Shetlander in woonwijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ShetlanderLo

Shetlander in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 16:10

Hallo allemaal,

ik vroeg me af of je een shetlander in je tuin mag zetten.
ik woon in een vrijstaand huis, maar de tuin van de buren grenst wel aan ons tuin.
Moet je dan aan de gemeente vragen of je vergunning mag ofzo?
Zeggen ze dan ook wel ja, of altijd nee?
wij hebben een best wel grote tuin. Dus dit wou ik even weten.

groetjess ShetlanderLoverr *D

Aliki1

Re: Shetlander in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:11

Weet niet of dat zomaar mag! Zou toch ff langs de gemeente gaan!

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:12

Ik zou eerst even informatie opzoeken over alles en nogwat!

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:20

Ja mag. Of het verstandig is is een tweede natuurlijk. Bij ons zeggen ze van de gemeente het volgende:
Zolang het hobbymatig is (dus 1 paard op 1 persoon zeg maar) dan mag je deze gewoon houden in je achtertuin. Of dat de buren er blij mee zijn is een andere kwestie. Zij zeggen dus dat het wel mag maar dat je om de vrede te bewaren in de buurt beter wel kan overleggen met je buren...

Maar goed, dit is dus wat ik weet van onze gemeente. Of jouw tuin groot genoeg is voor een pony en hoe ze bij jullie gemeente erover denken weet ik natuurlijk ook niet. Kan zijn dat dit verschilt per gemeente!?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:21

Allereerst je buren ervan op de hoogte stellen wat je van plan bent. Mochten zij het er niet mee eens zijn zit je natuurlijk met een probleem. Ik denk dat het ook afhankelijk is van de tijd dat je het dier daar houd. Een achtertuin in een woonwijk is gemiddeld niet echt optimaal om een shet te houden qua ruimte. Maar als je bijvoorbeeld een merrie hebt die moet bevallen of een paard hebt met medische problemen waar je veel bij moet zijn is een shet wel een handig maatje om op te vangen in je achtertuin. Wat is eigenlijk de achterliggende gedachte bij je vraag?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:23

En wat ga je met de mest doen om maar een voorbeeld te noemen?

ShetlanderLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 16:23

Stybba schreef:
Allereerst je buren ervan op de hoogte stellen wat je van plan bent. Mochten zij het er niet mee eens zijn zit je natuurlijk met een probleem. Ik denk dat het ook afhankelijk is van de tijd dat je het dier daar houd. Een achtertuin in een woonwijk is gemiddeld niet echt optimaal om een shet te houden qua ruimte. Maar als je bijvoorbeeld een merrie hebt die moet bevallen of een paard hebt met medische problemen waar je veel bij moet zijn is een shet wel een handig maatje om op te vangen in je achtertuin. Wat is eigenlijk de achterliggende gedachte bij je vraag?

ik wou het gewoon weten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:36

Meestal is het paard op zich nog niet zo'n punt maar de mest wel. Daar komen in de zomer vliegen op af en het stinkt natuurlijk verschrikkelijk. Zelfs als je het regelmatig opruimt (waar wou je het trouwens opslaan? Of rijdt je vader elke dag met een karretje naar een boer toe om het te dumpen?). Ik ken niemand die daar graag direct naast woont..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:42

Hangt erg van de gemeente af en van de hoogte van de pony. Daarbij zou je het een pony niet aan moeten willen doen. Je moet er dan iig al 2 nemen (gezelschap want het is een kuddedier) én een grote tuin is meestal niet groot genoeg om te rennen én om hem netjes/geschikt te houden voor een pony.
De mest is ook nog een groot probleem, want dit is niet fijn voor de buren...

Nannepannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:09

Lijkt me niet echt leuk voor zo'n paardje, ik zou hem gezelschap geven
En ik denk ook niet echt dat je buren het zo fijn vinden om midden in de paardenstront te zitten

Edit; dat 2e was al gezegd ;p

laurieanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:12

ik weet niet of het van de gemeente mag, maar ik zou sowieso even met je buurt bewoners over leggen voor je het doet want mochten die gaan klagen dan kan het zijn dat je hem weg moet halen. overigens heb ik het in een dorp vlak bij ons wel eens gezien midden in een woonwijk.

wel zeg ik er bij zoals al eerder is gezecht dat paarden gezelschaps dieren zijn dus je moet er geen één alleen nemen! :)

ShetlanderLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 20:14

Neee maar het was ook gwn een vraag. want zou tog niet mogen van myn ouders

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:28

Mijn shetlanders staan swinters op stal in de tuin, de buuren hebben er geen probleeme mee.