de paardenwelzijns hype

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

de paardenwelzijns hype

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 17:27

Hallo bokkers,

Paardenwelzijn is momenteel een hype. Opzich terecht, er gaat genoeg mis, maar hoe de wet en regelgeving nu denkt om te gaan met paarden houden baart mij zorgen. En voor zover ik op dit forum heb gelezen heb ik niet de enige:

gohya schreef:
De DB VERPLICHT,de Gemeente VERBIED.
Je staat machteloos en bent kansloos.

joyce B schreef:
Mensen willen vaak wel, maar worden klem gezet tussen allerlei regelgeving.
*aan de ene kant beschutting moeten regelen voor je dieren, aan de andere kant geen bomen mogen planten en geen schuilstal mogen bouwen.
*aan de ene kant je paard niet in de modder mogen laten lopen, aan de andere kant niet mogen bestraten in je weiland en de grond niet keren of er een zandpaddock op aan laten leggen...
*aan de ene kant je paard naar buiten moeten zetten, aan de andere kant commentaar als de paarden in de regen of sneeuw buiten lopen en er uit zien als verzopen katjes

En ondertussen kunnen ze nog niet eens de meer ernstige uitwassen van dierenleed aanpakken vanwege mankementen in de wetgeving, en dan wel allerlei regeltjes willen bedenken die nog moeilijker te handhaven zijn...

Etc.
Nu ben ik het eens met het feit dat er best wel wat verbeterd kan worden aan paardenwelzijn. Ik denk alleen niet dat het huidige concept besluit ( KLIK ) hier geschikt voor is.
Maar als wij paardenvolk niets ondernemen kan ik me zo voorstellen dat er in de toekomst toch echt zoiets gaat ontstaan.
Daarom heb ik zelf iets opgesteld.
Ik ben het namelijk niet eens dat elk paard elk jaar naar de tandarts moet (2jr volstaat ook prima, paarden met een goed gebit hoeven nog veel minder), of dat je die lange plukken uit zijn oren niet mag inkorten. En die verplichte schuilstal is leuk, maar geen enkele gemeente die daar toestemming voor geeft.
De afmetingen van de box zijn te zwart/wit (er is meer dan alleen de afmetingen, hoelang staan ze erin? hoe ziet de box eruit?)

Ik hoop erop dat we wellicht wel zover komen en zelf een pakket aan regels kunnen opstellen, die beter uitwerkt dan dat wat de DB nu denkt te doen en de sectorraad voorlopig vooral vergeet te doen. Daarom hier een begin van mijn kant:

- Er moet een diploma komen voor hoefsmeden/bekappers waarin zij getest worden op hun kennis over de anatomie van het paard en de hoefwerking.

- Een paard moet minstens 2 uur per dag vrije beweging krijgen.

- Bij minder dan 4 uur per dag vrije beweging moet de box minimaal de afmeting van tweemaal de stokmaat van het paard in het kwadraat.
- Bij meer dan 4 uur vrije beweging per dag volstaat een box met minimaal 1,8 maal de stokmaat van het paard in het kwadraat.
- Een box met buiten of binnen luik waarbij het paard met hoofd en hals naar buiten kan volstaat met minimaal 1.8 maal de stokmaat in het kwadraat.

- Paardentandarts behandelingen moeten genoteerd worden in het paspoort, zodat er een duidelijker beeld over de verzorging van paard of pony ontstaat.

- Bij paarden en pony's waarbij geconstateerd word dat zij langer dan 6 maanden:
- te mager zijn door ondervoeding of,
- te lange hoeven hebben door geen bekapping, of,
- een wormbesmetting hebben door geen ontworming,
moeten in beslag genomen worden wegens slechte verzorging.
Mocht een eigenaar dit 3 keer overkomen, moet deze een verbod op paarden houden krijgen.
Bij paarden die door ziekte mager zijn, te lange hoeven hebben of een wormbesmetting hebben moet dit bewezen/aangetoont/verklaard worden door een dierenarts of hoefsmid met bewijzen van bekapping, ontworming of behandeling.

