Liksteenhouder voor in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelike

Liksteenhouder voor in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 13:33

Welke liksteenhouder voor in de wei gebruiken jullie? Ik heb niet de mogelijkheid om deze ergens
tegenaan te hangen, i.v.m. het schuren.

Nu kwam ik laatst langs een wei, en zag meer zoiets als hieronder op de foto. Alleen was die echt om in de wei
te liggen, en was die aan beide kanten 'open' zegmaar. Helaas ligt er geen huis bij die wei, en weet ik niet waar
deze van is. Anders had ik deze mensen kunnen vragen :D

Afbeelding

Welke gebruiken jullie, en waar zijn ze eventueel te koop?
Zag op bokt ook een liksteenhouder van een boomstam voorbij komen, maar ben bang dat ze daar in gaan
bijten en van eten.

akoene

Re: Liksteenhouder voor in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:51

Wij hadden deze in een vierkant, wel het zelfde idee! Deze kan zowel opgehangen worden als neergezet worden.
Ik hoop alleen dat je paarden deze laten staan.....

Mariella_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:30

Is dit misschien een idee?

Vente Paarden likemmers

Bij paarden en pony´s die weinig tot geen krachtvoer krijgen ontstaat een tekort aan mineralen, sporenelementen, en vitaminen. Vente Paardenvoeding heeft een likemmer ontwikkeld met een bijzonder hoog gehalte aan deze elementen.

De likemmer bevat een hoog gehalte aan Vitamine A, D3, E en een vitamine B-complex. Daarnaast zijn onder andere koper, zink, mangaan, ijzer, jodium, selenium, en de mineralen calcium, fosfor, magnesium en natrium ruim vertegenwoordigd.

Deze likemmers zijn daarom de ideale aanvulling tijdens de weidegang, voor sobere rassen, opfokpaarden, of paarden die op rust staan of revalideren.

De likemmers van 25kg zijn regenvast en kunnen voor extra stabiliteit eenvoudig in een autoband worden geplaatst of met een beugel aan het hek worden bevestigd.

100 gram opname is gelijk aan 2 tot 3 kg krachtvoer van een gemiddelde samenstelling. De voerkosten bedragen zo´n 3,50EURO per paard per maand.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:33

ik draai een schrikdraad houder in een paaltje,
zo'n ding:
http://www.aquariaveldhuis.nl/domeinen/ ... houder.JPG
dan een touw door de liksteen heen en dan door de houder heen halen en goed vastzetten
zo kunnen de paarden er bij ons heel goed bij :j

moet je wel houten paaltjes hebben om zo'n ding in vast te zetten :D
en anders gaan ze gewoon op de grond ,zo snel regenen ze niet uit elkaar

akoene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:36

Dat lijkt mij ook handig idd, alleen zegt TO dat ze ze niet kan ophangen omdat haar paard dan gaat schuren... En paarden die jeuk hebben zijn ineens heel handig en lenig ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:37

Hier ook voorkeur voor likemmers in de wei ipv stenen met houders.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:38

:o :D
daar heb ik dus net overheen gelezen.
maar vreemd dat een paard tegen een liksteen aan gaat schuren?
zou dan in elk geval ook even kijken waarom het paard schuurt :P

maar goed, verder gaan ze bij ons gewoon op de grond,wil ook prima.
en als ze dan nog er tegen aan willen schuren..........tja :+

die lik emmers zijn trouwens ideaal zag ik net!
alleen weer zo jammer dat ze hier dus niet te krijgen zijn.
heb ook het idee dat er bij ons mee gevoetbalt gaat worden _O-

akoene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:44

Hahaha, ja ze kunnen dan zelfs aan de raarste dingen gaan schuren! Ik hoef het bij ons in de wei ook niet op de grond te zetten hoor.... Blijven ze denk ik wel 1 hele dag heel :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:02

ik zie net dat er veel meer soorten likemmers voor paarden te koop zijn..
als je bij google intypt -likemmer paard - dan krijg je meerdere soorten, ook via internet gewoon te bestellen :j

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:05

Ik heb de liksteen(zo'n groot blok) op het pleintje liggen tussen 4 tegels. Gaat ong 6 maanden mee.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 15:22

Ze gaan zich niet speficifiek aan die liksteen schuren, maar wel aan de paal. Wij hebben geen houten palen waar we ze aan kunnen bevestigen helaas.

Het zou echt iets moeten zijn voor op de grond. Hymalaya likstenen zijn de enige tot nu toe die het goed doen hier. De likemmers kijken ze niet naar om. Tja het zijn er ook nog met gebruiksaawijzing hahaha

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:10

kijk wel even naar de basis van de liksteen. Vaak gebruiken ze daar melasse/stroopachtig spul voor in die likemmers en sommige paarden eten die dingen als snoep! Niet gezond dus!. De normale mineralen/zout likstenen hebben dat niet. Daar likken ze alleen aan als ze er behoefte aan hebben. niet voor het lekkere...

Onze boomstam wordt niet aangevreten. De liksteen wel ;) Maar heb mijn boomstam nu wel binnen in de schuilstal om smelten wat te voorkomen. Als er regen ergens in blijft staan lossen likstenen toch wel sneller op. Iets met een afdakje erboven tegen de regen is dan wel het meest zuinig :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:24

Ja ik wil ook nog graag iets met een afdakje....als ze dat nu eens standaard ergens zouden aanbieden , want ik heb geen inspiratie :P

Ik had eigenlijk hoop dat bij die boomstam het "gesmolten" zout toch rond die steen blijft zitten ?
Water trekt in het hout of verdampt , zout blijft achter ?

Of hoopte ik dat alleen maar :P

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:30

ik hang elk jaar een liksteen aan een oud halstertouw aan het hek, zodanig dat hij los hangt en ze er dus niet aan kunnen schuren of in bijten. Ook heb ik nog ergens een standaard met vier pootjes die je in de grond kunt steken maar dat was wat onhandig als het hele spul ging rennen en spelen, dan lopen ze die standaard uit de grond...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:39

Direct op de grond wordt de steen sowieso wel smerig hoor , ik heb hier wat likstenen in hun houder op de grond gezet gehad , maar dan zitten ze steeds vol met aarde vanwege regen en langsrennende paarden :P