Een paard in je tuin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Een paard in je tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 13:29

Ik heb echt een super gaar idee.. :P

We wonen aan de rand van Gouda, echt tegen het groene hart aan.. UUUURRREEENNN rijplezier dus!
Mijn droom is toch echt wel weer een eigen peerd.. maar ik zie op tegen het reizen erheen en terug..

Nu hebben wij een tuin... niet groot.. met een achteruitgang..
En een schuur... met een betonnen vloer..

Nu denk ik: 'deur van de schuur vervangen voor een halve.. et voila!'
maar ik zie waarschijnlijk honderduizend dingen over het hoofd?

Mijn idee:

- schutting versterken/vervangen
- rubber matten in de schuur..
- tuin verder leeg maken (ligt stuk gras, verder wat half-dooie planten)
- schuurdeur vervangen voor zo'n half-deur effect.
- automatische drinkbak aanleggen in de schuur (word dus stal)

Het lijkt me ideaal als ik overdag de deur van de stal open kan laten, en dat ze lekker in de tuin loopt (onze huiskamer en zithoek kijken op de tuin uit.. dus de hele dag kan ik haar zien! :D )
Ik lekker met haar wandelen met de hondjes, en /of rijden.
savonds stal dicht.

Maaarrr...
- kan dat zomaar?
- wat zijn er voor 'eisen' voor een stal?
- Waar haal ik stro/zaagsel/hooi/voer
- waar laat ik mest?
- hmmm.. dat dus allemaal ;)

Zijn er hier mensen met ervaring van het ombouwen van een tuin tot paarden-stalling en 'paddoc'?

kleinvosje

Re: Een paard in je tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:31

Je vergeet de grootste drempel: de gemeente. De meeste gemeentes staan het niet toe dat er een paard in de 'achtertuin' gehouden wordt.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:33

Nou dit mag dus niet zo maar, je zal klachten krijgen van buren stank over last enz.
En waar ga je de mest laten.
Volgens mij mag je ook geen vee houden zo maar in de tuin van een rijtjes huis, volgens mij is dat gewoon zo geregeld door de gemeente.
Daarbij zal je tuin denk ik nooit zo groot zijn dat je paard er echt even lekker de benen kan strekken.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 13:34

Ja precies ;) vandaar mijn vraag.. en nee, de tuin is niet zo groot dat ie de benen kan strekken, maar zat weilanden hier in de buurt. Ik wil ook absoluut een 'losgooi' weiland regelen van te voren.

Maar als een paard houden niet zomaar mag, houd het al op natuurlijk ;)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:35

Buiten dat het niet zomaar mag van de gemeente mag het ook niet van de dierenbescherming. Een paard hoort voldoende ruimte en weidegang te hebben maar ook een maatje. Paarden mag je niet alleen houden.

En zo zijn er je eigen genoemde redenen ook nog betreft mest etc

Slecht idee dus

JoyceLa

Naast dat dit hoogstwaarschijnlijk niet wordt goedgekeurd door de gemeente vind ik het zielig voor het paard.. Paarden zijn kuddendieren en niet bestemd om alleen te staan...

_rosita_

Al zou het van de gemeente mogen, waar ga je je mest afvoeren?
En waar blijf je met je basisbenodigdheden die een paard nodig hebben?
- sociaal contact
- beweging.

beestje zou dus altijd alleen staan én kan zich nooit eens uitleven, een uitloopje om heen en weer te wandelen is lekker, maar paarden moeten onderling ook kunnen spelen, rennen en bokken... gaat dat gebeuren in jouw tuintjke?

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:36

Jep de gemeete :j
Daar zou ik eerst ff een gesprekje aanvragen,
voordat je je hoofd op hol laat slaan ;)
anders kom je misschien voor een grote teleurstelling te staan :n

en idd 1 paardje is een beetje zielig...(voor het paard zelf)

Succes

xmarliez

Hoe groot is je tuin? Is de belangrijkste vraag vind ik.
Eisen voor een stal is een vergunning en daarna kun je verder kijken naar eisen wat betreft het extrieur. Zaagsel en voer bij de boerenbond/welkoop, dat soort winkels. Hooi en stro bij een boer in de buurt :D
Mest op een stapel gooien en een keer in de zoveel tijd legen bij een boer of op een aanhangwagen gooien dan hoef je niet dubbel te scheppen.

Het klinkt allemaal erg leuk maar als je een stukkie hebt van 15x15 kom je natuurlijk niet echt ver. Ik vind weiland heel erg belangrijk dus zou zelf ook nooit de boel verbouwen tot paddock simpelweg omdat daar niets te halen valt qua eten. Mijn paarden vinden het heerlijk om in mijn (nu) grasloze wij rond te snuffelen en toch nog wat plukjes gras te kunnen pakken. Dus voor een grote paddock zou ik nooit gaan. Komt er nog bij dat je paard alleen? komt te staan. Is voor mij sowieso not done :) dus je moet het even vanuit je paard bekijken. Wat heeft je paard voor voordelen omdat hij bij jullie aan huis staat?