- Elke gemeente moet een bouwvergunning verlenen voor een 3 wandige schuilstal met de afmetingen van 6 bij 3 per 1 hectare grond waar 2 of meer paarden of pony's gehouden worden, mits er geen mogelijkheid is tot creëren van natuurlijke schuilmogelijkheden in de vorm van bomen.
- Elke gemeente moet vergunning verlenen voor bestrating van 12 vierkante meter per 1 hectare in een weiland waar paarden gehouden worden.
- Elke gemeente moet vergunning verlenen voor het aanleggen van zand paddocks ter grote van 50 m2 per paard, afgezet met schriklint.

- Per 60 m2 grond mag 1 paard gehouden worden.

- Paarden die dag en nacht buiten staan dienen toegang te hebben tot een schuilmogelijkheid tegen zon en wind, een bomenrij welke op elk punt van de dag en bij elke windrichting beschutting geeft is afdoende.

- Staarten couperen is verboden en paarden met gecoupeerde staarten moeten in Nederland verboden zijn op evenementen en wedstrijden.

- Een paard moet de hele dag toegang hebben tot drinkwater

- Prikkeldraad is verboden rond een verblijf waar paarden in gehouden worden

- Veulens worden gehouden samen met 1 of meerdere soortgenoten.
- Paarden hebben zicht, reuk en hoor contact en de mogelijkheid tot fysiek contact met tenminste 1 ander paard, tenzij dit met oog op de gezondheid en of het welzijn van het paard niet wenselijk is

- Paardenmarkten zijn verboden

Goof

Re: de paardenwelzijns hype

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:33

Tuurlijk, en er zijn natuurlijk zo vreselijk veel inspecteurs die overal de afmetingen van de stal op komen nemen en vervolgens wekenlang met een verrekijker liggen kijken hoe lang het paard er per dag uitkomt om te kijken of de stal overeenkomt met de "buitentijd' van een paard.
En alle gemeenten gaan ineens hun bestemmingsplannen spontaan omgooien en gaan iedereen toestaan alles maar te bestraten en overal beschutting te bouwen.
En diezelfde inspecteurs komen ook iedere x-aantal weken langs om te kijken of je paard wel op tijd bekapt wordt en niet te lange hoeven heeft, kan hij gelijk even kijken of er wormen in de drollen zitten. Zo ja, wordt je paard spontaan meegenomen, dat was immers de regel....

M.a.w.; flauwekul en niet na te komen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:57

Ik heb zelf geen input, wel een paar vragen.

Alleen een diploma voor hoefsmeden? Wat dan te denken van al die osteopaten en andere paardenbehandelaars die vaak ook geen diploma hebben? Moeten ze dan allemaal een diploma hebben; zou dit niet gewoon op basis van positieve ervaringen kunnen, zoals het nu ook gaat? (mond-op-mond-reclame)

Waarom 2 uur beweging als minimum? Ik denk dat we juist blij mogen zijn met de 4 uur die de DB nu aanhoudt.

Waarom mag de box kleiner bij meer beweging dan 4 uur? Dat kan betekenen dat een paard nog altijd 20 uur doorbrengt in een box die relatief klein is.

En waarom 6 maanden? Als een paard 6 maanden ondervoed is voor er actie wordt ondernomen lijkt mij dat het dier al ernstige gezondheidsproblemen kan hebben opgelopen. Lijkt mij logischer om de eigenaar een termijn van 1-2 maanden te geven, is er in die periode geen zichtbare verbetering (gecontroleerd door VA, bijv.) wordt het paard in beslag genomen.

Elke gemeente moet vergunningen verlenen - of moeten mensen zich misschien soms ook aanpassen aan wat de gemeente voor straatbeeld wil, of leefomgeving, en geen paard willen houden waar dit eigenlijk niet goed mogelijk is? Omgedraaid kan je namelijk ook zeggen: een verbod om paarden (aan huis) te houden indien gemeentes om welke reden dan ook geen toestemming willen verlenen om de noodzakelijke maatregelen te treffen voor het houden van paarden.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:13

DaniBanani schreef:
Ik heb zelf geen input, wel een paar vragen.

