, voor mijn paard ongeveer 4kg en mijn oude pony krijgt een flink vol hooinet en nog wat los op de grond wat hij sneller kan opeten. Hij kan in de winter wel wat extra´s gebruiken. Overdag is er dan gezamenlijk weer onbeperkt ruwvoer en wat gras.

als de paarden het voer minder lekker vinden eten ze ook minder, dus blijft er meer liggen. Omdat 2 te dik zijn vind ik dat dan niet zo erg...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:08

Onbeperkt is bij ons zoveel dat ze het laten liggen. We moeten met uitmesten al het hooi naar voren halen of afvoeren, omdat ze anders een complete hooistal krijgen. Bij ons veulen is dat al het geval. Die staat op een meter hooi. :+ Niet echt fijn uitmesten, maar ik ben anders bang dat 'ie te weinig ruwvoer tot zijn beschikking heeft.
Kuil of vrij rijke voordroog kunnen wij niet onbeperkt voeren. Dan worden ze moddervet. Gelukkig hebben we erg droge voordroogbalen en gewone balen hooi. Daar kunnen ze aardig van eten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:36

wij gaan op onze DA af,hij vind dat wij met 4x voordroog voeren wat zo`n 11 kg p/d is dat dat onbeperkt is
al is het in voerbeurten
liefst moeten we wat minder geven omdat ze allemaal te zwaar zijn.

toch leuk om te lezen wat het verschil tussen onbeperkt is van wat wij denken en een DA adviseert
wij gaven eerst een flinke bak vol en doen er nu minder in
verder hebben ze s`nachts heerlijk stro om op te knabbelen ,ze staan niet zonder eten.

ik zou daarom mijn paard niet op vlas of zaagsel willen hebben ,als het hooi dan op is hebben ze niks meer.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:45

Op de wei een grote baal, als die bijna op is word de volgende er neergezet.
In de stal wordt aangevuld als het bijna op is. Je krijgt er ervaring mee hoeveel ze per paard eten, dus krijgen ze steeds zoveel dat er 's morgens nog een klein restje over is. Mocht dit weer te weinig worden ('s morgens niets meer over) wordt er meer gegeven.

Onbeperkt moet betekenen dat een paard altijd kan eten wanneer ie wil. Als een beest 2 plakken in de stal krijgt 's nachts, is dat absoluut niet onbeperkt en naar mijn mening veels te weinig om al die uren door te komen. Om even een voorbeeld uit het topic te nemen. Een gezond, groot paard zou in ieder geval rond de 10 kilo hooi tot zijn beschikking moeten hebben.