Oliebollie

Sorry, maar ik denk dat ik je uit je droom ga halen.. Voor alles moet je tegenwoordig vergunning hebben..
En heb je gedacht aan een maatje voor je paard?
Waar ga je rijden met je paard? Alleen maar buiten?
Heb je buren die overlast kunnen hebben? Denk aan stank en geluidsoverlast..

Ik zou dus lekker een stalletje zoeken, want dit ga je van je levensdagen niet voor elkaar krijgen.. Daarbij is het ook niet reeel voor het paardje..

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:39

Hoe groot is je tuin? Vergeet niet dat er een maatje bij moet, je tuin bij regen een grote drekbende word.

Automatische drinkbak heb ik ook niet en ze doen het prima zonder. Ik vul per dag een paar cementkuipen

Vergeet niet dat je heel vaak je ramen moet lappen als ze weer eens je woonkamer binnengluren :D .

Afbeelding

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:45

tja als het zo makelijk was hadden meer mensen een paard denk ik.

ik zou bijna denken dat je nog een penny meisje van een jaar of 12 was maar je profiel zegt toch echt dat je al ouder bent.......

als je een grote tuin heb makelijke buren.....die 's zomers in de stank willen zitten?
vergunning krijgt voor houden van paarden in een woonwijk?

en als je een weiland hebt, want tja een paard moet ook een keer kunnen uitrazen, en dan moet je er nog naar toe.
je zegt weilanden zat in de buurt, maar die weilanden zijn van andere mensen willen die wel een paard op hun weide hebben.

ik zou toch gaan voor een leuke pensionstal of evt een boer in de buurt waar je hem zou mogen stallen.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:50

Kijk eens in mijn profiel. Wij wonen op een woonboerderij en hadden een hele grote tuin. We hebben alle bomen weggehaald, zand laten storten, en er een grote paddock van gemaakt. Er staat 1 paard in, 1 veulen en 3 shetlanders. Gaat prima, ze hebben voldoende ruimte, mest word elke dag netjes weg gehaald, en niemand klaagt erover. Buren vinden het alleen maar leuk.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 13:51

Nou nou nou...

Relax..

vragen staat toch vrij? Ik vraag juist 'hoe of wat met mest'..
Ik bedenk het me alleen , en zeg ook niet of ik het doe.
Ik wilde alleen wat meedenkers. (omdat ik dus vanalles over het hoofd zie)

Ik zou het combineren. Dus zorgen dat er ook een weiland is (met meerdere paarden) of manege waar mijn paard heen kan, rijden in de bak, e.d.
Maar over het algemeen dan dus bij mij aan huis.

Maar ik hoor al dat het vooral kwa gemeente niet zo makkelijk ligt..

En waarom gelijk die beledigende reacties? 'pennymeisje' enzo.
Daar komen we niet verder mee ;)

Tuurlijk hoor ik heel graag alle tegenargumenten! Maar ga niet op de man spelen alsjeblieft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:52

In een klein achtertuintje een paard in je bergschuurtje willen zetten is meestal een slecht idee.

Het dier staat alleen , zonder maatjes , op een veels te klein plekkie. Je zit met buren en de gemeente ,
die (terecht !) vinden dat een achtertuintje niet bedoelt is om vee in te houden. Denk aan geluid en stank.

Voor je paard is het dus niet geweldig :n

Voor de bewoner(s) zelf is het ook wel lekker als ze eens in de tuin kunnen zitten en hun rommeltjes kwijt kunnen in het schuurtje.

Kortom : zelf lekker je tuintje houden waar het voor bedoelt is , en paard ook lekker houden waar het voor bedoelt is : met maatjes op een ruim stuk waar ze lekker kunnen rennen en rommelen samen :)

Heb je nu een vrijstaand huis met een grote tuin , en 2 paarden / ponies en nog een wei vlakbij , dan kan ik me nog voorstellen dat je de boel zo in kunt richten dat je zelf nog een terrasje hebt om buiten te zitten , berghokje voor je rommeltjes , en dan nog een apart schuilstalletje en voerhok , zadelkamertje voor de spullen , mesthoop ergens in een hoekje waar je er zelf + buren en voorbijgangers er geen last van heben , een fijn zand-paddockje van minimaal 15 x 15 meter , waar ze dan 's nachts op staan.....waarna ze 's ochtends weer lekker op de wei gezet worden :)

Dat zou nog kunnen werken , maar met minder moet je geen genoegen nemen vind ik.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 13:54

Klopt.. vooral je laatste zin vind ik erg goed.. met minder geen genoegen nemen.. ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:01

Je hebt inderdaad de gemeente.
Maar ik lees dat het paard hoofdzakelijk bij jouw komt te staan, dan moet je zoiezo nog een shet ofzo erbij nemen. Alleen vindt ik niet kunnen. Daarbij hoe groot is je tuin precies?

Buiten dat het misschien weinig plek is om te rennen. Zit je er ook mee dat het snel een blub zooi wordt als het paard er vaak staat. Als het klein is en wordt dan erg intensief gebruikt en een paard in de modder is ook niet prettig. Ook zul je onbeperkt hooi moeten voeren tegenwoordig ook zo goedkoop niet meer.
Mest kun je vast wel regelen om weg te brengen maar ook dat loopt ook behoorlijk op en zul je zoiezo bij een klein stuk zeker dagelijks alles weg moeten halen.

