Hoe Moet je je pony wassen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CariBlijHeid

Hoe Moet je je pony wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 20:33

Hoi, ik en mijn vriendin willen haar verzorgpony's wassen alleen weten we niet hoe we dat het beste kunnen doen.
kan je ook met gewone mensen schampo wassen?

groetjes *\o/*

LucianoS

Re: Hoe Moet je je pony wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:38

het beste is met babyshampoo of paardenshampoo

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:40

Of vloeibare groene zeep, dat houd de vetlaag ook min of meer in tact. Als hij op het weiland staat zonder deken zou ik hem sowieso niet wassen, want daarmee haal je altijd een deel van de vetlaag weg.

CariBlijHeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 21:43

pony's staan op stal en 4uur op weide en soms ook niet. een van de pony's is trouwens ook bang voor de slang, is hier een tip voor om de pony op gemak te wassen?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:43

Droogshampoo :j

Spray je op de vacht, in laten trekken, borstelen en klaar.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:44

Misschien op de ouderwetse manier, met een emmer en spons.

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:45

mijn paardje was er ook bang voor, heb haar toen gepakt met toen het 30 graden was, eeen gok erop gewacht. & ik kon haar zoo wassen met de slang. (A) maar ik deed het anders ook met spons en emmer hoor

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:46

Vind de eigenaar het wel goed dat jullie de pony's wassen? En is het ook echt nodig? Ik zou alleen wassen als het echt nodig is, je verstoort toch de natuurlijke huidbalans.

CariBlijHeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 21:49

de eigenaar wil juist dat we de pony's gaan wassen en dat vinden wij ook wel

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:50

Waarom wil je perse wassen? Ik zou als ik jou was lekker wachten tot de zomer ;)
Of heb je een solarium waar ze onder kunnen drogen?

Als je toch gaat wassen, zorg dan dat je niet direct met de slang op het hoofd richt. Zeker als het paard bang is voor de slang. Zorg ook dat je de lang altijd naar achter richt om gespetter asn de voorkant te voorkomen.
Met shampoo haal je de vetlaag weg, dus die zou ik in de winter liever niet gebruiken. Wanneer je met een harde borstel op de plek borstelt waar je ook de slang op hebt krijg je ook een heel schoon paard maar haal je minder huidvet weg.
Wil je toch shampoo gebruiken, zorg dan dat je echt heel goed uitspoelt. Als er restjes shampoo blijven zitten kan dat heel erg gaan jeuken ;)

CariBlijHeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 21:53

we drogen ze af met handoeken en we willen pas in de lente echt gaan wassen maar ik vind dat we er te weinig over weten dus om alles goed hebben wil ik goed voorbereid zijn

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:00

Persoonlijk was ik liever met paardenshampoo. De manen en staart kan nog wel met gewone mensenshampoo maar dat is omdat je dan de huid niet mee wast. Maar anders gebruik ik altijd paardenshampoo. Genoeg keus en zo duur is dat ook niet.
Voor de rest is het natuurlijk het makkelijks met de slang. Omdat je met een emmer water behoorlijk wat emmers nodig hebt wil je ze goed uitspoelen. Altijd onderaan bij de benen beginnen en dan langzaam omhoog.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:41

Eum .. Gewoon met paardenshampo en water :P

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:45

CariBlijHeid schreef:
we drogen ze af met handoeken en we willen pas in de lente echt gaan wassen maar ik vind dat we er te weinig over weten dus om alles goed hebben wil ik goed voorbereid zijn

Goed dat je er over informeert, maar ik zou nog even wachten tot de temperaturen wat hoger zijn.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:50

Cowboymagic Rosewater is fijn, maar wel prijzig....
Babyschampoo, head and shoulders (goed voor schilfers!) kan je ook gebruiken.

Goed drogen met een zweetmes, met een paar handdoeken het hoofd en de benen (goed bij de sokken), en een zweetdeken op (een extra zweetdeken is wel fijn om na een half uurtje te wisselen). Dan op stal zetten tot ze droog zijn.

Je kan wat antiklit in de manen en staart doen, hoefolie/vet of hoofmoist op de hoeven en babyolie op de snoet.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 01:09

goed dat je eerst wat meer info wilt hebben en wilt wachten tot het wat warmer is :j

ik gebruik altijd paardenshampoo, en eventueel een palmolive crémespoeling in de staart.

ik doe wel altijd met slang wassen, maar als je pony er bang voor is gewoon met emmer en spons doen :j
als je hem/haar helemaal wilt wassen, van onder naar boven en van achter naar voren wassen, heb ik ooit eens geleerd :') eerst de benen natmaken, dan de billen, dan de buik en rug, dan de boeg en hals, dan insoppen, en in tegenovergestelde richting afspoelen na het soppen, dus eerst de voorkant en bovenkant, dan achter- en onderkant (anders spoel je het schuim over de al afgespoelde delen en kan je dat stuk nog een keer doen :+ ).
daarna droogtrekken met een zweetmes, zweetdeken om en benen heel goed afdrogen met een handdoek. daarna kan je met een handdoek de hals droogwrijven, en pony binnen en uit de tocht houden tot ze weer zo goed als droog zijn.
je kan de staart en manen goed uitkammen en anti-klit inspuiten, en hoeven oliën om het af te maken zoals Doei al zei :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 01:30

Tammy_ schreef:
goed dat je eerst wat meer info wilt hebben en wilt wachten tot het wat warmer is :j

ik gebruik altijd paardenshampoo, en eventueel een palmolive crémespoeling in de staart.

ik doe wel altijd met slang wassen, maar als je pony er bang voor is gewoon met emmer en spons doen :j
als je hem/haar helemaal wilt wassen, van onder naar boven en van achter naar voren wassen, heb ik ooit eens geleerd :') eerst de benen natmaken, dan de billen, dan de buik en rug, dan de boeg en hals, dan insoppen, en in tegenovergestelde richting afspoelen na het soppen, dus eerst de voorkant en bovenkant, dan achter- en onderkant (anders spoel je het schuim over de al afgespoelde delen en kan je dat stuk nog een keer doen :+ ).
daarna droogtrekken met een zweetmes, zweetdeken om en benen heel goed afdrogen met een handdoek. daarna kan je met een handdoek de hals droogwrijven, en pony binnen en uit de tocht houden tot ze weer zo goed als droog zijn.
je kan de staart en manen goed uitkammen en anti-klit inspuiten, en hoeven oliën om het af te maken zoals Doei al zei :j

Afdrogen? Gewoon dag boven de 20 graden uitkiezen, met flink zon en vrijwel geen wind. Na wassen pony in schone zandbak parkeren en na ong. 15min zon + keertje rollen het droge zand eraf borstelen.
Wat ik wel altijd doe is naspoelen met wat azijn ivm afbreken/goed wegkrijgen van de zeepresten, als er restjes achterblijven kan dat nl gaan jeuken.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 01:33

+20 graden duurt nog wel even hoor := maar met lekker warm zonnig weer gewoon paard in de zon parkeren inderdaad, zijn ze binnen een kwartier zo goed als droog :Y)

laurieanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:53

ik gebruik altijd baby shampoo van zwitsal, maat je moet wel op een dag doen dat het lekker warm is :P