Alleen een diploma voor hoefsmeden? Wat dan te denken van al die osteopaten en andere paardenbehandelaars die vaak ook geen diploma hebben? Moeten ze dan allemaal een diploma hebben; zou dit niet gewoon op basis van positieve ervaringen kunnen, zoals het nu ook gaat? (mond-op-mond-reclame)

Waarom 2 uur beweging als minimum? Ik denk dat we juist blij mogen zijn met de 4 uur die de DB nu aanhoudt.

Waarom mag de box kleiner bij meer beweging dan 4 uur? Dat kan betekenen dat een paard nog altijd 20 uur doorbrengt in een box die relatief klein is.

En waarom 6 maanden? Als een paard 6 maanden ondervoed is voor er actie wordt ondernomen lijkt mij dat het dier al ernstige gezondheidsproblemen kan hebben opgelopen. Lijkt mij logischer om de eigenaar een termijn van 1-2 maanden te geven, is er in die periode geen zichtbare verbetering (gecontroleerd door VA, bijv.) wordt het paard in beslag genomen.

Elke gemeente moet vergunningen verlenen - of moeten mensen zich misschien soms ook aanpassen aan wat de gemeente voor straatbeeld wil, of leefomgeving, en geen paard willen houden waar dit eigenlijk niet goed mogelijk is? Omgedraaid kan je namelijk ook zeggen: een verbod om paarden (aan huis) te houden indien gemeentes om welke reden dan ook geen toestemming willen verlenen om de noodzakelijke maatregelen te treffen voor het houden van paarden.

http://www.nhk.nl/downloads/paardenhoud ... _beeld.pdf

Ik denk niet dat gemeente vergunningen gaan verlenen en je het inderdaad beter om kan draaien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:18

Als er dan ook een regelgeving is die de complete willekeur van ambtenaren bij de gemeentes een halt toeroept, die wat meer flexibiliteit eist en een minimum aan IQ van de mensen gerandeert die de regels maken (en handhaven) ben ik helemaal voor.
Een aangezien dat niet gerealiseert wordt en niet gerealiseert kan worden, is ieder verscherping van de regels zoveel waard als het papier waar het op geschreven staat.
Met andere woorden: BOEL oliebol
Niet waard om daar energie aan te verspillen....

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 21:24

Goof schreef:
M.a.w.; flauwekul en niet na te komen.

Dat vind ik ook. Maar regering wil nou eenmaal dat soort (niet controleerbare) regels.

DaniBanani schreef:

Omdat alle paarden bekapt moeten worden en niet alle paarden naar een osteopaat gaan. Maar van mij mogen die er ook bij. Die positieve ervaringen zeggen niets tot weinig, helaas.

Citaat:
maak er dan 4 van.

Citaat:
4 uur naar buiten is al een enorme vooruitgang op wat nu gangbaar is op veel stallen (2 uur naar buiten en écht te kleine stallen). Stapje voor stapje, anders hebben we straks een probleem.

Citaat:
En waarom 6 maanden?
Omdat als je een paard (sterk) vermagerd aankoopt het nog zeker 4-6 maanden kan duren voordat hij hier zichtbaar van opknapt, vooral in de winter. We willen niet dat mensen die goed voor hun dieren zorgen hun paarden kwijt raken :) Maak er anders 4 van.