Maar ik zou het niet zo snel doen. Buiten dat het heel erg leuk is. Zit je ook behoorlijk vast. Want ze moeten dagelijks verzorgd worden. En al breng je ze dagelijks naar een weide bij nog andere paarden zul je misschien ook aan tijden gebonden zitten wanneer je ze kan brengen.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 09-03-11 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:02

hey
het is een heel leuk idee,
wij hebben het een paar jaar geleden gehad.
wij hadden een mini shet van de markt.
wij wonen ook in een rijtjeshuis met een schuur en de rest van de tuin was gedeelte gras en stenen.
ook niet groot maar voor een mini leek het wel leuk.

de helft van de schuur gebruikte we. we hadden nog een hondenkennel met een gat naar de schuur toe.
die kennel werd niet meer gebruikt en aangezien de pony net zo groot was als onze bouvier.
we hebben het gat naar de schuur toe iets grote gemaakt, schot in de schuur dan had ze de helft van de schuur tot de beschikking.

de mest deden we gewoon in de groenbak.
dat ging goed.
de gemeente hebben we niks van gehoord en de buren vonden het alleen maar leuk. sommige waren erg jaloers.

de pony van ons was niet geschikt en is even later weg gegaan.
maar nee ik zou het niet nog een keer doen.
en zeker geen grotere pony/paard.

denk je ook aan je ramen van het huis.
en gekke bokkensprong en je ramen liggen eruit, met alle gevolgen van dien (ook mischien met de pony)

en als je elke dag je pony de vrijheid wilt geven moet je hem ook vervoeren, hoe ga je dat doen?
een weiland in de buurt, oke goed bedacht. maar zou daar dan niet een schuilstal op mogen en dan 24/7?

denk er goed overna, ik wil je alleen adviseren om het niet te doen

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:05

Ik heb er nu drie thuis staan (heb wel land achter het huis en naast het huis een groot paddock).
Het is idd een hoop werk, vergeet je hooiopslag ook niet. Per dag heb ik zeker drie kruiwagens met mest.
En als je een keer weg wilt moet je alles weer zien te plannen/regelen.

Ze lopen alleen in de tuin omdat het maaien van het gras zoveel werk is.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:05

Hier staan de paarden ook in de tuin, maar de tuin is wel 4 hectare groot... 2 schuilstalletjes, 1 paard met 2 pony's, wel weinig gras maar daarvoor hebben ze onbeperkt hooi. Hooi halen we bij boeren in de buurt, voer halen we bij de boerenbond.
We hebben wel een vergunning gekregen om paarden te houden, maar niet voor een piste, of een echte schuur of wat dan ook, de regel is hier: we mogen alles zetten zolang het maar in 1 dag afgebroken kan worden. (Belgische regels voor een zonevreemde woning)
De paddock waar ze in staan is ongeveer 30 bij 60, en kleiner zou ik echt niet willen.
Ik mag niet de hele tuin inpikken omdat papa nog steeds zelf groentjes kweekt(hiervoor gebruikt hij trouwens de mest)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 14:09

Hooi opslag is inderdaad ook een goeie.. dat gaat gewoon niet.. en dat van de ramen ook niet over nagedacht..

(naast dat 2 dus echt niet past, maar wel nodig is..)

Ik geloof dat ik maar gewoon het hele idee af ga schuiven. Want het is gewoon niet te doen ;)
Bedankt voor het meedenken iniedergeval! Ik wilde toch eens kijken/bedenken OF het mogelijk was..
een minishetje eventueel wel (dan dus 2) maar een peerd echt niet ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:09

Je zegt dat je hem het grootste gedeelte van de tijd aan huis wil hebben. Dat houdt in dat je een maatje (bijv. een Shetlander) erbij zult moeten kopen. In jouw tuin moeten ze dus ruimte genoeg hebben om niet alleen bij elkaar te kunnen staan, maar juist ook om bij elkaar weg te kunnen komen, om te kunnen spelen en rennen. Aan 1x in de week in een 'uitraas weiland' staan hebben ze weinig, dieren snappen niet dat ze zich nu rustig moeten houden omdat ze straks mogen uitrazen.

Maar ik snap dat je wel naar een weiland toe wil gaan om ze te laten uitrazen, wel naar een manege wil gaan om te rijden. Waarom dan niet in de buurt een stal zoeken waar je paard lekker naar buiten toe kan, lekker met andere paarden kan spelen en kan rennen?

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:13

Een shet kan ik me inderdaad nog voorstellen... dat wou ik zelf ook doen met onze 2 shets maar als ik dan zie wat voor een zooi 2 honden als maken in de tuin :D
Nee, dan ben ik blij dat mijn paard gewoon in pension staat en mn shets bij vrienden in het weiland!

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:17

Hoe verzin je het.......een paard houden in je tuin!!!!!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:03

KenJeMe schreef:
Hoe verzin je het.......een paard houden in je tuin!!!!!

:? :?