2-jarige, wat wel en niet te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irma1984

2-jarige, wat wel en niet te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 22:30

Ik heb binnenkort een 2 jarige, hij komt 24/7 buiten te staan, maar ik heb wel de beschikking over een poetsplaats, binnen- en buitenbak.

Uiteraard moet hij nog lekker paard zijn, maar ik wil jullie mening graag weten over wat ik wel en niet met hem kan doen op dit moment. Alles behalve rijden zeg maar ;)

Brand maar los!

Anomien

Re: 2-jarige, wat wel en niet te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:32

gewoon veel in de hand, korte wandelingen.. korte oefeningen met schriktraining (bal, zeil, container... vlag).
poetsen..frunniken. En alles qua beweging en spel heel kort houden. Wat licht grondwerk.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:40

Iig. nog geen longewerk mee doen, is op die leeftijd nog te belastend voor pezen en gewrichten, vanwege de eenzijdige belasting bij het in een cirkel om je heen lopen. Verder eens met Knert. Wat je ook gaat doen: niet te lang en hou het speels.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:46

Af en toe even lekker borstelen, eventueel een keertje wassen/benen afspuiten.
Laten wennen aan netjes mee te lopen. Desnoods langs de weg, mits verantwoord natuurlijk.
Schriktraining...

En verder gewoon nog lekker jong laten wezen en lekker laten genieten met soort genootjes op de weide....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:05

Alles behalve rijden wat handig kan zijn later. Verschillende omgevingen, dus lekker wandelen bos, en in verkeer/dorp.
Schriktraining inderdaad, heb je toegang tot boxen? Zet hem in verschillende boxen om een hapje te eten, klim als dat lukt dan ook eens bovenin de boxwanden en geef van daaraf wat lekkers (dingen van bovenaf leren vertrouwen is heel handig voor als je wil gaan rijden) Idem door ruiters op een vriendelijk paard en wandel lekker door de bak als er mensen aan het rijden zijn allemaal makkelijk als voorbereiding.
Voeren uit verschillende kleuren en vormen bakken/emmers. Aanraken met dingen over hele lijf (lap, krakend plastic zakje, etc.) Idem met wapperende dingen vlakbij lijf zeker op grens blinde vlek blikveld. Express en eerst zichtbaar dingetjes laten vallen (borstel, emmer, etc.) Achter, voor en onder paard door kunnen vegen met bezem. Dus inderdaad alles wat je ook maar kan bedenken wat erg handig is gewoon te kunnen doen bij of met een paard.

irma1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 23:08

Zitten leuke antwoorden tussen! Ga het zeker meenemen!

Heb toegang tot boxen
Laatst bijgewerkt door irma1984 op 09-03-11 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:13

nuttig topic.. Mijn friesje wordt volgende maand 2 jaar..

Ik kan m al een deken omdoen, een sjabrak opleggen, een longeersingel omdoen en aansingelen, een zadeltje opleggen (niet rijden of helemaal niks, gewoon voor het gevoel) ik kan een jas over zijn hoofd leggen, ik kan m netjes aan 2 zijkanten van zijn halster vastzetten.. Voetjes wassen, allemaal geen probleem.. :) Alleen t buiten wandelen is nog heul spannend :D

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:01

Schriktraining, wandelen, zorgen dat hij netjes stil blijft staan als hij vast staat (als hij dat nog niet kan) ;)

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:35

Dus je gaat t doen? ;) leuk!

Schriktrainen, aangebonden staan en alles (borstelen, hoeven, leunend baasje...) rustig over m heen laten komen zonder dat je iets stuiterends aan je touwtje hebt staan, grondwerk als je daar van houdt, stemcommando's...

foto's? :D

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:48

Ik doe de meeste stomme dingen :+ ik ga rondjes rond hem springen, of tijdens het wandelen 'schiet' mijn arm uit naar boven oid. Ik klop overal op, raak alles aan.Zwiep met een zweep naast m, rol een bal onder hem door of gooi er een over zn rug. Vanalles :D Veel schriktraining want dat is vooral leuk en goed voor het vertrouwen. Ik rij eens met een fiets binnen of een brommer of we oefenen met auto's. Karretjes,afzetlintjes,skelters,kinderwagens etc :)

edit: Oh en tijdens het wandelen leg ik van alles op z'n rug, liefst dingen die geluid maken, ook tijdens het poetsen liggen borstels,stiekjes etc allemaal op de rug haha.

JVBdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:36

Wij zijn lekker bezig geweest met NH, grondwerk, buiten wandelen, schriktraining, zwemmen e.d. Gewoon overal aan laten wennen aan alle dingen die je straks ook op het erf/de weg tegen kunt komen. Plus natuurlijk een stukje algemene opvoeding als poetsen, vastzetten, netjes opstappen e.d.

irma1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 22:30

amber2588 schreef:
Dus je gaat t doen? ;) leuk!

Schriktrainen, aangebonden staan en alles (borstelen, hoeven, leunend baasje...) rustig over m heen laten komen zonder dat je iets stuiterends aan je touwtje hebt staan, grondwerk als je daar van houdt, stemcommando's...

foto's? :D

Hey ;)

Heb m idd gekocht ;) Hij komt eind april/begint mei. Foto's staan wel op mn profiel