Citaat:

En wat wil je dan gaan doen met al die paarden die op die plekken nu wel aan huis gehouden worden? Op kosten van de belasting een ENORM opvanghuis beginnen?
De gemeentes moeten maar eens gaan beseffen dat een schuilplek in de vorm van bomen of een stukje bestraat geen afgunst is van het straatbeeld, en het nu eenmaal nodig is om het onnodig paardenleed te voorkomen. Momenteel mag een schuilstal helemaal nooit, helemaal nergens en dat is gewoon ontzettende onzin. Geloof mij maar dat voorbijgangers liever in de regen de paarden droog ziet staan of met 40 graden uit de zon dan verzopen of verbrand :) We moeten er maar eens aan gaan wennen dat ' verpaarding' van het landschap nu eenmaal een feit aan het worden is.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:00

[NM] > [VSW]

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:25

Ik vind het initiatief leuk , maar vindt dat je wel aan het beknibbelen bent op al ZEER summiere eisen , zoals die 4 uur vrije beweging.

Enneh , per 60m2 een paard..hoe kom je daar in hemelsnaam bij ?

Er zou beter iets kunnen komen van een regel dat je pas mag OVERWEGEN om een pony neer te zetten als je minimaal 1000m2 beschikbaar hebt. En dat is dan al erg weinig ruimte eigenlijk.....

Al die mafkezen die op elke postzegel een paard neer willen zetten....op de vreemdste plekken zie je paarden tussen het schuurtje en de schutting van de buren ingeperst staan :n

En dan nog de paarden op grote stallencomplexen met mooie bakken , solarium , stapmolen en grote kantine...met meer dan 100 paarden die alleen maar onder begeleiding hun stal uitkomen omdat er geen ruimte is voor langdurige vrije beweging , door een gebrek aan ruimte....

Ook kun je de gemeentes natuurlijk moeilijk dwingen om ineens het beleid finaal om te gooien.

Als iemand zijn paard neerzet op een stukje grond dat niet geschikt is om paarden te houden , omdat er geen schuilgelegenheid is , dan is de eigenaar van het paard fout , niet de gemeente.

Een ander kan dan 12 kinderen fokken en van de gemeente eisen dat er nog 3 verdiepingen en diverse uitbouwen aan hun huisje bijgebouwd mogen worden , midden in de middeleeuwse beschermde dorpskern :P

Ben het er trouwens wel mee eens dat men ernaar zou moeten kijken of bepaalde ontwerpen van schuilstallen onder bepalde voorwaarden wel toegestaan zouden kunnen worden.

Er zijn best landschaps-verfraaiende schuilmogelijkheden te bedenken :j

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:11

Cassidy schreef:
Als er dan ook een regelgeving is die de complete willekeur van ambtenaren bij de gemeentes een halt toeroept, die wat meer flexibiliteit eist en een minimum aan IQ van de mensen gerandeert die de regels maken (en handhaven) ben ik helemaal voor.
....

Jammer genoeg zijn er geen minimum eisen aan het IQ voor het reageren op bokt... :x 8)7

Net zoals de TS blijkbaar geen kaas heeft gegeten van het hoe en wat bij gemeentes (want er zijn gemeentes (vooral enkele in landelijk gebied) die tegenwoordig het advies beleid hanteren waarbij dus 1 schuilgelegenheid per hectare is toegestaan) vind ik dat jij ook een nogal kortzichtige kijk hebt... Regels zijn er niets voor niks en een goede gemeente hanteerd al een ontheffingen beleid, alleen willen mensen alleen maar meer en meer, met burenruzie's tot gevolg en dat moet de gemeente maar oplossen 8)7

Als je een huis koopt moet je van te voren controleren wat wel en niet mag en niet naderhand klagen dat je paarden geen schuilgelegenheid hebben of dat je geen paard in je achtertuin mag houden. Je bent er zelf helemaal bij...

Natuurlijk ben ik ook van mening bij agrarische bestemming een schuilstal eigenlijk wel hoort... want elk dier wat buitenloop heeft immers behoefte aan schuilgelegendheid... bij natuurgebieden is dat natuurlijk anders. Maar sommige veranderingen hebben nogal wat voeten in aarde bij gemeenten...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:16

Als er toch vaste normen moeten komen, dan liever wat ruimere, dan zo enorm krap...

