opbouwen weidegang?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sparretje

opbouwen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 22:55

Hallo allemaal,

ik zit met een vraag en hoop dat jullie me kunnen adviseren.

de situatie:
tot vorig jaar september stond mijn paardje op een stal waar ze 2-4 uur per dag op de wei konden (juni-sept) Dit land werd gedeeld door meerdere pensionners, qua gras stond er niet veel...
In september ben ik verhuisd naar een andere stal. Daar staan de paarden het hele jaar buiten. In september vorig jaar heeft Fuur daar ook nog op het land gestaan (van 7.00 uur-20.00 uur, dagelijks) Gezien het einde van de zomer was en Fuur al wat gras gewend was geen probleem. Vanaf oktober staan de paarden nu in paddocks.

Binnenkort gaan de paarden het land weer op, ik heb begrepen in eerste instantie van 9.00 uur - 15.00 uur, dit wordt uitgebreid naar 7.00 uur tot ongeveer 20.00 uur. Maar wat is nu wijsheid. Gevoelsmatig denk ik dat het misschien met wat minder uren opgebouwd moet worden, maar ik heb hier dus met dit paard nog helemaal geen ervaring mee. En als ik met minder uren begin, hoe bouw ik dit dan uit?

Ben benieuwd hoe jullie het opbouwen? Misschien maak ik me wel zorgen om niks, maar zoals gezegd, dit is voor mij nieuw...

Brand maar los!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:00

ik bouw altijd van een halve dag naar een hele dag naar 24/7 op, dit gaat altijd goed, dus ik denk dat wat ze bij jou op stal doen prima is.
in totaal doe ik hier 3 weken over.
Laatst bijgewerkt door barbar op 13-03-11 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Re: opbouwen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:03

Bij ons op stal beginnen we met 2 keer 4 uur daarna 2 dagen van 7 uur en daarna gewoon hele dagen van 8 tot vijf.
Dan bouw ik het later weer uit naar 24/7 maar dat is pas vanaf eind mei bij ons.

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:05

Ik begin voor het weide seizoen altijd al met grazen aan de hand. Daarna bouw ik het langzaam op. Met elke 2 dagen een uurtje erbij.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:07

Peoh, ik vind het nogal lang ineens hoor, bij ons gaan ze eerst een paar dagen 1 a 2 uurtjes, dan verdubbelen en daarna nog een keer verdubbelen. Denk dat het twee weken in totaal duurt voordat ze van 8 tot 20 buiten staan...

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:20

ik bouw het altijd op met (al vanaf nu) af en toe een halfuurtje grazen aan de hand, de week vóórdat ze de wei op mogen wat gras bijvoeren, dan de eerste 2 dagen 3 uur op de wei, daarna 2-3 dagen 5 uur, daarna 2 dagen van 8 tot 3, en daarna 08.00 tot 20.00, en dan van de zomer naar 24/7.
over 3 weekjes start ik met het gras bijvoeren, ze mogen de eerste/tweede week van april de wei op, mits de wei niet verzopen is.

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 23:26

Dank jullie wel voor de snelle reacties :D

Ik had zelf het volgende bedacht;
eerste 2 dagen (is nl in het weekeind) 3 uurtjes, en dan vanaf de derde dag 6 uurtjes (daarna worden ze binnen gezet) Ik kan dan namelijk niet tussendoor naar stal ivm mijn werk, en dan nog even met de stalhouder overleggen hoe ze het daarna uitbreiden.

Als ik jullie reacties zo lees is dat dus zo gek nog niet. Ik ga ook eens kijken waar ik nu al aan de hand kan grazen met 'm. Dat vind ik idd ook een goede tip!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:37

Ja dat doe ik ook meestal een week van tevoren elke dag een half uurtje ofzo.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:06

ik houd ze in de winter op de dagen dat het land het toelaat het liefst 2 uurtjes per dag nog op het gras,voor de afwisseling en zodat ze het gewend blijven. Als ze een tijdje niet op het land gelopen heb, begin ik daar ook mee. Maar ik doe er wel langer over om op te bouwen. dus eerst bijvoorbeeld een week 2 uur per dag, dan een week 4 uur per dag, dan een week 6 uur per dag, dan een week 8 uur per dag en dan afhankelijk van hoeveel gras er staat eventueel dag en nacht.

Ik heb wel eens een koliekgeval gehad toen ik ze in het vroege voorjaar eerst steeds ongeveer een uur of 4 op het land had, en een keertje ze wat langer had laten lopen en ze pas na 6 of 7 uur er af haalde. Ben daardoor voorzichtiger geworden.

Omdat het al tijden erg droog weer is en ook veel gevroren heeft, heb ik de paarden de 2e helft van de winter al 2 tot 4 uur op het gras gehad. Ook de afgelopen maand hebben ze elke dag 4 a 5 uur op mooi gras gelopen (niet te kort en niet te lang) en nu staan ze regelmatig al 6 uur op het land als dat zo uitkomt.
Veel langer moet eigenlijk niet omdat ze al te dik zijn. De rest van de tijd hebben ze slowfeeders met droge voordroog in de paddock.

Grazen aan de hand is ook een mooie manier om je paard alvast te laten wennen als ze verder geen gras gewend zijn en er gelijk een paar uur op moeten ivm buiten/binnenzetten.