Minimale afmeting van een box/stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JasonezelJarig

Minimale afmeting van een box/stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 14:40

IK ben in onze woonplaats bij diverse maneges geweest vooral om te kijken met mijn dochter.
Zij zou dolgraag willen paardrijden maar dat vinden pappa en mamma nog even niet zo'n goed idee financieel gezien :wave:
Nou viel het mij op dat er een groot verschil is in de huisvesting van de paarden/ pony's.
Bij een bepaalde manege konden de pony's / paarden alleen diagonaal staan en zelfs dan stonden ze "klem " tegen de wand. In de hoeken was het een stuk hoger door de hopen mest die daar lagen waardoor er maar weinig oppervlak over bleef om je als paard vrij te kunnen bewegen...
Hier zijn toch wel minimale afmetingen voor met het oog op dierenwelzijn...
Ik ben zelf dierverzorger en zou er echt zo triest van worden als ik dieren moest verzorgen die hard werken en er vervolgens zo bij staan.
Een groot deel van de pony's was niet te benaderen en probeerde te bijten of in ieder geval maakte de lichaamstaal duidelijk dat je uit de buurt moest blijven.
Dat gebeurt misschien vanzelf wel als je manegepaard/ pony bent maar dan nog.
Ze kwamen wel in de wei dat dan weer wel maar toch.
Ik zou het zelf vervelend vinden om mijn dochter bij een manege te laten rijden waar de dieren er zo bij staan.

Ben benieuwd hoe jullie daar over denken.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:46

Arme pony's....

Ik dacht dat het wettelijk minimum 3m x 3m is, maar da's voor een paard. Maar de ideale oppervlakte van een stal is (schofthoogte x2)² .Dat is dan in m²

Voorbeeld : schofthoogte (1,72x2)² = 11,8 m² of ongeveer een stal van 3mx4m

akoene

Re: Minimale afmeting van een box/stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:50

Volgens mij is er helemaal niets wettelijk vast gelegd voor het welzijn van het paard. Ik dacht dat het laatste voorstel van de pvdd afgewezen was door het kabinet.

Belachelijk eigenlijk, want zo kan iedereen inderdaad ongestraft zijn gang gaan!

akoene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:01

aanvulling: volgens mij is de KNHS wel bezig met een soort handleiding voor welzijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:05

Er is wettelijk geen minimum helaas... de berekening voor het minimale wenselijke formaat staat hierboven. Als een paard zo goed als de hele dag buiten staat, dan zou het iets kleiner kunnen zijn (bijv 3 bij 3). Staat het paard eigenlijk de hele dag op stal, dan zou de plaats in de stal groter moeten zijn.

suuzje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:11

volgens mij moet een stal zo groot zijn dat het paard kan liggen en een beetje lang uit
( dit heb ik gehoord dus weet niet of het waar is )

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:03

Dit hangt natuurlijk van de groote van het paard/pony af, want een shet hoeft niet in een 3X3 box te staan, maar voor de meeste pony's en paarden is een 3X3 box goed als je nou een paard dat groter is dan 1.70 zou ik wel iets groters nemen, maar als je bijvoorbeel over A en B pony's praat dan zouden die ook best in een kleinere box kunnen, zolang ze maar voldoende ruimte hebben om lekker languit te liggen :)