De weiden aan huis zijn vaak niet het probleem van "geen schuilgelegenheid" want in je achtertuin mag je altijd wel een schuurtje bouwen, mits binnen het toegestane aantal m2 en op de juiste plaats.

Het probleem van schuilgelegenheid speelt bij weides in (landelijk gebied), waarbij het land in gebruik is door iemand die er niet (vlak)bij woont. Dus in plaats van een gemeentelijke ontheffingsregeling, zou een landelijke regeling van een bepaald aantal m2 schuilplaats per oppervlakte, zoals in Belgie geldt als ik het goed begrepen heb, wel een goede maatstaf zijn. Of eventueel verplaatsbare schuilgelegenheid toe staan zodat je bij omweiden de stal/tent kunt verplaatsen en je niet meerdere hokjes hoeft te bouwen. Als de wei niet gebruikt wordt, dan ook de verplaatsbare schuilgelegenheid er uit... Dat zou een mooi compromis zijn denk ik...

misschien is scheidingslijn van de norm van stalgrootte 1,8 of 2x de schofthoogte in kwadraat handiger bij maximaal 12 uren op stal. (dus alleen voor de nacht, of in dazentijd alleen voor de dag) Dat is eventueel ook makkelijker te controleren als je midden op de dag langs komt zie je ze wel buiten of binnen staan...

Half jaar vind ik ook te lang om in te kunnen grijpen. Denk dat je ook in 1 of 2 maanden moet denken, met daarbij de aantekening dat je indien een paard om medische redenen er slecht uit ziet en behandeld wordt, dat je dat aan kunt tonen aan de hand van verklaringen van dierenarts en/of hoefsmid en er gelijk na constatering, afhankelijk van de ernst van de zaak na een paar dagen/week/2 weken, iemand opnieuw langs komt om te kijken of de situatie verbetert is. Een paard dat tot zijn knieën in de stront op stal staat, misschien zelfs zonder eten en drinken, kan de volgende dag al verholpen zijn... Als je daar een week voor nodig hebt, is dat veel te lang! Onstoken wonden zal veel langer overheen gaan als je pech hebt.

Bij bedrijfsmatig paarden houden (en evt. particulier) zou een minimaal aantal m2 uitloopmogelijkheid per dier wel een hele goede wetgeving zijn. Als je dan bijvoorbeeld 100m2 paddockruimte per paard neemt (en dat mag ook samengevoegd zijn tot grotere paddocks voor meerdere paarden), en eventueel 800m2 weide per paard, dan denk ik dat je een heel redelijk aantal m2 hebt, wat voor veel mensen, en bedrijven! haalbaar is en waarbij ook redelijk te waarborgen is dat alle paarden ook echt elke dag naar buiten kunnen in de paddock of de wei. 30 paarden op net iets meer dan een halve ha grond inclusief gebouwen, parkeerplaats, rijbak en trainingsmolen, zoals je complexen in de randstad te koop ziet staan, dat kan dan niet meer. En terecht!
Die grond hoeft dan niet pers'e eigen grond te zijn, mag ook gepacht of gehuurd/in bruikleen, als het maar aantoonbaar beschikbaar is...

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:04

Ik moet eerlijk zeggen dat ik je opzet en idee helemaal niet zo gek vind. Het lastige is alleen dat er altijd maar leuke wetten en regels worden gemaakt, maar dat je altijd ongeveer moet hopen dat de helft ervan wordt nageleefd en de andere helft toch wordt overschreden. Daarom denk ik ook dat deze regels niet te streng zijn, want ook al zijn ze hier en daar misschien te strak, of juist te soepel (volgens de paardenliefhebber), ik denk dat je al een heel eind bent als dit straks echt werkelijkheid zou worden in Nederlands paardenland!

W.b. die vierkante meters per paard, lijkt me die 60 vierkante meter al gewoon een begin. Je kunt niet meteen zeggen dat je 1000 m2 per paard moet hebben, want dan moeten er gewoon meteen hele bedrijven stoppen. Natuurlijk, die bedrijven zijn dan nu ook niet diervriendelijk bezig, maar je moet ergens beginnen waardoor mensen inzien dat het toch niet zo slim is om een pony in de achtertuin te zetten en de manege toch eens gaat bedenken waarom ze 0,0 vierkante meter buitenruimte hebben en toch 30 paarden 24/7 op stal. Dat zijn schrijnende situaties waar je met deze regels wel iets aan kunt doen. Of Blacky en Drafje van de overburen dan vervolgens nog steeds op 50 m2 met z'n tweetjes staan te grazen ipv op 1000 m2, tsja, eerlijk gezegd vind ik dat geen dierenmishandeling!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:06

Die 6 maanden bij verwaarlozing e.d. zou je ook kunnen opdelen, bijvoorbeeld dat er na 2 maanden nog iemand komt kijken en dat er dan zichtbaar verbetering moet zijn, óf een DA verklaring. Dan hoeft het probleem nog niet opgelost te zijn, maar dat is wel een termijn waarin iedereen bij kan voeren of een DA/hoefsmid/ontworming kan inschakelen!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:46

dat je een bewijsje moet hebben zodat je kan aantonen dat je voor je paard kan zorgen haha ( ik zie iedereen al bij het CBR in de examenkamer kiezen met zo'n kastje)en wie bepaalt wie of wat deskundig is, IMO is de paardensector te verdeeld door allerlei meningen en uitgaanspunten dat er veel niet realistisch is.

Vind de TS wel een paar goede punten hebben :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:48

manishdra schreef:
Cassidy schreef:
....

Jammer genoeg zijn er geen minimum eisen aan het IQ voor het reageren op bokt... :x 8)7

Net zoals de TS blijkbaar geen kaas heeft gegeten van het hoe en wat bij gemeentes (want er zijn gemeentes (vooral enkele in landelijk gebied) die tegenwoordig het advies beleid hanteren waarbij dus 1 schuilgelegenheid per hectare is toegestaan) vind ik dat jij ook een nogal kortzichtige kijk hebt... Regels zijn er niets voor niks en een goede gemeente hanteerd al een ontheffingen beleid, alleen willen mensen alleen maar meer en meer, met burenruzie's tot gevolg en dat moet de gemeente maar oplossen 8)7

Als je een huis koopt moet je van te voren controleren wat wel en niet mag en niet naderhand klagen dat je paarden geen schuilgelegenheid hebben of dat je geen paard in je achtertuin mag houden. Je bent er zelf helemaal bij...

Natuurlijk ben ik ook van mening bij agrarische bestemming een schuilstal eigenlijk wel hoort... want elk dier wat buitenloop heeft immers behoefte aan schuilgelegendheid... bij natuurgebieden is dat natuurlijk anders. Maar sommige veranderingen hebben nogal wat voeten in aarde bij gemeenten...

Helaas maar vaak genoeg de willekeur van de ambtenaren aan het werk gezien (en de fouten die ze daarbij maken) maar degene die de dupe is, is wel de koper/eigenaar van een object, die van tevoren duidelijk heeft gecheckt of dingen mogen, dit ook schriftelijk is toegezegd en in de nodige documentatie werd omschreven, waar vergunningen zijn afgegeven die naar kort geding weer ongeldig werden verklaard en waar officieel neergezette gebouwen alsnog mochten worden afgebroken.

Of...als de vinger in de pap dik genoeg is, wordt er een gedoogbeleid gehanteerd en mogen dingen "blijven staan".

Theoretisch zal het allemaal piekfijn in elkaar zitten, de praktijk laat echter anders zien. Ook als je je huiswerk hebt gemaakt, er vergunningen zijn afgegeven en er alsnog mag worden afgebroken, laat staan dat vergunningen niet worden afgegeven terwijl de buurman precies hetzeldfe heeft neergezet, riekt naar complete willekeur.

Blijf maar geloven in het rechtssysteem en dat alles zo goed geregeld is.
Ik weet dat het anders zit...